![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Repress...Belgi%C3%AB%29 Citaat:
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
#42 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#43 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Buitengesmeten wegens te Vlaams ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#44 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nooit!
Laat de Peumansen van dit land hun naam met schande blijven dragen tot het einde der dagen. |
![]() |
![]() |
#45 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door fonne : 30 juni 2010 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik niet nee.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#47 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Welke schande? Wat heeft Peumans misprutst?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
![]() |
![]() |
#48 |
Burgemeester
|
![]() Bestaan er de dag van vandaag nog negatieve gevolgen voor mensen die gecollaboreerd hebben? Ik ben niet zo thuis in dit dossier.
Ik zou zeggen, stop elke achterstelling (indien die nog bestaat) van collaborateurs, en zeker van hun nakomelingen. Daarom moet er nog niet officieel amnestie worden verleend. Verleen amnestie in de praktijk. Om dit dan officieel te maken, daar twijfel ik toch over. Zeker als het om onvoorwaardelijke amnestie voor iedereen gaat. Maar nogmaals, ik ben niet goed vertrouwd met dit thema. |
![]() |
![]() |
#49 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vermoed niet dat er vandaag nog iemand echt door benadeeld is, omdat wie toen nog jong was toch de mogelijkheid heeft gehad een volledige loopbaan uit te bouwen. Maar tienduizenden Vlamingen hebben hun pensioen in diepe miserie moeten doorbrengen, terwijl ze geen enkele misdaad op hun geweten hadden, andere dan lidmaatschap van een of andere Vlaamse vereniging of handel drijven met Duitsers (iets wat geen enkel probleem bleek te zijn van zodra het over de Brusselse haute-finance of de Waalse industriëlen ging, die mochten dat van de koning). Ik heb persoonlijk nog zo een kruidenier gekend die tot zijn tachtigste in miserabele omstandigheden zijn winkeltje moest openhouden en waar de mensen in feite alleen uit sympathie zo nu en dan eens iets gingen kopen. Lees ook even dit: http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/s...1985/g8-6-.pdf. Niet echt recent. De andere grote discriminatie ging over het feit dat afstammelingen van veroordeelden werden uitgesloten van een hele reeks openbare functies. Het niet-discriminatie beginsel op basis van afstamming was toen vanzelfsprekend niet van toepassing. Daarnaast waren er mensen die de Belgische nationaliteit werd ontnomen en dus van geen enkel burgerrecht meer konden genieten. Die werden dus statenloos(vandaag zouden ze asiel kunnen vragen als sans-papiers ![]() |
|
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
|
![]() Ik ben na de oorlog geboren. En ik vind dat op een gegeven ogenblik alle misdrijven moeten kunnen verjaren. Men moet op een gegeven ogenblik tabula rasa maken met het verleden en met een nieuwe lei beginnen. Wat niet wil zeggen dat we moeten vergeten.
Overigens, wie zou nu nog in aanmerking kunnen komt voor een amnestie van overheidswege. De meeste collaborateurs zijn dood en begraven. En de anderen, de nog levenden? Dik tegen mijn goesting weliswaar, maar ik opteer voor : amnestie verlenen. Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2010 om 19:28. |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#53 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
#54 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar misschien zou ik het moeten opzoeken. Ik ben lang na WO II geboren, heb me dus nooit erg betrokken gevoeld bij dit soort thema's.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
#55 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#57 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
#58 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zeg altijd: waren er geen zwarten geweest, er waren ook geen witten geweest en zeker geen 'epuratie'. Laatst gewijzigd door system : 30 juni 2010 om 20:53. |
|
![]() |
![]() |
#59 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Gecertificeerd trol en beëdigd chroniqueur van het post-flamingantisme ~ Laureaat Annual Global Trollathon, Fukunasi (JP), January 2016 Officieel biograaf van Melikan Kucam #InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
Laatst gewijzigd door 4x10E6 : 30 juni 2010 om 20:56. |
|
![]() |
![]() |
#60 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onverwerkt verleden: Collaboratie en repressie in België, 1942-1952; Luc Huyse & Steven Dhondt Een wel erg veelzeggend citaat uit het boek: Citaat:
|
||
![]() |