Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2010, 23:46   #81
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
O, praktisch gezien zal het ook wel lukken en democratisch is het ook, daar geen problemen mee.
Democratisch is het heel zeker. Voor zo ver ik weet, heeft iedereen in Nederland een zo goed als gelijke stem gekregen. Nederland heeft een unitaire kieskring, toch, of vergis ik mij hierin?

VVD en CDA hebben met zowel gedoogsteun van als volledig samen regeren met PVV echter wel maar een representativiteit van 49,55% van de stemmen. In mijn ogen foutief wordt zo'n representativiteit van stemmen die lager dan 50% is echter ook wel eens ondemocratisch genoemd. Los van de semantiek ben ik het er ook wel mee eens dat zo'n 50%+1 het absolute minimum moet zijn.

VVD, CDA en PVV is dus niet representatief genoeg. Er moet nog één partij bij om een voldoende representatieve regering te bekomen.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 00:03   #82
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Democratisch is het heel zeker. Voor zo ver ik weet, heeft iedereen in Nederland een zo goed als gelijke stem gekregen. Nederland heeft een unitaire kieskring, toch, of vergis ik mij hierin?

VVD en CDA hebben met zowel gedoogsteun van als volledig samen regeren met PVV echter wel maar een representativiteit van 49,55% van de stemmen. In mijn ogen foutief wordt zo'n representativiteit van stemmen die lager dan 50% is echter ook wel eens ondemocratisch genoemd. Los van de semantiek ben ik het er ook wel mee eens dat zo'n 50%+1 het absolute minimum moet zijn.

VVD, CDA en PVV is dus niet representatief genoeg. Er moet nog één partij bij om een voldoende representatieve regering te bekomen.
SGP heeft al aangegeven een voorstander te zijn van deze coalitie en zal ook gedogen. (2 zetels)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 00:41   #83
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
SGP heeft al aangegeven een voorstander te zijn van deze coalitie en zal ook gedogen. (2 zetels)
Eigenlijk wist ik dat al wel. De hoofdreden van mijn reactie was het begrip democratie en de misvattingen daarover ter sprake te brengen.

Eigenlijk ga ik daardoor een beetje off-topic. Mijn excuses daarvoor.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 00:59   #84
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Eigenlijk wist ik dat al wel. De hoofdreden van mijn reactie was het begrip democratie en de misvattingen daarover ter sprake te brengen.

Eigenlijk ga ik daardoor een beetje off-topic. Mijn excuses daarvoor.
Nee hoor, het is helemaal niet off-topic en excuses zijn niet nodig al had u het wel gedaan.

Deze coalitie heeft niet mijn voorkeur maar elke meerderheid die in ons stelsel (inderdaad unitair en met evenredige vertegenwoordiging) kan worden behaald is per definitie democratisch totstandgekomen.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 6 augustus 2010 om 00:59.
Oud 6 augustus 2010, 11:08   #85
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of het democratisch is, daar ben ik niet zo zeker van. Het is wel zo dat een meerderheidsstemming kan worden verkregen in het parlement. Maar met een parlementaire stemming is nog niet voldaan aan de eisen van democratie.

Imho moet ook aan de grondwet worden voldaan. De PVV keert zich in ieder geval tegen de artikelen 1 (rechtsgelijkheid), 6 (godsdienstvrijheid) en 7 (uitingsvrijheid) van de Nederlandse Grondwet. Weliswaar is die oppositie in het rechtsbestel toegestaan, maar een partij die zich uitspreekt tegen deze fundamentele grondrechten, betoont zich een vijand van de rechtsstaat. Een kabinet dat gedoogsteun krijgt van een ondemocratische partij is daarmee ook ondemocratisch.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 11:27   #86
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Of het democratisch is, daar ben ik niet zo zeker van. Het is wel zo dat een meerderheidsstemming kan worden verkregen in het parlement. Maar met een parlementaire stemming is nog niet voldaan aan de eisen van democratie.

Imho moet ook aan de grondwet worden voldaan. De PVV keert zich in ieder geval tegen de artikelen 1 (rechtsgelijkheid), 6 (godsdienstvrijheid) en 7 (uitingsvrijheid) van de Nederlandse Grondwet. Weliswaar is die oppositie in het rechtsbestel toegestaan, maar een partij die zich uitspreekt tegen deze fundamentele grondrechten, betoont zich een vijand van de rechtsstaat. Een kabinet dat gedoogsteun krijgt van een ondemocratische partij is daarmee ook ondemocratisch.
Het spijt me om te zeggen maar deze redenatie is onzin.
Het is aan het parlement om wetten te veranderen, ook de grondwet (twee maal met 2/3 meerderheid). Natuurlijk mogen partijen ervoor pleiten wetten af te schaffen of te veranderen, het is nota bene hun core business!

