Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 augustus 2010, 12:53   #41
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het is wel nogal problematisch, dat je geen respect hebt voor andere mensen, louter vanwege hun overtuigingen. Zoiets heb ik zelf nooit gehad.
Trouwens, ik hoop voor jou dat je dat wel hebt als je iemand tegenkomt die overtuigd is dat hij jou een plezier doet als hij je offert op een altaar.

Het respect is evenredig met de overtuiging. Het feit dat je dat niet ziet is alweer een voorbeeld van hoe religie je geest verziekt.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 12:54   #42
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door InfiniteLoveIsAll Bekijk bericht
wel, ik vind het wel soms onduidelijk. Hebben we het nu over geloof, religie of wat? btw wetenschap is ook een religie! (ja ik weet wat U wil zeggen)
Neen, wetenschap op zich is geen religie. Er is een soort modernistisch gebral dat zich wel eens durft manifesteren als een religie, maar dat is dan ook alles.

Citaat:
ik vind religie helemaal verkeerd! want de 'power' van de mensen wordt bij anderen gelegd (priesters etc.)
religies zijn gestart om mensen op te sluiten in achterlijke dogma's.
Hoe gaat dat allemaal in zijn werk dan, uw power bij priesters leggen?
Zijn religies zo gestart, ja? Hoe is dat in zijn werk gegaan?

Citaat:
En tja, geloof, hoe definieer je dat? ik denk persoonlijk wel dat er een hogere kracht is die alles doordringt.
Ahaa, de ietsist, de amateur-filosoof.

Citaat:
btw deze is wel leuk: God kan niet denken! Denk daar maar eens over na!
Ik weet niet of God kan denken.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:01   #43
InfiniteLoveIsAll
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Neen, wetenschap op zich is geen religie. Er is een soort modernistisch gebral dat zich wel eens durft manifesteren als een religie, maar dat is dan ook alles.
Toen in het verleden religies niet meer zo goed gebruikt konden worden
om mensen 'onder de hoede ' te houden heeft men het instituut 'wetenschap' opgezet. Met hetzelfde doel, mensen onder de hoede te houden, maar nu onder de naam van 'wetenschap'. Dus , dezelfde mensen die de religies hebben opgezet hebben ook de wetenschap opgezet. De structuur is dan ook hetzelfde, maar we zijn zo gehersenspoeld dat we het niet (meteen) zien.
Zo is bv de Royal Society opgezet door vrijmetselaars en o.m. Daarom is de evolutie zo belangrijk, het is een vermomde doctrine van de vrijmetselaarij.
Lees eens het boek :The Ascendency of the Scientific Dictatorship"

Citaat:
Hoe gaat dat allemaal in zijn werk dan, uw power bij priesters leggen?
Zijn religies zo gestart, ja? Hoe is dat in zijn werk gegaan?
Jemig, dat is toch niet zo een 2 3 te vertellen? In ieder geval de priesters e.d. waren de bemiddelaars tussen God en de mensen. Door dit serieus te nemen gaven mensen hun macht weg.

Citaat:

Ahaa, de ietsist, de amateur-filosoof.
wat bedoel je?

Citaat:

Ik weet niet of God kan denken.
Missing the point, hij HOEFT niet denken daar hij alles al weet (los van of het waar is of niet) Denken doe je alleen bij een tekort aan informatie.

Laatst gewijzigd door InfiniteLoveIsAll : 15 augustus 2010 om 13:02.
InfiniteLoveIsAll is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 13:03   #44
InfiniteLoveIsAll
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Trouwens, ik hoop voor jou dat je dat wel hebt als je iemand tegenkomt die overtuigd is dat hij jou een plezier doet als hij je offert op een altaar.

Het respect is evenredig met de overtuiging. Het feit dat je dat niet ziet is alweer een voorbeeld van hoe religie je geest verziekt.
dat is toch helemaal niet relevant wat je zegt?????
Oud 15 augustus 2010, 13:18   #45
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dat is toch helemaal niet relevant wat je zegt?????
Toch wel. De enige manier waarop religie respect kan krijgen, is ervoor zorgen dat hun doctrines niet in twijfel worden getrokken. Ze eisen respect, ongeacht wat ze verkondigen.

Nochtans is dat bullshit. Respect is afhankelijk van die doctrines. Ik respecteer geen vader die zijn dochter laat "besnijden" omdat zijn religie dat eist. Geen moeder die haar zoon laat omkomen omdat zij vindt dat de levensnoodzakelijke bloedtransfusie tegen haar geloof is.

