Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van de Vlaamse Republiek moeten zijn?
Antwerpen 14 22,95%
Brugge 2 3,28%
Brussel 29 47,54%
Gent 7 11,48%
Leuven 3 4,92%
Mechelen 6 9,84%
Ieper 0 0%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2010, 21:37   #261
Glenneke
Provinciaal Statenlid

Glenneke's schermafbeelding

Standaard

Weet je wat we gaan voor een Brussel als hoofdstad al het kan, zonder als het moet, we nemen dan een andere stad als hoofdstad (centraal in het land) of een ander systeem... en wat met Brussel vraag je? die houden het in hun grootheidswaanzin als EU-DC nog geen 5 jaar uit, want ge denkt toch ni dat de EU geld gaat steken in het volledig onderhouden van Brussel, ook de arme gebieden. Ik denk dat Brussel nog op zijn blote knietjes gaat smeken om bij Vlaanderen te komen, maar dan gaan wij eisen stellen en kunnen ze geen hoofdstad meer worden want die kans hebben ze natuurlijk reeds verkeken aan een andere stad die wel graag hoofdstad van een onafhankelijk Vlaanderen wou worden, willen ze dit niet of komen ze toch iet smeken en doen ze het tegen alle verwachtingen in wel goed als EU-DC dan ben ik blij voor hen en zich ik audieu vaarwel.
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 22:15   #262
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat zijn vreemdelingen en we weten hoe Vlamingen daarover denken.
Die Vlamingen die ik een beetje beter heb leren kennen, hebben niks tegen vreemdelingen die hen niet komen vertellen hoe zij moeten denken en wat zij moeten doen en laten.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 12:55   #263
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat zou dan de hoofdstad moeten zijn van de Republiek Vlaanderen?

Om de keuze te vergemakkelijken geef ik hier alvast een aantal opties, met een korte uitleg waarom de stad in kwestie geschikt zou kunnen zijn als hoofdstad van Vlaanderen:

- Antwerpen: grootste stad van Vlaanderen.

- Brugge: de plaats waar de allereerste Staten-Generaal van de Bourgondische Nederlanden samenkwam.

- Brussel: historisch machtscentrum. Theoretisch is het mogelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen de gebouwen zou kunnen behouden die het nu heeft in Brussel, met een speciale extraterritoriale status. Dit wil zeggen dat de gebouwen van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel als exclaves deel zouden uitmaken van het soevereine grondgebied van het onafhankelijke Vlaanderen. Dat dit kan bewijst het Palazzo Malta in Rome.

- Gent: Arteveldestad, eens het "leeuwennest dat koningen deed beven", historisch de hoofdstad van het Graafschap Vlaanderen, en de plaats waar het Graafschap Vlaanderen de onafhankelijkheid uitriep van het Habsburgse Rijk in 1790.

- Leuven: historisch (en nu nog ) het belangrijkste centrum van kennis en wijsheid in de Lage Landen, de oorspronkelijke zetel van de Graven van Leuven, de latere Hertogen van Brabant.

- Mechelen: is een tijdje gebruikt door voorlopers van het Vlaamse Parlement, werd ook overwogen als alternatief voor Brussel als Vlaamse hoofdstad.

