![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#301 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Net daarom bestaat god niet, nada, njet. Hersenspinsels, sprookjes, verhalen voor het kampvuur of voor de dommen dom te houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#303 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Echter heeft elk mens wel een waarheid, maar dan wel in de zin van iets waar hij in 'gelooft'. Laatst gewijzigd door luc154 : 23 juli 2010 om 12:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je moet eerst bestaan om te kunnen lopen/roken, maar hoe weet je het? Er is absoluut een relatie tussen het bewustzijn van de mens ontkennen en het Hogere ontkennen want besef van het Hogere zit in de mens zoals het besef van 'ik' en 'cognitie' erin zit. Geen verschil. Wat een mens kan doen is niets anders dan dit bewustzijn bevestigen en deze bevestiging is niet mogelijk zonder een tweede factor die de eindeloze inhoudsloze cirkel moet breken. Feit dat je nooit aan mij kunt bewijzen dat je bestaat, en feit dat je nooit aan mij kunt bewijzen dat wij daarover iets kunnen weten, en feit dat je nooit aan mij kunt bewijzen dat wij niets over objectieve werkelijkheid kennen enzovoort, verandert absoluut niets aan het bewustzijn van de mens in alle tijden in alle culturen en beschavingen. Maar het bewustzijn van de mens in het geheel is een discussie die nog niet bereikt is, eerst 'ik'. Ben jij? Is er een verschil tussen ja of nee antwoord op deze vraag? Laatst gewijzigd door porpo : 23 juli 2010 om 18:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
- je kan nooit of te nimmer weten dat je niet bestaat, want om dat te weten zou je moeten bestaan zoals je zegt. (een Russel-achtige paradox, van de stijl van: "deze zin is onwaar." - een absurditeit) - maar je kan eventueel wel weten dat je bestaat, want om dat te weten moet je bestaan, en dat spreek je net niet tegen. Dat is op zich geen bewijs natuurlijk, maar op zijn minst een logische mogelijkheid. Het is geen paradoxaal statement. Met andere woorden, als er iets is dat je KAN weten over je bestaan, is dat je bestaat. Je kan NOOIT weten dat je niet bestaat. Je kan je eventueel afvragen of je bestaat. Het *bewijs* voor het bestaan komt hier echter niet van. Dit is enkel een bewijs van de onmogelijkheid van het weten van het niet-bestaan. Het *bewijs* van het bestaan komt van het hebben van een subjectieve ervaring. Het hebben van een subjectieve ervaring is: 1) onloochenbaar (voor de ik-entiteit in kwestie) 2) enkel maar mogelijk bij het bestaan van die ik-entiteit. bijgevolg is het bestaan hiervoor bewezen van die "ik" entiteit, voor die "ik" entiteit. Citaat:
Daarentegen, als je stelt dat je rookt, dan stel je tevens dat je bestaat. Mocht je dus op een of andere manier kunnen beseffen dat je rookt, dan is het tevens bewezen dat je bestaat. Het probleem is dat je niet zeker kan weten of je echt rookt, of of je de illusie hebt dat je rookt. En dat geldt voor vele werkwoorden, en in het bijzonder "subjectieve ervaring hebben". En hier is het verschil dat je geen illusie kan hebben dat je een subjectieve ervaring hebt, want een illusie hebben op zich is OOK een subjectieve ervaring hebben. Vandaar dat het DIT element is dat ons toelaat om ons van ons bestaan te overtuigen. Citaat:
Ik zou geneigd zijn om te denken dat als jij een subjectieve godservaring hebt, dat jouw "ik" dan gewoon die godheid is. Jij bent dus de god die je ervaart. Maar ik kan het helemaal niet weten aangezien dat soort ervaringen mij totaal vreemd is. Ik heb geen subjectieve godservaring. Let wel, we hebben het hier niet over "het gevoel hebben dat god bestaat", zoals een roker "het gevoel heeft, zelfs de intieme overtuiging, dat hij een sigaret in zijn mond ervaart". Dat kunnen allemaal illusies zijn (hoewel het voor die cigaret een nuttige werkhypothese is van aan te nemen dat die er echt is, omdat alles zo heel coherent lijkt te kloppen met het bestaan van die cigaret). We hebben het hier over "first hand" god ervaren. Een beetje zoals je "een duif" zou ervaren, als je "in de geest van een duif" zou kunnen kruipen, wat dat ook wil zeggen. Wel, ik heb totaal geen kennis van zulke subjectieve ervaringen "first hand". Die zijn dus voor mij onkenbaar. Misschien heb jij die wel - dan begrijp ik je eigen bewijsvoering, maar die is niet overdraagbaar aan mij, net zoals ik aan een steen niet kan diets maken wat een subjectieve ervaring hebben wil zeggen. Citaat:
Citaat:
Je moet ook een onderscheid maken tussen de "waarheid" van een statement en zijn aantoonbaarheid. Iets kan waar zijn, maar niet noodzakelijk bewijsbaar zijn (voor iedereen). Mijn bestaan is voor MIJ aantoonbaar, maar niet voor jou. Jouw bestaan is voor JOU misschien aantoonbaar, maar niet voor mij. Praktisch gezien nemen we maar beter allebei aan dat we bestaan, dat lijkt goed te werken.
