Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 augustus 2010, 19:58   #861
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Het zou interessant om te weten waar ter wereld er zich in de laatste 300 jaar er zich een stabiele en werkbare vorm van confederalisme heeft ontwikkeld.
Het zou interessant zijn om te weten waar ter wereld er zich in de laatste 300 jaar een werkbaar federaal systeem is ontstaan met 3 gewesten, 3 gemeenschappen, 4 taalgebieden met 7 overlappende regeringen en 60 ministers, met taalgesplitste parlementen en absoluut vetorecht voor een bepaalde taalminderheid. Of waar een kankergezwel als Brussel ontstaan is dat denkt dat het een volwaardig gewest is dat het recht heeft grondgebied van andere gewesten af te pakken, maar zelf niet in staat is zijn sociale problemen aan te pakken.
Confederalisme kan daar alleen maar verbetering in brengen dacht ik zo.

Bangmakerij, jongens toch, waar blijven ze het toch halen. Het voortbestaan van België berust blijkbaar op slechts één taktiek: het bangmaken van de gehate Vlaming. Maar waar is het constructieve positieve wervende project dat Belgie ons Vlamingen voorstelt?
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:02   #862
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Franstalig Gewest Brussel? Wtf?
De natte droom van alle Belgicisten. Niet dat ze het zullen toegeven, maar dat is wat ze in feite nastreven.
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:03   #863
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Zeg ik dat dan?
onrechtstreeks wel.
Shadowke is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:05   #864
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
De natte droom van alle Belgicisten. Niet dat ze het zullen toegeven, maar dat is wat ze in feite nastreven.
Dat is baarlijke nonsens. Een eentalig Frans Brussel verliest zijn specifiek nationaal karakter.
BWarrior is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:06   #865
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het zou interessant zijn om te weten waar ter wereld er zich in de laatste 300 jaar een werkbaar federaal systeem is ontstaan met 3 gewesten, 3 gemeenschappen, 4 taalgebieden met 7 overlappende regeringen en 60 ministers, met taalgesplitste parlementen en absoluut vetorecht voor een bepaalde taalminderheid. Of waar een kankergezwel als Brussel ontstaan is dat denkt dat het een volwaardig gewest is dat het recht heeft grondgebied van andere gewesten af te pakken, maar zelf niet in staat is zijn sociale problemen aan te pakken.
Confederalisme kan daar alleen maar verbetering in brengen dacht ik zo.

Bangmakerij, jongens toch, waar blijven ze het toch halen. Het voortbestaan van België berust blijkbaar op slechts één taktiek: het bangmaken van de gehate Vlaming. Maar waar is het constructieve positieve wervende project dat Belgie ons Vlamingen voorstelt?
Ik heb nooit gezegd dat het huidige federale systeem werkbaar is.

Blijkbaar kan u geen enkel voorbeeld van een werkbaar confederalisme geven. Die zijn er ook niet.
BWarrior is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:07   #866
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan moet jij de Grondwet eens herlezen, vrees ik...
Zoek het woord "territoriaal" op in de grondwet. De Grondwet zegt nergens dat een Gewest recht kan laten gelden op het grondgebied waarop het haar bevoegdheden uitoefent. Gewest en Gemeenschap oefenen beide op het grondgebied een bepaalde deelverzameling van bevoegdheden uit die gescheiden zijn op basis van het begrip persoonsgebonden of niet-persoonsgebonden. Maar er is niets dat het Gewest meer rechten geeft op het grondgebied dan de Gemeenschappen.
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:08   #867
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is baarlijke nonsens. Een eentalig Frans Brussel verliest zijn specifiek nationaal karakter.
Uit wat bestaat dat?
Oud 10 augustus 2010, 20:15   #868
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
onrechtstreeks wel.
Ah... En hoe dan?
Misschien een standpunt van mij weergeven die aantoont dat ik vind dat Brusselaars de Grondwet niet hoeven na te leven?

Ik in ieder geval verwijs niet naar een "Franstalig Brussels Gewest" dat niet bestaat, of naar een Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat geen territoriale bevoegdheden zou hebben (gewestelijke bevoegdheden zijn territoriaal bepaald) ... En ik verzwijg ook niet dat de Franstalige Gemeenschap evenveel bevoegdheden heeft in Brussel dan de Vlaamse Gemeenschap, terwijl noch het Vlaams Gewest, noch het Waals Gewest enige zeggenschap zouden hebben in Brussel.

Dus ik herhaal, misschien de Grondwet (en uiteraard de Bijzondere wetgevingen) eens herlezen.
Oud 10 augustus 2010, 20:28   #869
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste Brusselaars hebben zich al lang gerealiseerd dat het Brussels Gewest een deelstaat is, hoor, dus geen probleem om de gang van zaken mee te bepalen.
Maar niet evenwaardig aan de andere gewesten.
Oud 10 augustus 2010, 20:28   #870
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah... En hoe dan?
Misschien een standpunt van mij weergeven die aantoont dat ik vind dat Brusselaars de Grondwet niet hoeven na te leven?

Ik in ieder geval verwijs niet naar een "Franstalig Brussels Gewest" dat niet bestaat, of naar een Brussels Hoofdstedelijk Gewest dat geen territoriale bevoegdheden zou hebben (gewestelijke bevoegdheden zijn territoriaal bepaald) ... En ik verzwijg ook niet dat de Franstalige Gemeenschap evenveel bevoegdheden heeft in Brussel dan de Vlaamse Gemeenschap, terwijl noch het Vlaams Gewest, noch het Waals Gewest enige zeggenschap zouden hebben in Brussel.