- Ieper: Vredestad, erg symbolisch voor de Vlaamse Beweging.
De Vlaamse beweging heeft zich tegen het Belgische staatsnationalisme verzet. Het nogal pleonastisch klinkende "volksnationalisme" was een wapen dat daartegen werd gehanteerd. Wordt Vlaanderen ooit onafhankelijk, dan hoop ik dat dat geen zege van het ene nationalisme over het andere wordt, volks of eigen-staats, maar in zekere zin een antinationalisme. Een land zonder hoofdstad zou al een begin zijn. Want nu vrijwel iedereen thuis on-line ambtenaar kan spelen, is er geen hoofdstad meer nodig om er de overheidsinstanties te vestigen. Het zou meteen een vorm van zuiniger bestuur kunnen worden: GEEN hoofdstad, geen kantoorgebouwen die kunnen worden verkocht en teruggehuurd. En terwijl we bezig zijn, eindelijk ook eens de Vlaamse Leeuw met pensioen sturen, en door géén nieuw nationaal symbool vervangen. Vooral dat lied met zijn lelijke melodie en volkomen verouderde tekst, dat dan nog steevast afschuwelijk gebruld en geschreeuwd wordt, mag van mij de prullenmand in. Misschien een melodietje over houden, zoals de EU met Beethovens "Alle Menschen werden Brüder".
Oud 26 juni 2010, 12:58   #264
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Waarom een hoofdstad? Dat is zo passé in tijden van Internet en WWW. De hoofdstad moet gewoon een webstek worden. "www.onze_hoofdstad.vl". Waar de macht gevestigd is, waar de macht uitgeoefend wordt heeft in deze tijden van virtualizatie geen enkele betekenis meer. Wij hoeven toch geen paleizen en triomfbogen meer om de macht te illustreren? Het Parlement kan net zo goed per video-conferentie vergaderen, de president ondertekent de wetten met zijn digitale signatuur.
Vlaanderen, het eerste land ter wereld met een eCapital
Aha Fonne, je was me vóór. En dat website-idee; prachtig!
Oud 26 juni 2010, 13:02   #265
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ook dat vind ik een zéér mooi voorstel

Ik vraag me alleen af waar we dan de ambassades en consulaten van de buitenlanden zullen neerpoten, en waar we buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders zullen onderbrengen als ze bij ons op bezoek komen.

We zouden natuurlijk ook kunnen stellen dat die bezoekers hier niet welkom zijn
In een democratische EU hebben de lidstaten geen diplomatie meer nodig. Maar ja, daar zeg ik wat...

Bezoeken kunnen voortaan vervangen worden door elektronisch verkeer. Véél goedkoper.

En de EU zou het voorbeeld van Vlaanderen kunnen volgen en zo een eind maken aan onder meer het reizend circus. Gedaan met alle maanden vijf dagen in Straatsburg op onze kosten in de armen van call-girls te gaan liggen!
Oud 26 juni 2010, 13:06   #266
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben voorstander van een 'mobiele hoofdstad', een verzameling grote tenten en mobilhomes die regelmatig op een andere plaats worden opgesteld, zodat de kloof tussen burger en politiek op een sympathieke manier kan worden gedicht.
Om deze scherts op de spits te drijven, zouden we het Vlaamse Parlement alle maanden een week in Straatsburg kunnen laten gaan hoerenlopen. Dan verslaan we de EU met vlag en wimpel.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 26 juni 2010 om 13:07.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 15:30   #267
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Brussel, Leuven of Mechelen zijn beiden goed voor mij.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 19:12   #268
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Als het niet "alle drie" was, zou het "beide" zijn. Of heb ik me misteld?

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 26 juni 2010 om 19:13.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2010, 19:15   #269
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die Vlamingen die ik een beetje beter heb leren kennen, hebben niks tegen vreemdelingen die hen niet komen vertellen hoe zij moeten denken en wat zij moeten doen en laten.
Dan is het voor Vlaanderen een goede zaak dat jij mensen blijft leren kennen, dJimi.
Oud 27 juni 2010, 19:37   #270
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als het niet "alle drie" was, zou het "beide" zijn. Of heb ik me misteld?
Nee dat ziet u goed.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 20:35   #271
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Brussel als hoofdstad van Vlaanderen is zo als ,Istanbul de hoofdstad van Europa.
Je kunt de loop van de geschiedenis niet terug draaien.

Brussel heeft als hoofstad van Europa alle belang bij meertaligheid en culturele diversiteit.De belangen van de hoofdstad van Vlaanderen staan haaks op dit profiel.

Dus de hoofdstad van Vlaanderen, behoort in ieder geval een Nederlandstalige stad te zijn.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2010, 20:40   #272
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Brussel als hoofdstad van Vlaanderen is zo als ,Istanbul de hoofdstad van Europa.
Je kunt de loop van de geschiedenis niet terug draaien.

