Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juli 2010, 13:56   #401
luc154
Parlementslid

luc154's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Sommige van de overwonnen volkeren die tot slaaf gemaakt werden, waren gegeerd om hun talenten, maar daar moest ook extra voor betaald worden op de markt. En men kan geluk hebben om bij een goede meester terecht te komen maar ook pech als een brut U opkocht. Slaven waren de helft van hun ziel kwijt en hadden geen vrije wil in hoever waren ze nog mens? Verdedig dit principe maar uwe grote baas had er ook geen bezwaar tegen.
Het slavensysteem werd opgelegd door God op de berg Horeb in de Sinaï woestijn. Daar heeft Mozes alles opgeschreven waaronder de slavenwet. Het was niet iets wat zwaar was voor het volk, maar was een richtsnoer om ervoor te zorgen dat er nooit individuen in het beloofde land zouden zijn die in totale armoede zouden verkeren. Iemand werd 'slaaf' indien hij bijvoorbeeld zijn schuld niet meer kon betalen. In plaats van al zijn goederen aan te slaan had hij de kans om bij zijn schuldeiser 7 jaar te werken zodat alles hem kon worden kwijtgescholden na die 7 jaar. Dan was hij opnieuw een vrij man. Ik geef nu maar een simpel voorbeeld. Als God zich ontfermt over een volk gaat Hij er ook zorg voor dragen. Het volk had hulp nodig van hogerop opdat ze in harmonie met elkaar zouden kunnen leven.
luc154 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 14:33   #402
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc154 Bekijk bericht
Het slavensysteem werd opgelegd door God op de berg Horeb in de Sinaï woestijn. Daar heeft Mozes alles opgeschreven waaronder de slavenwet. Het was niet iets wat zwaar was voor het volk, maar was een richtsnoer om ervoor te zorgen dat er nooit individuen in het beloofde land zouden zijn die in totale armoede zouden verkeren. Iemand werd 'slaaf' indien hij bijvoorbeeld zijn schuld niet meer kon betalen. In plaats van al zijn goederen aan te slaan had hij de kans om bij zijn schuldeiser 7 jaar te werken zodat alles hem kon worden kwijtgescholden na die 7 jaar. Dan was hij opnieuw een vrij man. Ik geef nu maar een simpel voorbeeld. Als God zich ontfermt over een volk gaat Hij er ook zorg voor dragen. Het volk had hulp nodig van hogerop opdat ze in harmonie met elkaar zouden kunnen leven.
Dat waren regels binnen de groep binnen de clan, daar mocht een Hebreeër een andere Hebreeër niet langer dan 7 jaar slavendienst opleggen. Maar wat voor mensen buiten de stam?
Oud 27 juli 2010, 15:01   #403
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Neen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2010, 18:47   #404
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat waren regels binnen de groep binnen de clan, daar mocht een Hebreeër een andere Hebreeër niet langer dan 7 jaar slavendienst opleggen. Maar wat voor mensen buiten de stam?
Elke niet-Israëliet kon toetreden tot het volk van God. Wanneer ze dit deden moesten ze dan ook openlijk bekendmaken dat ze alle wetten die God aan Zijn volk heeft gegeven ook zouden gehoorzamen. Deze proselieten moesten zich dan idd ook onderwerpen aan de slavenwet. Ook zij werden na 7 jaar, indien ze verkozen om slaaf te worden, vrijgelaten.
Oud 27 juli 2010, 19:13   #405
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Maar samen met een wil heeft God ook zijn natuur in elk mens gelegd (Genesis 1:27, "En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.") en het is daarom onnatuurlijk gedrag om God constant ongehoorzaam te zijn.
Dus, als God ons naar zijn beeld geschapen heeft, is "onnatuurlijk" gedrag ook een eigenschap van God. Dus ook ongehoorzaamheid is een eigenschap van God. Ongehoorzaam tegenover wie? ZIchzelf? Dat ruikt naar schizofrenie.
Oud 28 juli 2010, 09:15   #406
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dus, als God ons naar zijn beeld geschapen heeft, is "onnatuurlijk" gedrag ook een eigenschap van God. Dus ook ongehoorzaamheid is een eigenschap van God. Ongehoorzaam tegenover wie? ZIchzelf? Dat ruikt naar schizofrenie.
Nee, het onnatuurlijk gedrag is geen eigenschap die in ons gelegd werd toen God de eerste mens schiep, het ontwikkelt zich binnenin de mens en wordt veroorzaakt door de vele keuzes die we maken. Wie kiezen zelf om ongehoorzaam te zijn aan God en om andere dingen te gaan aanbidden in plaats van God zelf. Een mens weet dat hij God gehoorzamen moet zijn, maar verkiest tegen beter weten in, dit toch maar niet te doen. Vandaar onnatuurlijk.
Net zoals een moordenaar weet dat hij niet mag moorden, maar dit toch doet omdat hij daar in de meeste gevallen zelf voor gekozen heeft.

