Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 juli 2010, 10:05   #1
Anna List
Banneling

Standaard splitsing kinderbijslag : eerste vette vis ????

http://www.demorgen.be/dm/nl/3625/De...s-worden.dhtml

Citaat:
De partijen die met preformateur Elio Di Rupo (PS) praten over de staatshervorming zijn het principieel eens over de splitsing van de kinderbijslag. De N-VA zou daarmee een serieuze vette vis binnenhalen: jaarlijks wordt aan ruim 2,5 miljoen kinderen een slordige 5 miljard euro uitgekeerd. Maar de praktische invulling is nog een groot struikelblok tussen de regeringspartijen in spe.

zwanzen ze nu ???? is Dewever NIET over confederalisme aan het onderhandelen ????
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:19   #2
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

En wat gaat ons dat in ruil kosten?
Ik ben bang dat daar iets tegenover zal staan...
We zullen zien, maar de Franstaligen die zomaar iets afstaan?
Zomaar? Voor Bart z'n schoon ogen?
plakker is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:20   #3
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
voor Franstaligen altijd t zelfde : geld en brussel ... dat is altijd wat er tegenover staat.
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:28   #4
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Wat heeft de NVA toch met die kinderbijslag. Valt echt niet op dat Dewever vier klein soort heeft rondlopen zenne. Wat voor nut heeft dat nu dat zoiets wordt geregionaliseerd.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:39   #5
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wacht maar, en ze zitten nog niet echt aan de vleespotten.
Henri1 is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:43   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het lijkt me eigenaardig dat net dit kleine en relatief technische deel van de sociale zekerheid, uitlekt uit de prefabformatie-onderhandelingen;
erbij gezegd dat ze dan nog niet akkoord zijn: bevoegdheid naar de gemeenschappen of naar de gewesten.

Als ze zelfs met dit laatste nog niet akkoord zijn (dat het de gemeenschappen moeten zijn), dan zijn ze nog niet aan hun nief patatten.

Ik vermoed dus dat het een loos bericht is.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:44   #7
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
het behouden van rood-wit nummerplaten
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:48   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het lijkt me eigenaardig dat net dit kleine en relatief technische deel van de sociale zekerheid, uitlekt uit de prefabformatie-onderhandelingen;
erbij gezegd dat ze dan nog niet akkoord zijn: bevoegdheid naar de gemeenschappen of naar de gewesten.

Als ze zelfs met dit laatste nog niet akkoord zijn (dat het de gemeenschappen moeten zijn), dan zijn ze nog niet aan hun nief patatten.

Ik vermoed dus dat het een loos bericht is.
idd wsl ... maar wel een illustratie dat de spelletjes weeral vollop bezig zijn ... 2007 all over again ...
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:48   #9
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
het behouden van rood-wit nummerplaten
goeike
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:49   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wat heeft de NVA toch met die kinderbijslag. Valt echt niet op dat Dewever vier klein soort heeft rondlopen zenne. Wat voor nut heeft dat nu dat zoiets wordt geregionaliseerd.
Dat vraag ik mij ook af. Welk nut dat heeft. Het geld komt toch van de nationale pot dacht ik. Enkel voor de verdeling zou men andere accenten kunnen leggen per gewest/gemeenschap. Meer niet.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 juli 2010 om 10:50.
pajoske is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:51   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat vraag ik mij ook af. Welk nut dat heeft. Het geld komt toch van de nationale pot dacht ik. Enkel voor de verdeling zou men andere accenten kunnen leggen per gewest. Meer niet.
Vlaams regeerakkoord bevat een eigen surplus op de kinderbijslagen

maar idd ... nog meer bevoegdheidsoverdrachten aan de uitgavekant zonder de inkomstenkant

dat kan je moeilijk responsabiliseren van de regio's noemen en is dus wat N-VA zelf altijd al 'slecht bestuur' noemde !
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:53   #12
pajoske

Standaard

Wat men er niet bijschrijft: de belastingen zullen weer hoger worden. Verschillende verdeelsystemen= meer ambtenaren=de burger mag weer opdraaien voor de lol van de politici.