Brussel heeft als hoofstad van Europa alle belang bij meertaligheid en culturele diversiteit.De belangen van de hoofdstad van Vlaanderen staan haaks op dit profiel.

Dus de hoofdstad van Vlaanderen, behoort in ieder geval een Nederlandstalige stad te zijn.
Mij lijkt het er mij soms eerder op dat de belangen van de hoofdstad van le royaume des belges haaks op meertaligheid en culturele diversiteit staan, gezien de ijver waarmee sommigen daar naar een eentalig francophone hoofdstad streven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 13:12   #273
Calle
Parlementslid

Standaard

Na 10 jaar in brussel te hebben gewerkt .... alles behalve brussel. Meest overrated stad van de hele wereld. Inwoners met de grootste dikkenek van de hele wereld, die constant over hun stad zitten te stoefen, ook al is ze compleet ten onder aan het gaan.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 05:28   #274
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle Bekijk bericht
Na 10 jaar in brussel te hebben gewerkt .... alles behalve brussel. Meest overrated stad van de hele wereld. Inwoners met de grootste dikkenek van de hele wereld, die constant over hun stad zitten te stoefen, ook al is ze compleet ten onder aan het gaan.
Ik heb de grootste dikkenek van alle Brusselaars (die Brusselaars die Nederlands begrijpen, kunnen daarover meepraten ), en toch zit ik niet constant over mijn stad te stoefen.

Mijn dikkenek houdt mij niet tegen wanneer ik een beetje wil rondkijken om dan vast te stellen dat er inderdaad wel een en ander scheef loopt hier.

Of de stad 'compleet' ten onder aan het gaan is, zou ik evenwel niet durven beweren. In ieder geval niet minder 'compleet' dan de rest van dit land.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 06:28   #275
JP Coen
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Mij lijkt het er mij soms eerder op dat de belangen van de hoofdstad van le royaume des belges haaks op meertaligheid en culturele diversiteit staan, gezien de ijver waarmee sommigen daar naar een eentalig francophone hoofdstad streven.
Je hebt gelijk dat Brussel en provinciale stad blijft, omdat het te weinig meertalig is en veel te veel krampachtig Franstalig.

In geen enkele ander hoofdstad in Europa (uitgezonderd Parijs) wordt er zo weinig Engels gespoken en uitgelegd voor toeristen als in Brussel.
Amsterdam is veel meer een Europese stad dan Bussel.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2010, 09:41   #276
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
(...) En terwijl we bezig zijn, eindelijk ook eens de Vlaamse Leeuw met pensioen sturen, en door géén nieuw nationaal symbool vervangen. Vooral dat lied met zijn lelijke melodie en volkomen verouderde tekst, dat dan nog steevast afschuwelijk gebruld en geschreeuwd wordt, mag van mij de prullenmand in. (...)
Wat is dat voor nodeloze zelfkastijding?

Weg met ons-mentaliteit?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2010, 23:46   #277
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, wat zou dan de hoofdstad moeten zijn van de Republiek Vlaanderen?

Om de keuze te vergemakkelijken geef ik hier alvast een aantal opties, met een korte uitleg waarom de stad in kwestie geschikt zou kunnen zijn als hoofdstad van Vlaanderen:

- Antwerpen: grootste stad van Vlaanderen.

- Brugge: de plaats waar de allereerste Staten-Generaal van de Bourgondische Nederlanden samenkwam.

- Brussel: historisch machtscentrum. Theoretisch is het mogelijk dat een onafhankelijk Vlaanderen de gebouwen zou kunnen behouden die het nu heeft in Brussel, met een speciale extraterritoriale status. Dit wil zeggen dat de gebouwen van de Vlaamse Gemeenschap in Brussel als exclaves deel zouden uitmaken van het soevereine grondgebied van het onafhankelijke Vlaanderen. Dat dit kan bewijst het Palazzo Malta in Rome.