Het is voor elke mens duidelijk dat de overtuiging evenredig is met het resulterende respect. Behalve voor een gelovige zoals hier mooi werd gedemonstreerd.
Oud 15 augustus 2010, 13:22   #46
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen in het verleden religies niet meer zo goed gebruikt konden worden
om mensen 'onder de hoede ' te houden heeft men het instituut 'wetenschap' opgezet. Met hetzelfde doel, mensen onder de hoede te houden, maar nu onder de naam van 'wetenschap'. Dus , dezelfde mensen die de religies hebben opgezet hebben ook de wetenschap opgezet. De structuur is dan ook hetzelfde, maar we zijn zo gehersenspoeld dat we het niet (meteen) zien.
Zo is bv de Royal Society opgezet door vrijmetselaars en o.m. Daarom is de evolutie zo belangrijk, het is een vermomde doctrine van de vrijmetselaarij.
Lees eens het boek :The Ascendency of the Scientific Dictatorship"
Wetenschap, noch religie zijn ontwikkeld als een onderdrukkingsmiddel. Misschien is dat uiteindelijk zo gekomen als bijproduct ervan, daarover kunnen we discussiëren.

Citaat:
Jemig, dat is toch niet zo een 2 3 te vertellen? In ieder geval de priesters e.d. waren de bemiddelaars tussen God en de mensen. Door dit serieus te nemen gaven mensen hun macht weg.
Wat is "power"? Begin dan daar al eens mee.

Citaat:
wat bedoel je?
Dat je in iets wil geloven, maar daar absoluut geen kader rond wil. Het toppunt van individualisme eigenlijk.

Citaat:
Missing the point, hij HOEFT niet denken daar hij alles al weet (los van of het waar is of niet) Denken doe je alleen bij een tekort aan informatie.
ok.
Oud 15 augustus 2010, 13:28   #47
InfiniteLoveIsAll
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Wetenschap, noch religie zijn ontwikkeld als een onderdrukkingsmiddel. Misschien is dat uiteindelijk zo gekomen als bijproduct ervan, daarover kunnen we discussiëren.
Ja kan, maar doe ik hier niet, lees het genoemde boek eens waarin erg duidelijk wordt dat beiden als onderdrukkings middelontwikkeld zijn.
Jij mag, net als ik, daar het zijne van denken

Citaat:
Wat is "power"? Begin dan daar al eens mee
Tsja kan een semantisch moeras worden, maar laten we het omdraaien,
De priesters jou laten bepalen wat je moet denken/doen voelen etc is het weggeven van je power door het aan een autoriteit over te laten.
Maw de priesters zouden het beter weten de dan 'burger'

Citaat:
Dat je in iets wil geloven, maar daar absoluut geen kader rond wil. Het toppunt van individualisme eigenlijk.

Ik kan je totaal niet volgen hier. waarom en waar wil ik geem kader en wat is dan het toppunt van individualisme? Waarschijnlijk denk je heel iets anders dan ik bedoel ,maar we zullen zien.

Laatst gewijzigd door InfiniteLoveIsAll : 15 augustus 2010 om 13:28.
Oud 15 augustus 2010, 14:36   #48
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Hoi, ik ben een microwezen, maar ik ben momenteel een beetje duizelig, want ik kom net uit het Cern, waar ik de helft van mijn familie ben kwijtgeraakt.
Het is wel de bedoeling van Cern dat je uw familie niet kwijt bent maar er wel op botst!
Oud 15 augustus 2010, 16:09   #49
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
As dat zo zou zijn, dan heb je gelijk. Maar dat is niet wat ik schreef.

Met de overtuiging is niks mis, met de onwil om die in twijfel te trekken daarentegen....
Nee, in jouw post waarop ik reageerde zei je duidelijk "respect hebben [voor gelovigen] is extreem moeilijk." Lees je eigen post nog eens na. Niet alleen heb je geen respect voor andermans overtuiging, ook respecteer je de mens met die overtuiging niet. Dat is zorgwekkend.

Ik denk trouwens dat jij jouw eigen overtuiging ook maar zelden in vraag stelt...
Citaat:

Beste Travis, ik denk niet dat ik direct iemand zal tegenkomen die me wil offeren op een altaar, daarnaast denk ik dat je wel weet dat gewelddadige overtuigingen iets anders zijn dan niet-gewelddadige overtuigingen, waaronder de overtuiging dat God bestaat.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2010, 16:52   #50
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nee, in jouw post waarop ik reageerde zei je duidelijk "respect hebben [voor gelovigen] is extreem moeilijk." Lees je eigen post nog eens na. Niet alleen heb je geen respect voor andermans overtuiging, ook respecteer je de mens met die overtuiging niet. Dat is zorgwekkend.