![]() |
![]() |
#306 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een reactie op "besta jij" is net zo (on)waar als "besta jij niet" ongeacht wat de reactie is: een ik-knikkerij, een elaborate illusion of een wij-volksrepubliek der cellen = (??) En wat is (??) ? Actie: Ben jij? Reactie: djhdkjlkejlejlej---djkdjndkj. djhdkjlkejlejlej---djkdjndkj. = (??) Je mag natuurlijk heel veel alfabetten achter elkaar zetten om iets anders uit te drukken i.p.v djhdkjlkejlejlej---djkdjndkj. maar het blijft een (??) in alle gevallen. De djhdkjlkejlejlej---djkdjndkj. in dit geval is gelijk aan #ik besta omdat ik niet kan weten als ik besta en aangezien ik reageer, besta ik want je kan niet reageren als je niet bestaat# .. en hoe weet je dat je hebt gereageerd? En hoe weet je dat je weet? En hoe weet je dat reageren of denken of ik-Knikkeren bestaan/niet-bestaan impliceert? En hoe weet je dat je kan weten? En hoe weet je dat je niet kan weten als je niet bestaat en waarom zou dat 'iets' moeten/mogen zijn? Waarom mag djhdkjlkejlejlej---djkdjndkj. iets zijn? Waarom mag (??) iets zijn? Ik besta omdat ik eet, en je kan niet eten als je niet bestaat! .. Om te weten dat je niet kan eten als je niet bestaat, moet je eerst bestaan, en de vraag is natuurlijk: besta jij? Dit leidt naar een eindeloze inhoudsloze cirkel, en je kan er nooit uit geraken als er geen externe factor is die deze cirkel kan breken, anders blijf jij in een dilemma, dogma en paradox draaien en eeuwig inhoudsloos draaien. Het bewustzijn van mensen in alle tijden en in alle culturen namelijk hun 'ik' identiteit, besef van het Hogere, leven en kennis is iets dat ontkend wordt door veel dogmatici, maar dat is iets dat ik en daar tussen schrijf voor anderen die zeker weten dat ze zijn en die zeker geloven dat er andere (objectief bestaan van ander, in dit geval: mensen) zijn. Met jou is het nog niet zover, je hebt eerst een probleem met eindeloze inhoudsloze cirkel van "ik besta/ik besta niet". Laatst gewijzigd door porpo : 23 juli 2010 om 23:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 |
Vreemdeling
|
![]() Om op de vraag van de topicstarter terug te komen: Neen daar sta ik niet voor open, heb daar nooit voor open gestaan en zal door ook nooit voor openstaan. Ik heb mijn voldoening aan de Islaam.
