Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2010, 22:36   #661
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

coke, lsd, mdma, wiet en héél veel andere drugs was ook legaal

Drank is wel grappig lang illegaal gebleven. Alles op zijn kop nu he.
En zie waar het ons brengt... mooie wereld toch he?
Soms moeten we de roze bril eens afdoen en nuchter toekijken op de wereld.
Oud 18 juni 2010, 22:36   #662
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco;4828161[B
]Toont dat laatste niet aan dat legalisering zeker niet goed is?[/b] Je ziet wat er van komt: het gebruik en de problemen liggen hoger als het gelegaliseerd is.
Ik stel het volgende voor: we gaan een tijdje alcohol en tabak ook verbieden. En dan gaan we evalueren of er een stijging of daling is van het aantal alcoholisten enzo. We moeten dat wel lang genoeg verbieden, en consequent optreden (dus niet zoals bij de drooglegging in de VS), want in het begin zal er een heel sterke zwarte markt zijn. We gaan het zolang verbieden, totdat de opsporingsdiensten ongeveer evenveel tabak en alcohol als andere hardrugs opsporen. En dan kijken we dus wat het gevolg is van dat verbieden.
En mocht blijken dat de opsporingsdiensten telkens meer en meer alcohol enzo opsporen (terwijl ze even hard zoeken), dan wil dat zeggen dat illegalisering leidt tot een toename van gebruik.
euhmzzz... waar maakt ge dat uit op ?

Citaat:
Los daarvan: drugs zijn altijd immoreel. Ze berokkenen anderen schade. Zelfs tabak doden is niet goed: dat is onrespectvol voor die tabaksplant die gedood wordt, louter omwille van een ongezonde luxebehoefte. Ook planten hebben het recht om niet gedood te worden voor dergelijke luxebehoeften. Planten hebben dat recht, omdat planten complexe levende wezens zijn, met belangen (planten hebben een complex metabolisme om zichzelf in stand te houden, en ze hebben bv. onderlinge communicatie evenals verdedigingsstrategieën tegen belagers)

Nu wist ik wel dat ge al niet van deze wereld zijt ... maar dit slaat toch alles
Mogen we nog nét planten nuttigen om onszelf in leven te houden ?

Citaat:
De productie en verkoop van drugs is immoreel, want de producent kan niet weten dat de gebruiker al dan niet anderen daarmee schade toebrengt. En bij drugs is de kans groot dat men anderen schade toebrengt (door passief roken, verlies aan zelfcontrole, gevolgen van verslaving,...), terwijl er geen aanwijzingen zijn dat men anderen echt helpt (ik heb het dus niet over therapeutisch gebruik van drugs). Als consument is het immoreel om financiele steun te geven aan een producent die iets produceert dat een bijzonder hoge kans op misbruik heeft.
Dan ga je toch heel wat meer moeten verbieden dan drugs, medunkt

Citaat:
Volgens een deontologische ethiek is het dan ook een goed signaal van de overheid om te zeggen dat drugs (inclusief alcohol en tabak) verboden zijn, omdat het immorele producten zijn. En dat het illegale net zou aanzetten tot verhoogd gebruik (door het willen proeven van de verboden vrucht), is daarbij van geen tel. Zelfs als het verbod op moord mensen ertoe zou aanzetten dat ze sneller (voor de kick) iemand zouden vermoorden, dan nog moet moord verboden blijven.
Slecht voorbeeld van dat moorden.
Moord is buiten de hele discussie of immoreel of wat dan ook is vooral ongewenst omdat het per definitie een derde aanbelangt die de pijp uitgaat door het handelen van een ander zonder ( allez dat veronderstel ik... er zijn zo van die gevallekes die dat wel willen en dan blijft het nog juridisch gekwalificeerd onder moord ) dat ie erom gevraagd heeft.
Drugs schaden in principe niemand buiten de gebruiker die daarvoor 'kiest'
Je kan het wel hebben over de rook van sigaretten of wiet ed .. maar da's een andere kwestie en daar bestaan oplossingen voor.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:43   #663
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dan ga je toch heel wat meer moeten verbieden dan drugs, medunkt
Dat is dan ook de kern van deepeco's grote plan: alles verbieden. We gaan dan met zijn allen in een jute (ik weet niet of de productie van jute vervuiling met zich meebrengt, dus dit is onder voorbehoud) zak zitten kijken naar hoe het gras groeit. Uiteraard met een sterk uitgebouwde politiemacht die moet inspecteren of al die verboden wel opgevolgd worden. Een suggestie: geef beloningen aan burgers die overtreders aangeven of bezorg hen een titel met bijpassende jute medaille. Deepeco's utopie is eigenlijk mijn grootste nachtmerrie.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:45   #664
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco;4828161[B
]
Citaat:
Los daarvan: drugs zijn altijd immoreel. Ze berokkenen anderen schade. Zelfs tabak doden is niet goed: dat is onrespectvol voor die tabaksplant die gedood wordt, louter omwille van een ongezonde luxebehoefte. Ook planten hebben het recht om niet gedood te worden voor dergelijke luxebehoeften. Planten hebben dat recht, omdat planten complexe levende wezens zijn, met belangen (planten hebben een complex metabolisme om zichzelf in stand te houden, en ze hebben bv. onderlinge communicatie evenals verdedigingsstrategieën tegen belagers)

