Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 24 juni 2010, 12:24   #41
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Vooral deze reactie zegt genoeg.

Citaat:
REACTIES
Alle 15 reacties
Misschien kunnen de heren professoren zelf beginnen met een duit in het zakje te doen, en zelf aan een gemiddeld arbeidersloon gaan werken? Het is toch wel treffend dat het altijd de grootste verdieners zijn die het luidst roepen om 'loonmatiging' van de kleine en middelverdieners...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 12:48   #42
Sfax
Banneling

Standaard

Die "grote" verdieners onderhandelen hun loon zelf; zolang die anderen hun loon laten onderhandelen door vakbonden en partijen die willen dat iedereen een opslag krijgt (zowel hen met goede als middelmatige en slechte prestaties), gaan ze met die eisen tot matiging geconfronteerd blijven. Dat laatste kost immers ettelijke veelvouden van dat eerste aan de werkgever...

Zo heb ik een aantal weken terug geen probleem gehad om +10% te krijgen, maar de onderhandeling ging dan ook alleen over mezelf en over mijn prestaties...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 21:43   #43
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Bazen hebben contacten, meer kennis, meer verantwoordelijkheid, werken langer (in absolute getallen qua uren), ... Ja er zijn excessen, maar ik zou bijna durven stellen dat die excessen in de minderheid zijn. Zou jij het normaal vinden als je Facebook, Google, Microsoft of andere bedrijven hebt opgericht, je ocharme op het einde van de maand 3000€ overgeschreven krijgt? Ondernemingschap moet beloond worden, ondernemingschap creëert jobs. Als bazen zo'n gemakkelijk leven hebben, dat de gewone werkmens er dan voor solliciteert
Wie zegt dat werknemers een gemakkelijk leven hebben. Ik heb er wel een probleem mee dat je de werkgevers/bazen hier afschildert als heiligen. Veruit de meesten zijn rechtuit gezegd schoften die nog meer profiteren van hun personeel dan normaal is, om niet te spreken van het feit dat sommigen hun wn beschouwen als slaven.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:02   #44
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ah ... ze zijn er mee ...
Precies niet echt bij stilgestaan dat loonsverhogingen aanzetten tot kopen en een loonstop juist het kopen doet verminderen. Logisch toch?
Maar wat kopen ze ermee ?
Oosterse prullen of een Thaise seksreisje helpt heus onze economie niet vooruit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:13   #45
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Wie zegt dat werknemers een gemakkelijk leven hebben. Ik heb er wel een probleem mee dat je de werkgevers/bazen hier afschildert als heiligen. Veruit de meesten zijn rechtuit gezegd schoften die nog meer profiteren van hun personeel dan normaal is, om niet te spreken van het feit dat sommigen hun wn beschouwen als slaven.
Wat houdt u tegen om zelf tot dat establishment dan toe te treden? Dan kan jij tonen hoe je een goede baas moet zijn
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juni 2010, 22:18   #46
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Huisvesting is wel een basisbehoefte...r
Ook een woning voor elk individu, elk een buitenverblijf of een optrekje met 4 garages en 5 badkamers ?
Oud 24 juni 2010, 22:21   #47
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat houdt u tegen om zelf tot dat establishment dan toe te treden? Dan kan jij tonen hoe je een goede baas moet zijn
De beste stuurlui staan aan de wal.
Oud 24 juni 2010, 22:23   #48
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Jep, de beste partijmilitanten zitten ook hier op het forum :] ipv zich eens verkiesbaar te stellen en alles op te lossen
Oud 24 juni 2010, 23:26   #49
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jep, de beste partijmilitanten zitten ook hier op het forum :] ipv zich eens verkiesbaar te stellen en alles op te lossen
HA HAHA dat is net het probleem me beste... De hippies gingen het ook veranderen; het zijn die hippies di in de jaren 70 of 80 ook politiek doodvielen.
In de jaren '90 ging de nieuwe generatie vol idealen ook naar de politiek en hoorde je niets anders bij elke partij dan "dat er een nieuwe wind ging waaien".. wel die nieuwe wind is ook een politieke dode wind gebleken... de gezichten waren anders maar de achterliggende partijbelangen ed bleven.
In de politiek is het buigen of barsten; meedoen met de gevestigde waarde en systeem of oprotten. Keer op keer is het gebleken wie of wat het meeste ruggegraat had...
En uiteindelijk zitten we nu waar we zitten; nog geen stap verder. Meer nog we staan steeds verder en verder van de oplossing af!
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 14:56   #50
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Bedrijf A maakt maandelijks gemiddeld €80.000 winst.

