![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooral deze reactie zegt genoeg.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Banneling
|
![]() Die "grote" verdieners onderhandelen hun loon zelf; zolang die anderen hun loon laten onderhandelen door vakbonden en partijen die willen dat iedereen een opslag krijgt (zowel hen met goede als middelmatige en slechte prestaties), gaan ze met die eisen tot matiging geconfronteerd blijven. Dat laatste kost immers ettelijke veelvouden van dat eerste aan de werkgever...
Zo heb ik een aantal weken terug geen probleem gehad om +10% te krijgen, maar de onderhandeling ging dan ook alleen over mezelf en over mijn prestaties... |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oosterse prullen of een Thaise seksreisje helpt heus onze economie niet vooruit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister
|
![]() Citaat:
In de jaren '90 ging de nieuwe generatie vol idealen ook naar de politiek en hoorde je niets anders bij elke partij dan "dat er een nieuwe wind ging waaien".. wel die nieuwe wind is ook een politieke dode wind gebleken... de gezichten waren anders maar de achterliggende partijbelangen ed bleven. In de politiek is het buigen of barsten; meedoen met de gevestigde waarde en systeem of oprotten. Keer op keer is het gebleken wie of wat het meeste ruggegraat had... En uiteindelijk zitten we nu waar we zitten; nog geen stap verder. Meer nog we staan steeds verder en verder van de oplossing af!
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Europees Commissaris
|
![]() Bedrijf A maakt maandelijks gemiddeld €80.000 winst.
In het volgende rekenvoorbeeld gaan we na welke compensatie er moet gebeuren opdat de werkgever zijn werknemers een loonsverhoging van 1% kan geven. Vandaag de dag heeft hij 50 werknemers die hij elk €1500 als loon geeft en zichzelf kan hij maandelijks gemiddeld €5000 toebedelen. Huidige situatie: 50 * €1500 + €5000 = €80.000 1% loonsverhoging: 50* €1515 + €4250 = €80.000 De werkgever ziet nu dat hij zelf gemiddeld nog maar €4250 overhoudt per maand en eigenlijk wil hij toch niet minder verdienen door zijn weldaad. Hij gaat eens uittesten of hij misschien terug €5000 of meer verdient als hij een paar werknemers ontslaat. Hij ontslaat 10 werknemers. 20% van de loonkosten zijn nu verdwenen, maar er wordt ook wel 20% minder geproduceerd, wat de maandelijkse gemiddelde winst naar €64.000 verlaagt. Nieuwe situatie: 40*€1515 + €3400 = 64.000 De werkgever raakt gefrustreerd. Nu verdient hij nog minder en hij moet nog premies betalen aan zijn ontslagen werknemers ook. Om dat te compenseren neemt hij tien nieuwe werknemers aan! Omdat deze tien werknemers nog geen anciënniteit hebben opgebouwd hoeft hij hen maar €1200 te betalen i.p.v. €1515. Wanneer deze werknemers zijn ingewerkt, verdient het bedrijf weer gemiddeld €80.000 per maand. Nieuwe situatie: 40*€1515 + 10*€1200 + €7400 = 80.000 Kijk eens aan! De werkgever verdient nu €7400, wat 1,48 keer meer is dan de €5000 in het begin. Die €2400 per maand extra kan de werkgever gebruiken om het bedrijf te laten groeien en zijn inkomen groeit vrolijk mee. De arbeiders, ja, 80% van hen heeft 1% meer, maar dat is disproportioneel tegenover die 48% van de werkgever. Zowel die 1% als die 48% worden nu betaald door de nieuwe werknemers die zelf bij een ander bedrijf ontslagen zijn. En omdat welvaart (in ruime zin) niet recht evenredig stijgt met het inkomen (hoe hoger het inkomen, hoe minder de welvaart stijgt bij elke extra eurocent) zal de totale welvaart van de werknemers en -gevers dalen. Laatst gewijzigd door Robinus V : 25 juni 2010 om 15:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() ^
't Zou misschien eens geen slecht idee zijn mocht je basisbegrippen als winst, opbrengst en kost uit elkaar leert te houden. Je verhaal zou op slag al wat meer consistentie vertonen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar uiteraard, ik ben geen econoom. Alles wat ik over economie weet en begrijp heb ik geleerd als autodidact. Ik vind het een beetje zwak om iemand zijn 'verhaal' af te breken op basis van hier en daar een verkeerd begrip, terwijl je goed genoeg weet wat ik bedoel. Je zou er goed aan doen om te zeggen wat er fout aan is qua inhoud i.p.v. qua woordgebruik. Laatst gewijzigd door Robinus V : 25 juni 2010 om 18:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Besluit:
De arbeiderslonen en pensioenen zijn niet te duur, die renderen maximaal en bevorderen de consumptie. Arbeiders kunnen niet afslanken ze hebben reeds anorexia. http://www.youtube.com/watch?v=46r4y...eature=related |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik ben al zelfstandig geweest, maar ondanks het feit dat ik een goede "omzet" had, bleek dat mijn winst na belastingen onder de verwachtingen lag en nauwelijks hoger dan wat ik verdiende als loontrekkende. Dan heeft het geen zin om risico's te nemen. E.e.a. heeft niks te maken met niet hard te willen werken enz. want ik werk nog evenveel als altijd. Dat doen trouwens al de mensen die ik in mijn sector weet werken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Banneling
|
![]() De rijken hebben wat te vieren op de Miljonairsfair: manshoge gouden brandkasten:
http://www.indymedia.be/en/node/9517 |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En thuis een rooien bol in de mond ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarnaast ben ik niet akkoord met je laatste zin. Welvaart stijgt als je wijselijk omspringt met je inkomsten. Iemand mag nog zoveel verdienen, als hij met dat geld niet kan omspringen zal hij altijd financiële problemen hebben. 1% extra loon is dan verwaarloosbaar, ze kunnen er nog niet eens een sloof extra sigaretten mee kopen. P.S. in je voorbeeld -hoe primitief het ook is- ga je wat kort door de bocht met die anciënniteit. Iemand met anciënniteit is veel productiever (nu ja tot op zekere leeftijd) dan iemand die net afgestudeerd is. |
|
![]() |
![]() |