En de koeien die gras eten zijn dus moordenaars?
Waar heb je die opgedoken Praha?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:47   #665
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht

De oplossing is natuurlijk simpel: overtreders van de resem verboden die deepeco routinematig uit de mouw schudt kunnen verwerkt worden tot voedzame koeken voor de brave burgers. Die hoeven dan geen onschuldige dieren en/of planten meer te doden. Iedereen blij!
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:49   #666
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
De oplossing is natuurlijk simpel: overtreders van de resem verboden die deepeco routinematig uit de mouw schudt kunnen verwerkt worden tot voedzame koeken voor de brave burgers. Die hoeven dan geen onschuldige dieren en/of planten meer te doden. Iedereen blij!
Waarom moet ik weer denken aan "green cookies" ?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 23:08   #667
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
coke, lsd, mdma, wiet en héél veel andere drugs was ook legaal

Drank is wel grappig lang illegaal gebleven. Alles op zijn kop nu he.
En zie waar het ons brengt... mooie wereld toch he?
Soms moeten we de roze bril eens afdoen en nuchter toekijken op de wereld.
Of net niet in dit geval ?
Oud 18 juni 2010, 23:11   #668
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook de kern van deepeco's grote plan: alles verbieden. We gaan dan met zijn allen in een jute (ik weet niet of de productie van jute vervuiling met zich meebrengt, dus dit is onder voorbehoud) zak zitten kijken naar hoe het gras groeit. Uiteraard met een sterk uitgebouwde politiemacht die moet inspecteren of al die verboden wel opgevolgd worden. Een suggestie: geef beloningen aan burgers die overtreders aangeven of bezorg hen een titel met bijpassende jute medaille. Deepeco's utopie is eigenlijk mijn grootste nachtmerrie.
Dan zal die politiemacht toch dienen uitgerust te worden met een soort van gliders om die grassprietjes niet te beschadigen.
Die hebben toch wel het 'recht' om verder te groeien ... het kan niet zijn dat ze moeten sterven in ons luxe-getwist om grassprietjes te beschermen
Oud 18 juni 2010, 23:12   #669
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wie ... wat ?
Ik vond die Deepeco ook maar toevallig in dit topic, hoor
Oud 18 juni 2010, 23:13   #670
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Soylent Green is forever !
Oud 18 juni 2010, 23:14   #671
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom moet ik weer denken aan "green cookies" ?
shit... jij bent toch snel
Oud 18 juni 2010, 23:15   #672
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of net niet in dit geval ?
Maar dan hebt ge een ander brilleke nodig dan een roze he
Zo'n magisch brilleke zo.
Oud 18 juni 2010, 23:20   #673
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Maar dan hebt ge een ander brilleke nodig dan een roze he
Zo'n magisch brilleke zo.
Ben je d'r weer met dat ik-wereld-all-in-one gevoel ?
Weet ge wat ?
Als ge nu eens even langs komt met die plantjes en we ontzeggen die met beiden het 'recht' om verder te leven voor ons luxe-probleempje stoned te geraken ... dan misschien met heel veel goeie wil en na een jointje of 10 voelen we ons wel één ?
Oud 18 juni 2010, 23:32   #674
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Nogmaals blijkt dat het verbod niet werkt.