In het volgende rekenvoorbeeld gaan we na welke compensatie er moet gebeuren opdat de werkgever zijn werknemers een loonsverhoging van 1% kan geven.

Vandaag de dag heeft hij 50 werknemers die hij elk €1500 als loon geeft en zichzelf kan hij maandelijks gemiddeld €5000 toebedelen.

Huidige situatie: 50 * €1500 + €5000 = €80.000

1% loonsverhoging: 50* €1515 + €4250 = €80.000

De werkgever ziet nu dat hij zelf gemiddeld nog maar €4250 overhoudt per maand en eigenlijk wil hij toch niet minder verdienen door zijn weldaad.

Hij gaat eens uittesten of hij misschien terug €5000 of meer verdient als hij een paar werknemers ontslaat. Hij ontslaat 10 werknemers. 20% van de loonkosten zijn nu verdwenen, maar er wordt ook wel 20% minder geproduceerd, wat de maandelijkse gemiddelde winst naar €64.000 verlaagt.

Nieuwe situatie: 40*€1515 + €3400 = 64.000

De werkgever raakt gefrustreerd. Nu verdient hij nog minder en hij moet nog premies betalen aan zijn ontslagen werknemers ook. Om dat te compenseren neemt hij tien nieuwe werknemers aan! Omdat deze tien werknemers nog geen anciënniteit hebben opgebouwd hoeft hij hen maar €1200 te betalen i.p.v. €1515. Wanneer deze werknemers zijn ingewerkt, verdient het bedrijf weer gemiddeld €80.000 per maand.

Nieuwe situatie: 40*€1515 + 10*€1200 + €7400 = 80.000

Kijk eens aan! De werkgever verdient nu €7400, wat 1,48 keer meer is dan de €5000 in het begin.

Die €2400 per maand extra kan de werkgever gebruiken om het bedrijf te laten groeien en zijn inkomen groeit vrolijk mee.

De arbeiders, ja, 80% van hen heeft 1% meer, maar dat is disproportioneel tegenover die 48% van de werkgever. Zowel die 1% als die 48% worden nu betaald door de nieuwe werknemers die zelf bij een ander bedrijf ontslagen zijn.

En omdat welvaart (in ruime zin) niet recht evenredig stijgt met het inkomen (hoe hoger het inkomen, hoe minder de welvaart stijgt bij elke extra eurocent) zal de totale welvaart van de werknemers en -gevers dalen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 25 juni 2010 om 15:01.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 17:34   #51
Sfax
Banneling

Standaard

^
't Zou misschien eens geen slecht idee zijn mocht je basisbegrippen als winst, opbrengst en kost uit elkaar leert te houden. Je verhaal zou op slag al wat meer consistentie vertonen...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 17:44   #52
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andy Bekijk bericht
Hoe zorgt een verkorting van de arbeidsduur voor minder welvaart? Die leidt toch ook naar een herverdeling, of zie ik dat verkeerd?

Hier moet ik u volledig gelijk geven. Het is echter niet de totale welvaart die me zozeer bezig houdt, maar wel het reële inkomen uit lonen. En dat neemt in zo'n scenario toe. Dat aandeelhouders minder snel schatrijk worden interesseert me niet.
Was het maar zo simpel. Voor elke euro die een aandeelhouder wint op de beurs, verliest een andere aandeelhouder er één.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 18:43   #53
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
^
't Zou misschien eens geen slecht idee zijn mocht je basisbegrippen als winst, opbrengst en kost uit elkaar leert te houden. Je verhaal zou op slag al wat meer consistentie vertonen...
Het is misschien geen slecht idee voor jou om geen contaminaties te gebruiken. Eender welke opmerking van jou, over eender welk onderwerp, zou wat meer samenhang vertonen.

Maar uiteraard, ik ben geen econoom. Alles wat ik over economie weet en begrijp heb ik geleerd als autodidact.

Ik vind het een beetje zwak om iemand zijn 'verhaal' af te breken op basis van hier en daar een verkeerd begrip, terwijl je goed genoeg weet wat ik bedoel.

