Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juli 2010, 15:29   #401
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is natuurlijk een oplossing voor de vergrijzing, iedereen verplichte euthanasie op tachtig jaar. Maar ondertussen blijft de levensverwachting wel, elke vier jaar, met een jaar stijgen. En of deze mensen een plant zijn of niet, doet er niet toe. Ze blijven hetzelfde pensioen trekken. Was deze plant ambtenaar zal dit een eerder riant pensioen zijn, was deze plant arbeider/bediende, dan zal het een stuk minder zijn.
Maar heb toch niet den indruk dat de gemiddelde pensioenleeftijd (veel) toeneemt. Hoeveel werknemers boven de 55 werken nog, of nog leuker, boven de 60 ?
Dat men langer kan werken en eigenlijk zelfs zou moeten werken, ook al oefend men een saai beroep uit valt niet te ontkennen.

Op 55 stoppen met werken en zelfs op zijn 60ste in in veel jobs zelfs een schande.

En het riante pensioen van een ambtenaar is enkel riant tegenover zijn loon, maar niet tegenover dat van een werknemer in dezelfde functie en dezelfde scholinggraad.

En binnen mijn familie kan ik daar een mooi vergelijk in maken.

Mijn ex-schoonvader, een douane, heeft zijn weduwe een pensioen van 1200€ achtergelaten.

Terwijl zijn broer, een declarant zijn weduwe een pensioen van 1500€ heeft achtergelaten.

Mijn ene schoonbroer, een arbeider-tuinaanlegger heeft nu een pensioen van 1700€.
Terwijl de andere, een gemeentelijke tuinaanlegger slechts 1400€ pensioen heeft.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 16:54   #402
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat men langer kan werken en eigenlijk zelfs zou moeten werken, ook al oefend men een saai beroep uit valt niet te ontkennen.

Op 55 stoppen met werken en zelfs op zijn 60ste in in veel jobs zelfs een schande.

En het riante pensioen van een ambtenaar is enkel riant tegenover zijn loon, maar niet tegenover dat van een werknemer in dezelfde functie en dezelfde scholinggraad.

En binnen mijn familie kan ik daar een mooi vergelijk in maken.

Mijn ex-schoonvader, een douane, heeft zijn weduwe een pensioen van 1200€ achtergelaten.

Terwijl zijn broer, een declarant zijn weduwe een pensioen van 1500€ heeft achtergelaten.

Mijn ene schoonbroer, een arbeider-tuinaanlegger heeft nu een pensioen van 1700€.
Terwijl de andere, een gemeentelijke tuinaanlegger slechts 1400€ pensioen heeft.
Toch eens even de tabellen van de gemiddelde pensioenen erbij halen.
Tegenover 1000€ voor arbeiders/bedienden, staat 2200€ voor ambtenaren (en deze laatste zijn dan nog geperekweerd).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 18:13   #403
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu eens in de praktijk, moeten veel prof het afleggen tegen hun leerlingen in het CVO.

En ik zie nu niet direct mensen die opgegroeid zijn in een appartement een technisch knelpuntberoep uitoefenen.
Voor hen is die mogelijkheid reeds afgesloten door hun ouders, die kozen voor een gemakkelijk leven zonder doorgave van technische kennis aan hun kinderen.

De fout ligt dus reeds vanaf het begin niet bij de huidige generatie werknemers, maar bij de huidige gepensioneerden.

Mijn jongste kan zelfs tegen een Maddox concurreren op de arbeidsmarkt, maar beide kunnen een Mambo het onderste uit de kan doen betalen om hen in zijn bedrijf te kunnen binnen halen.

Daarom ook mijn voorstel aan de politici om eindelijk eens werk te maken van de mogelijkheden voor jongeren om technische kennis en ervaring op te doen en over te nemen van de oudere generatie.
De technische kennis van onze jeugd en jong generatie werknemers beperkt zich tot het opstarten van een pc of tv.
Het is zelfs zo erg gesteld met hun technische kennis, dat een ziekhuis moet aanvaarden dat een technicus in het ziekenhuis rondloopt met een brandende sigaret in het operatiekwartier, of anders mensen moet laten sterven omdat ze niemand anders hebben die hun toestellen kan herstellen.
De Gucht heeft wel eens een proefballonnetje opgelaten in die richting. Zijn stelling was, als Belgie (Europa) zijn doelstellingen op innovatie wilde halen, dat er dan dringend meer techniek moest gestudeerd worden.
Maar of de fout hier bij de oudere generatie ligt, betwijfel ik. Heb eerder den indruk, dat de generatie daarvoor (de negentigjarigen van nu) veel gevoeliger waren voor "een schoon werk met ne plastron", en beschaamd waren voor de "vakschool". Dat heb ik bij de generatie daarna, toch minder tegengekomen. Dat was eerder, dat ze studeren wat ze willen, dat ze maar gelukkig zijn. Maar kom, dit doet er uiteindelijk niet toe. Het land heeft inderdaad nood aan techniekers.
Oud 4 juli 2010, 18:14   #404
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch eens even de tabellen van de gemiddelde pensioenen erbij halen.
Tegenover 1000€ voor arbeiders/bedienden, staat 2200€ voor ambtenaren (en deze laatste zijn dan nog geperekweerd).
Door de lage lonen, zijn er heel veel ambtenaren die tijdens hun carrière bij scholen en examens afleggen om hoger op te geraken. Hierdoor zitten de ambtenaren bij hun op pensioen gaan vaak veel hoger dan de arbeiders en bediende uit de privé, die zich zelden bij scholen en hoger op werken.
Daarnaast is het aantal werknemers in de privé dat slechts deeltijds werkt veel hoger dan bij de ambtenaren, waardoor zij dus ook minder rechten opbouwen.
Je kan zelfs stellen dat bijna 40% van de werknemers in de privé slechts deeltijds werkt.
Als men deze mensen in een aparte categorie zou plaatsen en niet bij de rest zou tellen, zou je een hele andere tabel krijgen.