Ik ben evenmin een fan van de PVV als u maar u overdrijft behoorlijk.
Oud 6 augustus 2010, 11:43   #87
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het spijt me om te zeggen maar deze redenatie is onzin.
Het is aan het parlement om wetten te veranderen, ook de grondwet (twee maal met 2/3 meerderheid). Natuurlijk mogen partijen ervoor pleiten wetten af te schaffen of te veranderen, het is nota bene hun core business!

Ik ben evenmin een fan van de PVV als u maar u overdrijft behoorlijk.
U heeft wel gelijk. (Ik was er niet zeker van, niet dat ik ervan overtuigd was.)

Partijen en daarmee regeringen moeten tegen de grondwet in kunnen gaan, anders kan die nooit veranderd worden.
Oud 6 augustus 2010, 16:30   #88
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

BAH! How low can you go?
Wat een gevaarlijke reactionaire onzin.
Ik begrijp nu eindelijk waarom u Wilders en zijn beweging consequent racistisch noemt.
Ik wist dat "fatsoenlijk Nederland" erg kon zijn
(net als fatsoenlijk België, fatsoenlijk Frankrijk, enz.),
maar niet dat het zo'n zaken nog echt meent ook.

"Als het facisme ooit opnieuw opduikt in West-Europa,
zal dat onder het mom van het anti-facisme zijn." (Churchill)
Het leekt me niet meer mogelijk,
maar deze uitspraak wint nog elke dag aan kracht.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2010 om 16:44.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 17:28   #89
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
BAH! How low can you go?
Ik begrijp nu eindelijk waarom u Wilders en zijn beweging consequent racistisch noemt.

Sjaax is geen democraat. Ik herinner me nog goed dat hij er voorstander van was om over de drie referenda (Frankrijk, Nederland en Ierland) tegen de Europese grondwet heen te walsen.

Nee, als de uitslag van een volksraadpleging meneer niet bevalt, is alles toegestaan.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 17:38   #90
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Sjaax is geen democraat. Ik herinner me nog goed dat hij er voorstander van was om over de drie referenda (Frankrijk, Nederland en Ierland) tegen de Europese grondwet heen te walsen.

Nee, als de uitslag van een volksraadpleging meneer niet bevalt, is alles toegestaan.
In tegenstelling tot de beschuldigde G uit V dus.
Deze Balinachtige mentaliteit, die steeds verder oprukt,
is nauwelijks minder gevaarlijk dan een bepaalde politieke ideologie
die zich ook religie noemt enz.
=> Objectieve bondgenoten?

En for the record, mijnheer Sjaax, er zijn wel meer mensen die beweren
dat er grenzen moeten zijn aan de vrijheid van godsdienst (uit 2006):
CDA: godsdienstvrijheid inperken

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 augustus 2010 om 17:51.
Oud 6 augustus 2010, 17:54   #91
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BAH! How low can you go?

Ik had al geschreven dat ik me vergistte.

Citaat:
U heeft wel gelijk. (Ik was er niet zeker van, niet dat ik ervan overtuigd was.)

Partijen en daarmee regeringen moeten tegen de grondwet in kunnen gaan, anders kan die nooit veranderd worden.
Ik geef het toe als ik een redeneerfout maak.
Oud 6 augustus 2010, 18:19   #92
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In tegenstelling tot de beschuldigde G uit V dus.
Deze Balinachtige mentaliteit, die steeds verder oprukt,
is nauwelijks minder gevaarlijk dan een bepaalde politieke ideologie
die zich ook religie noemt enz.
=> Objectieve bondgenoten?

En for the record, mijnheer Sjaax, er zijn wel meer mensen die beweren
dat er grenzen moeten zijn aan de vrijheid van godsdienst (uit 2006):
CDA: godsdienstvrijheid inperken
Ik hoop van harte dat Hirsch Ballin met zijn sneaky geknoei en geknutsel de tent uit wordt gegooid. Wilders zal ook nooit toestaan dat hij in een kabinet komt. Hirsch Ballin had namelijk een gesprek tussen Wilders en de terrorismewaakhond uit de lucht getoverd, wat Wilders in een kwaad daglicht moest stellen. En deze meneer heeft al vaker lopen knoeien. Het is een oplichter pur sang.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2010, 18:40   #93
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Oplichter is een niet geheel passende kwalificatie, maar knoeier, prutser, schlemiel en politieke gluiperd zijn termen die meer op hun plaats zijn.
Oud 7 augustus 2010, 09:40   #94
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik had al geschreven dat ik me vergistte.

