Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 3 augustus 2010, 20:39   #161
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En bon bijkomend voordeel is dat ie met fiets naar zijn werk zou kunnen.
Het oud gemeentehuis van Borgerhout heeft wel iets als presidentswoning. Groot genoeg voor een gezin met vier kinderen. Moet hij niet verder meer zoeken naar iets betaalbaars in Antwerpen
fonne is offline  
Oud 3 augustus 2010, 20:44   #162
Sukkelaar13
Burger

Standaard

Na alle tussenkomsten gelezen te hebben blijf ik bij mijn besluit dat NVA beter zou stoppen met hun en onze tijd te verliezen. Onderhandelen over België met de franstaligen is onbegonnen werk. De enige strategie is de onafhankelijkheid uit te roepen en dan te onderhandelen over de verdeling van de bezittingen en de schulden. De onafhankelijkheid kan gemakkelijk uitgeroepen worden in het Vlaams parlement door NVA + VB + LDD + niet ACW CD&V-ers + andere parlementsleden uit de andere partijen die voor een onafhankelijk Vlaanderen gewonnen zijn. Wat Brussel betreft kunnen de Brusselaars opteren voor de Vlaamse nationaliteit, en de slimmerikken onder hen zullen dit ook doen omdat zij financieel beter af zijn bij Vlaanderen dan bij het arme BXL-Wallonie. In het begin zal dit slechts een klein % zijn maar na een paar jaar kan dit uitgroeien tot een ernstige minderheid. Gedurende de onderhandelingen met de franstaligen over de de boedelscheiding kunnen intussen alle ministeries ontmanteld worden met hun Vlaamse bevoegdheden, kunnen heel wat maatschappelijke zetels naar Vlaanderen overgebracht worden en kunnen er internationale akkoorden afgesloten worden met de EU, de Navo, en de andere landen. Na de laatste uitspraak over de onafhankelijkheid van Bosnië kan dit geen probleem vormen. Het grote voordeel is dat Vlaannderen intussen verder kan en orde op zaken kan stellen ivm de begroting.
Sukkelaar13 is offline  
Oud 3 augustus 2010, 21:02   #163
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar13 Bekijk bericht
Na alle tussenkomsten gelezen te hebben blijf ik bij mijn besluit dat NVA beter zou stoppen met hun en onze tijd te verliezen. Onderhandelen over België met de franstaligen is onbegonnen werk. De enige strategie is de onafhankelijkheid uit te roepen en dan te onderhandelen over de verdeling van de bezittingen en de schulden. De onafhankelijkheid kan gemakkelijk uitgeroepen worden in het Vlaams parlement door NVA + VB + LDD + niet ACW CD&V-ers + andere parlementsleden uit de andere partijen die voor een onafhankelijk Vlaanderen gewonnen zijn. Wat Brussel betreft kunnen de Brusselaars opteren voor de Vlaamse nationaliteit, en de slimmerikken onder hen zullen dit ook doen omdat zij financieel beter af zijn bij Vlaanderen dan bij het arme BXL-Wallonie. In het begin zal dit slechts een klein % zijn maar na een paar jaar kan dit uitgroeien tot een ernstige minderheid. Gedurende de onderhandelingen met de franstaligen over de de boedelscheiding kunnen intussen alle ministeries ontmanteld worden met hun Vlaamse bevoegdheden, kunnen heel wat maatschappelijke zetels naar Vlaanderen overgebracht worden en kunnen er internationale akkoorden afgesloten worden met de EU, de Navo, en de andere landen. Na de laatste uitspraak over de onafhankelijkheid van Bosnië kan dit geen probleem vormen. Het grote voordeel is dat Vlaannderen intussen verder kan en orde op zaken kan stellen ivm de begroting.
Volgens mij bent u niet sukkelaar13 maar sukkelaar14.
system is offline  
Oud 3 augustus 2010, 21:58   #164
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zijn verantwoordelijkheid genomen? Wat gaat u ons nog allemaal proberen wijs te maken. Ik blijf erbij en ik herhaal het, tot spijt wie het benijdt:

BDW en NVA = VB-light.
Dat komt mij goed uit, want het Blok is me te zwaar.

