Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de Zuid-Nederlanders de Nederlandse identiteit verkrijgen?
De Noordelijke Nederlanden moet de inwoners van de Zuidelijke Nederlanden de Nederlandse identiteit aanbieden. 32 36,78%
De Noordelijke Nederlanden moet zich op de zijlijn houden in dit conflict en het resultaat afwachten. 29 33,33%
Voor geen geld ter wereld wil ik deel uit maken van de Verenigde Nederlanden. 21 24,14%
Geen mening – Ik vaar wel mee met de stroom: Belg, Vlaming of Nederlander maakt echt niets uit. 5 5,75%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2010, 21:17   #701
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Als ik de RTBf of RTL aanzet, dan hoor ik ook steevast 'septante' en 'nonante' en hoor ik een harder uitgesproken Frans (het Belgisch Frans accent dat als standaard genomen wordt). Uiteraard noemt men zijn taal daar wel 'het Frans' en enkel om te specifiëren 'het Belgisch Frans'.
Overigens, als je in Wallonië of Brussel 'soixante-dix' of 'quatre-vingt-dix' zegt zal men je wel begrijpen.

Bij ons noemt men de standaardtaal gewoonlijk 'het Nederlands', en om te specifiëren hanteert men formeel 'het Belgisch Nederlands' om 'het Zuid-Nederlands' aan te duiden en 'het Noord-Nederlands' voor dat in Nederland (hoewel er ook een zuidelijker Nederland in Noord-Brabant, Zeeuws-Vlaanderen en Limburg gesproken wordt bij sommigen, zéker in Tilburg, kan ik je verzekeren). Informeel spreekt men soms over 'het Vlaams' tegenover 'het Hollands', maar niet iedereen is tuk op die benamingen, omdat er internationaal nog een misconceptie bestaat dat we twee verschillende talen zouden spreken (en dat terwijl hardekern-particularisten een marginaal kleine groep uit maken, vaak nationalistisch geïnspireerd en gevoed door een afkeer van Nederland).
Ik heb trouwens in de bibliotheek een affiche gezien dat 'het Nederlands leren' tracht te stimuleren bij anderstaligen. In het Spaans stond er bijvoorbeeld ¿Aprender neerlandés? ¡Se puede! Nochtans heeft het lang geduurd voordat het woord 'el neerlandés' door begon te sijpelen in Spanje, men zegt er nog steeds 'el holandés' in informele kringen en soms ook 'el flamenco'.
In het Turks stond er echter: Flamanca öğrenmek mümkün mü? Tabi ki! In het Turks bestaat er nog geen letterlijke vertaling voor 'het Nederlands' dat niet hoogdravend of gekunsteld klinkt en spreekt men vaak over 'Hollandaca'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juni 2010 om 21:33.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:19   #702
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Als ik de RTBf of RTL aanzet, dan hoor ik ook steevast 'septante' en 'nonante' en hoor ik een harder uitgesproken Frans (het Belgisch Frans accent dat als standaard genomen wordt). Uiteraard noemt men zijn taal daar wel 'het Frans' en enkel om te specifiëren 'het Belgisch Frans'.
Overigens, als je in Wallonië of Brussel 'soixante-dix' of 'quatre-vingt-dix' zegt zal men je wel begrijpen.
Maar als wij in Holland zeggen dat het eten niet helemaal naar onze 'goesting' was, dan ben ik niet zeker of ze ons begrijpen.

Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2010 om 21:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:23   #703
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Raar dat je dit niet aanhaalt wanneer de (Groot) Nederlanders van leer trekken wanneer ze voor ons denken te spreken.
Ik reageerde gewoon op deze post omdat ik toevallig hier passeerde en dit bericht mijn aandacht trok. Wat de (Groot)-Nederlanders tegenwoordig zo veralgemenen weet ik niet precies omdat ik de draden die in dit subforum opgestart worden nauwelijks nog volg omdat alles al tig keer gezegd is.

Overigens, dat spelletje van 'de Groot-Nederlanders' versus 'de Belgicisten' interesseert me al evenmin. Ik heb bijvoorbeeld ook al genoeg commentaar gegeven op mensen als Shadowke, met wie ik het ook lang niet altijd eens ben. Je moet hier op dit forum niet alle commentaren in termen van vriendenclubjes en complotten zien.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 21 juni 2010 om 21:32.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:28   #704
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar als wij in Holland zeggen dat het eten niet helemaal naar onze 'goesting' was, dan ben ik niet zeker of ze ons begrijpen.
Zo zijn er veel Belgisch Franse woorden die verwarrend kunnen zijn. 'Goesting' is een slecht voorbeeld, want die is nu erg belicht als 'typevoorbeeld' van een Zuid-Nederlands woord.
Trouwens: blaffeturen is ook Standaardnederlands, iets wat weinigen weten én gebruikt in Noord-Brabant, al van voor de 16de eeuw!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 juni 2010 om 21:29.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:31   #705
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Zo zijn er veel Belgisch Franse woorden die verwarrend kunnen zijn. 'Goesting' is een slecht voorbeeld, want die is nu erg belicht als 'typevoorbeeld' van een Zuid-Nederlands woord.
Trouwens: blaffeturen is ook Standaardnederlands, iets wat weinigen weten én gebruikt in Noord-Brabant, al van voor de 16de eeuw!
Het 'toetje' is nog zo'n schraperig Hollands woord dat ons door de strop werd geduwd. Een 'dessert' stelt al heel wat meer voor.

Laatst gewijzigd door system : 21 juni 2010 om 21:40.
Oud 21 juni 2010, 21:42   #706
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het 'toetje' is nog zo'n schraperig Hollands woord dat ons door de strop werd geduwd. Een 'dessert' stelt al heel wat meer voor.
denk je nou echt dat wij in de Randstad wakker liggen van de vraag wat jij na je friet eet?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:48   #707
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
'Toetje' is gewoon de populaire afkorting voor 'toespijs', oftewel het nagerecht. Dessert voor degenen die graag pronken met vreemde woorden.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:49   #708
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
denk je nou echt dat wij in de Randstad wakker liggen van de vraag wat jij na je friet eet?
Neen, dat denk ik niet.
Oud 21 juni 2010, 21:59   #709
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
'Toetje' is gewoon de populaire afkorting voor 'toespijs', oftewel het nagerecht. Dessert voor degenen die graag pronken met vreemde woorden.
Dan pronk ik met veel plezier.
Oud 21 juni 2010, 22:36   #710
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan pronk ik met veel plezier.
Tja, ik hou u niet tegen als u graag met andermans -Franse- veren wenst te pronken, in plaats van met taaleigen veren, maar kom dan niet af met gezaag over dat uw Franse woorden, door u Vlaams genoemd, bijkans gediscrimineerd worden in het Nederlands.
Oud 21 juni 2010, 22:39   #711
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, ik hou u niet tegen als u graag met andermans -Franse- veren wenst te pronken, in plaats van met taaleigen veren, maar kom dan niet af met gezaag over dat uw Franse woorden, door u Vlaams genoemd, bijkans gediscrimineerd worden in het Nederlands.
Het gaat er ook niet om welke woorden verankerd zijn in de diverse versies van het Vlaams.
Het gaat erom dat een vreemd land ons als een superieur schoolmeestertje ons op de vingers tikt met de boodschap dat we met z'n allen het Hollander Nederlands moeten spreken en ons dialect maar binnenkamers moeten houden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 22:39   #712
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
uiteraard, is toch geen nieuws meer dat nederlanders de kunsten van de oplichterij vaak en graag praktiseren
Probeer jij nou het stereotiepe beeld van een Belg in leven te houden?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 22:42   #713
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Probeer jij nou het stereotiepe beeld van een Belg in leven te houden?
http://www.opgelicht.nl/

Oud 21 juni 2010, 22:52   #714
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gaat er ook niet om welke woorden verankerd zijn in de diverse versies van het Vlaams.
Het gaat erom dat een vreemd land ons als een superieur schoolmeestertje ons op de vingers tikt met de boodschap dat we met z'n allen het Hollander Nederlands moeten spreken en ons dialect maar binnenkamers moeten houden.
Is het Nederlands wellicht met geweld en militaire macht u, arme Vlaming, door de snode Hollanders door uw strot geramd, of heeft uw eigen, Vlaamse, volksvertegenwoordiging voor het Nederlands gekozen?

Zint u dat niet, staat het u helemaal vrij om ofwel uit die Taalunie te stappen en verder uw eigen naad te naaien, ofwel trachten meer invloed in die Taalunie te krijgen zoals u uw Vlaams de plaats kan geven die het toekomt.
Oud 21 juni 2010, 22:53   #715
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nou en? In Nederland praten ze over dit soort dingen en in België stoppen ze die liever in een doofpot.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 21 juni 2010 om 22:59.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 23:00   #716
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zint u dat niet, staat het u helemaal vrij om ofwel uit die Taalunie te stappen en verder uw eigen naad te naaien, ofwel trachten meer invloed in die Taalunie te krijgen zoals u uw Vlaams de plaats kan geven die het toekomt.
Wie denkt er hier serieus dat de Taalunie maar enige invloed heeft op de ontwikkeling van de NL taal?

Old boys netwerk.

Volgend en niet leidend.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 23:14   #717
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Het minderwaardigheidscomplex van sommige begint me serieus de keel uit te hangen. Voor de allerlaatste keer:

In Vlaanderen en Nederland wordt Nederlands gesproken en daarom hebben we dezelfde standaardtaal. Bovendien worden aan weerszijden van de grens Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten gesproken. Het Nederlandse taalgebied in Europa vormt dus een geheel. Niemand ontkent dat er 'Schoon Vlaams' gesproken wordt in Vlaanderen, maar dat is geen standaardtaal en verschilt per provincie. Wanneer een Vlaming dus beweert dat hij Vlaams spreekt is dat even onzinnig als een Argentijn die zegt dat hij Argentijns spreekt (en geen Spaans).
Ik volg het Russisch narratief.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 21 juni 2010 om 23:14.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 23:18   #718
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Nou en? In Nederland praten ze over dit soort dingen en in België stoppen ze die liever in een doofpot.
'Nederlandse oplichters zijn een echte plaag'

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...hte-plaag.aspx

Een berucht Nederlands oplichtersduo heeft een Belgische hotel in Essen opgelicht voor 10.000 euro
.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF29052009_032

150 Belgen verliezen geld aan Nederlandse oplichter

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...plichter.dhtml

Nederlandse oplichters zijn een plaag voor Belgische makelaars.

http://www.novatv.nl/page/detail/uit...sche+makelaars
Oud 21 juni 2010, 23:19   #719
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het minderwaardigheidscomplex van sommige begint me serieus de keel uit te hangen. Voor de allerlaatste keer:

In Vlaanderen en Nederland wordt Nederlands gesproken en daarom hebben we dezelfde standaardtaal. Bovendien worden aan weerszijden van de grens Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten gesproken. Het Nederlandse taalgebied in Europa vormt dus een geheel. Niemand ontkent dat er 'Schoon Vlaams' gesproken wordt in Vlaanderen, maar dat is geen standaardtaal en verschilt per provincie. Wanneer een Vlaming dus beweert dat hij Vlaams spreekt is dat even onzinnig als een Argentijn die zegt dat hij Argentijns spreekt (en geen Spaans).
U maf hameren zolang U wil maar U moet mij niet komen vertellen welk Nederlands ik volgens U moet spreken.
Oud 21 juni 2010, 23:23   #720
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U maf hameren zolang U wil maar U moet mij niet komen vertellen welk Nederlands ik volgens U moet spreken.
Vlaanderen is zelf (terecht) lid geworden van de Nederlandse Taalunie.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be