![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het is daar waar structuren te dominerend worden dat de creativiteit die nodig is voor kennisontwikkeling in de kiem wordt gesmoord. Je merkt dat zeer zeker in de scholen en universiteiten die zeer centraal worden bestuurd. In een meer anarchistische samenlevinsgvorm zouden veel meer mensen kunnen participeren en informatie zou voor iedereen beschikbaar zijn. Om maar een enkel voorbeeld te geven. Waarom moet je alumnus zijn om een lidkaart te kunnen hebben van een universiteitsbibliotheek. Binnen een anarchistische visie is dat niet rechtvaardigbaar omdat het op die manier ongelijkheid creëert tussen mensen: zij die een gepriviligeerde toegang genieten tot informatie en anderen die er van worden uitgesloten. Zo kan ik tal van voorbeelden geven.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#103 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan ga ik nu mijn cheque van de NWO innen. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#104 |
Burgemeester
|
![]() Neen, kansarmoede en meertaligheid hebben niks met elkaar te maken. Meertaligheid heeft enkel, als neveneffect zeg maar, dat er een tijdelijke taalachterstand kan gemeten worden op een bepaalde leeftijd (omdat het nu eenmaal langer duurt om twee talen te leren in plaats van een), iets waar politici gretig gebruik van lijken te maken om migrantenjongeren vroeger in de kleuterscholen te krijgen.
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 1 juli 2010 om 23:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#106 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo niet waar is die kansarmoede dan aan te wijten ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#107 | |
|
![]() Citaat:
En met taalverwerving kun je echt niet wachten tot ze zes jaar zijn: eenmaal op die leeftijd gekomen heeft de thuistaal zich zo verankerd in het denken dat het heel moeilijk is er nog een nieuwe te leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#108 | |
|
![]() Citaat:
Dit is dus precies een van de redenen dat ik daarstraks wat kortaf reageerde op Khwajagan: de discussie wordt hier gevoerd op basis van vooroordelen, niet op basis van de feiten. Nochtans kan je deze informatie gewoon even snel opzoeken door naar de websites van die bibliotheken te surfen. Wat meteen aantoont waarom ik geen voorstander ben van een meer anarchistisch onderwijs: als het opzoeken van de meest basale zaken op het internet te moeilijk is, wat zouden jongeren dan zonder enige begeleiding hun weg vinden in de duizenden publicaties die elk jaar verschijnen? Ten slotte wil ik DDD nog bijtreden: studenten die het aanbod op de universiteit te makkelijk, te weinig divers of wat dan ook vinden, kunnen toch zo veel onderzoek doen en lezen als ze willen. Er is geen prof die dat niet waardeert. Echter, de informatie die je zelf aanbrengt moet wel aan een aantal basisvoorwaarden voldoen. Als je op een examen komt aanzetten met Alex Jones of David Icke als bron, dan zal zo'n prof je wellicht (terecht) uitlachen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#109 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
- student of personeel zijn - alumni met een alumni pas - een ULB pas hebben - speciale toelating van de bibliotheekadministratie hebben http://www.vub.ac.be/BIBLIO/ubwebsite_bruikleen.html Maar afgezien van dit voorbeeld - aan de KULeuven krijg je blijkbaar wel toegang als je 25 EUR ervoor over hebt - loopt er toch weinig 'extern publiek' rond in de universiteitsbibliotheken (althans die waar ik kom of misschien moet ik eerst een systematische veldstudie doen?) en dat is waarschijnlijk de bedoeling. Binnen een anarchistische visie van gelijkheid en creatieve zelfontplooiing zouden die structuren veel toegankelijker gemaakt worden voor iedereen. Citaat:
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl Laatst gewijzigd door cdekeule : 1 juli 2010 om 23:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#110 | ||
|
![]() Citaat:
Wat de VUB betreft: je kan daar gerust zo binnenlopen en de collectie raadplegen, hoor. Op de ULB gebruikt men wel een toegangscontrolesysteem, maar ook daar kan je een kaart aanvragen. Trouwens, die 25 euro in Leuven is toch geen overdreven prijs voor een lidmaatschap van een jaar van de grootste universiteitsbib van ons land. Als ik lid wil worden van een OB, dan betaal ik toch ook. Hoe moeten die bibliotheken anders boeken aanschaffen? Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#111 |
Minister
|
![]() Scholen waren vroeger te streng (jaren 50 en pre - pastoors zwaaiden de plak) nadien te gescheiden maar losser en sinds de laatste 3 decennia van een opvoedende rol vervallen in pure kennis concentratiekampen waar leerkrachten beven voor de kinderen.
Op een goeie 50 jaar zijn we van een steng katholiek schoolsysteem dat een christelijk disciplinaire opvoedende rol had naast de kennisoverdracht naar een disciplineloos kennisoverdragend bootcamp overgegaan. We zijn in feite in alle tumulten de pedalen verloren en dulden geen greintje objectiviteit of discipline vanuit een school meer. Lijfstraffen om lijfstraffen zijn nooit goed maar het alternatief van wetteloze kinderen is dat ook niet. Het is dus een diep geworteld probleem geworden ondertussen; ouders zelf hebben vaak al vertekende moraliteitszin en waarden, worstelen met zichzelf en hun plaats in de maatschappij,.. en dragen dat dan bewust of onbewust over op hun kinderen. Vaak is de opvoeding van thuis uit dus al fundamenteel tekortkomende maar ook niet meer getolereerd van buiten af. Ironisch genoeg door zelf te weinig of ontbrekende opvoeding halen ze het uit die externe bronnen zoals de TV of andere multi-media. Voor de veiligheid even vermelden ik scheer lang niet alle ouders over deze kam maar het is wel de algemene tendens die je dagelijks kan merken op den buiten en in't stad gelijk. Niet enkel van thuis uit is opvoeding belangrijk en sorry voor diegene die het niet graag horen maar af en toe een corrigerende tik is nodig. Zowel thuis als op school. Scholen hebben dus kortweg gezegd een aanvullende rol op die opvoeding of dus het bijbrengen van normen en waarden op de meest effectieve pedagogische manier. En strengheid en gezag zijn daar essentiele onderdelen van. Ik huiver soms als ik denk aan wat voor generaties er afgeleverd worden van jong volwassenen en wat voor een toekomst dat brengt. Zowel voor hun als voor mij en ons.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#112 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik zou eerder zeggen : marginaal.