Blijkbaar is het ook veel kiezers goed uitgekomen, want dat licht geval is de grootste fractie geworden in de kamer.

(bedankt om me de gelegenheid te geven dit nog eens in de verf te zetten)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 3 augustus 2010, 22:03   #165
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar13 Bekijk bericht
Je hebt natuurlijk gelijk dat jij bij jouw besluit blijft.
Zelfs al is het een verkeerd besluit. Gewoon omdat het je recht is om bij een verkeerd besluit te blijven.

Persoonlijk zou ik niet graag hebben dat het Weverke en de nva aan kiezersbedrog doet.
Volgens mij hebben ze niet aangekondigd - zoals het Blok wel - dat sito presto de stekker eruit getrokken moet worden.

Misschien zal dat wel nodig zijn bij volgende verkiezingen.

Ergerlijk hé, zo simpele toepassing van democratie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 3 augustus 2010, 22:30   #166
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ach zo.Tja Quebec en Zwitserland.Typisch. Dat wist ik niet. Tja op dit punt moet ik mijn opmerkingen dus wat nuanceren.
Ik wou vooral aantonen dat het argument "dit bestaat nergens" niet echt steek houdt.

Zwitserland en Canada zijn beide voorbeelden van landen die enkel maar middels ingewikkelde compromissen kunnen blijven bestaan. Als je naar die landen kijkt is veel van wat de NV-A voorstelt helemaal zo absurd niet.

Citaat:
En Zwitserland. De federale overheid heeft daar op het eerste zicht toch nog steeds een flinke vinger in de pap te brokken. Voor zover ik heb kunnen zien ligt de uiteindelijke beslissing qua visas ook bij de nationale overheid. Enfin ik heb nog gewerkt in de "asielbusiness" en in België is het complex maar daar lijkt het me nog 10 keer complexer met zowal gemeentelijke, cantonale en federale overheden die een vinger in de pap te brokken hebben. In België is dat uitsluitend de federale overheid.
Zwitserland is behoorlijk ingewikkeld. Zo is de taakverdeling tussen kantons en gemeentes in elk kanton weer anders. In een paar kantons zijn er niet eens gemeentes...
Elk kanton heeft ook zijn eigen grondwet, zijn eigenheden.
Wat verblijfsvergunningen betreft hebben de kantons veel in de pap te brokkelen en dat is eigenlijk wel logisch, want deze horen bij het arbeidsmarktbeleid. Toen Google onderhandelde met het kanton Zürich om aldaar hun europees engineering centre te vestigen was het aantal buitenlanders dat Google mocht laten overkomen deel van het akkoord.
... repeat ...
Zwitser is offline  
Oud 3 augustus 2010, 23:01   #167
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Ik wou vooral aantonen dat het argument "dit bestaat nergens" niet echt steek houdt.

Zwitserland en Canada zijn beide voorbeelden van landen die enkel maar middels ingewikkelde compromissen kunnen blijven bestaan. Als je naar die landen kijkt is veel van wat de NV-A voorstelt helemaal zo absurd niet.

