![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zodra twee mensen een taal gebruiken om met elkaar te communiceren is die taal per definitie levend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als bijvoorbeeld iemand op een Esperanto-congres zijn teen stoot, echter, dan zal die wel eens in zijn moedertaal kunnen vloeken, en daarom zie ik de taal minder levend. Moedertaalsprekers hanteren hun taal doorgaans beter. Nu ja, ik ben een mierenneuker hoor, maar de drijvende kracht die ons spontaan het Engels doet gebruiken op internationale fora zou op het Esperanto overgezet moeten worden. Ik snap dat het niet de bedoeling is dat het Esperanto een eerste taal wordt (we houden het op het E-o als voertaal), maar in sommige gevallen is het reeds gebeurt. Dat vind ik interessant. Jij hebt het overigens eerder eens aangeduid: in theorie kan je zelfs het Klingon tot leven wekken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 juli 2010 om 17:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is een buitengewone ervaring deel te hebben aan het denken van verschillende volkeren door gebruik te maken van deze taal. Het laatste nieuws is dat intussen in India eveneens het Sanskriet "tot leven gewekt " is en evolueert als belangrijkste taal in een beperkt gebied.
Het succes van het Esperanto ligt momenteel vooral in het internet : in een razend tempo schijnt de E-o versie Vikipedio te evolueren naar de versie met de hoogste kwaliteit en kwantiteit : dergelijke prestatie vooronderstelt vele actieve en bekwqame gebruikers !
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En wat is nu juist het probleem?
Iedereen kan toch Engels. Vanwaar die taal muggenzifterij?
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 15 juli 2010 om 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook is het Engels van de meesten hier van simpelder allooi dan dat van echte Engelstalige, grotendeels dankzij de houding die bepaalde: „Bwaah, 'k kan 'kik mijzelve gans verstaanbaar maken in't Engels. Ik kan 'kik da vaneigens vlot klappen.“ Maar dat dat Engels lomp overkomt, dan ziet men dan over het hoofd.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 juli 2010 om 18:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Europees Commissaris
|
![]() Zie mijn reactie hierboven. Merk trouwens ook op dat Engelstalige Youtubers vaak enkel een luisterpubliek in de Germaanse wereld hebben (min Duitsland dan nog, en met de meeste kijkers nog steeds uit die Engelstalige wereld). Hoe zou dat komen? Het is niet overal de voertaal. Een Vlaming denkt dat omdat hij met Engels eens buiten zijn taalzone verstaanbaar wordt over alle continenten dat hij een kosmopoliet geworden is. Laat me niet lachen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 juli 2010 om 19:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Waarom zo kicken op oxford engels wat zelfs een schot of ier niet kan/wil spreken |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Europees Commissaris
|
![]() Een Schot en een Ier hebben beiden het Engels als moedertaal en spreken beter Engels dan iemand die het als tweede taal hanteert. Zij blijven bevoordeeld.
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ik reis veel, heel veel, overal hoor je engels, of mensen dewelke proberen om engels te spreken. Wat maakt het uit , communiceren is het belangrijkste, niet de wijze waarop. Ik heb een jaar mandarin en thai gevolgd, spreek ik het goed? Nee, helemaal niet. Kan ik me verstaanbaar maken, ja, eventueel met handen en voeten erbij. Maar ik ben nog nooit, nooit uitgelachen geweest door een chinees of thai. En bij noodgevallen, gaan we over op ons koeterwaals engels. En kleine tip voor jouw, ga eens naar singapore. Daar is tegenwoordig de taal, cantonese verweven met engels. And who cares? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Men gaat hier wel even ferm voorbij aan de kern van het probleem.
We krijgen als klant geen Nederlandstalige correspondentie van een Belgisch bedrijf. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Schande, alles in het DUITS ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het doet me aan het volgende denken: http://www.youtube.com/watch?v=Tsygx1Tlhec Vul dat maar zelf in.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 15 juli 2010 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Goeike. Vroeger zongen ze daadwerkelijk muziek in in verschillende talen. Dat dat dikwijls muzikale stinkers opleverde negeerden de taalpuristen echter graag.
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). Laatst gewijzigd door Fallen Angel : 15 juli 2010 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Al wie geintresseerd is in een doe-het-zelf 9mm machinepistool. Oftewel waarom vuurwapenwetten nooit gaan werken. Enkel voor educatieve doeleinden ![]() Stalin: "The only real power comes out of a long rifle." En hij verbood prompt alle particulier wapenbezit. Stalin was immers niet zo geïnteresseerd in democratie (waar het volk de macht bezit). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Europees Commissaris
|
![]() Dus ze hebben geen internet in de Latijnse wereld?
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De enige relevante vraag in jouw geval was dus: in welke taal was jouw aankoopbonnetje opgesteld en in welke taal rekende de winkelbediende met jou af? Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 15 juli 2010 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |