Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 juli 2010, 15:41   #21
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Wel grappig: de belgicisten hebben geen vlaggen gezien, de Vlaams-nationalisten juist heel veel. Binnen 9 dagen gaat het het omgekeerde zijn zeker?
Op 21 juli zijn er ook maar weinig vlaggen. Aleen echte nationalisten houden van vlaggevertoon. En dat zijn er dus blijkbaar niet zoveel in onze contreien.
system is offline  
Oud 12 juli 2010, 15:48   #22
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Op 21 juli zijn er ook maar weinig vlaggen. Aleen echte nationalisten houden van vlaggevertoon. En dat zijn er dus blijkbaar niet zoveel in onze contreien.
Slechts 47% die op V-partijen stemmen, waar spreken we eigenlijk over?
Oud 12 juli 2010, 15:53   #23
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Pff, er zijn er zelfs die op het VB stemmen én monarchist zijn. Moet er nog zand zijn? Bij de NVA moet 70% van de stemmers niet weten ( volgens Dimarso) van een splitsing van België. Zelfs Olijke Bart wil er niet van horen.

Inderdaad, waar spreken we dan over.

Laatst gewijzigd door system : 12 juli 2010 om 15:54.
system is offline  
Oud 12 juli 2010, 15:55   #24
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Gisteren (11 juli) heb ik toevallig heel wat kilometers afgelegd. En wat me opviel in de 5 gemeenten die ik doorkruist heb: ik heb exact 1 Vlaamse vlag gezien... Als mensen dan toch zo lauw staan tegenover Vlaanderen dan waarom zo veel stemmen voor Vlaamsnationalistische partijen? Is het omdat, zoals mijn buurman stellig beweerde, dat mensen dat De Wever geen seperatist is maar zo bestempeld wordt door die "kwaadaardige" media of was het wat we vroeger met het VB zagen een foertstem. Wat niet verbazend is na het hemeltergende geklungel van Leterme...
we doen dat gewoon om belgicisten ne kloot af te trekken. wij hangen geen beest uit, en doen u telkens met de kiezing terug verbijsterd staan over t vlaamsnationaal resultaat, gewoon omdat wij uiteraard slechte mensen zijn !
Anna List is offline  
Oud 12 juli 2010, 15:56   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
we doen dat gewoon om belgicisten ne kloot af te trekken. wij hangen geen beest uit, en doen u telkens met de kiezing terug verbijsterd staan over t vlaamsnationaal resultaat, gewoon omdat wij uiteraard slechte mensen zijn !
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 12 juli 2010, 15:59   #26
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Allebei juist; er is geen onderlinge tegenstrijdigheid. Waarom ik in de huidige omstandigheden een N-VA-stem een goede zaak vond: de grondwet is geen vodje papier; als de Franstaligen de naleving ervan op de helling zetten, betekent dat dat geen enkel akkoord ooit nog met hen kan worden gesloten in de zekerheid dat het zal worden nageleefd. De taalwetten in Brussel worden allang niet meer nageleefd; het is een oude kwaal, maar deze keer ging het ver. En dus, ja, akkoorden sluiten waaraan één partij zich niet hoeft te houden, voor mij betekent dat dat aan de mogelijkheid van samenleven op die basis moet worden getwijfeld. Er zijn andere mogelijkheden, zoals directe democratie, gepaard aan een aantal andere hervormingen, maar die lijken me veel moeilijker in te voeren dan Vlaamse onafhankelijkheid. Dus kies ik voor het laatste. Maar ik ben geen nationalist, vind niet dat wij beter zijn dan Walen, of aardiger, of dat wij mogen neerkijken op niet-Vlamingen. Ik ben geen nationalist. Ik houd niet van de leeuwenvlag, vind de "Vlaamse Leeuw" een lied met een belachelijke tekst en een lelijke melodie, en het lelijkst van al is de zangkunst van de moderne Vlaming. Ook ben ik niet tegen België als iemand me kan overtuigen dat hij het kan doen functioneren.

Dus: geen nationalist, maar in de gegeven omstandigheden wel voor een V-partij: natuurlijk!
Oud 12 juli 2010, 16:02   #27
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pff, er zijn er zelfs die op het VB stemmen én monarchist zijn. Moet er nog zand zijn? Bij de NVA moet 70% van de stemmers niet weten ( volgens Dimarso) van een splitsing van België. Zelfs Olijke Bart wil er niet van horen.

We spreken over voorwaardelijk separatisme: als... , dan...! Als de Belgische grondwet een vodje papier is, dan maar een land creëren waar de grondwet wordt nageleefd. Dat is geen nationalisme, maar de behoefte aan rechtszekerheid.
Oud 12 juli 2010, 16:06   #28
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Nationalistische gevoelens zijn gewoon zeldzaam in Vlaanderen, zowel Vlaams-nationalistische gevoelens als Belgisch-nationalistische gevoelens.

Politiek heeft dan ook veel meer te maken met geldbeugels dan met nationalistische gevoelens.