Ik denk trouwens dat jij jouw eigen overtuiging ook maar zelden in vraag stelt...

Beste Travis, ik denk niet dat ik direct iemand zal tegenkomen die me wil offeren op een altaar, daarnaast denk ik dat je wel weet dat gewelddadige overtuigingen iets anders zijn dan niet-gewelddadige overtuigingen, waaronder de overtuiging dat God bestaat.
Mijn eerste reactie was inderdaad verkeerd. Ik respecteer inderdaad de mens met de overtuiging niet. Zo heb ik het geschreven, dat merk je correct op.

Als je me toestaat, dan stel ik mijn stelling even bij. Ik ben in staat een gelovige te respecteren, zolang hij niet handelt naar zijn overtuiging. Al maakt dat dan van hem wel een hypocriet en wordt het weer moeilijk.

Dat weerlegt dan ook meteen je opmerking over mijn eigen overtuigingen.

Gewelddadig of niet gewelddadig? Die joodse vrouw die aan mij vroeg om op vrijdag het licht in haar gang aan te knippen. Was niet erg geweldadig. Toch verloor ze op slag mijn respect.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 15 augustus 2010 om 16:55.
Oud 15 augustus 2010, 21:37   #51
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De ongelovige loopt in en uit de gevangenis en besluit dat het in de zon beter is.
De gelovige blijft in zijn gevangenis zitten in de overtuiging dat er buiten niks de moeite waard is. Hij wil zelfs geen kijkje nemen.

Ik wil best respect hebben voor die keuze, alleen is het er geen.
Zo is het inderdaad. Hij kan niet anders dan geloven. Er is onlangs een onderzoek gedaan naar onware herinneringen. Dat heeft er volgens mij mee te maken. Het bleek dat een kwart van de mensen er achter is gekomen dat ze een herinnering hebben aan een gebeurtenis van voor hun zesde of zevende levensjaar waarvan later werd vastgesteld dat die nooit had plaatsgevonden. Zij ontdekten dat zij zich het verhaal van iemand anders hadden eigen gemaakt. Toch is die herinnering niet meer uit te wissen. Ook blijkt een kwart van de mensen gemakkelijk is te beïnvloeden en hen kan in een gesprek een herinnering worden aangepraat.

Ik vermoed dat mensen die geloven in hun kinderjaren het geloof is bijgebracht of dat zij onder de indruk zijn gekomen van een godsdienst. Bij een kwart van de mensen is dit 'gevoel' dat God bestaat, of dat er iets hogers moet bestaan nooit meer uit te wissen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 01:00   #52
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja kan, maar doe ik hier niet, lees het genoemde boek eens waarin erg duidelijk wordt dat beiden als onderdrukkings middelontwikkeld zijn.
Jij mag, net als ik, daar het zijne van denken
Ik ga dat boek niet lezen.

Citaat:
Tsja kan een semantisch moeras worden, maar laten we het omdraaien,
De priesters jou laten bepalen wat je moet denken/doen voelen etc is het weggeven van je power door het aan een autoriteit over te laten.
Maw de priesters zouden het beter weten de dan 'burger'
In welke wereld bepalen priester hoe parochianen zich moeten voelen en wat ze moeten denken? Dat klopt niet hoor.

Citaat:
Ik kan je totaal niet volgen hier. waarom en waar wil ik geem kader en wat is dan het toppunt van individualisme? Waarschijnlijk denk je heel iets anders dan ik bedoel ,maar we zullen zien.
Je gelooft in "iets hoger", maar wil niet tot een bepaalde religie gerekend worden. Je zet je met andere woorden af van je omgeving, die dezelfde menselijke reflex van zoektocht naar zingeving hebben vertaald in het katholieke geloof.
Vandaar individualisme. (Niet dat je meteen een slecht mens, of een individualist zou zijn.)
Oud 16 augustus 2010, 10:37   #53
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik geef Travis gelijk, het is moeilijk om respect te hebben voor sommige gelovigen. Mensen die denken dat je een oneindige marteling tegemoet gaat, als straf voor een eindige actie zijn imo walgelijk. De meeste gelovigen zullen je geen kwaad willen doen, in dit leven. Zij nemen genoegen met de gedachte dat wij eeuwig gemarteld zullen worden.

Waarom is het zorgwekkend als Travis of ik of iemand anders zo'n mensen niet respecteren?
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 10:40   #54
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Ik geef Travis gelijk, het is moeilijk om respect te hebben voor sommige gelovigen. Mensen die denken dat je een oneindige marteling tegemoet gaat, als straf voor een eindige actie zijn imo walgelijk. De meeste gelovigen zullen je geen kwaad willen doen, in dit leven. Zij nemen genoegen met de gedachte dat wij eeuwig gemarteld zullen worden.

