Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 augustus 2010, 11:35   #701
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
Uitbuiting is niet beperkt tot slavernij. Het bestaat ook bij loonarbeid, zij het niet altijd en niet noodzakelijk.

Het is niet omdat iemand een uurloon ontvangt dat hij wordt uitgebuit en het is niet uitgesloten dat iemand die een uurloon ontvangt, wordt uitgebuit.
Het is wel uitgesloten voor iemand die vrijwillig in loondienst werkt voor iemand. Als dat uitbuiting is kan de werknemer het altijd afbollen.

Citaat:
Overigens kan men zich afvragen in hoeverre vrijwillige loonarbeid inderdaad vrijwillig is als het mensen aan andere zichtbare of realistische opties ontbreekt. Indien men niet anders kan dan zijn arbeid verkopen om te overloven, is dat niet geheel vrijwillig.
Niemand is verplicht zijn/haar arbeid te verkopen, het gaat om een vrijwillige keuze.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 11:58   #702
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens kan men zich afvragen in hoeverre vrijwillige loonarbeid inderdaad vrijwillig is als het mensen aan andere zichtbare of realistische opties ontbreekt. Indien men niet anders kan dan zijn arbeid verkopen om te overleven, is dat niet geheel vrijwillig.
Amai; dat is pas een nieuw bezwaar tegen de notie 'loonarbeid als vrijwilligheid'. 'k kan me niet herinneren dat iemand dat ooit heeft opgebracht, om eerlijk te zijn.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 12:02   #703
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo vindt een groot deel van de oorspronkelijke accumulatie van kapitaal haar oorsprong in de slavenhandel waaruit instellingen als het bankwezen, de verzekeringssector en de geinstitutionaliseerde scheepvaart - genre Oost-Indische Compagnie - zijn voortgekomen.
Dat negeert natuurlijk dat de slavernij overal een netverlies was voor de samenleving als geheel. Dus neen; de 'oorspronkelijke accumulatie van kapitaal' vindt niet 'haar oorsprong' in de slavenhandel.

Ohja; en de VOC was ene overheidsbedrijf.

Citaat:
Me dunkt dat men ook samenlevingen kan leegzuigen die op zich niets hadden. Een voorbeeld daarvan zijn natuurlijk de rubberplantages in Congo waarbij dat rubber voor de Congolezen op zich geen waarde had maar die pas kreeg doordat de rubber voor het Westen bruikbaar was. We hoeven niet te illustreren dat de uitbating van die plantages gepaard gingen met een duidelijke vorm van uitbuiting van de bevolking. Misschien is 'leegzuigen' voor u een onduidelijke term, maar de kolonies hebben voor een belangrijk deel de basis gelegd van onze huidige welvaart.
Wel; dan mag jij mij de bijdrage aan het GDP veroorzaakt door de uitbuiting van de Congolezen eens aantonen.

Merk op: het is zeker waar dat Congo - door Leopold 2 - is uitgebuit. Slavenernij alom. Wat echter niet waar is, is dat wij onze welvaart daaraan te danken hebben. Integendeel: slavernij is altijd een netverlies. Het is beter voor ons in zijn geheel om te handelen met vrije samenlevingen dan dat we een streek/land in slavernij houden. Dat heeft weliswaar private voordelen voor de slavenhouder, maar is een verlies voor de samenleving als geheel.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 8 augustus 2010, 17:32   #704
Wisord
Banneling

Standaard

De moderne burgerlijke maatschappij heeft de klassentegenstellingen niet opgeheven. Zij heeft slechts nieuwe klassen, nieuwe mogelijkheden van onderdrukking, nieuwe vormen van strijd in de plaats van de vroegere gesteld.De kapitalisten hebben door hun exploitatie van de wereldmarkt de productie en consumptie van alle landen kosmopolitisch gemaakt.

Nog een mooi citaat van http://www.streventijdschrift.be/art...apitalisme.htm

Citaat:
Een zuiver kapitalisme zou mensen alleen monetaire impulsen geven om te werken en zich in te zetten. Dit leidt tot een algemene instrumentalisering van dingen en mensen en tot het verdwijnen van intrinsieke motivatie en authentieke waarden. Hoe kunnen ethische waarden overleven in een wereld waar alles te koop is? Men kan hier argumenteren dat het kapitalisme door zijn materialisme niet alleen het ethos, maar ook de spiritualiteit doodt die mensen nodig hebben om kwaliteitsvolle goederen en diensten te produceren. Spiritualiteit is immers minder een zaak van godsdienst of meditatie dan wel van intrinsieke motivatie in het dagelijkse leven en op het werk. Wie intrinsiek gemotiveerd is, beleeft plezier aan wat hij of zij doet en is probleemloos bereid tot dienst aan de ander. Bureaucratische controles, hiërarchische gezagsstructuren en zeer competitieve beloningssystemen zijn echter dodelijk voor de intrinsieke motivatie.
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2010, 17:34   #705
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat is dat 'een zuiver kapitalisme'?
Oud 8 augustus 2010, 17:39   #706
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Het is wel uitgesloten voor iemand die vrijwillig in loondienst werkt voor iemand. Als dat uitbuiting is kan de werknemer het altijd afbollen.

Niemand is verplicht zijn/haar arbeid te verkopen, het gaat om een vrijwillige keuze.

Eten drinken en kakken doe je ook vrijwillig , het is een noodzakelijk iets ... net zoals mensen moeten werken voor geld , want geld zorgt voor eten .
De parasieten die teren op deze mensen hun arbeid mogen ze van mij echt vrijwilligerswerk geven ...levenslang .
Oud 8 augustus 2010, 17:41   #707
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is dat 'een zuiver kapitalisme'?