Paulus haalt dit ook aan in Romeinen 1:25, "De mensen hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de Schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid."

Laatst gewijzigd door luc154 : 28 juli 2010 om 09:31.
Oud 28 juli 2010, 09:39   #407
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het onnatuurlijk gedrag is geen eigenschap die in ons gelegd werd toen God de eerste mens schiep, het ontwikkelt zich binnenin de mens en wordt veroorzaakt door de vele keuzes die we maken. Wie kiezen zelf om ongehoorzaam te zijn aan God. Een mens weet dat hij God gehoorzamen moet zijn, maar verkiest tegen beter weten in, dit toch maar niet te doen. Vandaar onnatuurlijk.
Net zoals een moordenaar weet dat hij niet mag moorden, maar dit toch doet omdat hij daar in de meeste gevallen zelf voor gekozen heeft.
Volgens mij komt elk soort van gedrag uit de natuur van het beest. Of is er soms een andere oorzaak voor gedrag? Het woord onnatuurlijk heeft volgens mij geen betekenis of functie in de biologie en in de gedragswetenschappen. Het is een discriminatoire term van de godsdienst en het verdient daarom geen serieuze aandacht.

Met uw bewering dat de mens aan een god gehoorzaamheid verschuldigd is maakt u god bovendien tot een onderdeel van de natuur, ofwel u verheft de mens tot goddelijke proporties. Dat lijkt mij allebei onzinnig, eh, onnatuurlijk.

Laatst gewijzigd door Piero : 28 juli 2010 om 09:40.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 10:08   #408
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Volgens mij komt elk soort van gedrag uit de natuur van het beest. Of is er soms een andere oorzaak voor gedrag? Het woord onnatuurlijk heeft volgens mij geen betekenis of functie in de biologie en in de gedragswetenschappen. Het is een discriminatoire term van de godsdienst en het verdient daarom geen serieuze aandacht.
Als elk soort gedrag uit de natuur van een beest komt, hoe komt het dan dat wij als mensen diep in ons hart getroffen worden als we onrecht zien. Is het niet een natuurlijk verlangen dat we allemaal hebben om in harmonie te leven met elkaar?
Citaat:
Met uw bewering dat de mens aan een god gehoorzaamheid verschuldigd is maakt u god bovendien tot een onderdeel van de natuur, ofwel u verheft de mens tot goddelijke proporties. Dat lijkt mij allebei onzinnig, eh, onnatuurlijk.
God staat los van Zijn schepping en is er geen deel van. God is ons ook niets verschuldigd en verlangt ook niets van ons voor Zichzelf. Het ligt namelijk in Gods natuur dat Hij wil dat het goed gaat met ons, vandaar het werk dat Hij dagelijks doet om individuen daarvan op de hoogte te brengen. Een mens is haast tot een god gemaakt juist omwille van al het mooie dat God hem heeft geschonken, zoals David het ook uitroept in Psalm 8:4-7,

"Zie ik de hemel, het werk van Uw vingers,
de maan en de sterren door U daar bevestigd,
wat is dan de sterveling dat U aan hem denkt,
het mensenkind dat U naar hem omziet?

