Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2010, 13:53   #1
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard Een haalbare toekomst ?

Nieuwe technologie maakt van elk oppervlakte een zonnepaneel + smart grid technologie = http://video.canvas.be/terzake-op-woensdag
Hier zit volgens mij een mogelijke piste voor de toekomst. Grote mannen van de energiesector en olie industrie gaan hier niet om lachen.
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  google.jpg
Bekeken: 1285
Grootte:  119,1 KB
ID: 71338

Naam: grid.jpg
Bekeken: 1466
Grootte: 50,7 KB
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 13:57   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.799
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Het is een hulpmiddeltje. Eentje dat serieuze aanpassingen aan het stroomnet vraagt.

Maar, denk je nu echt dat bijvoorbeeld, een serverfarm kan werken op alleen zonnepanelen en de auto's van de werknemers? Of een farmaceutisch bedrijf? Of een waterzuiveringsstation?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:07   #3
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het is een hulpmiddeltje. Eentje dat serieuze aanpassingen aan het stroomnet vraagt.

Maar, denk je nu echt dat bijvoorbeeld, een serverfarm kan werken op alleen zonnepanelen en de auto's van de werknemers? Of een farmaceutisch bedrijf? Of een waterzuiveringsstation?
Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:14   #4
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Grote mannen van de energiesector en olie industrie gaan hier niet om lachen.
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:17   #5
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?
Google misschien en iedereen die zich daarvoor engageert.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:23   #6
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Juist, ja, de emir van Abu Dhabi.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:27   #7
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Juist, ja, de emir van Abu Dhabi.
Beter dat, dan dat hij zijn kapitaal in Jhihadisten steekt.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:32   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 69.799
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.
Is het dan niet eenvoudiger particulieren de mogelijkheid te geven hun woning van het electriciteitsnetwerk los te maken?

Ik heb navraag gedaan, en je kan er zeker van zijn dat de ene na de anderen verplichte keuring van je huis-installatie je budget en winst gaat opsouperen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 14:32   #9
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Tuurlijk, en de opbrengst zal ook beter zijn...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 15:09   #10
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Is het dan niet eenvoudiger particulieren de mogelijkheid te geven hun woning van het electriciteitsnetwerk los te maken?
Dat is een van de mogelijkheden van dit concept waar de batterijen van de wagen wordt gebruikt als opslag en s'avonds wordt vrijgegeven voor huishoudelijke behoeften. Het beste lijkt mij een combinatie van de klassieke distributie + zelfopwekking + wagen als opslag. Als het mogelijk wordt van elk oppervlakte op eenvoudige wijze een zonnecel te maken heeft die technologie toch enige potentie.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 15:31   #11
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Dat heb ik nooit beweert, het eerste dat we moeten doen is onze olie afhankelijkheid afbouwen. De huidige electriciteitcentrale en hun netwerken blijven bestaan zonder dat er nood is aan nieuwe. Als deze nieuwe technologie onze huishoudelijke behoeft en transport kunnen dekken dan staan we al ver.
Olie-afhankelijkheid afbouwen doe je door meer kerncentrales neer te ploffen, meer waterkrachtcentrales neer te ploffen waar die mogelijkheid er is (en die zijn dun gezaaid). Zonnecellen of windmolens gaan op dat vlak nooit een vervanging zijn, alleen al omdat ze niet stuurbaar zijn (en batterijopslag op dergelijke schaal gewoon idioot is, tenzij je naar spaarbekkens in combinatie met een pompcentrale gaat).

Leuk ideetje trouwens, die coatings, maar efficiency binnen massa-productie en op grote oppervlakken, daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ze mikken op 20% binnen een lab-test, maar dat zegt niets. Er zijn labzonnecellen die naar de 50% gaan, maar die zijn niet alleen onbetaalbaar, ze zijn ook gewoon onmogelijk te produceren op grote schaal.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 16:38   #12
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
En wie, denk je, zal de nodige investeringen doen, en dan de winsten opstrijken ?
² én het onderhoud?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2010, 17:43   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Het is in ieder geval een technologie met een enorm potentieel als je de oppervlakte beschouwt waarop het kan gebruikt worden. Het is ook stil en nagenoeg onderhoudsvrij. Bij gebruik komen er ook geen giftige bestanddelen vrij , geen CO2 uitstoot enz.

We zullen zien wat de toekomst brengt, maar zeker interessant!
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 07:01   #14
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 12:18   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.417
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .
Waarom domotica ? Ik dacht dat een intelligente (digitale) stroommeter (smart meter) en een (passend) stopcontact (voor de eventuele E-auto) voldoende is.
(smart meters bestaan al 10 jaar of meer)

De rest wordt gecentraliseerd per xx-aansluitingen

Ik neem aan dat elk huis/appartement al minstens een analoge stroommeter heeft, die gewoon vervangen wordt door een smart meter.
In dorpen en stadskernen kunnen laadpalen geplaatst worden, de (verlichtings)palen staan er al...

Pilootprojecten zijn al lopende:
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Intelli...4ten_in_Europa
In Österreich entsteht ebenfalls eine Smart-Grid-Initiative [7]. Die Salzburg AG hat für die Stadt Salzburg zwei Projekte ins Leben gerufen. Zum einen das Projekt „ElectroDrive“ und zum anderen das Projekt „Smart Grids“. Diese beiden Projekte wurden mit 1,9 Millionen und 1,7 Millionen Euro vom österreicherischen Klima- und Energiefond prämiert und gefördert. Sie sind nahezu untrennbar, da die Elektrofahrzeuge als Energiespeicher dienen. Momentan fahren in Salzburg 300 Elektrofahrzeuge.[8]
bvb stad Salzburg heeft 2 Projecte in samenwerking met Siemens:
http://www.salzburg-ag.at/energie/st...s/modellregion

Een met Electrodrive (er rijden 300 E-auto´s daar) en een enkel Smart Grid.

ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Smart_meter

http://www.energy.siemens.com/hq/en/...tc=wwecc120071
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 13 augustus 2010 om 12:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 12:26   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
tenzij je naar spaarbekkens in combinatie met een pompcentrale gaat
Zoals we in België al jaren doen in Coo, al van voor er zelfs maar sprake was van waterkrachtcentrales of windturbines. So, what's the fucking problem ?

(Oei, da's bijna een uitnodiging om communautair te gaan, en voor één keer zou het nog terecht zijn ook...)
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 12:36   #17
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

dit is het probleem in Belgastan
Citaat:
Vandaag geraakt het nieuws bekend dat Athlon Car Lease al sinds april van dit jaar een elektrische Volkswagen Golf Variant probeert in te schrijven in ons land. Dat blijkt moeilijker dan gedacht.
In Nederland heeft Athlon al een vijftigtal elektrische wagens rondrijden en sinds kort zet ook de Belgische tak van de leasingmaatschappij hierop in. Op het autosalon in januari werden door Athlon officieel de sleutels van de eerste elektrische leasewagen in België - een Tazzari Zero - aan de gemeente Houthalen-Helchteren overhandigd.
Nu wacht een andere klant - een Belgische energiebedrijf - op de elektrische versie van de Volkswagen Golf. De hele procedure om de wagen ingeschreven te krijgen bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV) sleept al vijf maanden aan en ondertussen staat de wagen bij Athlon op stal.
"Frustrerend", zegt Lieven Beyl van Athlon in De Standaard. "Ook onze klant wordt ongeduldig. Je zou denken dat een Nederlandse goedkeuring in het Europa van vandaag volstaat. Kennelijk is dat niet zo. Nochtans leren wij uit Europese regelgeving dat onderzoeken geen twee keer uitgevoerd moeten worden."
Mobimix.be stak zijn licht op bij Electric Cars Europe (het Nederlandse bedrijf dat de Golf Variant ombouwde van benzineversie naar elektrische aandrijving), de DIV en Vinçotte, dat keuringen en inspecties voor de overheid uitvoert.
Onderzoeken Europese en Belgische homologatieprocedure nog niet goed afgestemd

"Hallucinant dat de procedure in België zo aansleept", klinkt het bij ECE. "Het voertuig heeft een Nederlands gelijkvormigheidsattest en zoals Athlon terecht opmerkt, zou er volgens Europese wetgeving dus geen belemmering mogen zijn om het in een andere EEG-land, in dit geval België, gehomologeerd te krijgen." Bij de Federale Overheidsdienst Mobiliteit - DIV en Vinçotte wordt dat genuanceerd. "Een voertuig dat beschikt over een Europees Certificate of Conformity kan - en moet inderdaad volgens de wetgeving - hier na de standaard technische keuring ingeschreven worden. Heeft het die homologatie niet, moet de hele procedure individueel doorlopen worden om een Belgische gelijkvormigheidsattest te krijgen. Dat neemt veel tijd in beslag." Een bron bij Vinçotte erkent wel dat de onderzoeken die leiden tot het gelijkvormigheidsattest inderdaad niet dubbel moeten gebeuren. Maar dan moet ook eerst nagegaan worden welke onderzoeken en tests in Nederland zijn uitgevoerd om ze te vergelijken met de noodzakelijke onderzoeken voor een Belgische homologatie. Ook die vergelijking kost tijd.

Een bron bij de DIV stipt aan dat de trage homologatieprocedures ook deels te wijten zijn aan de slecht communicatie tussen de keuringscentra en de Federale Overheidsdienst en de hoge werklast. "Momenteel zitten we hier met ongeveer 37.900 dossiers en dagelijks komen er zo'n 120 bij. In Nederland zit keuring en homologatie onder hetzelfde dak. Daar gaat het allemaal een pak vlotter."

Laatst gewijzigd door Cdude : 13 augustus 2010 om 12:38.
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2010, 23:02   #18
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik stel me vragen bij de uitvoering van het smart grid. Die is namelijk gebaseerd op een huisje tuintje garage autootje ruimtelijke ordening. Maar als je bekijkt hoeveel % van de bevolking zo leeft dan lijkt het dat een groot deel van de bevolking buiten dat smart grid gaat vallen. Er zit een serieuze sociale adder onder het gras. De overheid gaat zich veel meer moeten gaan moeien in huisvesting lijkt me. En niet enkel door regelgeving want de markt legt die uit winstbejag meestal gewoon naast zich neer en de bewoners/eigenaars evengoed (wegens te duur of niet te betalen). In steden en dorpskernen staan de auto's overal op straat. Domotica is belange niet voor iedereen betaalbaar, ... .
Inderdaad, het hele zwakke punt is en blijft energieopslag.
Ge blijft een net nodig hebben om overdag de overtollige energie af te leiden naar bv industrie en tijdens de nacht energie te krijgen voor de energievoorziening als de zonnepanelen niet meer produceren.

Zolang er geen batterijen zijn die grote hoeveelheden energie kunnen opslaan, snel veel energie kunnen opslaan en afgeven, lang meegaan en dan nog eens goedkoop zijn blijft het idee van onafhankelijkheid dode letter.

Ge kunt dan wel genoeg energie produceren voor uzelf, maar ge hebt de netbeheerder nodig voor de opslag en die gaat daar ook geld voor willen (onderhoud is niet gratis)
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be