![]() |
![]() |
#308 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Tussen iemand die 'broebeldebroebel" zegt, en iemand die niets zegt, is een verschil (de laatste is misschien intelligenter ?). Citaat:
Maar het is niet eens waar dat jouw vragen enkel onzinnige reacties kunnen uitlokken. Er is maar 1 antwoord mogelijk op jouw vraag. Op de vraag: besta jij ? kan men enkel maar met "ja" antwoorden, en op de vraag "besta jij niet " kan men enkel maar met "nee" antwoorden. Jouw vraag is equivalent met "Is jouw antwoord juist ?" Daar kan je ook enkel maar "ja, mijn antwoord is juist" op antwoorden. Antwoorden met "nee, mijn antwoord is niet juist" is een Russel-achtige paradox, een absurditeit. Jouw vraag heeft dus maar 1 antwoord dat niet absurd is. Begrijp je het verschil tussen de statements: "ik besta en ik weet dat ik besta" en "ik besta niet en ik weet dat ik niet besta" ? (hint: het eerste is een propositie die waar of fout kan zijn, het tweede is een contradictie, ttz, een propositie die altijd fout is) Bewijs: Beschouw volgende proposities: p = "ik besta" q = "ik weet dat ik besta" r = "ik weet dat ik niet besta" We zijn het allebei eens dat om iets te weten, men moet bestaan. q => p is dus waar en r => p is dus waar Maar als we "weten" als "waarachtig de waarheid kennen" bedoelen, dan hebben we: q => p (ik weet dat ik besta) is waar en r => ~p (ik weet dat ik niet besta) is waar Wat kunnen we hieruit afleiden over de mogelijke waarheidswaarden van p, q en r ? De relatie tussen p en q is simpel: het is q => p. De relatie tussen p en r is ingewikkelder: r => p en r => ~p. Dat kan enkel maar als r onwaar is, ongeacht de waarde van p. Maw, (r => p) en (r => ~p) --> ~r Bewijs door exhaustiviteit: stel p = true: dan hebben we (r => true) en (r => false) stel p = false: dan hebben we (r => false) en (r => true) Ongeacht de waarde van p hebben we dus steeds (r => false) Welnu, r => false kan enkel maar waar zijn als r = false. r = false is dus bewezen. Maar je kan NIET bewijzen dat q = false of dat p = false. Wat we enkel weten is: q => p. Dat kan waar zijn als: q = false en p = false of q = false en p = true of q = true en p = true. De logische mogelijkheden zijn nu dus: 1) ik weet niet dat ik besta en ik besta niet ; 2) ik weet niet dat ik besta en ik besta ; 3) ik weet dat ik besta en ik besta. 1) ik besta niet, einde discussie 2) ik besta maar weet het niet. Een steen bijvoorbeeld, bestaat maar weet het neit 3) ik besta en ik weet dat ik besta (mijn geval) Je ziet dat er dus een asymmetrie is tussen q (ik weet dat ik besta) en r (ik weet dat ik niet besta). r is onmogelijk. q is een logische mogelijkheid.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2010 om 06:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
Minister-President
|
![]() Dan spreekt men over uw waarheid en uw werkelijkheid, dat is ook het enigste waar een mens een uitspraak over kan doen. Hoe meer de mens weet hoe meer hij beseft hoe weinig hij weet en dit is geen tegenspraak. Begin vorige eeuw bestond de totale werkelijkheid voor ons wat we nu de melkweg noemen, miljoenen sterren met allicht dito planeten, onvoorstelbaar maar nog juist binnen onze voorstellingsvermogen. Nu weten we dat er miljoenen sterrenstelsels bestaan. Men suggereert nu zelf over de mogelijkheid van een multiunivers en deze maar één uit de zovelen is. Ik ben benieuwd wat het Atlasproject van het LHC van Cern gaat opleveren. Een van de proeven bestaat erin de snaartheorie na te gaan betreft de mogelijkheid van 11 dimensies van de werkelijkheid. Als we dan nog eerlijk willen blijven tegenover onszelf en onze medemensen moeten we elke claim laten varen betreft het kennen van de werkelijkheid of het kennen van de waarheid.