U hebt hem bijna een god gemaakt,
hem gekroond met glans en glorie,
hem toevertrouwd het werk van Uw handen
en alles aan zijn voeten gelegd."
Oud 28 juli 2010, 10:21   #409
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moslim! Bekijk bericht
Door niet te geloven (atheïsme) sluit je uit wat niet zintuigelijk waarneembaar is en dat is volgens mij in in strijd met de menselijke natuur.
De mens is zodanig ondergeschikt aan Allah dat het bestaan van Allah niet wetenschappelijk kan bewezen worden want wetenschap is een menselijke creatie waarmee we oa een glimp kunnen opvangen van Allah's schepping.
Onzekerheden zoals de dood beantwoordt de gelovige met onderwerping aan de wil van Allah.
Moleculen, bacillen, virussen, atomen zijn niet zintuigelijk waarneembaar ( op een normale manier ) toch geloven atheisten daarin..vreemd hé

Dat het bestaan van Goden niet wetenschappelijk bewezen kan omdat goden boven alle zintuiglijke waarnemingen staan is een goedkope uitvlucht om geen bewijzen te moeten voorleggen.

Als Allah niet bewezen kan worden, dan ook God niet , noch visnu noch enige andere god en kan je per definitie nooit zeggen dat jouw god de enige ware is..

De dood is geen onzekerheid integendeel, en atheisten hebben geen god nodig om hun angst voor het eindige te kanaliseren..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 10:23   #410
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
God staat los van Zijn schepping en is er geen deel van. God is ons ook niets verschuldigd en verlangt ook niets van ons voor Zichzelf. Het ligt namelijk in Gods natuur dat Hij wil dat het goed gaat met ons, vandaar het werk dat Hij dagelijks doet om individuen daarvan op de hoogte te brengen.
Heeft god een weblog of een forum ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 11:00   #411
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als elk soort gedrag uit de natuur van een beest komt, hoe komt het dan dat wij als mensen diep in ons hart getroffen worden als we onrecht zien. Is het niet een natuurlijk verlangen dat we allemaal hebben om in harmonie te leven met elkaar?
= subjectief, dus niets met een god te maken

Citaat:
God staat los van Zijn schepping en is er geen deel van. God is ons ook niets verschuldigd en verlangt ook niets van ons voor Zichzelf. Het ligt namelijk in Gods natuur dat Hij wil dat het goed gaat met ons, vandaar het werk dat Hij dagelijks doet om individuen daarvan op de hoogte te brengen. Een mens is haast tot een god gemaakt juist omwille van al het mooie dat God hem heeft geschonken, zoals David het ook uitroept in Psalm 8:4-7,
Nee, je god verlangt niets van ons, maar zijn bedenkers verlangden gehoorzaamheid, soberheid, armoede, ...

tis zoals de burgemeester tegen de pastoor zei: hou jij ze dom , dan hou ik ze arm
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 11:04   #412
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Heeft god een weblog of een forum ?
Luc heeft zijn email :

[email protected]
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2010, 11:50   #413
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij komt elk soort van gedrag uit de natuur van het beest. Of is er soms een andere oorzaak voor gedrag?
Den duvel, begot !
Oud 28 juli 2010, 12:07   #414
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Luc heeft zijn email :

[email protected]
Dat is de email van zijn concurrent.
Dit lijk mij een beter adres.
Oud 28 juli 2010, 12:14   #415
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Elke niet-Israëliet kon toetreden tot het volk van God. Wanneer ze dit deden moesten ze dan ook openlijk bekendmaken dat ze alle wetten die God aan Zijn volk heeft gegeven ook zouden gehoorzamen. Deze proselieten moesten zich dan idd ook onderwerpen aan de slavenwet. Ook zij werden na 7 jaar, indien ze verkozen om slaaf te worden, vrijgelaten.
Uwe goede herder zorgt alleen voor de schapen van zijn eigen stal.
Eigenlijk niet onlogisch. Maar ik heb toch liever de frisse buitenlucht.
Oud 28 juli 2010, 12:21   #416
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Den duvel, begot !
of
Oud 28 juli 2010, 12:37   #417
luc154
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Uwe goede herder zorgt alleen voor de schapen van zijn eigen stal.
Eigenlijk niet onlogisch. Maar ik heb toch liever de frisse buitenlucht.
God had idd het Joodse volk, de afstammelingen van Abraham, uitverkoren om Zijn erbarmen te ervaren. Maar het was de bedoeling dat God doorheen dit handelen zo zichzelf kenbaar zou kunnen maken aan andere volken. God wilde het volk van Abraham tot zegen maken van alle volkeren in de ganse wereld.

