Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke stad zou de hoofdstad van de Vlaamse Republiek moeten zijn?
Antwerpen 14 22,95%
Brugge 2 3,28%
Brussel 29 47,54%
Gent 7 11,48%
Leuven 3 4,92%
Mechelen 6 9,84%
Ieper 0 0%
Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2010, 21:11   #301
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
http://www.telegraph.co.uk/travel/ci...o-contest.html

The seediness of large parts of the city is, for me, one of its biggest attractions.

Even seediness vertalen:
Citaat:
seediness - a lack of elegance as a consequence of wearing threadbare or dirty clothing
manginess, shabbiness, sleaziness
inelegance - the quality of lacking refinement and good taste
raggedness - shabbiness by virtue of being in rags
Tja, als je verloedering geweldig vindt, dan is Brussel inderdaad een coole stad Om dezelfde redenen vinden sommigen Charleroi ook helemaal de max. Als mensen om déze reden je stad aantrekkelijk vinden, zou ik er toch niet trots op zijn...
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 22:11   #302
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Zelfs al is het zo, dan nóg heeft Brussel een probleem. Als alleen de mensen die in Brussel wonen of zijn geboren de stad kunnen appreciëren is het erg gesteld. Een stad die bij toeristen een slechte eerste (en tweede) indruk maakt, is verloren. Geef nu toch toe dat je in geen enkele Europese (hoofd)stad zo veel verloedering aantreft in het historische hart als in Brussel.

Brussel haalt enkel nog wat prestige uit het feit dat de EU-instellingen er gevesteigd zijn. Neem dat weg, en wat blijft er over om mee uit te pakken?
De mensen die in een stad geboren en getogen zijn, kennen inderdaad veel meer hun stad dan de toeristen. Ik zal nooit beweren dat ik Antwerpen ken terwijl ik die stad al bezocht heb. En wat ken ik van Antwerpen? De dierentuin, de Meir, Brabo. Is dat Antwerpen kennen? Nee, natuurlijk niet. U zal me zeggen : "Antwerpen is veel meer dan dat" en ik zal totaal akkoord met u gaan. Wel, het is hetzelfde voor Brussel. Brussel, dat zijn 19 gemeenten en dat is niet alleen de Grote Markt, Manneken Pis en de Atomium. Massatoeristen hebben zowiezo een klein imago van hoofdsteden (de Eiffeltoren en de Champs-Elysées voor Parijs, Big Ben en de Tower Brigde voor Londen bijvoorbeeld terwijl die steden veel meer dan dat zijn). Nooit naar Ukkel, Watermael-Bosvoorde, Woluwe en pakweg Oudergem geweest? Dat is ook Brussel.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juli 2010, 22:29   #303
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Even seediness vertalen:

Tja, als je verloedering geweldig vindt, dan is Brussel inderdaad een coole stad Om dezelfde redenen vinden sommigen Charleroi ook helemaal de max. Als mensen om déze reden je stad aantrekkelijk vinden, zou ik er toch niet trots op zijn...
In vergelijking met een doorsnee Britse stad is Brussel een paradijs op aarde qua netheid. Nu in vergelijking met Brugge is het een dump maar welke stad niet?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 18 juli 2010 om 22:29.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 10:18   #304
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De mensen die in een stad geboren en getogen zijn, kennen inderdaad veel meer hun stad dan de toeristen. Ik zal nooit beweren dat ik Antwerpen ken terwijl ik die stad al bezocht heb. En wat ken ik van Antwerpen? De dierentuin, de Meir, Brabo. Is dat Antwerpen kennen? Nee, natuurlijk niet. U zal me zeggen : "Antwerpen is veel meer dan dat" en ik zal totaal akkoord met u gaan. Wel, het is hetzelfde voor Brussel. Brussel, dat zijn 19 gemeenten en dat is niet alleen de Grote Markt, Manneken Pis en de Atomium. Massatoeristen hebben zowiezo een klein imago van hoofdsteden (de Eiffeltoren en de Champs-Elysées voor Parijs, Big Ben en de Tower Brigde voor Londen bijvoorbeeld terwijl die steden veel meer dan dat zijn). Nooit naar Ukkel, Watermael-Bosvoorde, Woluwe en pakweg Oudergem geweest? Dat is ook Brussel.
Eigenlijk gaat het hier niet over een stad kennen, maar over hoe een stad eruit ziet. Ik vind ook dat de mooiste delen van Brussel zich buiten de vijfhoek bevinden, maar helaas komen daar veel minder (geen?) toeristen, zij bezoeken allemaal de historische binnenstad. En laat net d�*t deel er verwaarloosd bijliggen. Ik herhaal: in geen enkele andere Europese (hoofd)stad tref je zoveel leegstand en verloedering aan als in de Brusselse binnenstad. Ook de winkels en horecazaken zijn er redelijk shabby/marginaal. Allemaal nefast voor het -o zo belangrijke- imago.
Oud 19 juli 2010, 10:23   #305
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk gaat het hier niet over een stad kennen, maar over hoe een stad eruit ziet. Ik vind ook dat de mooiste delen van Brussel zich buiten de vijfhoek bevinden, maar helaas komen daar veel minder (geen?) toeristen, zij bezoeken allemaal de historische binnenstad. En laat net d�*t deel er verwaarloosd bijliggen. Ik herhaal: in geen enkele andere Europese (hoofd)stad tref je zoveel leegstand en verloedering aan als in de Brusselse binnenstad. Ook de winkels en horecazaken zijn er redelijk shabby/marginaal. Allemaal nefast voor het -o zo belangrijke- imago.
Laat ons dan de 19 gemeenten fuseren, zodat de welgestelde rand zijn duit in het zakje kan doen om de vijfhoek opnieuw een stralend imago te geven.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juli 2010 om 10:24.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 10:28   #306
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In vergelijking met een doorsnee Britse stad is Brussel een paradijs op aarde qua netheid. Nu in vergelijking met Brugge is het een dump maar welke stad niet?
Tja, en in vergelijking met Kinshasa zal Brussel er ook wel best uitzien Wat ben je met zulke vergelijkingen? Brussel pretendeert de "Europese hoofdstad" te zijn. Wel, vergelijk Brussel dan maar met Londen, Parijs, Amsterdam, Berlijn. Awtch.

Ik heb een Engelse vriend die een tijdje in Leuven gewoond heeft. Hij vond onze steden allemaal fantastisch... behalve Brussel. Dat noemde hij een soort van Glasgow ('shabby' was het woord dat hij altijd gebruikte), terwijl hij Antwerpen een 'Londen in het klein' noemde. Dat is nog eens een compliment.
Oud 19 juli 2010, 10:30   #307
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ons dan de 19 gemeenten fuseren, zodat de welgestelde rand zijn duit in het zakje kan doen om de vijfhoek opnieuw een stralend imago te geven.
Akkoord. Heel Vlaanderen is het daar ondertussen mee eens. Maar wie zwaait de plak in Brussel? Les francophones, monsieur. En zij lijken helemaal geen probleem te zien in 19 burgemeesters, 19 aparte potentaatjes, politiezonetjes,...
Oud 19 juli 2010, 10:48   #308
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar wie zwaait de plak in Brussel?
De oude Belgische elite zwaait de plak in Brussel. Voor haar is Brussel de reddingssloep om zo nodig, indien België uiteenvalt, klein-België uit de grond te stampen.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 10:51   #309
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, en in vergelijking met Kinshasa zal Brussel er ook wel best uitzien Wat ben je met zulke vergelijkingen? Brussel pretendeert de "Europese hoofdstad" te zijn. Wel, vergelijk Brussel dan maar met Londen, Parijs, Amsterdam, Berlijn. Awtch.

Ik heb een Engelse vriend die een tijdje in Leuven gewoond heeft. Hij vond onze steden allemaal fantastisch... behalve Brussel. Dat noemde hij een soort van Glasgow ('shabby' was het woord dat hij altijd gebruikte), terwijl hij Antwerpen een 'Londen in het klein' noemde. Dat is nog eens een compliment.
Brussel en Amsterdam zou je nog kunnen vergelijken, maar steden als Londen, Parijs en zelfs Berlijn bevinden zich door hun grootte alleen al in een andere klasse van grotere steden...
Oud 19 juli 2010, 11:08   #310
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Een tourist zou ik de Brusselse binnenstad niet echt aanraden. Maar daar waar de zure witte verkavelingsvlaming naar toe is gevlucht de laatste 50 jaar al helemaal niet.
Het Vlaamse platteland is verworden tot een zeldzame lelijkheid.

Brussel is vooral een stad waar veel mensen kennelijk willen wonen.
Eén van de snelstgroeiende steden van West Europa (2009 +17.000 inw),
De vierkante meterprijzen liggen in Brussel dan ook véél hoger dan in de Vlaamse provincie.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 20:51   #311
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Een tourist zou ik de Brusselse binnenstad niet echt aanraden. Maar daar waar de zure witte verkavelingsvlaming naar toe is gevlucht de laatste 50 jaar al helemaal niet.
Het Vlaamse platteland is verworden tot een zeldzame lelijkheid.

Brussel is vooral een stad waar veel mensen kennelijk willen wonen.
Eén van de snelstgroeiende steden van West Europa (2009 +17.000 inw),
De vierkante meterprijzen liggen in Brussel dan ook véél hoger dan in de Vlaamse provincie.
Ik ben de voorbije week even gaan rondfietsen in mijn 'heimat', te weten het dorp waar ik het grootste deel van mijn jeugd doorbracht, en de dorpen in de omgeving (ik was daar al héél lang niet meer geweest).

Ik weet ook wel dat dit gebied niet het héle Vlaamse platteland is, maar voor wat dit deel betreft, klopt uw observatie in elk geval. Wat was ik geschrokken van de vernietigingsdrang die tot uiting is gekomen in het grondig hertekenen van het landschap uit mijn jeugd!

De paar plaatsen waar een verandering ten goede tot stand is gebracht, verzinken in het niets tegenover de véle plekken waar het fataal de verkeerde richting uit is gegaan.

De éne recente en behoorlijk wanstaltige villa naast de andere aan de rand van een bos, te midden 'landbouwgebied', welke bende bandieten heeft daarvoor ooit de toestemming gegeven, en hoeveel geld is daar aan verdiend? Hoe kan 'Vlaanderen' zo dom zijn?

Hebben we hier écht landbouwgrond te véél, soms?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 21:02   #312
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ben de voorbije week even gaan rondfietsen in mijn 'heimat', te weten het dorp waar ik het grootste deel van mijn jeugd doorbracht, en de dorpen in de omgeving (ik was daar al héél lang niet meer geweest).

Ik weet ook wel dat dit gebied niet het héle Vlaamse platteland is, maar voor wat dit deel betreft, klopt uw observatie in elk geval. Wat was ik geschrokken van de vernietigingsdrang die tot uiting is gekomen in het grondig hertekenen van het landschap uit mijn jeugd!

De paar plaatsen waar een verandering ten goede tot stand is gebracht, verzinken in het niets tegenover de véle plekken waar het fataal de verkeerde richting uit is gegaan.

De éne recente en behoorlijk wanstaltige villa naast de andere aan de rand van een bos, te midden 'landbouwgebied', welke bende bandieten heeft daarvoor ooit de toestemming gegeven, en hoeveel geld is daar aan verdiend? Hoe kan 'Vlaanderen' zo dom zijn?

Hebben we hier écht landbouwgrond te véél, soms?
Voor de goede orde:

Het echte fascinerende is uiteraard dat de gemiddelde verkavelingsvlaming zichzelf niet eens realiseert hoe wanstaltig 'zijn' biotoop is geworden.
Vaak dezelfde mensen die het mondje vol hebben over het 'verloederde' Brussel.
Oud 19 juli 2010, 21:44   #313
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor de goede orde:

Het echte fascinerende is uiteraard dat de gemiddelde verkavelingsvlaming zichzelf niet eens realiseert hoe wanstaltig 'zijn' biotoop is geworden.
Vaak dezelfde mensen die het mondje vol hebben over het 'verloederde' Brussel.
Fascinans et tremendum, ja, absoluut.

En ferm frustrerend.

Oud 19 juli 2010, 21:47   #314
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Fascinans et tremendum, ja, absoluut.

