![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik neem trouwens ook geen vrede met Engels. Wel, in Wallonië zou ik dat misschien nog aanvaarden, maar in het Vlaams gewest verwacht ik Nederlands. Verder is het wel zo dat het Nederlands leren geen vernedering is en zeker aangemoedigd dient te worden, net zoals het Frans bij ons. Het blijft interessant om te kennen als je een Belgische staatsburger bent, maar onrealistisch te verwachten dat iedereen het kan.
Over die 'zure Vlamingen/Walen' die verplicht worden een taal te leren die hen niet boeit. Dat klopt, in Finland zijn zowel Finstaligen als Zweedstaligen verzuurd om het feit dat ze de andere taal moeten leren. Verder zijn Zweedstaligen net zo chauvinistisch als de Franstaligen tegenover Finnen en bestaat er een soort underdogmentaliteit vanwege hen. Maar goed, ik ken Finland niet en ik kan fout zitten. In Ierland moet ook iedereen Iers leren, hoewel bijna iedereen Engelstalig is. Bijna niemand bakt er iets van en sommigen vinden het 'vervelend', hoewel het Iers een 'coole taal' is, ongetwijfeld. Trouwens, Walen die het Nederlands als de taal van de vijand beschouwen beschouw ik niet als sympathiek. Laat dat duidelijk wezen. En daarin begrijp ik ook een Everytime die klaagt over de Francofobie bij sommige Vlamingen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 18 juli 2010 om 23:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vond er nog eentje. Deze;
panteao (8452) Het Nederlands werd in de Verenigde Staten geïntroduceerd toen de WIC de kolonie Nieuw-Nederland stichtte met als hoofdstad Nieuw-Amsterdam. Het Nederlands was er de officiële taal en de lingua franca in de kolonie (die uit verschillende nationaliteiten bestond). Toen de Engelsen de kolonie overnamen heeft het Nederlands zich nog lang staande weten te houden in de staten New York en New Jersey. Later in de negentiende en twintigste eeuw kwamen nieuwe generaties Nederlandse kolonisten naar Amerika om daar hun heil te zoeken. Er liggen in Amerika talloze plaatsen met Nederlandse namen of namen afgeleid van de Nederlandse. Ongeveer 5 miljoen Amerikanen hebben Nederlandse voorouders, waarvan enkelen zeer beroemd. Ook kwamen er veel Vlamingen naar Amerika, ook zij hebben een bijdrage geleverd aan het Nederlands daar, bijvoorbeeld in Nederlandse kranten en tijdschriften. De staat New York schreef tot de jaren twintig van de twintigste eeuw zijn staatsdocumenten ook in het Nederlands. In de Verenigde Staten wordt dan wel Engels gesproken, maar het had niet veel gescheeld of de landstaal was Nederlands geweest. Toen men in de senaat stemde over de taal die in ‘het nieuwe land’ als standaard zou worden gebruikt, kwam het Nederlands één stem tekort. Het Nederlands was in Noord-Amerika zo wijd verspreid, dat er zelfs indianenstammen waren die de taal leerden. In New York werd nog tot in de 19e eeuw in het Nederlands gepreekt, en in New Jersey werd tot rond 1920 Low Dutch (ook wel: Jersey-Dutch) gesproken. Een voorbeeld daarvan, in 1913 uitgesproken door een van de laatsten die de taal machtig waren: En kääd’l had twî jòngers; de êne blêv täus; de andere chöng vôrt f’n häus f’r en stât. (‘Een kerel [man] had twee jongens; de ene bleef thuis, de andere ging voort [weg] van huis voor een vermogen.’) |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeer interessant (niet ironisch), maar we zijn wel wat aan het afdwalen van het onderwerp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Amerikanen hadden zelfs eens een president die met een zwaar Nederlands accent sprak. Moeilijk voor te stellen voorlopig dat Vlaanderen een mp met een mocro accent zou krijgen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 juli 2010 om 01:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat je volstrekt voorbij gaat aan de negatieve lading, de walging en de negatieve associaties die de Nederlandse taal ('zij' spreken liever van Vlaams) en vooral de sprekers hiervan (Vlamingen) bij de doorsnee Franstalige Belg opwekt. Er is dan ook geen enkele Franstalige partij die na 180 jaar in haar partijprogramma oproept tot de verplichting om Nederlands te leren. Net zoals 90 %+ van de Nederlandstalige Belgen het Frans nooit nodig zal hebbben, professioneel, geldt dit ook vice versa. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 juli 2010 om 01:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar om toch even op uw opmerking in te gaan: zoals u wel weet ben ik eerder voorstander van het komaf maken met het gewelddadige separatisme van 1830 (ik vind het daarvoor nog niet té laat ![]() Vandaar mijn wens om nu reeds in héél België - voor zolang het nog bestaat - Nederlands als verplichte taal te onderwijzen (eerste in Vlaanderen én Vlaams-Brussel, tweede in de rest van het land). En aangezien alle 'Belgen' dan Nederlands zullen kennen, hoeven de Nederlandstalige 'Belgen' zich dan niet meer te vermoeien met het onder de knie krijgen van het Frans als ze dat niet zien zitten. Hopelijk beginnen er sommigen dan te dromen van een opstand tegen de "état belgo-flamand" en het uitroepen van een onafhankelijk Francofonië. Het moeten niet altijd dezelfden te zijn die met het etiket 'getikt' mogen rondlopen, hé?