![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De kiezer zelf heeft er een oordeel over uitgesproken. Terug naar de orde van de dag. post scrotum: ik roep de nva (en de andere partijen op wie ik niet gestemd heb) wel op om de geloofsbrieven slechts te stemmen met de kleinst mogelijke meerderheid, kwestie van duidelijk te maken dat zo'n capriolen niet gewenst zijn.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wettig of niet,...als het parlement de uitslag van de verkiezingen goedkeurd kan niemand daar nog iets tegen in brengen.
Laatst gewijzigd door speurneus : 1 juli 2010 om 18:35. |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wat een ongelofelijk hypocriete onzin zou dat zijn. Ofwel vindt men ongrondwettelijke verkiezingen niet gewenst, en handelt men daar ook naar, ofwel trekt men zich er geen bal van aan en doet men dan ook niet alsof. Spaar ons van die halfslachtige tsjeverij a.u.b.!
|
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Volgens Europa kan een parlement daar niet over oordelen, en valt die taak toe aan justitie. En dan komt de wettelijkheid weer in het spel.
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ongrondwettigheid en onwettigheid zijn dus het wezen zelf van onze rechtsstaat geworden. Die rechtsstaat bestaat dus niet meer, en daar rechtsstaat en democratie niet zonder elkaar kunnen bestaan, bestaat alleen al daarom de democratie niet meer. De vraag rijst dus, wie onder deze omstandigheden het meest burgerzin heeft: degene die dit systeem met zijn belastinggeld blijft steunen, of de fraudeur?
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
hij kan niet leven met 'ongrondwettelijkheid' ... en ondertussen maar pleiten om tegen de grondwet in de onafhankelijkheid uit te roepen, goed wetende dat er zelfs in het Vlaams parlement geen meerderheid voor is .. Wel, ik kan daar ook niet mee leven, met die ongrondwettelijkheid. Mijn enig probleem is, dat ik niet wil sterven. Dus moeten we wel voort. samengevat: tina (there is no alternative) en nog: als ge daarover wilt blijven zagen, kom dan af met een valabel voorstel.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het geheim van je onwetendheid, schuilt in die 'in menig opzicht'. (wel leuk, zo'n mysterieuze woorden 'in menig opzicht', dat geeft zo'n zweem van wetenschappelijkheid of kennis van zaken ...) Tip: ge moet eerst beginnen kijken wat er precies in onze grondwet staat: wanneer en hoe geeft de staat bevoegdheden af aan een internationaal organisme ...
|
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() Vanuit legalistisch oogpunt moeten deze verkiezingen aangeklaagd worden.
Vanuit pragmatisch oogpunt kijken we best even wat ze opleveren en als dat niet goed is, worden we legalist ![]() Jaja, begin al maar te kakken...
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Misschien kan het parlement de verkiezingsuitslag geldig verklaren, wat evengoed niets meer kan betekenen dan dat de uitslag in cijfers van de 'ongrondwettelijke verkiezingen" als juist wordt geacteerd. Maar die verkiezingen gebeurden niet conform de grondwet en in tegenspraak met het BHV-arrest van het Grondwettelijk Hof. Als de grondwet nog iets betekent in dit land, dan komt er een sanctie zoals het onwettig verklaren van de verkiezingen en het daaruit voortvloeiend parlement. Misschien komen we dan op termijn wel naar een systeem zonder federale verkiezingen zoals het 'confederaal congres' van Eyskens en co. Wordt bij de eedaflegging al een tipje van deze sluier opgelicht? Laatst gewijzigd door Pol : 2 juli 2010 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Het belang van die Belgische bepalingen is relatief. De EU heeft zich namelijk bevoegdheden toegeëigend zonder zich te bekommeren om de vraag of de grondwetten van de lidstaten zulks toestonden: het is al decennia lang jurisprudentie van het Hof van Justitie dat het EU-recht op het nationale recht primeert. Pas met het Grondwettelijk Verdrag werd dit in een grondwettelijke bepaling voor de EU omgezet, maar in het Verdrag van Lissabon hebben ze het niet aangedurfd, dit te herhalen, om het verwijt te ontlopen dat het Verdrag een grondwettelijk karakter heeft. Ze hebben het ook niet aangedurfd, een dergelijke, in feite al lang bestaande bevoegdheidsoverdracht op te blijven hangen aan het dunne draadje van de jurisprudentie van een Hof dat vrijwel uitsluitend de eigen jurisprudentie toepast, en dus zijn eigen wetgever speelt. Wél hebben ze, heel dubbelzinnig, een soort bekrachtiging van de jurisprudentie in het Verdrag opgenomen. Belachelijk eigenlijk: primair recht dat zich op jurisprudentie beroept, de wetgevende macht die op de rechterlijke macht gaat steunen! 2. Een soortgelijke goocheltruc vormt het aan het Verdrag van Lissabon gehechte Handvest van de Grondrechten. Of een wettekst een aspect vertoont op grond waarvan een burger zich in zijn grondrechten (mensenrechten en fundamenteel sociaal recht) geschaad kan achten, blijkt meestal pas na vele jaren. Daarom heb ik voor het vage "menig opzicht" gekozen. Telkens als een dergelijk verband wordt gelegd, zal het Hof van Justitie voortaan het Belgische hoogste gerecht (hangt af van de zaak) als laatste instantie vervangen die een klacht heeft afgewezen voordat deze in Straatsburg aanhangig kan worden gemaakt. Met andere woorden: de uiteindelijke bevoegdheid over mensenrechten en sociaal recht (Raad van Europa buiten beschouwing gelaten) is door België afgestaan aan de EU, waarvan het afgeleide recht inzake mensenrechten en sociaal recht boven de Belgische grondwet komt te staan. Ik verwacht dat we nog raar zullen opkijken van de "menigte" aan opzichten, d.w.z. van de reikwijdte van deze sluipende aanslag op onze democratie, maar ik kan natuurlijk niet de honderdduizend blz. "communautair acquis" gaan bestuderen om overal het aspect "grondrechten" uit naar boven te peuteren. Vandaar: "in menig opzicht". 3. Het Deense ex-EU-parlementslid Jens-Peter Bonde heeft meer dan vijf jaar geleden een fles goede wijn beloofd aan degene die een Deense wet kon vinden waarvan de interpretatie of uitvoering/handhaving niet door het Verdrag, thans van Lissabon, werd beïnvloed. Die fles mag nog steeds verwachten, door Bonde zelf te worden uitgedronken (tenminste als zijn diabetes dat toestaat) 4. Als ik de tekst van dat wanverdrag erbij zou nemen, zouden mij veel meer opzichten opvallen dan nu ik het voor de vuist schrijf, maar dan zitten we hier volgend jaar nog, Sgoovsac.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dit zijn zo mijn eerste gedachten; ik ben hierin niet echt thuis. Natuurlijk moet er dan nog steeds een meerderheid in het Vlaams parlement komen, en ik zie daar nog niet zo gauw 45% separatistisch stemmen, laat staan meer dan 50%, als het echt menens wordt met die onafhankelijkheid.
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1. Het belang van die Belgische bepalingen is relatief. De EU heeft zich namelijk bevoegdheden toegeëigend zonder zich te bekommeren om de vraag of de grondwetten van de lidstaten zulks toestonden: het is al decennia lang jurisprudentie van het Hof van Justitie dat het EU-recht op het nationale recht primeert. Pas met het Grondwettelijk Verdrag werd dit in een grondwettelijke bepaling voor de EU omgezet, maar in het Verdrag van Lissabon hebben ze het niet aangedurfd, dit te herhalen, om het verwijt te ontlopen dat het Verdrag een grondwettelijk karakter heeft. Ze hebben het ook niet aangedurfd, een dergelijke, in feite al lang bestaande bevoegdheidsoverdracht op te blijven hangen aan het dunne draadje van de jurisprudentie van een Hof dat vrijwel uitsluitend de eigen jurisprudentie toepast, en dus zijn eigen wetgever speelt. Wél hebben ze, heel dubbelzinnig, een soort bekrachtiging van de jurisprudentie in het Verdrag opgenomen. Belachelijk eigenlijk: primair recht dat zich op jurisprudentie beroept, de wetgevende macht die op de rechterlijke macht gaat steunen! 2. Een soortgelijke goocheltruc vormt het aan het Verdrag van Lissabon gehechte Handvest van de Grondrechten. Of een wettekst een aspect vertoont op grond waarvan een burger zich in zijn grondrechten (mensenrechten en fundamenteel sociaal recht) geschaad kan achten, blijkt meestal pas na vele jaren. Daarom heb ik voor het vage "menig opzicht" gekozen. Telkens als een dergelijk verband wordt gelegd, zal het Hof van Justitie voortaan het Belgische hoogste gerecht (hangt af van de zaak) als laatste instantie vervangen die een klacht heeft afgewezen voordat deze in Straatsburg aanhangig kan worden gemaakt. Met andere woorden: de uiteindelijke bevoegdheid over mensenrechten en sociaal recht (Raad van Europa buiten beschouwing gelaten) is door België afgestaan aan de EU, waarvan het afgeleide recht inzake mensenrechten en sociaal recht boven de Belgische grondwet komt te staan. Ik verwacht dat we nog raar zullen opkijken van de "menigte" aan opzichten, d.w.z. van de reikwijdte van deze sluipende aanslag op onze democratie, maar ik kan natuurlijk niet de honderdduizend blz. "communautair acquis" gaan bestuderen om overal het aspect "grondrechten" uit naar boven te peuteren. Vandaar: "in menig opzicht". 3. Het Deense ex-EU-parlementslid Jens-Peter Bonde heeft meer dan vijf jaar geleden een fles goede wijn beloofd aan degene die een Deense wet kon vinden waarvan de interpretatie of uitvoering/handhaving niet door het Verdrag, thans van Lissabon, werd beïnvloed. Die fles mag nog steeds verwachten, door Bonde zelf te worden uitgedronken (tenminste als zijn diabetes dat toestaat) 4. Als ik de tekst van dat wanverdrag erbij zou nemen, zouden mij veel meer opzichten opvallen dan nu ik het voor de vuist schrijf, maar dan zitten we hier volgend jaar nog, Sgoovsac.
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#37 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het verschil met de huidige uitslag is beperkt, aangezien het alleen Vlaams-Brabant/BHV/Brussel betreft. Dus: maken we ons druk om niets? |
|
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Moet je tegen Decroo junior zeggen.
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee