![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen? | |||
| De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. |
|
32 | 36,78% |
| De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. |
|
29 | 33,33% |
| Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. |
|
21 | 24,14% |
| Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. |
|
5 | 5,75% |
| Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#701 |
|
Europees Commissaris
|
Als ik de RTBf of RTL aanzet, dan hoor ik ook steevast 'septante' en 'nonante' en hoor ik een harder uitgesproken Frans (het Belgisch Frans accent dat als standaard genomen wordt). Uiteraard noemt men zijn taal daar wel 'het Frans' en enkel om te specifiëren 'het Belgisch Frans'.
Overigens, als je in Wallonië of Brussel 'soixante-dix' of 'quatre-vingt-dix' zegt zal men je wel begrijpen. Bij ons noemt men de standaardtaal gewoonlijk 'het Nederlands', en om te specifiëren hanteert men formeel 'het Belgisch Nederlands' om 'het Zuid-Nederlands' aan te duiden en 'het Noord-Nederlands' voor dat in Nederland (hoewel er ook een zuidelijker Nederland in Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg gesproken wordt bij sommigen, zéker in Tilburg, kan ik je verzekeren). Informeel spreekt men soms over 'het Vlaams' tegenover 'het Hollands', maar niet iedereen is tuk op die benamingen, omdat er internationaal nog een misconceptie bestaat dat we twee verschillende talen zouden spreken (en dat terwijl hardekern-particularisten een marginaal kleine groep uit maken, vaak nationalistisch geïnspireerd en gevoed door een afkeer van Nederland). Ik heb trouwens in de bibliotheek een affiche gezien dat 'het Nederlands leren' tracht te stimuleren bij anderstaligen. In het Spaans stond er bijvoorbeeld ¿Aprender neerlandés? ¡Se puede! Nochtans heeft het lang geduurd voordat het woord 'el neerlandés' door begon te sijpelen in Spanje, men zegt er nog steeds 'el holandés' in informele kringen en soms ook 'el flamenco'. In het Turks stond er echter: Flamanca öğrenmek mümkün mü? Tabi ki! In het Turks bestaat er nog geen letterlijke vertaling voor 'het Nederlands' dat niet hoogdravend of gekunsteld klinkt en spreekt men vaak over 'Hollandaca'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juni 2010 om 21:33. |
|
|
|
|
|
#702 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2010 om 21:20. |
|
|
|
|
|
|
#703 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens, dat spelletje van 'de Groot-Nederlanders' versus 'de Belgicisten' interesseert me al evenmin. Ik heb bijvoorbeeld ook al genoeg commentaar gegeven op mensen als Shadowke, met wie ik het ook lang niet altijd eens ben. Je moet hier op dit forum niet alle commentaren in termen van vriendenclubjes en complotten zien. Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 juni 2010 om 21:32. |
|
|
|
|
|
|
#704 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Trouwens: blaffeturen is ook Standaardnederlands, iets wat weinigen weten én gebruikt in Noord-Brabant, al van voor de 16de eeuw!
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juni 2010 om 21:29. |
|
|
|
|
|
|
#705 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2010 om 21:40. |
|
|
|
|
|
|
#706 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
denk je nou echt dat wij in de Randstad wakker liggen van de vraag wat jij na je friet eet?
|
|
|
#707 |
|
Banneling
|
'Toetje' is gewoon de populaire afkorting voor 'toespijs', oftewel het nagerecht. Dessert voor degenen die graag pronken met vreemde woorden.
|
|
|
|
|
|
#708 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#709 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#710 |
|
Banneling
|
Tja, ik hou u niet tegen als u graag met andermans -Franse- veren wenst te pronken, in plaats van met taaleigen veren, maar kom dan niet af met gezaag over dat uw Franse woorden, door u Vlaams genoemd, bijkans gediscrimineerd worden in het Nederlands.
|
|
|
|
|
|
#711 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het gaat erom dat een vreemd land ons als een superieur schoolmeestertje ons op de vingers tikt met de boodschap dat we met z'n allen het Hollander Nederlands moeten spreken en ons dialect maar binnenkamers moeten houden. |
|
|
|
|
|
|
#712 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#713 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
![]() |
|
|
|
|
|
|
#714 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Zint u dat niet, staat het u helemaal vrij om ofwel uit die Taalunie te stappen en verder uw eigen naad te naaien, ofwel trachten meer invloed in die Taalunie te krijgen zoals u uw Vlaams de plaats kan geven die het toekomt. |
|
|
|
|
|
|
#715 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 juni 2010 om 22:59. |
|
|
|
|
|
|
#716 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Old boys netwerk. Volgend en niet leidend. |
|
|
|
|
|
|
#717 |
|
Europees Commissaris
|
Het minderwaardigheidscomplex van sommige begint me serieus de keel uit te hangen. Voor de allerlaatste keer:
In Vlaanderen en Nederland wordt Nederlands gesproken en daarom hebben we dezelfde standaardtaal. Bovendien worden aan weerszijden van de grens Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten gesproken. Het Nederlandse taalgebied in Europa vormt dus een geheel. Niemand ontkent dat er 'Schoon Vlaams' gesproken wordt in Vlaanderen, maar dat is geen standaardtaal en verschilt per provincie. Wanneer een Vlaming dus beweert dat hij Vlaams spreekt is dat even onzinnig als een Argentijn die zegt dat hij Argentijns spreekt (en geen Spaans).
VSSE, kijk goed mee: Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 juni 2010 om 23:14. |
|
|
|
|
|
#718 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...hte-plaag.aspx Een berucht Nederlands oplichtersduo heeft een Belgische hotel in Essen opgelicht voor 10.000 euro. http://www.standaard.be/artikel/deta...MF29052009_032 150 Belgen verliezen geld aan Nederlandse oplichter http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...plichter.dhtml Nederlandse oplichters zijn een plaag voor Belgische makelaars. http://www.novatv.nl/page/detail/uit...sche+makelaars
|
|
|
|
#719 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#720 |
|
Europees Commissaris
|
Vlaanderen is zelf (terecht) lid geworden van de Nederlandse Taalunie.
|
|
|
|