Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 09:23   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken. Enerzijds wenst ook de ABVV het brugpensioenstelsel te bewaren om meer jongere werkkrachten aan het werk te krijgen, en verschillen de standpunten tussen Vlamingen en Franstaligen op dit vlak veel minder dan de OP doet uitschijnen. Anderzijds verzet de SPa zich wel tegen een splitsing van de Sociale Zekerheid (al heeft bvb Gennez wel nooit gezegd wat ze daar juist onder verstaat).

Voor de Belgicist in u: als die brugpensioenen niet geregionaliseerd zouden worden, dan betekent dat dus wel dat die grote staatshervorming nagenoeg integraal zal verwezenlijkt worden op andere (meer zichtbare) bevoegdheden.
Als door U verklaarde Belgicist kan ik U zeggen dat er zeker zichtbare zaken moeten geregionaliseerd worden zodat de regio's hefbomen hebben die ze gestroomlijnd voor hun eigen regio mximum resultaat kunnen laten opleveren.

Ik ben alleen niet voor de stap-voor-stap strategie die op het einde moet resulteren in het opheffen van mijn land.
Henri1 is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:25   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
omdat er alleen van prepensioenen gesproken wordt en niet van pensioenen in het algemeen, is dat geimpliceerd.
Het lijkt me nogal logisch dat vanaf nu alles wat gesplitst wordt ook gefinancierd moet worden door de deelstaten. Responsabilisering is belangrijk.
fox is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:25   #23
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
wel, zoveel mogelijk regionaliseren hé, enkel nog de sociale zekerheid en wat bevoegdheden als het leger op het Belgisch niveau houden.
Er moeten zaken geregionaliseerd worden die dan voor beide landsdelen beter gaan functioneren.
Ik ben dus geen voorstander van regionaliseren om te regionaliseren.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 juni 2010 om 09:26.
Henri1 is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:29   #24
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als door U verklaarde Belgicist kan ik U zeggen dat er zeker zichtbare zaken moeten geregionaliseerd worden zodat de regio's hefbomen hebben die ze gestroomlijnd voor hun eigen regio mximum resultaat kunnen laten opleveren.

Ik ben alleen niet voor de stap-voor-stap strategie die op het einde moet resulteren in het opheffen van mijn land.
In een VERRE toekomst zal "uw land" (en MIJN land) Europa heten. Gelukkig zijn we daar nog ver van af. Het zullen verdomd sterke regio's moeten zijn om hun eigenheid te kunnen bewaren in het geweld van Europa. Terug naar af, en opnieuw beginnen met een kleiner Europa (6 of 9) De huidige kolos bevalt me allerminst.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:32   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
In een VERRE toekomst zal "uw land" (en MIJN land) Europa heten. Gelukkig zijn we daar nog ver van af. Het zullen verdomd sterke regio's moeten zijn om hun eigenheid te kunnen bewaren in het geweld van Europa. Terug naar af, en opnieuw beginnen met een kleiner Europa (6 of 9) De huidige kolos bevalt me allerminst.
Als we allemaal tegelijk Europa gaan heten is dat voor mij prima.

Alleen ben ik geen voorstander om als een kip zonder kop in een vlaams nationalistsich avontuur te stappen.
Henri1 is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:33   #26
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het lijkt me nogal logisch dat vanaf nu alles wat gesplitst wordt ook gefinancierd moet worden door de deelstaten. Responsabilisering is belangrijk.
uitsluitend nadat fiscaliteit werd gesplitst dan toch.
Anna List is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:34   #27
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
wel, zoveel mogelijk regionaliseren hé, enkel nog de sociale zekerheid en wat bevoegdheden als het leger op het Belgisch niveau houden.
waarom het leger ?

I think not.
Anna List is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:35   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom het leger ?

I think not.
omdat het leger nu al onderdeel is van een groter geheel, de NAVO.
Oud 18 juni 2010, 09:37   #29
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
er zijn gezamenlijke oefeningen en liason officieren, that's it.

die oefeningen kunnen perfect appart onder NAVO paraplu verdergaan.

ook daar is Belgie een structureel overbodig niveau.

Laatst gewijzigd door Anna List : 18 juni 2010 om 09:37.
Anna List is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:46   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij lid willen blijven van de NAVO??
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 18 juni 2010, 09:55   #31
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waarom zouden wij lid willen blijven van de NAVO??
op dit moment in eerste instantie omdat er geen meerderheid van Vlamingen te vinden is die uit de NAVO wilt stappen.
Oud 18 juni 2010, 10:36   #32
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je kan de prepensioenen betalen uit de pot van de belastingen hé, niet van uit de pot van de sociale lasten.
Zou al een hele verbetering zijn. Kwestie zal dan nog zijn waar het geld uit de pot vandaan komt.
Oud 18 juni 2010, 10:46   #33
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Willen we nu net niet van dat systeem van af op langere termijn? Willen we niet een echte spaarpot opbouwen, zodat de pensioenen en uitkeringen niet afhangen van de toevallige inkomsten van de staat?
Ja en nee.