Ik geef het toe als ik een redeneerfout maak.
OK, vergissen is menselijk.
Oud 9 augustus 2010, 09:58   #95
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Niet gehinderd door het feit dat hij deel uitmaakt van een demissionair kabinet:

"Hirsch Ballin wil "geheime" opnames verbieden"

Citaat:
...Het dwarszitten van de persvrijheid door minister Ernst Hirsch Ballin zet onverdroten voort. De CDA'er zal niet rusten voordat alle journalisten in Nederland aan de leiband liggen. Het volgende voorstel in de reeks: Het verbieden van geheime opnames. De meest effectieve wijze om iemand letterlijk te quoten verdwijnt hiermee in de prullenbak. Tel hierbij op de AAN/UIT-knop van Hirsch Ballin waarmee het OM zonder tussenkomst van een rechter websites op zwart kan zetten en zie hoe een nota bene demissionaire minister DDR-praktijken loslaat op Nederland...
Hirsch Ballin heeft dan wel een uitzondering voor journalistiek bedacht, maar alleen als je aan kunt tonen dat het "noodzakelijk is om een misstand aan de kaak te stellen". Hoe arbitrair wilt u het hebben? Journalisten komen zo in een catch 22 terecht. Als je als journalist mensen citeert moet jij bewijzen dat ze het inderdaad exact zo gezegd hebben. Dat bewijs kun je eigenlijk alleen leveren als je het gesprek opneemt. Die opname gebruik je dan alleen als de geïnterviewde claimt dat het citaat niet klopt. Niets mis mee dus.
Maar dat wordt nu opeens strafbaar, tenzij je aan Hirsch Ballin en zijn ambtenarenapparaat kunt aantonen dat je echt een nieuwe Watergate op het spoor bent. Dit is een absurde en totaal zinloze beperking van journalistiek. Het wordt zo onmogelijk voor journalisten te bewijzen dat citaten kloppen...
Oud 9 augustus 2010, 11:37   #96
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet gehinderd door het feit dat hij deel uitmaakt van een demissionair kabinet:

"Hirsch Ballin wil "geheime" opnames verbieden"
Hirsch Ballin is een héél eng manneke. Nog geen twee weken geleden lanceerde hij als demissionair minister ook al een wetsvoorstel dat officieren van justitie in de toekomst in staat moet stellen om zelfstandig, dus zonder uitspraak van een rechter-commissaris, websites op zwart te zetten. Zogenaamd bedoeld om de aanpak van computercriminaliteit te verbeteren. Gezien zijn andere uitspraken en handelingen, men denke aan het met 10 man van zijn bed lichten van cartoonist Gregorius Nekschot, ligt het eerder voor de hand dat hij dit soort totalitaire grappen wil gaan gebruiken om kritische geluiden uit de samenleving zo rap mogelijk te stoppen, opdat hij en zijn kliek vooral ongestoord kunnen doorgaan met hun smerige agenda.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 14:25   #97
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Minder ministers in nieuw kabinet

Allemaal voorbarig natuurlijk, maar toch,
hoe een minderheidskabinet al bij voorbaat tot besparingen kan leiden:

Citaat:
VVD en CDA willen in een nieuw kabinet met 11 ministers gaan werken, nu zijn dat er nog 16. Volgens De Telegraaf levert het CDA er vijf en de VVD zes, onder wie beoogd premier Rutte...
En misschien nog belangrijker:

Citaat:
Aantal ambtenaren ook omlaag
De partijen zien de vermindering van het aantal ministers als een voorbode van het schrappen in het aantal ambtenaren...
Zou Di Rupo meelezen?

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 9 augustus 2010 om 14:25.
Oud 9 augustus 2010, 16:52   #98
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp hier de term 'verantwoordelijkheid' niet - geen enkele politicus de afgelopen decennia heeft 'politieke verantwoordelijkheid' genomen, terwijl ze grote blunders hebben begaan. M.u.v. die "wijkenjuffrouw' maar die was zo goed als knettergek. Maar Guusje ter Horst bleef gewoon zitten toen haar falen aan alle kanten bewijsbaar opdook.

De tijd zal het leren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be