Zwitserland is behoorlijk ingewikkeld. Zo is de taakverdeling tussen kantons en gemeentes in elk kanton weer anders. In een paar kantons zijn er niet eens gemeentes...
Elk kanton heeft ook zijn eigen grondwet, zijn eigenheden.
Wat verblijfsvergunningen betreft hebben de kantons veel in de pap te brokkelen en dat is eigenlijk wel logisch, want deze horen bij het arbeidsmarktbeleid. Toen Google onderhandelde met het kanton Zürich om aldaar hun europees engineering centre te vestigen was het aantal buitenlanders dat Google mocht laten overkomen deel van het akkoord.
Nja dat Zwitserland een ingewikkeld land is tot daar aan toe maar het is ook het bewijs dat een confederatie niet werkt. Het is misschien een complex land maar duidelijk een federale staat met toch een pak meer bevoegdheden dan NVA wil overhouden. Idem voor Canada.
solidarnosc is offline  
Oud 4 augustus 2010, 07:28   #168
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Nja dat Zwitserland een ingewikkeld land is tot daar aan toe maar het is ook het bewijs dat een confederatie niet werkt.
Het werkt als je het gewoon een confederatie noemt, en je er verder voor zorgt dat je instituten gewoon werken. Ik denk dat je daarmee met de NV-A wel een eind komt.
... repeat ...
Zwitser is offline  
Oud 4 augustus 2010, 07:40   #169
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nja dat Zwitserland een ingewikkeld land is tot daar aan toe maar het is ook het bewijs dat een confederatie niet werkt. Het is misschien een complex land maar duidelijk een federale staat met toch een pak meer bevoegdheden dan NVA wil overhouden. Idem voor Canada.
Wil je het een federale staat noemen met verregaande autonomie voor de deelstaten? Prima hoor. Dat klopt ook, sinds 150 jaar, en ze zijn daar zeer tevreden met de locale bevoegdheden. Daarvoor was het meer dan 500 jaar een zeer succesvolle confederatie. Hoe jij dat kan blijven beschouwen als een 'bewijs' dat een dergelijke staatsvorm niet werkt gaat boven mijn petje.
Nyquist is offline  
Oud 4 augustus 2010, 07:55   #170
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maar het is natuurlijk allemaal nog wat wennen voor de Franstalige onderhandelaars: een Vlaamse partij die het aandurft haar verkiezingsprogramma mee te brengen naar de onderhandelingstafel Nooit gezien in België.
Maar als het geen resultaten opleverd kan je al even goed je schoonmoeder meenemen.
Aan eisen stellen is niks aan dat kan het klenste kind, ze kunnen verwezelijken is heel andere koek.
speurneus is offline  
Oud 4 augustus 2010, 08:01   #171
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Di Rupo gaat het in ieder geval niet doen. Bart wel, want Bart kan niet verliezen: ofwel komt er verregaand confederalisme, ofwel de totale splitsing. Bart moet niets anders doen dan rustig afwachten, hij zit in een zetel.
Ach zo, is het dat wat NVA bedoeld als ze het hebben over verantwoordelijkheid op nemen.
Proficiat, alweer duizenden kiezers die in het zak gezet zijn.
speurneus is offline  
Oud 4 augustus 2010, 08:03   #172
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sommige voorstellen van NVA zijn dan ook gewoon te gek voor woorden. Ze vragen competenties die overal in de rest van de wereld de bevoegdheid zijn van de nationale staten.
De twee grootste partijen van het land, N-VA en PS, zijn dan ook voorstander van een 'big bang', ttz een omwenteling waarbij alle bevoegdheden in principe naar de zgn. deelstaten gaan, die dan samen beslissen welke bevoegdheden ze naar de confederatie doorschuiven. Vlaanderen en Wallonië zijn dan geen "regio's" meer maar worden staten zoals Nederland, Frankrijk etc., met weliswaar één bijzonder aspect, nl. dat ze een geïnstitutionaliseerde samenwerking hebben.

Het vergt een mentale ommekeer om mee te kunnen, solidarnosc.
Oud 4 augustus 2010, 08:06   #173
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Uiteraard s het best mogeljk dat deze lekken gemanipuleerd zijn. Maar buiten dit staat ook in de tekst dat NVA de politiediensten wil regionaliseren. Deze maatregel speelt, zal in mijn ogen althans,gemakkelijk leiden tot "la guerre des flics" hetgeen in het voordeel speelt van het banditisme.
Bah, de politiediensten in Brussel zijn al enkele decennia gesplitst in zes. En niemand die daar problemen mee heeft, hé speurneus.
Oud 4 augustus 2010, 08:07   #174
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En bon bijkomend voordeel is dat ie met fiets naar zijn werk zou kunnen.
Fietsen langs de A12 ? Kan ik niet echt aanbevelen !