Dus ik herhaal, misschien de Grondwet (en uiteraard de Bijzondere wetgevingen) eens herlezen.
Ik denk dat de mensen die denken dat Brussel iets anders dan een Vlaamse stad zal zijn in het post-Belgische tijdperk bedrogen gaan uitkomen. Toen ik jong was dan was Brussel gewoon een stad in Vlaanderen, en na Belgie zal ze dat weer zijn.

En diegenen die denken dat wanneer Belgie stopt men Belgische wetten zal kunnen inroepen om Brussel te claimen als lebensraum, die gaan uitgelachen worden. Net zoals diegenen die Brussel gaan claimen "omdat wij Frans spreken", die gaan uitgelachen worden.

Het doet me denken aan Hitler, die op het einde in zijn testament schreef wie er na hem aan de macht moest komen en wat ze allemaal moesten doen, dat is toch te gek voor woorden.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 augustus 2010 om 20:31.
Xenophon is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:31   #871
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik denk dat de mensen die denken dat Brussel iets anders dan een Vlaamse stad zal zijn in het post-Belgische tijdperk bedrogen gaan uitkomen. Toen ik jong was dan was Brussel gewoon een stad in Vlaanderen, en na Belgie zal ze dat weer zijn.

En diegenen die denken dat wanneer Belgie stopt men Belgische wetten zal kunnen inroepen om Brussel te claimen als lebensraum, die gaan uitgelachen worden.

Het doet me denken aan Hitler, die op het einde in zijn testament schreef wie er na hem aan de macht moest komen en wat ze allemaal moesten doen, dat is toch te gek voor woorden.
Tuurlijk, die 9 op 10 Brusselaars die geen Nederlands spreken laten we gewoon verdampen.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:32   #872
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Blijkbaar kan u geen enkel voorbeeld van een werkbaar confederalisme geven. Die zijn er ook niet.
Denemarken vormt in principe een confederatie met de FaerÖer eilanden en Groenland. A la limite zou je het ook een tripelmonarchie kunnen noemen.
Of je de confederatie Bosnië-Herzegovina (met de Republika Srpska) succesvol kunt noemen is een beetje vatbaar voor discussie, maar ze brengt ondertussen wel wat ervan verwacht wordt: etnische stabiliteit. Maar ze lijkt wel wat op het België van vandaag. Niet zo extreem, maar er zijn gelijkenissen.
Nieuw-Zeeland en Niue zijn in principe een confederatie, zo eentje als we voor België willen

De Zwitsers waren uiteindelijk zo tevreden over de werking van hun confederatie dat ze ertoe zijn overgegaan een federatie te vormen.
Ook Canada heeft zich van confederatie langzaam maar zeker tot federatie omgevormd, ook al noemt het zich nog confederatie.
Net zo voor de USA
Blijkbaar was het confederatie-model dus zo slecht nog niet, en was het in vele gevallen een opstapje naar het vormen van een echte federatie. Van zodra er voldoende vertrouwen was gegroeid. Belgie maakt nu net de omgekeerde evolutie door. Als gevolg van wederzijds wantrouwen van federatie naar confederatie en waarschijnlijk nog verder naar onafhankelijke staten binnen de Europese Confederatie.
Want wat is de Europese Unie nu eigenlijk anders dan een confederatie van onafhankelijke staten die een deel van hun bevoegdheden overdragen naar een centrale staat?
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:33   #873
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Tuurlijk, die 9 op 10 Brusselaars die geen Nederlands spreken laten we gewoon verdampen.
Wij spreken geen Nederlands dus wij zijn baas?

Kijk Jack:

Oud 10 augustus 2010, 20:33   #874
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zelfs als dat confederalisme daarna op een gegeven ogenblik zou evolueren naar een "federalisme" (what's in a word), dan zal het in ieder geval een federalisme zijn naar de zin van de Vlamingen en niet meer naar die van de Belgicisten.
Oud 10 augustus 2010, 20:34   #875
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
De 4 Brusselaars op 10 die Franstalig zijn mogen kiezen om zich aan te passen of te verhuizen.
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:37   #876
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Wij spreken geen Nederlands dus wij zijn baas?

Kijk Jack:

Sinds zij een gewest vormen, zijn "wij" daar de baas niet meer, inderdaad.

Kijk Xeno hoe realistisch Brusselaars jouw "plan" vinden:

Laatst gewijzigd door Another Jack : 10 augustus 2010 om 20:38.
Another Jack is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:37   #877
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit wat bestaat dat?
Het aanwezig zijn van Vlamingen waar je op kan kakken?
fonne is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:37   #878
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Maar niet evenwaardig aan de andere gewesten.
Ik heb dat horen vertellen, ja.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 10 augustus 2010 om 20:37.
Bad Attila is offline  
Oud 10 augustus 2010, 20:37   #879
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ah... En hoe dan?

Als de Vlamingen het willen, dan zijn jullie "Bruxellois" eigenlijk volkomen machteloos. Jullie hebben onze centen meer dan nodig. En dan zal er eens serieus gepraat worden. "We'll make you an offer you cannot refuse ..."
Oud 10 augustus 2010, 20:38   #880
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
De 4 Brusselaars op 10 die Franstalig zijn mogen kiezen om zich aan te passen of te verhuizen.
Hebben jullie al prikkeldraad besteld voor de corridor of zal het via Melsbroek gaan?
Another Jack is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be