Ja, idealiter komt het geld voor pensioenen uit een pot, die gevuld wordt in goede tijden en waaruit geput wordt in slechtere tijden.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Waar het omgaat is het volgende, moeten pensioenen nog betaald worden door de SZ of door een soort sociale BTW of sociale lasten op consumptie.

Ik persoonlijk vind dat er zo weinig mogelijk lasten mogen zijn op arbeid, dit geeft ons en onze bedrijven op de eerste plaats, zeer veel ademruimte.
Oud 18 juni 2010, 10:49   #34
EddyBal

Standaard

Citaat:
er zijn gezamenlijke oefeningen en liason officieren, that's it.

die oefeningen kunnen perfect appart onder NAVO paraplu verdergaan.

ook daar is Belgie een structureel overbodig niveau.
Neen, daar zijn de regios een totaal overbodig niveau. Vooral als je denkt aan de NATIONALE verplichtingen (tob de nato) van dat leger. Hoe ga je dat verdelen? Laat dat maar rustig nationaal.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 18 juni 2010 om 10:50.
EddyBal is offline  
Oud 18 juni 2010, 10:52   #35
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ja en nee.

Ja, idealiter komt het geld voor pensioenen uit een pot, die gevuld wordt in goede tijden en waaruit geput wordt in slechtere tijden.

Maar daar gaat het eigenlijk niet om. Waar het omgaat is het volgende, moeten pensioenen nog betaald worden door de SZ of door een soort sociale BTW of sociale lasten op consumptie.

Ik persoonlijk vind dat er zo weinig mogelijk lasten mogen zijn op arbeid, dit geeft ons en onze bedrijven op de eerste plaats, zeer veel ademruimte.
Volledig akkoord. Maar let op met het taxeren van goederen. De grenzen zijn dichtbij en nu al gaan er velen hun inkopen in NL doen.
EddyBal is offline  
Oud 18 juni 2010, 10:54   #36
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, daar zijn de regios een totaal overbodig niveau. Vooral als je denkt aan de NATIONALE verplichtingen (tob de nato) van dat leger. Hoe ga je dat verdelen? Laat dat maar rustig nationaal.
kijk, optimaal moet je dat op Europa plaatsen

daar is geen consensus voor.

in praktijkoefeningen komt het daarna op eenheidsniveau onder NAVO commando

Belgisch niveau heeft daar ook geen meerwaarde.

Laatst gewijzigd door Anna List : 18 juni 2010 om 10:54.
Anna List is offline  
Oud 18 juni 2010, 10:56   #37
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ja en nee.

hm, hogere BTW betekent ook dat je bepaalde goederen onbereikbaar maakt voor degenen die het minst verdienen. ik weet niet of dat een goed idee is.
Oud 18 juni 2010, 11:00   #38
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
hm, hogere BTW betekent ook dat je bepaalde goederen onbereikbaar maakt voor degenen die het minst verdienen. ik weet niet of dat een goed idee is.
juist wel, want dat betekent dat de consumment, burger zelf kan kiezen welke goederen zijn belasting waard zijn

niemand kan alles bereikbaar hebben, zo zit de menselijke geest niet in elkaar ...
Anna List is offline  
Oud 18 juni 2010, 11:01   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
juist wel, want dat betekent dat de consumment, burger zelf kan kiezen welke goederen zijn belasting waard zijn

niemand kan alles bereikbaar hebben, zo zit de menselijke geest niet in elkaar ...
je gaat nog meer dan nu een kloof rijk-arm creëren, een zeer zichtbare kloof zelf. met alle spanningen als gevolg.
Oud 18 juni 2010, 11:03   #40
EddyBal

Standaard

Citaat:
kijk, optimaal moet je dat op Europa plaatsen

daar is geen consensus voor.

in praktijkoefeningen komt het daarna op eenheidsniveau onder NAVO commando

Belgisch niveau heeft daar ook geen meerwaarde.
Belgisch niveau heeft op dit moment wél meerwaarde: het zal méér kosten het te splitsen dan het nationaal te laten. Beter nationaal dus. Zolang NAVO-verdragen tussen NATIES plaatsvinden, is dit onmogelijk te splitsen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be