Laatst gewijzigd door nihao : 4 augustus 2010 om 08:07.
nihao is offline  
Oud 4 augustus 2010, 08:08   #175
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
NVA wil dus verhinderen dat België nog weet wie haar inwoners zijn laat staan enige controle kan uitoefenen wie, wat en waar. NVA wil zelfs verhinderen dat België nog zelf verkiezingen kan organiseren. De gewesten zouden dat "federale" verkiezingen moeten organiseren. Het zou niet alleen het zwaartepunt qua bevoegdheden naar de gewesten leggen maar zou ook staatskundig het Belgisch niveau ondergeschilkt maken. In zekere zin is dat confederalisme by stealth.
Volgens mij gaat de N-VA versterkt uit deze regeringsonderhandelignen komen, hoe ze verder ook aflopen.

En dat zal dan mede te danken zijn aan La Libre Belgique.
Oud 4 augustus 2010, 08:09   #176
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De twee grootste partijen van het land, N-VA en PS, zijn dan ook voorstander van een 'big bang', ttz een omwenteling waarbij alle bevoegdheden in principe naar de zgn. deelstaten gaan, die dan samen beslissen welke bevoegdheden ze naar de confederatie doorschuiven. Vlaanderen en Wallonië zijn dan geen "regio's" meer maar worden staten zoals Nederland, Frankrijk etc., met weliswaar één bijzonder aspect, nl. dat ze een geïnstitutionaliseerde samenwerking hebben.

Het vergt een mentale ommekeer om mee te kunnen, solidarnosc.
Daar is Di Rupo helemaal geen voorstander van. Waar haal je dat in godsnaam.
speurneus is offline  
Oud 4 augustus 2010, 08:27   #177
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb de indruk dat veel politiek talent er bij de NVA niet aanwezig is. Keihard vasthouden aan het programma getuigt van weinig verantwoordelijkheidszin.
De N-VA heeft geen mandaat gekregen om "verantwoordelijkheidszin" op te brengen maar om haar programma uit te voeren. En dat is: de macht van de Belgisch-Brusselse staat breken. Tot nu toe doet ze dat ogenschijnlijk goed, en is ze dus stemmen aan het winnen voor het geval er in oktober verkiezingen zouden komen.
Oud 4 augustus 2010, 08:27   #178
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen neen. U hebt het niet begrepen. Mensen als BDW zullen nooit eerste minister willen zijn van België. Die willen België gewoon kapot.
jij kent je belgische 'vaderlandse' geschiedenis niet.

wanneer is er in B iets ooit gesplitst ?

ik stel voor dat je bij de koningskwestie begint, dan over naar de vastlegging van de taalgrens, over naar de splitsing van de nog steeds unitaire partijen.

1 constante : wanneer franstaligen geconfronteerd werden met de democratie : dwz geconfronteerd werden met hun minderheid in aantal ... hebben Franstaligen altijd het initiatief genomen tot splitsing.

als jij dat niet wil inzien, ga jij binnenkort verschieten ... het zullen nl de franstaligen weer zijn die de stop uittrekken, niet de vlamingen
Anna List is offline  
Oud 4 augustus 2010, 08:28   #179
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus staten kunnen dus geen eigen immigratiebeleid voeren? Moeten we Wilders van op de hoogte brengen.
Toch wel: Vlaanderen en Wallonië worden staten. Wat begrijp je daar niet aan?
Oud 4 augustus 2010, 08:29   #180
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is Di Rupo helemaal geen voorstander van. Waar haal je dat in godsnaam.
Nu ben ik er vrij zeker van dat Elio wel geen verdere risico's op een uiteindelijke splitsing van de solid_ van het land zal willen lopen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be