Te vaak worden leerkrachten gezien als een soort opvoeder, wat volstrekt fout is. De ouders zijn nog steeds verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kroost. Velen denken dat 'ouder' zijn wil zeggen : kindergeld opstrijken. Ik zie en hoor ze regelmatig. De mama of papa die opeens merken dat kindlief niets gedaan heeft gedurende het schooljaar en dan op de achterpoten staan als het een zittenblijver wordt. Terwijl je dan dat kind regelmatig tot een stuk in de nacht ziet buiten spelen. Tjah, dan vraag je gewoon om problemen, toch ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#113 |
Parlementslid
|
![]() Voor het bekomen van omzeggens de nederigste job of functie, heeft eenieder tegenwoordig wel op zijn minst een getuigschrift, attest of zelfs een diploma nodig.
Kinderen opwekken en ze dan zelf (hoe zou het anders kunnen), de eerste begrippen bijbrengen van een 'gezondere en vlotte' samenleving, wordt zonder enige begeleiding aan de willekeur van het toeval overgelaten, hetgeen zelfs stilzwijgend door de overheid word verwacht. Het progressief subsidiesysteem (kindergeld) is voor velen de aanzet om zich aan deze kieze karwij op succes na, te gaan toetsen. Daardoor aangetrokken zijn het dan ook wel de kwetsbaarste zwaktsten, welke voor deze taak geen enkele scholing hebben genoten en er uiteraard ook geen enkele natuurlijke of instinctieve aanleg voor hebben die er zich zich geroepen voor voelen. Ouders maar ook de onderwijzende organen, zouden de jongeren het gewichtige, de moeilijkheden van de voortplantingsdrang en de navolgende effecten ervan moeten bijbrengen. Al deze begrippen lopen al enige tijd spaak of worden onvoldoend toegepast. De nadruk op het feit dat het hier gaat om een van de belangrijkste verplichting: de volgende generatie de basisregels bijbrengen om zich later op een vlotte wijze in onze uiterst complexe en ingewikkelde samenleving te kunnen inlassen of integreren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#114 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kent u geen 'bijzondere' drop outs? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#115 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Wel, je hoeft op een examen geen avid Icke of Alex Jones aan te brengen, want Icke bv baseert zich op andere bronnen. Overigens zit ik hier vlakbij een Universiteitsbibliotheek, en ik kan je verzekeren dat ze veel werken die ik gelezen heb, daar niet hebben! Citaat:
Laatst gewijzigd door Khwajagan : 2 juli 2010 om 07:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#116 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
en waarom niet? Omdat het vanaf de basis al te veel bias in zit. Kijk bv eens naar het GW debat,wat enorm eenzijdig. En ik heb al papers gezien van studenten die al meteen er van uit gaan dat GW echt is! Ik zeg het nog eens hier, Universiteiten zijn een politiek instrument in de handen van de machtselite. U kunt er zelfs een erg goed boek over lezen (niet te verkrijgen in de uni hier) waarin dit allemaal enorm goed staat uitgelegd. Laatst gewijzigd door Khwajagan : 2 juli 2010 om 07:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Banneling
|
![]() En ik denk dat als met zoveel zaken, het '' image' (van uni) niet door moet gaan met wat er echt gebeurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#118 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Heeft U nog niks gelezen van het werk van John Gatto bv? Of , zoals het wetenschapper betaamt, zegt U, ik hoef het niet te lezen? ![]() Citaat:
De klassieke geneeskunde is NIET de beste manier om ziekten te genezen. Dat lijkt Uw hersenspoeling. En dat is met wat ik bedoel dat in de uni-bieb geen boeken staan over alternatieve genezengen die werken! Aanraders: Lees eens, The medical Mafia van Guylaine Lanctot, Murder By Injection: The Story Of The Medical Conspiracy Against America by Eustace Mullins Om mee te starten dan. En ga eens kijken of U die boeken kunt vinden in de uni-bieb. Laatst gewijzigd door Khwajagan : 2 juli 2010 om 07:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#119 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of je het arrogant vind of niet, mijn ervaringen tellen mee, en mijn ervaring is dat over het algemeen uni-opgeleide dom en arrogant zijn. En dat ze totaal niet meer open staan. Het is net als met een religie, potdicht vol dogma's. n dat is niet alleen mijn ervaring. Maar nee, kritisch ben je echt niet. Je bent voor mij een schoolvoorbeeld van wat ik beweer. Laatst gewijzigd door Khwajagan : 2 juli 2010 om 07:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#120 |
Banneling
|
![]() geen idee, maar vooral bij grote bedrijven heb ik enorm ongelukige mensen gezien , helemaal geknakt door het systeem.
|
![]() |
![]() |