- Gent: Arteveldestad, eens het "leeuwennest dat koningen deed beven", historisch de hoofdstad van het Graafschap Vlaanderen, en de plaats waar het Graafschap Vlaanderen de onafhankelijkheid uitriep van het Habsburgse Rijk in 1790.

- Leuven: historisch (en nu nog ) het belangrijkste centrum van kennis en wijsheid in de Lage Landen, de oorspronkelijke zetel van de Graven van Leuven, de latere Hertogen van Brabant.

- Mechelen: is een tijdje gebruikt door voorlopers van het Vlaamse Parlement, werd ook overwogen als alternatief voor Brussel als Vlaamse hoofdstad.

- Ieper: Vredestad, erg symbolisch voor de Vlaamse Beweging.
Eigenlijk werden de graven van Leuven eerst hertog van het meer prestigieuze Neder-Lotharingen (omvatte het grootste deel van de BeNeLux) en verkregen ze pas later de titel van hertog van Brabant over die gebieden die werkelijk onder hun invloed stonden. Hoewel ze hun rol als hertog van Neder-Lotharingen altijd hebben benadrukt door middel van de min of meer symbolische titel van hertog van Lothier.
Oud 11 juli 2010, 00:24   #278
Vuvu Zela
Banneling

Standaard

Ik denk dat we het best gaan voor BOKRIJK...
Vuvu Zela is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2010, 08:10   #279
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De echte Vlamingen zullen wel gaan voor Diksmuide.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2010, 19:56   #280
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Op internationale fora wordt Brussel meestal met de grond gelijk gemaakt. Brussel is ècht geen geliefde stad (en met reden). Hier een recent voorbeeld:

Citaat:
So, recently assigned from my agency in US to work a few months in Brussels I gotta tell ya, NEVER MORE;

Brussels IS the most boring place I've ever been. Overpriced and overrated.
City center is like a dirty toilet, sorry but, piss, puke and shit on every sidewalk.
The subway on Rogier Place, right in front of Hilton and Sheraton, is a homeless shelter, smells terrible inside as well as inside other stations. The Central Station, the gate way to the city for those arriving by train from across Europe, same thing, bums averywhere and pissing inside the station. Cops don't do a thing.
You can't find a slice anywhere, except by pan pizza hut, which sucks btw.
I found domino's flyer and decided to call, but of course, they don't deliver to city center, unbelievable, only to the suburbs. Stay away from any Belgian restaurant: food poisoning garanteed. Health, Safety, Hygiene permits, unheard of.(Thanks to my agency buddies in Brussels Im alive to tell the story) PS: If any of you reading this figured out who I am, please dont tell the boss - No sleep 'till Brooklyn, suckaas!

As a customer you'd expect some attention at any estabilisment, right?, not there, they act as if they were busy, they look at you but dont even bother move their asses, when they come to attend you, they are rude, and refuse to speak english (unless he or she is flemish, they speak english very well but also rude if you get in and attempt to buy anything).
If you meet anybody (rarely happens if you're alone), stay away from conversations involving politics, immigration and cultural differences. They hate each other, flemish hate the french and the muslim immigrants and vice versa, It's like a melting pot of pure hatred.

There's a big hype called Flagey Place but sadly, just an empty square some sad street performers "at weekends".
The area called Louise Av., expensive shops, a hagen daz and a few pedestrian streets with lotsa expensive restaurants (again, attention what you order) I actually had pizza (20 euros/$25.00) in a supposedly 'Italian Restaurant' but they were all from Morocco, not that I care but when you walk in and they pretend to be italians saying buorgiorno and ciao and when you ask which part of Italy and they say Rabat, haha, now, that's just weird. Pizza was good, though.

Please dont feel offended, Im just being honest and reporting my experiences. Have you been to New Jersey? You'd feel like home there!

And what's with those people sitting on the stairs of the stock exchange? Some sorta gang HQ or something??People get mugged there in plain sight.
Hoe is het toch mogelijk dat zo vele Vlamingen deze stad persé als hoofdstad willen terwijl de èchte Vlaamse steden stukken mooier, gezelliger, veiliger, aangenamer, moderner,... zijn!?!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be