Wallonië en Vlaanderen zijn geen twee landen zoals wel eens beweerd wordt. In beide delen van ons land denken de meeste mensen aan geld.
Niet geheel bezijden de waarheid! En de Nederlanders die dit lezen kunnen weer hartelijk lachen. Maar gelijk hebben ze dan wel.
Oud 12 juli 2010, 16:18   #29
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat moeten ze eens uitleggen hoe ze dit bekomen?
Dus ze vragen voor welke partij ze stemmen, en verder vragen ze of je voor of tegen de splitsing van België bent.

Dus stel, ik ben een fiere Belgicist, ze vragen mij die 2 vragen.
Aja want ze kunnen niet op voorhand weten op welke partij ik gestemd heb
giserke is offline  
Oud 12 juli 2010, 16:23   #30
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De NVA kon deze campagne niet genoeg benadrukken hoe fel ze de splitsing van België niet meteen wou en dat ze "heel redelijk waren", LDD is een zooitje ongeregeld waar iedereen een verschillende mening heeft en de VB campagne draaide quasie volledig rond hun xenofobe standpunten.

Ik daag de Vlaams-Nationalisten uit tot een referendum

toccata is offline  
Oud 12 juli 2010, 16:24   #31
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
We spreken over voorwaardelijk separatisme: als... , dan...! Als de Belgische grondwet een vodje papier is, dan maar een land creëren waar de grondwet wordt nageleefd. Dat is geen nationalisme, maar de behoefte aan rechtszekerheid.
volgens mij geldt dat voor de meeste mensen. Maar weinigen zullen zich uitgesproken nationalist voelen, maar de meesten zullen een regering willen die voor hun belangen opkomt.
Hollander is offline  
Oud 12 juli 2010, 16:26   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door toccata Bekijk bericht
De NVA kon deze campagne niet genoeg benadrukken hoe fel ze de splitsing van België niet meteen wou en dat ze "heel redelijk waren", LDD is een zooitje ongeregeld waar iedereen een verschillende mening heeft en de VB campagne draaide quasie volledig rond hun xenofobe standpunten.

Ik daag de Vlaams-Nationalisten uit tot een referendum
Met welke vraag?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 12 juli 2010, 16:27   #33
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Moet er nog zand zijn?
Ja, natuurlijk. Van twee halve waarheden maakt u een eigen wereldje.

Ik vind de bewijskracht van uw argumenten behoorlijk zwak. Als u "nationalisme" ziet als vlaggetjesgezwaai, saaie eucharistievieringen onder een toren gevolgd door de preek van een onverkozen voorzitter van een of andere club etc etc dan geef ik u gelijk. Maar ik vrees dat de animo voor het huwelijk tussen Walen en Vlamingen een beetje aan het wegebben is en dat het Vlaams-nationalisme als enige een alternatief kan bieden.

Of is de politieke geschiedenis van de laatste maand compleet aan je voorbij gegaan?

Precies wel, maar in feite niet. U weet ook wel dat het niet meer goed gaat voor uw zaak, maar toch blijft u maar propaganda spuien, bestaande uit aan elkaar geplakte halve waarheden in de hoop dat u toch op zijn minst één iemand kan demotiveren.

Tsja, waar ben je mee bezig vraag ik mij af?
Oud 12 juli 2010, 16:40   #34
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Allebei juist; er is geen onderlinge tegenstrijdigheid. Waarom ik in de huidige omstandigheden een N-VA-stem een goede zaak vond: de grondwet is geen vodje papier; als de Franstaligen de naleving ervan op de helling zetten, betekent dat dat geen enkel akkoord ooit nog met hen kan worden gesloten in de zekerheid dat het zal worden nageleefd. De taalwetten in Brussel worden allang niet meer nageleefd; het is een oude kwaal, maar deze keer ging het ver. En dus, ja, akkoorden sluiten waaraan één partij zich niet hoeft te houden, voor mij betekent dat dat aan de mogelijkheid van samenleven op die basis moet worden getwijfeld. Er zijn andere mogelijkheden, zoals directe democratie, gepaard aan een aantal andere hervormingen, maar die lijken me veel moeilijker in te voeren dan Vlaamse onafhankelijkheid. Dus kies ik voor het laatste. Maar ik ben geen nationalist, vind niet dat wij beter zijn dan Walen, of aardiger, of dat wij mogen neerkijken op niet-Vlamingen. Ik ben geen nationalist. Ik houd niet van de leeuwenvlag, vind de "Vlaamse Leeuw" een lied met een belachelijke tekst en een lelijke melodie, en het lelijkst van al is de zangkunst van de moderne Vlaming. Ook ben ik niet tegen België als iemand me kan overtuigen dat hij het kan doen functioneren.

Dus: geen nationalist, maar in de gegeven omstandigheden wel voor een V-partij: natuurlijk!
Dit is exact wat ik bedoel he...