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het immense grote Oostblok slikt ons zeker ooit nog wel eens op en verwacht maar niet dat die Frans noch Engels gaan leren. Het zullen wij zijn die zulle mogen Russisch gaan studeren. Laatst gewijzigd door Garry : 19 juli 2010 om 15:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Nog grappiger: mensen die denken dat het Engels dé Europese voertaal op termijn kan worden. Aarde tot die mensen! Buiten Vlaanderen is men trots op zijn taal! Véél geluk om Parijs te verengelsen! Ook Duitsers zien je niet graag komen met je Koeterengels. Maar goed, van een bevolkingsgroep die alleen maar slaafs heeft gevolgd is gezond verstand misschien te veel gevraagd. Trouwens, ik ben er rotsvast van overtuigd dat het gewicht van een bevolkingsgroep ook vooral aan beschaving te maken heeft, of in elk geval een gezonde leidende houding. Zo zal een Engelstalige Vlaming (die een lelijk dialect van die taal spreekt en die taal tot armtierig commucatiemedium beperkt) nog steeds onder verfransingsdruk komen te staan. Logisch. Als ik dan ageer tegen die oprukkende verfransing is het omdat ik evenmin een hoge dunk heb die Franstalige monoglotten die de lelijkste variant van hun taal spreken (ik bedoel tu/vous in één zin zeggen? WTF!), evenzeer uitzonderingen daar niet gelaten. Anderzijds verdienen de meeste hedendaagse Vlamingen verfranst te worden, maar Fransman zouden ze er niet van worden hoor.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Garry : 19 juli 2010 om 16:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 |
Partijlid
|
![]() Franstaligen zijn de lastigste mensen als het op verdediging van hun taal aankomt. Zo is Frans (en Franssprekende functionarissen) in de EU veel verder verspreid dan Duitstalige... terwijl de Duitstaligen met een flink pak meer zijn én veel meer geld in het laatje van Europa brengen.
Wederom wil ik niet verkeerd begrepen worden ... als MENSEN heb ik geen probleem met Franstaligen. Lees: het zijn vaak behulpzame en open mensen. Maar qua nationalisme en chauvinisme doen ze hun reputatie werkelijk ALLE eer aan, op elk tijdstip! Das ist zum Kotzen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
Europees Commissaris
|
![]() In principe gaat het belang van een taal niet louter om aantal sprekers (dat wel een rol speelt), maar ook de scholingsgraad van de sprekers, de daaraan vasthangende cultuur, de economische belangen, enz...
Het is ook zo dat het Frans van bovenuit gestuurd is om de prestige te hebben dat het nu heeft. Een taal kan verbeteren of juist in belang afnemen. Ook het Nederlands heeft dat potentieel als de moedertaalsprekers niet dwaas ermee omgaan. Qua houding hebben Franstaligen dát goed begrepen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 16:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die sprekers van die kleine taal moeten maar het grotere NL leren. In die materie zijn we stijfkoppen hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Let wel, indien die Franstaligen Fransmannen waren was het wéér anders uiteraard.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
|
![]() Citaat:
De FRansen hebben een eeuwenlange traditie dat hun taal belangrijk is. Ook Nederlanders vinden het normaal dat hun taal in Suriname nog heel belangrijk is voor deze niet-Nederlanders. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik dacht dat de verhoudingen in Belgie anders lagen. 60 - 40 naar 't schijnt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat ligt trouwens niet aan de taal, maar aan de cultuur van toen. Het Frans was altijd wel een zwaargewicht sinds de late middeleeuwen, maar culmineerde in de 19e eeuw. Trouwens, ik heb eens 'Anthologie de la Poésie française' doorgenomen. Wat viel me op? Fransmannen zetten de Franstalig Belgische poëzie aan de kant, achteraan in het naslagwerk staat er in de inleiding van dat hoofdstuk nadrukkelijk vermeld dat deze pas vanaf de 19e eeuw van betekenis was. Vanvoor in het boek staat er trouwens op dat de Franse poëzie de rijkste van Europa is en dat er in de loop der eeuwen veel Europeanen geweest zijn die vrijwillig assimileerden in de Franse cultuur. ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 17:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#480 |
|
![]() ook de NL die daar gaan wonen; leren zelden Fries.
|
![]() |
![]() |