De burger is dus altijd verliezende partij. Welke zijde van de taal/gewest/gemeenschaps -grens die ook woont.
pajoske is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:54   #13
pajoske

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Vlaams regeerakkoord bevat een eigen surplus op de kinderbijslagen
EN dat houdt in?
pajoske is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:55   #14
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat men er niet bijschrijft: de belastingen zullen weer hoger worden. Verschillende verdeelsystemen= meer ambtenaren=de burger mag weer opdraaien voor de lol van de politici.

De burger is dus altijd verliezende partij. Welke zijde van de taal/gewest/gemeenschaps -grens die ook woont.
dit is wel je reinste flauwekul natuurlijk ... tenzij de fedreg ambtenaren in dienst wenst te houden waar ze geen functie meer voor heeft natuurlijk, maar dat is de vrije keuze van de fedreg hé ...
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 10:56   #15
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
EN dat houdt in?
dat ze een eigen beleid kunnen voeren zonder aan Mevrouw Oncelinkx te moeten gaan vragen of t wel mag.
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:03   #16
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Drie vragen:

1. Is de informatie in De Morgen betrouwbaar?
2. Wie heeft er zicht op het verloop van de gesprekken?
3. Er is nog niet eens zicht op een regering, laat staan dat er al een regeerakkoord zou zijn. Is het niet doodnormaal dat deze thema's besproken worden?

Kortom, wat is de bedoeling van dat artikel? Informeren? Dat zal wel.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:14   #17
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Drie vragen:

1. Is de informatie in De Morgen betrouwbaar?
2. Wie heeft er zicht op het verloop van de gesprekken?
3. Er is nog niet eens zicht op een regering, laat staan dat er al een regeerakkoord zou zijn. Is het niet doodnormaal dat deze thema's besproken worden?

Kortom, wat is de bedoeling van dat artikel? Informeren? Dat zal wel.
als het over splitsen kinderbijslag gaat, (wat jij in je 3. niet lijkt te betwisten ...)

dan wordt er niet onderhandeld op basis van confederalisme ...

en dan loopt het weer mis hé, want dat is meer van t zelfde, meer ondoorzichtig federalisme op zijn belgisch ...
Anna List is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:28   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als het over splitsen kinderbijslag gaat, (wat jij in je 3. niet lijkt te betwisten ...)

dan wordt er niet onderhandeld op basis van confederalisme ...

en dan loopt het weer mis hé, want dat is meer van t zelfde, meer ondoorzichtig federalisme op zijn belgisch ...
Ik kan moeilijk ontkennen noch bevestigen wat ik niet weet, he Anna. Nu, los daarvan hangt het er weer van af hoe iemand dat "confederalisme" invult om te kunnen zeggen of daarover onderhandeld wordt of niet. Dat is zo typisch aan dergelijke termen, he. Een containerbegrip, maar waarvoor? Dat is nooit duidelijk.

Tegelijkertijd denk ik niet dat er over confederalisme als dusdanig onderhandeld wordt. Maar eigenlijk weten we dat niet met zekerheid.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:56   #19
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

'Confederalisme' is niet meer dan een verkiezingsslogan, net zoals men in 2009 met de 'Maddensdoctrine' afkwam. De facto blijft de N-VA zich in een federalistische logica inschakelen.Toegegeven, een federalistische logica met (veel) meer bevoegdheden voor de deelstaten, maar dat is daarom nog geen confederalisme.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 23 juli 2010 om 11:59.
Herr Oberst is offline  
Oud 23 juli 2010, 11:56   #20
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Kinderbijslag is het allerlaatste dat mag gesplitst worden. Een verschillende behandeling voor kinderen zorgt voor zeer ongelijke kansen tijdens en ook na de kindertijd, want tijdens die kindertijd ontwikkeld een mens zich het meest.

Naast dat ik er niet mee eens ben dat dit gesplitst wordt, ben ik het waarschijnlijk ook niet eens met de invulling die Dewever dat wilt geven. Hij wilt kweken als konijnen motiveren. Ik zie wel in dat dat de vergrijzing oplost, maar besef dat er voor de volgende generatie nog meer zal gekweekt moeten worden. Vier kinderen, zoals Dewever zelf, betekent een verdubbeling van de bevolking per generatie en ik denk dat iedereen ergens wel kan inzien dat dat na een paar generaties niet meer aangenaam kan zijn.
Robinus V is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be