Hoeveel CD&V stemmers zijn diehard christen-democraten?
Hoeveel VLD stemmers geven hun leven voor principes van Adam Smith?
Hoeveel Groene stemmers hebben hun huis volledig passief gekregen?

Wat de N-VA nu naar voren schoof werd door veel mensen gepercipieerd als het enige alternatief voor nog eens 3 jaar Letermiaanse poppenkast. Misschien kan het geheel niet rekenen op de goedkeuring van de bevolking, maar dat is bij ALLE partijen zo, anders haalden ze +50%. Maar door bewust hun doelstellingen laag te houden en de Baertdoctrine te handhaven, heeft men een serieus kiezerspotentieel weten te verzilveren.

Want laten we even alle propaganda achterwege laten: de Vlaamse onafhankelijkheid kan niet op de steun van de meerderheid rekenen, confederalisme wel. Marianne Thyssen wist dit zeer goed en dat was de reden dat ze keer op keer in debatten N-VA wou dwingen tot het openlijk declareren van het separatisme. Bij mijn weten heeft men dat steeds goed opgelost: men heeft het niet ontkend, maar men heeft het kiespotentieel dat voor confederalisme was niet kapot geschoten door de indruk te wekken voor een revolutionair separatisme te zijn. Natuurlijk is men voor een Vlaamse onafhankelijkheid binnen die partij, een beetje ernst graag en mevrouw Thyssen weet dat ook wel, maar dat is nog niet aan de orde wegens het ontbreken van een democratische meerderheid. Maar CD&V was niet meer geloofwaardig...

Pas nadat er een confederatie is, zal men terug pleiten voor onafhankelijkheid in de verkiezingstijd. De steun voor dit idee zal dan ook groeien, want zeg eens eerlijk: wie gelooft er nu dat in een confederaal België de twisten tussen Vlamingen en Walen niet meer zullen voorkomen?
Oud 12 juli 2010, 16:42   #35
Renesse
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Met welke vraag?
"Wilt u Vlaend'ren terug bombarderen tot de middeleeuwen en het onafhankelijk maken?"

zo iets?
Oud 12 juli 2010, 17:35   #36
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Nationalistische gevoelens zijn gewoon zeldzaam in Vlaanderen, zowel Vlaams-nationalistische gevoelens als Belgisch-nationalistische gevoelens.

Politiek heeft dan ook veel meer te maken met geldbeugels dan met nationalistische gevoelens.

Wallonië en Vlaanderen zijn geen twee landen zoals wel eens beweerd wordt. In beide delen van ons land denken de meeste mensen aan geld.

geloof jij nu echt dat de Nederlander of duitser of,.....geld niet belangrijk vinden.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat wij niet chauvenistisch zijn, gelukkig maar zou ik zeggen.
speurneus is offline  
Oud 12 juli 2010, 17:35   #37
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren (11 juli) heb ik toevallig heel wat kilometers afgelegd. En wat me opviel in de 5 gemeenten die ik doorkruist heb: ik heb exact 1 Vlaamse vlag gezien... Als mensen dan toch zo lauw staan tegenover Vlaanderen dan waarom zo veel stemmen voor Vlaamsnationalistische partijen? Is het omdat, zoals mijn buurman stellig beweerde, dat mensen dat De Wever geen seperatist is maar zo bestempeld wordt door die "kwaadaardige" media of was het wat we vroeger met het VB zagen een foertstem. Wat niet verbazend is na het hemeltergende geklungel van Leterme...
Je moet wel rondrijden zonder oogkleppen op.
Hier hingen op verschillende plaatsen de Vlaamse Leeuw.
Oud 12 juli 2010, 17:36   #38
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In Vlaams-Brabant niks...
In vijf gemeentekes geweest en dat is een referentie voor heel Vlaanderen.
Oud 12 juli 2010, 17:40   #39
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Wij zijn goede mensen maar hebben een slecht karakter.
Oud 12 juli 2010, 17:41   #40
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard Hoeveel Vlaamse vlaggen is optimaal??

Citaat:
Gisteren (11 juli) heb ik toevallig heel wat kilometers afgelegd. En wat me opviel in de 5 gemeenten die ik doorkruist heb: ik heb exact 1 Vlaamse vlag gezien... Als mensen dan toch zo lauw staan tegenover Vlaanderen dan waarom zo veel stemmen voor Vlaamsnationalistische partijen?
Het is voor de doorsnee Vlaming erg moeilijk om het aantal Vlaamse vlaggen in het dorp af te stemmen en te reguleren.
Zijn er veel Vlaamse vlaggen dan zeuren de belgisten dat de Vlamingen nationalistische vaandelzwaaiers zijn (net zoals in das Dritte Reich).
Zijn er weinig Vlaamse vlaggen dan interesseren de mensen zich blijkbaar nauwelijks voor de Vlaamse zaak, aldus de belgisten.
Waar ligt nou het optimum: bij hoeveel Vlaamse vlaggen zou U het niet nodig vinden een nieuwe draad te starten?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be