"Onderzoeker: zero tolerance rond drugs faalt
Het zerotolerancebeleid tegen drugs heeft gefaald. Dat zegt criminoloog en drugsonderzoeker Ton Nabben van de Universiteit van Amsterdam. „Bijna niemand in het uitgaansleven trekt zich er iets van aan. Mensen verstoppen hun drugs voordat ze gaan stappen, of nemen het van te voren in.” Nabben verdedigt vandaag zijn proefschrift High Amsterdam, Ritme, roes en regels in het uitgaansleven. "

Lees meer
http://www.nrc.nl/binnenland/article...nd_drugs_faalt
Ik denk niet dat iemand er van uitging dat er plots geen drugs meer geconsumeerd zou worden zodra er een verbod op kwam. Nogal logisch ook.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 23:38   #675
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik denk niet dat iemand er van uitging dat er plots geen drugs meer geconsumeerd zou worden zodra er een verbod op kwam. Nogal logisch ook.
Drugs komen en gaan...
Nu hebben we de beurs
Oud 18 juni 2010, 23:39   #676
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
De VS (en vooral California) hebben het begrepen. Ze gaan in november een referendum organiseren rond de vraag of het bezit en gebruik van cannabis voor recreatieve doeleinden gelegaliseerd moet worden.

Er is natuurlijk geen garantie dat de voorstanders van legalisering het halen (hoewel peilingen de voorstanders meer dan 50% geven tegenover - toch ook opmerkelijk veel - 44% in heel de VS), maar het is op zich een teken des tijds.

Nog opvallend: indien het voorstel het haalt, mag je zomaar eventjes 28 gram in je bezit hebben en bijna 8 vierkante meter aan planten neerzetten. Niet niks dus...

bronnetje
Zou me verbazen mocht dat steun vinden in Amerika.
Oud 18 juni 2010, 23:39   #677
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou me verbazen mocht dat steun vinden in Amerika.
eigen drugs eerst zullen ze daar denken
Oud 18 juni 2010, 23:44   #678
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ben je d'r weer met dat ik-wereld-all-in-one gevoel ?
Weet ge wat ?
Als ge nu eens even langs komt met die plantjes en we ontzeggen die met beiden het 'recht' om verder te leven voor ons luxe-probleempje stoned te geraken ... dan misschien met heel veel goeie wil en na een jointje of 10 voelen we ons wel één ?
Maar vent toch, ik heb al even niet meer gerookt hoor
Allez, soit... om het kort te maken, ik geef daar hoe langer hoe minder aandacht aan.
Met de leeftijd begint ge ook matiger om te gaan met zulke dingen he.
Zeker in mijn positie, ik heb dan ook een dalende koopkracht vanjewelste na een onderneming. Dus dat ligt allemaal op een laag pitje.

Toch weerhoudt dat mijn mythologisch gevoel voor de band tussen de mens en de plantenwereld niet.

Ik begrijp verder niet goed waarom U zo'n stelling maakt. Ik had het trouwens helemaal niet over cannabis in mijn vorige stelling van "magische" brillen mah bon.
Magisch stond symbool omdat ze hallucinerende paddenstoelen, magic mushrooms noemen in de culturele mond.
Oud 18 juni 2010, 23:44   #679
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Drugs komen en gaan...
Nu hebben we de beurs
Verdomd verslavend ja. Ik vertoon hier al verontrustend veel gelijkenissen mee.
Oud 19 juni 2010, 06:37   #680
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat verwacht men/je wel van het verbod?

Ik heb zo de indruk dat je het artikel niet gelezen hebt.

"....
Nabben heeft voor zijn onderzoek rapportages van de Horeca Interventie Teams ingezien via de Wet Openbaarheid Bestuur. Daaruit blijkt volgens hem dat de politie zero tolerance als „oneindige missie” ziet. „De politie begint te twijfelen of het beleid wel zin heeft. Het effect is dat steeds meer jonge mensen in aanraking komen met justitie. Willen we dat wel?”

„Terug bij af”

Volgens Nabben is Nederland „na de dood van Simon Vinkenoog weer terug bij af”. Hij doelt hiermee op het feit dat de politie zich weer richt op de gebruiker, net als in de jaren zestig toen dichter Vinkenoog heeft vastgezeten wegens bezit van een kleine hoeveelheid marihuana. Nabben: „Vinkenoog stond symbool voor veel jongeren die om deze reden in de cel zaten. Het justitieapparaat raakte verstopt, daarom heeft Van Agt in 1976 het gedoogbeleid ingevoerd. Het lijkt wel alsof men geen historisch besef heeft.”
http://www.nrc.nl/binnenland/article...nd_drugs_faalt
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be