Zo kunnen we ook lezen wat God zegt tot Abraham in Genesis 12:2-3,
"Ik zal je tot een groot volk maken,
Ik zal je zegenen, Ik zal je aanzien geven,
een bron van zegen zul je zijn.
Ik zal zegenen wie jou zegenen,
wie jou bespot, zal Ik vervloeken.
Alle volken op aarde zullen wensen
gezegend te worden als jij
."

Deze belofte werd dan ook wereldwijd voor een gedeelte vervuld onder de regering van Salomo en loopt sindsdien verder. Zoals we nu ook kunnen vernemen dat in de gehele wereld overal mensen tot inkeer komen en geloven in God en door Hem gezegend worden.

Dus God zorgt niet alleen voor Zijn eigen kudde, maar ook voor allen die Hem willen vertrouwen. En in mindere mate zorgt God ook voor diegenen die Hem haten, want ook zij steken het brood in hun mond en genieten van al wat God aan de mens gegeven heeft.
Oud 28 juli 2010, 12:56   #418
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
God had idd het Joodse volk, de afstammelingen van Abraham, uitverkoren om Zijn erbarmen te ervaren. Maar het was de bedoeling dat God doorheen dit handelen zo zichzelf kenbaar zou kunnen maken aan andere volken. God wilde het volk van Abraham tot zegen maken van alle volkeren in de ganse wereld.

."

Deze belofte werd dan ook wereldwijd voor een gedeelte vervuld onder de regering van Salomo en loopt sindsdien verder. Zoals we nu ook kunnen vernemen dat in de gehele wereld overal mensen tot inkeer komen en geloven in God en door Hem gezegend worden.

Dus God zorgt niet alleen voor Zijn eigen kudde, maar ook voor allen die Hem willen vertrouwen. En in mindere mate zorgt God ook voor diegenen die Hem haten, want ook zij steken het brood in hun mond en genieten van al wat God aan de mens gegeven heeft.
Correctie :
We kunnen lezen wat Abraham beweert van god te hebben gehoord.
Je kan zulke mensen vinden in verschillende mentale instituten.

Sommigen denken zelfs dat ze Jezus zijn.
Oud 28 juli 2010, 13:01   #419
koppijn
Minister-President

Standaard

Citaat:

."
Ik weet niet of wij zo gezegend zijn met de afstammelingen van Abraham. Als die afstammelingen van Abraham hun obsessieve ideeën niet gaan los laten en hun buren idem dito zal die zegen eerder een vloek worden vrees ik. En Gods erbarmen zal hier ver te zoeken zijn.
Oud 28 juli 2010, 14:25   #420
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Nee, het onnatuurlijk gedrag is geen eigenschap die in ons gelegd werd toen God de eerste mens schiep, het ontwikkelt zich binnenin de mens en wordt veroorzaakt door de vele keuzes die we maken. Wie kiezen zelf om ongehoorzaam te zijn aan God en om andere dingen te gaan aanbidden in plaats van God zelf. Een mens weet dat hij God gehoorzamen moet zijn, maar verkiest tegen beter weten in, dit toch maar niet te doen. Vandaar onnatuurlijk.

Paulus haalt dit ook aan in Romeinen 1:25, "De mensen hebben de waarheid over God ingewisseld voor de leugen; ze vereren en aanbidden het geschapene in plaats van de Schepper, die moet worden geprezen tot in eeuwigheid."
Ik neem aan dat je met God de God van de Bijbel bedoelt. Hoe kan iemand die nog nooit van God gehoord heeft hem ongehoorzaam zijn? Bvb de inboorlingen van Afrika, Amerika, Australie, Azie voordat onze missionarissen hun leven en cultuur gingen verpesten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be