Waarom is het zorgwekkend als Travis of ik of iemand anders zo'n mensen niet respecteren?
Je doet alsof gelovigen genieten van het feit dat ongelovigen zullen lijden na hun dood. Dat is helemaal absurd. Ik ken geen enkel christen die dat maar denkt. Ik weet natuurlijk niet wat Joden en Moslims hierover denken.

Respect, het accepteren van elkaars ideeen is toch een basis waarop een samenleving gebouwd wordt. Als je alreeds mensen afschrijft omdat zij bijvoorbeeld naar de Kerk gaan en gelovigen, dan is dit toch niet zo constructief.

Dat je geen respect kan opbrengen voor mensen die hele dagen aan je deur staan om te zeggen dat je een vuile zondaar bent en dat ze je ermee lastig vallen, dat is al iets meer begrijpelijk. Maar als je al geen respect kunt hebben voor mensen die geloven in de hemel, dat is toch maar triestig.

Laatst gewijzigd door Inno : 16 augustus 2010 om 10:42.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 11:28   #55
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat je geen respect kan opbrengen voor mensen die hele dagen aan je deur staan om te zeggen dat je een vuile zondaar bent en dat ze je ermee lastig vallen, dat is al iets meer begrijpelijk. Maar als je al geen respect kunt hebben voor mensen die geloven in de hemel, dat is toch maar triestig.
Zolang gelovigen mij niet 'lastig' vallen met hun 'waarheden' zal ik ze ook niet lastig vallen...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 11:30   #56
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je doet alsof gelovigen genieten van het feit dat ongelovigen zullen lijden na hun dood. Dat is helemaal absurd. Ik ken geen enkel christen die dat maar denkt. Ik weet natuurlijk niet wat Joden en Moslims hierover denken.

Respect, het accepteren van elkaars ideeen is toch een basis waarop een samenleving gebouwd wordt. Als je alreeds mensen afschrijft omdat zij bijvoorbeeld naar de Kerk gaan en gelovigen, dan is dit toch niet zo constructief.

Is het ook triestig als je geen respect hebt voor mensen die geloven dat elke sok die ze kwijtraken, 's nachts gestolen is door kaboutertjes?

Daar is zelfs meer bewijs voor. Want die sokken zijn wel degelijk weg.

Ik kan het niet, en ik vind daar niks triestigs aan.
Oud 16 augustus 2010, 11:32   #57
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het ook triestig als je geen respect hebt voor mensen die geloven dat elke sok die ze kwijtraken, 's nachts gestolen is door kaboutertjes?

Ik heb daar respect voor ja, die mensen hebben hulp nodig. Ik kan toch moeilijk hun overtuiging afbreken omdat ze een psychiatrische probleem hebben. Waarom zou ik tegen mensen met een psychiatrische probleem zijn?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2010, 11:51   #58
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb daar respect voor ja, die mensen hebben hulp nodig. Ik kan toch moeilijk hun overtuiging afbreken omdat ze een psychiatrische probleem hebben. Waarom zou ik tegen mensen met een psychiatrische probleem zijn?
Over "tegen zijn" gaat deze discussie niet. Maar voor de rest heb je gelijk, en ik durf zelfs zeggen dat ik gelovigen net zo respecteer als jij die mensen met hun kabouterkesovertuiging respecteert.
Oud 16 augustus 2010, 12:01   #59
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Het woord respect is blijkbaar een probleem in deze discussie.

Als ik zeg dat ik een gelovige niet respecteer bedoel ik daarmee:

Ik zal hem met respect behandelen als mens. In mijn gedachten vind ik hem dom en kan ik hem niet respecteren.
Maar als de devote amerikaan mij een training komt geven in vergadertechnieken en terloops vertelt dat hij fier is dat hij drie versies van de bijbel op zijn hand held device heeft staan, dan zal ik hem vlakaf zeggen dat we hier in europa al wat verder zijn geevolueerd en dat hij zich met die opmerking compleet belachelijk maakt. (real live experience)

Ik bedoel, ik heb dat soort toestanden veel te lang aan mij laten voorbijgaan zonder opmerkingen te maken. Dat gebeurt niet meer.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 16 augustus 2010 om 12:03.
Oud 16 augustus 2010, 12:32   #60
respublica
Minister

Standaard

Citaat:

Dat is weer zo'n rare vergelijking van jou; sinds wanneer staat geloof in God op hetzelfde niveau als geloof in de kaboutertjes? Ik weet dat ze voor jou allebei even vals zijn, maar dat is dan ook de enige gelijkenis tussen beiden.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be