![]() |
#310 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Heerlijk toch , alles voorgekauwd op een presenteerblaadje, niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hier schijnt het weten aan het bestaan vooraf te gaan. Deze uitspraak is duidelijk met zichzelf in tegenspraak en daarom, zoals al eerder gesteld is, absurd, want het weten of het bewustzijn is een eigenschap van ons bestaan en ook het spreken over ik kan alleen gedaan worden door ik. Hier is ook nog een verschil met een levenloos voorwerp. Een steen bestaat maar weet niet dat hij bestaat en zal daarover geen vraag stellen. Het bestaan van iets dat weet is 'bewust bestaan'; wat we ook een entiteit noemen. Elke werkelijke entiteit weet zelf dat hij/zij bestaat. Dat zit in de betekenis van het woord. De vraag weet jij dat je bestaat is onzinnig. Laatst gewijzigd door Piero : 24 juli 2010 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel, DIT is een foutje, volgens mij. Een steen kan zich in de situatie bevinden van niet te weten dat-ie bestaat, en toch te bestaan. Het is de subtiliteit die ik (tevergeefs?) aan porpo probeerde duidelijk te maken. Verwar niet: "ik weet dat ik niet besta", en "ik weet niet dat ik besta". De eerste uitspraak, daar zijn we het over eens, is een contradictie. Men kan niet "weten" en tegelijkertijd "niet bestaan". Als men weet, dan bestaat men. Maar als men bestaat, weet men daarom nog niet. Een steen kan bestaan, maar weet niks. De ganse redenering dient enkel om "ik weet dat ik niet besta" te elimineren, en om het onderscheid van de status van deze propositie (contradictie) te onderscheiden van de andere propositie "ik weet dat ik besta", die logisch juist of fout kan zijn, dus geen tautologie of geen contradictie is. Om "ik weet dat ik besta" aan te tonen, was ik naar een ANDERE eigenschap gaan kijken: "ik heb bewuste ervaringen". Hier geldt ook dat uit "ik heb bewuste ervaringen" volgt dat "ik besta". Het verschil is dat ik WEL onloochenbaar bewuste ervaringen heb, en dat bewuste ervaringen geen illusie kunnen zijn (zoals al de rest principieel wel een illusie kan zijn). Dat, gewoon omdat illusies zelf ook bewuste ervaringen zijn. Uit "ik heb bewuste ervaringen" (waar) en "als ik bewuste ervaringen heb, dan besta ik" volgt dat ik besta. (modus ponens). Ik moet het dus als aangetoond beschouwen dat ik bewuste ervaringen heb, maar dat is voor mijzelf onloochenbaar en dus waar. Van de slag besta ik. Van de slag kan ik weten dat ik besta. (eventueel) En aangezien ik deze logische weg kan volgen, heb ik voor mijzelf dus aangetoond dat ik besta, en weet ik dus dat ik besta. Citaat:
![]()
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 24 juli 2010 om 12:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#313 | |
|
![]() Citaat:
En bij uitbreiding: De vraag hoe weet jij dat je bestaat is dubbel onzinnig (eufemistisch). Laatst gewijzigd door Piero : 24 juli 2010 om 14:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#314 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
DE waarheid kan slechts gevonden worden in Wie zichzelf bewezen heeft dat Hij de waarheid bezit en zelf verkiest aan wie Hij het wil openbaren. Als een persoon dat claimt en dat ook bewijst dat Hij aan het begin ligt van alles wat is, dan mag je gerust zeggen dat Hij ook de waarheid in pacht heeft. Diegene die deze dingen heeft gedaan is ook geen mens, maar is hoger dan een mens. Een Persoon die zichzelf verlaagt heeft om een mens te worden. Zodanig dat de mensen die waarheid zouden kunnen leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
|
![]() Heb je dat nog niet door? Hij is gewoon een narcist.
![]() |
#316 |
Europees Commissaris
|
![]() Homo sapiens areligionis.
![]() |
#317 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Actie: ((??)) dat je(?) bestaat(?) Reactie: !? Om hierop te reageren moet je eerst een concept hebben van ((??)) en als jouw bestaan het ((??)) impliceert dan is jouw bestaat ((??)) en vandaar is de vraag eigenlijk: ((??)) dat je bestaat, ((??)) dat je ((??)) En als 'je' op bestaat/zijn wijst dan is 'je' eigenlijk ((??)) en vandaar is de vraag opnieuw: ((??)) dat ((??)) ((??)) En aangezien 'dat'/'het' op 'weten' wijst en 'weten' feitelijk ook ((??)) is, en dit ((??)) is bestaan, dan is de vraag: ((??)) ((??)) ((??)) ((??)) Reactie: ((??)) Je kan nu kiezen om iets anders in plaats van van denken, slapen, roken, ik-knikkerij (evengoed ik-identiteit of ik-entiteit of ik-(??) ...) te zetten en dit leidt -zoals eerder gezegd- tot een eindeloze inhoudsloze cirkel en je kan hier nooit uit geraken zonde een externe factor die het ontbreekt om een betekenis te koppelen aan "ik besta" en "ik besta niet". Dit is het probleem en ik zou graag volgende keer zien dat je hierop ingaat in plaats van veel alfabetten en stropop achter elkaar die ons allemaal naar andere onderwerpen leiden terwijl nog steeds met "ik best"/"ik besta niet" bezig zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Piero : 24 juli 2010 om 21:14. |
||
![]() |