Een arbeider die +/-21.000 EUR per jaar verdient officieel, krijgt een pensioen van +/- 12.000 EUR als alleenstaande een gezin +/-15.000 EUR per jaar.

En een arbeider die voor een dergelijk loon werkt, is of een luiaard of een stomme ezel.
Want +/-21.000 Euro - vakantiegeld - 13de maand= +/-18.000€ bruto per jaar / 11 maanden= +/-1640 per maand bruto/ 200 uren per maand =8 €/u.
Of minder dan een jobstudent verdient.
Het gemiddelde beginners uurloon ligt op 11€= 2200€/per maand = 24200€ per jaar plus vakantiegeld en dertiende maand= +/-27.300€ bruto per jaar /60%= 16.380€ pensioen per jaar= 1365€ per maand voor een alleenstaande en +/-1700€ voor een gezin.
Mensen in de technische beroepen gaan een pak boven die 11€ per uur en zelfs een ongeschoolde in de bouw begint reeds aan 13€ per uur.

Laat je dus niet vangen door de statistieken, ze geven je een vals en fout beeld van de werkelijke situatie.
Oud 4 juli 2010, 18:24   #405
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Gucht heeft wel eens een proefballonnetje opgelaten in die richting. Zijn stelling was, als Belgie (Europa) zijn doelstellingen op innovatie wilde halen, dat er dan dringend meer techniek moest gestudeerd worden.
Maar of de fout hier bij de oudere generatie ligt, betwijfel ik. Heb eerder den indruk, dat de generatie daarvoor (de negentigjarigen van nu) veel gevoeliger waren voor "een schoon werk met ne plastron", en beschaamd waren voor de "vakschool". Dat heb ik bij de generatie daarna, toch minder tegengekomen. Dat was eerder, dat ze studeren wat ze willen, dat ze maar gelukkig zijn. Maar kom, dit doet er uiteindelijk niet toe. Het land heeft inderdaad nood aan techniekers.
Je moet de situaties in de secundaire scholen eens gaan onderzoeken.

Je gaat verstelt staan van hoe fout je zit met het idee dat kinderen nu mogen studeren wat ze willen.
Bijna alle ouders willen nog steeds dat hun kinderen dokter of advocaat worden en ergens een proper jobje doen.
In het eerste jaar ASO zitten een pak meer leerlingen dan in het eerste jaar BSO, dat door veel ouders nog steeds als minderwaardig word beschouwd.

En in de technische richtingen is het nog erger gesteld.

Ik kreeg zelfs een proces aan mijn been, van de moeder van mijn kinderen, omdat ik de jongste liet vertrekken in een TSO richting.

Haar stelling was dat ik zijn toekomst verknalde door hem niet naar het ASO te sturen.

Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik mijn kinderen onder hun mogelijkheden laat studeren, want zij kunnen zonder problemen het ASO aan.
Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik een minderwaardige job uitoefen, want ik moet mijn handen vuil maken en een werkpak gebruiken om mijn kleren te beschermen.
Dat ik een pak meer verdien dan hen en een pak meer vrije tijd heb en mijn eisen kan opleggen aan de werkgever verliezen ze gewoon uit het oog.
Oud 4 juli 2010, 18:33   #406
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Door de lage lonen, zijn er heel veel ambtenaren die tijdens hun carrière bij scholen en examens afleggen om hoger op te geraken. Hierdoor zitten de ambtenaren bij hun op pensioen gaan vaak veel hoger dan de arbeiders en bediende uit de privé, die zich zelden bij scholen en hoger op werken.
Denk dat het wel wat ingewikkelder is. De overheid heeft nu eenmaal loonschalen die stijgen met de ouderdom, en ook bevorderingen zijn er bijna automatisch.
Citaat:
Daarnaast is het aantal werknemers in de privé dat slechts deeltijds werkt veel hoger dan bij de ambtenaren, waardoor zij dus ook minder rechten opbouwen.
Dacht van niet. Mij blijkt eerder dat de ambtenaren meer gebruik maken van de mogelijkheden, hun geboden om deeltijds te werken... Komt daarbij de voor veel werknemers het geen rol zal spelen of hij nu deeltijds werkt of niet. Zijn bijdragen, die aangewend worden voor zijn pensioen, zijn begrenst. Maakt niet uit of hij deeltijds werkt of niet. Eens het maximum bereikt, dan is het maximum bereikt.
Citaat:
Een arbeider die +/-21.000 EUR per jaar verdient officieel, krijgt een pensioen van +/- 12.000 EUR als alleenstaande een gezin +/-15.000 EUR per jaar.
En een arbeider die voor een dergelijk loon werkt, is of een luiaard of een stomme ezel.
Want +/-21.000 Euro - vakantiegeld - 13de maand= +/-18.000€ bruto per jaar / 11 maanden= +/-1640 per maand bruto/ 200 uren per maand =8 €/u.
Of minder dan een jobstudent verdient.
Het gemiddelde beginners uurloon ligt op 11€= 2200€/per maand = 24200€ per jaar plus vakantiegeld en dertiende maand= +/-27.300€ bruto per jaar /60%= 16.380€ pensioen per jaar= 1365€ per maand voor een alleenstaande en +/-1700€ voor een gezin.
Mensen in de technische beroepen gaan een pak boven die 11€ per uur en zelfs een ongeschoolde in de bouw begint reeds aan 13€ per uur.
Laat je dus niet vangen door de statistieken, ze geven je een vals en fout beeld van de werkelijke situatie.
Statistieken van gemiddelde pensioen, zijn statistieken van gemiddeld pensioen. Het is de negenproef.
Houden onder andere rekening mee :
-dat bij ambtenaren het gemiddelde van de vijf laatste jaren enkel wordt geteld. Jaren waarbij de wedden door de automatische ancienniteitsverhoging, en de quasi automatische bevorderingen, het hoogst zijn ;
-dat bij arbeiders/bedienden, alle loopbaanjaren in aanmerking worden genoemen, dus ook de startjaren, waar de wedden het kleinst zijn ;
-dat arbeiders/bedienden wel mogen betalen op hun volledige wedde, toch hun bijdrage voor het pensioen beperkt wordt tot +/-30000€/jaar ;
-dat de pensioenen van de ambtenaren niet enkel geindexeerd, doch ook geperekweerd worden ;
-dat de ambtenaren moord en brand schreeuwen, als er nog maar naar hun pensioen wordt gewezen...
Oud 4 juli 2010, 18:43   #407
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet de situaties in de secundaire scholen eens gaan onderzoeken.

Je gaat verstelt staan van hoe fout je zit met het idee dat kinderen nu mogen studeren wat ze willen.
Bijna alle ouders willen nog steeds dat hun kinderen dokter of advocaat worden en ergens een proper jobje doen.
In het eerste jaar ASO zitten een pak meer leerlingen dan in het eerste jaar BSO, dat door veel ouders nog steeds als minderwaardig word beschouwd.

En in de technische richtingen is het nog erger gesteld.

Ik kreeg zelfs een proces aan mijn been, van de moeder van mijn kinderen, omdat ik de jongste liet vertrekken in een TSO richting.

Haar stelling was dat ik zijn toekomst verknalde door hem niet naar het ASO te sturen.

Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik mijn kinderen onder hun mogelijkheden laat studeren, want zij kunnen zonder problemen het ASO aan.
Ik kom regelmatig mensen tegen die vinden dat ik een minderwaardige job uitoefen, want ik moet mijn handen vuil maken en een werkpak gebruiken om mijn kleren te beschermen.
Dat ik een pak meer verdien dan hen en een pak meer vrije tijd heb en mijn eisen kan opleggen aan de werkgever verliezen ze gewoon uit het oog.
Kan zijn dat (nog) veel ouders gevoelig zijn, voor de studierichting van hun kinderen. Maar dat was vroeger ook zo. Alleen is het systeem wel gewijzigd. Tegenwoordig vertrekt iedereen bij wijze van spreken aan de top, om daarna of te vallen. Komt daarbij dat er een mentaliteit is (bij de overheid), dat iedereen zijn (universitair) diploma moet kunnen halen, wat dan weer een degradatie van veel diplomas tot gevolg heeft. Maar kom, ge kunt gelijk hebben, dat de mentaliteit tegenwoordig nog minstens even erg is, als vroeger.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be