Je zou er goed aan doen om te zeggen wat er fout aan is qua inhoud i.p.v. qua woordgebruik.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 25 juni 2010 om 18:45.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 19:37   #54
corse
Banneling

Standaard

Besluit:

De arbeiderslonen en pensioenen zijn niet te duur, die renderen maximaal en bevorderen de consumptie.
Arbeiders kunnen niet afslanken ze hebben reeds anorexia.

http://www.youtube.com/watch?v=46r4y...eature=related
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 19:57   #55
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben al zelfstandig geweest, maar ondanks het feit dat ik een goede "omzet" had, bleek dat mijn winst na belastingen onder de verwachtingen lag en nauwelijks hoger dan wat ik verdiende als loontrekkende. Dan heeft het geen zin om risico's te nemen. E.e.a. heeft niks te maken met niet hard te willen werken enz. want ik werk nog evenveel als altijd. Dat doen trouwens al de mensen die ik in mijn sector weet werken.
Oud 25 juni 2010, 19:58   #56
Yves38
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zie mijn vorig antwoord hé, dus niet lullen.
Oud 25 juni 2010, 20:06   #57
corse
Banneling

Standaard

De rijken hebben wat te vieren op de Miljonairsfair: manshoge gouden brandkasten:

http://www.indymedia.be/en/node/9517
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2010, 23:07   #58
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie mijn vorig antwoord hé, dus niet lullen.
Dat noem ik pas lullen.
Zelf slaagt ge er niet in maar wie wel slaagt zijn schoften die nog meer profiteren van hun personeel dan normaal is.
Oud 26 juni 2010, 00:28   #59
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

En thuis een rooien bol in de mond ... ziekelijke kereltjes .
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 01:00   #60
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Bedrijf A maakt maandelijks gemiddeld €80.000 winst.

In het volgende rekenvoorbeeld gaan we na welke compensatie er moet gebeuren opdat de werkgever zijn werknemers een loonsverhoging van 1% kan geven.

Vandaag de dag heeft hij 50 werknemers die hij elk €1500 als loon geeft en zichzelf kan hij maandelijks gemiddeld €5000 toebedelen.

Huidige situatie: 50 * €1500 + €5000 = €80.000

1% loonsverhoging: 50* €1515 + €4250 = €80.000

De werkgever ziet nu dat hij zelf gemiddeld nog maar €4250 overhoudt per maand en eigenlijk wil hij toch niet minder verdienen door zijn weldaad.

Hij gaat eens uittesten of hij misschien terug €5000 of meer verdient als hij een paar werknemers ontslaat. Hij ontslaat 10 werknemers. 20% van de loonkosten zijn nu verdwenen, maar er wordt ook wel 20% minder geproduceerd, wat de maandelijkse gemiddelde winst naar €64.000 verlaagt.

Nieuwe situatie: 40*€1515 + €3400 = 64.000

De werkgever raakt gefrustreerd. Nu verdient hij nog minder en hij moet nog premies betalen aan zijn ontslagen werknemers ook. Om dat te compenseren neemt hij tien nieuwe werknemers aan! Omdat deze tien werknemers nog geen anciënniteit hebben opgebouwd hoeft hij hen maar €1200 te betalen i.p.v. €1515. Wanneer deze werknemers zijn ingewerkt, verdient het bedrijf weer gemiddeld €80.000 per maand.

Nieuwe situatie: 40*€1515 + 10*€1200 + €7400 = 80.000

Kijk eens aan! De werkgever verdient nu €7400, wat 1,48 keer meer is dan de €5000 in het begin.

Die €2400 per maand extra kan de werkgever gebruiken om het bedrijf te laten groeien en zijn inkomen groeit vrolijk mee.

De arbeiders, ja, 80% van hen heeft 1% meer, maar dat is disproportioneel tegenover die 48% van de werkgever. Zowel die 1% als die 48% worden nu betaald door de nieuwe werknemers die zelf bij een ander bedrijf ontslagen zijn.

En omdat welvaart (in ruime zin) niet recht evenredig stijgt met het inkomen (hoe hoger het inkomen, hoe minder de welvaart stijgt bij elke extra eurocent) zal de totale welvaart van de werknemers en -gevers dalen.
Dé superlonen van CEO's worden bepaald door de aandeelhouders, niet door hemzelf. Als zij zijn loon verhogen, betekent dat dat hij dat geld waard is en dat hij ook voor zoveel meer waarde aan het bedrijf kan brengen. Enkel in kleinere bedrijven kunnen de bazen zelf hun loon bepalen, en dat is ook niet erg, het blijft tenslotte hun eigen winst.

Daarnaast ben ik niet akkoord met je laatste zin. Welvaart stijgt als je wijselijk omspringt met je inkomsten. Iemand mag nog zoveel verdienen, als hij met dat geld niet kan omspringen zal hij altijd financiële problemen hebben. 1% extra loon is dan verwaarloosbaar, ze kunnen er nog niet eens een sloof extra sigaretten mee kopen.

P.S. in je voorbeeld -hoe primitief het ook is- ga je wat kort door de bocht met die anciënniteit. Iemand met anciënniteit is veel productiever (nu ja tot op zekere leeftijd) dan iemand die net afgestudeerd is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be