Zoek het eens op ....
Oud 8 augustus 2010, 17:41   #708
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zie je het verschil niet tussen 'gedwongen worden door andere mensen' en 'gedwongen worden door je biologische constitutie'?
Oud 8 augustus 2010, 17:42   #709
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Zoek het eens op ....
Vind je ook niet dat er een zekere regelmaat te bespeuren is: elke keer als je wordt gevraagd om iets verder uit te leggen, dan klap je toe?
Oud 8 augustus 2010, 17:45   #710
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Zie je het verschil niet tussen 'gedwongen worden door andere mensen' en 'gedwongen worden door je biologische constitutie'?

Ken je het woord realiteit ... staat dat ook in uw cursus . Wie profiteerd er van wie ?
Oud 8 augustus 2010, 17:51   #711
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Vind je ook niet dat er een zekere regelmaat te bespeuren is: elke keer als je wordt gevraagd om iets verder uit te leggen, dan klap je toe?
Ik klap niet toe zeveraar , je zit steeds naast de feiten de discusieren .

Ik geef een voorbeeld , wat wil dat zeggen toeklappen?

Laatst gewijzigd door Wisord : 8 augustus 2010 om 17:52.
Oud 8 augustus 2010, 18:10   #712
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken je het woord realiteit ... staat dat ook in uw cursus . Wie profiteerd er van wie ?
Ik vind dat in een werknemer/werkgever relatie beide profiteren.
Oud 8 augustus 2010, 18:12   #713
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik klap niet toe zeveraar , je zit steeds naast de feiten de discusieren .

Ik geef een voorbeeld , wat wil dat zeggen toeklappen?
Ik vraag u een definitie, en je zegt 'zoek het op'. Dat noem ik toeklappen, om eerlijk te zijn.

Ik vraag u een vraag (zie je het verschil neit?) en je antwoord compleet naast de kwestie.

Jij geeft feiten, zonder interpretatie. Ik geef feiten met een interpretatie, waarna je niet reageert op die interpretatie. Tjah.
Oud 8 augustus 2010, 20:38   #714
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vraag u een definitie, en je zegt 'zoek het op'. Dat noem ik toeklappen, om eerlijk te zijn.

Ik vraag u een vraag (zie je het verschil neit?) en je antwoord compleet naast de kwestie.

Jij geeft feiten, zonder interpretatie. Ik geef feiten met een interpretatie, waarna je niet reageert op die interpretatie. Tjah.

Als je een defenitie over een bepaalde term wil , zoek het dan op .

Als je mij vraagt om een verschil te zien in iets wat totaal naast de kwestie is dan hoef ik daar niet op te antwoorden .

Ik geef idd feiten , die jij niet kan of wil weerleggen 'omdat het niet in uw kraam past '? Je negeert de realiteit en verstopt hem onder een hoop mooie woorden .
Oud 8 augustus 2010, 20:40   #715
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Is werken voor een hongerloon dan profiteren ? Zijn de kinderen die werken om te overleven profiteurs ?
Oud 9 augustus 2010, 00:03   #716
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat beide in dezelfde mate profiteren...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 07:07   #717
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht

Hoezo; niemand is verplicht zijn/haar arbeid te verkopen?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 10:11   #718
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Ik denk niet dat beide in dezelfde mate profiteren...
Klopt. Een werkgever dat een kind werk geeft zorgt ervoor dat dat kind niet omkomt van de honger.

Een kind dat voor een werkgever werkt, zorgt voor een iets hogere winst voor de werkgever.

Ik denk dat het kind er toch iets meer op vooruit gaat dan de werkgever.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 10:14   #719
Bebob
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Je kan ook voor jezelf werken of voor een andere werkgever. Er zijn dus genoeg alternatieven. Dat een werkgever die een looncontract aanbiedt, bij ver het beste alternatief is dan de meeste mensen ter beschikking hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat de werkgever een uitbuiter is. Tis eerder omgekeerd. Die werkgever levert het beste alternatief voor de werknemer, in andere woorden, van alle mensen op deze planeet, geeft de werkgever de werknemer de beste mogelijkheid tot overleven. Daar zou ik dan toch wel dankbaar voor zijn.

Ik zou mij toch meer geholpen voelen door mijn werkgever dan degenen die ervoor pleiten dat mijn werkgever ophoudt met mij 'uit te buiten' waardoor ik ontslagen zou worden.
Bebob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2010, 10:54   #720
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bebob Bekijk bericht
Je kan ook voor jezelf werken of voor een andere werkgever. Er zijn dus genoeg alternatieven. Dat een werkgever die een looncontract aanbiedt, bij ver het beste alternatief is dan de meeste mensen ter beschikking hebben, wil natuurlijk niet zeggen dat de werkgever een uitbuiter is. Tis eerder omgekeerd. Die werkgever levert het beste alternatief voor de werknemer, in andere woorden, van alle mensen op deze planeet, geeft de werkgever de werknemer de beste mogelijkheid tot overleven. Daar zou ik dan toch wel dankbaar voor zijn.

Ik zou mij toch meer geholpen voelen door mijn werkgever dan degenen die ervoor pleiten dat mijn werkgever ophoudt met mij 'uit te buiten' waardoor ik ontslagen zou worden.
Ik ben programmeur; als ik voor mezelf werk, verkoop ik toch weer mijn arbeid; maar onder een ander statuut.
Voor een andere werkgever merken is evengoed mijn arbeid verkopen.
Dus blijft de vraag :
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be