En ferm frustrerend.
Niets beters gekend misschien? Toch straf, nu we open-grenzen kennen en de mobiliteit nog nooit zo groot als vandaag geweest. Verder ook toegang tot onderwijs van toch wel een toereikend niveau. Ik noem het materialisme en zelfgenoegzaamheid.

Er zijn ook Vlamingen die altijd schelden op Nederlanders/Franstaligen en klagen over hoe er op hen 'wordt neergekeken', zelfs doen ze onderling niet anders dan karikaturen opstellen tegenover 'die andere', en worden erin versterkt door hun mede-Verkavelingsvlamen. Men is bij ons ook anstig om een afwijkende mening te hebben, want dat wordt niet steeds in dank afgenomen en wordt op agressieve wijze onthaald. Soms noemt men het 'arrogant', omdat de woordenschat te ontoereikend is.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 juli 2010 om 21:56.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2010, 22:50   #315
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Niets beters gekend misschien? Toch straf, nu we open-grenzen kennen en de mobiliteit nog nooit zo groot als vandaag geweest. Verder ook toegang tot onderwijs van toch wel een toereikend niveau. Ik noem het materialisme en zelfgenoegzaamheid.

Er zijn ook Vlamingen die altijd schelden op Nederlanders/Franstaligen en klagen over hoe er op hen 'wordt neergekeken', zelfs doen ze onderling niet anders dan karikaturen opstellen tegenover 'die andere', en worden erin versterkt door hun mede-Verkavelingsvlamen. Men is bij ons ook anstig om een afwijkende mening te hebben, want dat wordt niet steeds in dank afgenomen en wordt op agressieve wijze onthaald. Soms noemt men het 'arrogant', omdat de woordenschat te ontoereikend is.
Ja, 't is een rotvolk

En toch is het het onze

Oud 20 juli 2010, 00:25   #316
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, 't is een rotvolk
Ach rotvolk?

Laten we niet generaliseren.

Mijn inschatting:

40 % vd Vlamingen is hollanderhater
65 % vd Vlamingen is mocrohater
30 % vd Vlamingen is franstaligenhater
45 % vd Vlamingen is fietsershater (behalve op tv)
70 % vd Vlamingen is brusselhater

Zo zie je maar eens waar een 'geweldig' Vlaams onderwijssysteem toe leidt.

Aan de andere kant, zolang je geen Marokkaan bent, is de kans groot dat minder dan de helft van de Vlamingen jou haat. Laten we positief blijven.
Oud 20 juli 2010, 03:58   #317
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In het Vlaams onderwijssysteem wordt zelfstandigheid inderdaad helemaal niet aangemoedigd, wèl het zielloos indrammen van leerstoffen met louter een focus op 'het leerprogramma kennen', doch daarin is het onderwijs dan wèl goed.
Het ergste, echter, is dat de doorsnee-Vlaming wel zijn mond vol heeft van zijn superieure faciliteiten, maar anderzijds verwacht hij te veel dat alles hem toegelepeld moet worden zonder dat hij zijn handen uit de mouwen steekt. Hij wordt niet warm gemaakt en ambitie wordt afgemoedigd, wegens te veel 'dikkenekkerigheid'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 juli 2010 om 03:59.
Oud 20 juli 2010, 05:25   #318
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach rotvolk?

Laten we niet generaliseren.

Mijn inschatting:

40 % vd Vlamingen is hollanderhater
65 % vd Vlamingen is mocrohater
30 % vd Vlamingen is franstaligenhater
45 % vd Vlamingen is fietsershater (behalve op tv)
70 % vd Vlamingen is brusselhater

Aan de andere kant, zolang je geen Marokkaan bent, is de kans groot dat minder dan de helft van de Vlamingen jou haat. Laten we positief blijven.
Je vergeet in je lijstje de zelfhater

Oud 20 juli 2010, 05:36   #319
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

De kritiekloze tegenover de zelfhater, met een kleine minderheid van nuchteren? Misschien zou wat meer invididualisme goed doen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 juli 2010 om 05:41.
Oud 20 juli 2010, 05:56   #320
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vergeet in je lijstje de zelfhater
Ja, maar Hollanderhater en zelfhater, dat m�*g, he. Onze Vlaamse culturele 'elite' geeft daarbij bovendien maar al te graag zelf het goede voorbeeld.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be