Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2010, 07:59   #461
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Voor een Pool is het dan ook geen klotejob hé. Hoeveel verdienen ze gemiddeld in Polen?
Voor 100.000 euro heb je daar een alleenstaande villa met vier slaapkamers, twee badkamers en 1600 vierkante meter grond rond.
Voor een Pool is 15 euro per uur gelijk aan 90 euro per uur voor ons (of zoiets).
Wat wil je daar nu mee zeggen?
Ik wil gewoon zeggen dat wij onze mentalateit moeten wijzigen.
Vroeg of laat is voor een Pool € 15,00 ook peanuts en wat gaan we dan doen?

Waarschijnlijk zijn wij hier dan allemaal advocaten, boekhouders, dokters, ....
We zullen wel kunnen vertellen hoe het moet maar niet meer weten hoe we het moeten doen.

Als we zo blijven doorgaan zijn we binnenkort een derdewereldland.
Oud 17 augustus 2010, 08:00   #462
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor een Pool is het dan ook geen klotejob hé. Hoeveel verdienen ze gemiddeld in Polen?
Voor 100.000 euro heb je daar een alleenstaande villa met vier slaapkamers, twee badkamers en 1600 vierkante meter grond rond.
Voor een Pool is 15 euro per uur gelijk aan 90 euro per uur voor ons (of zoiets).
Niet vergeten dat 20 jaar geleden zo'n stulpje hier ook maar 100.000 euro koste.
Oud 17 augustus 2010, 08:06   #463

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Een job in de bouw is geen "klotejob". Toch moeten we polen en .... naar hier halen om ons werk te doen.
Eigenlijk is een job in de bouw best wel een heel zware job met veel kans op een kapotte rug na twintig jaar.
Alle dagen moeten sleuren met zakjes cement en rijnzand is niet hetzelfde als af en toe eens een klusje doen hé.
Aannemers verdienen dan weer wel heel veel geld met de bouwwerken. Zelfs schandalig wat sommige vragen.
Ik liet bijvoorbeeld een prijsje maken om een dakje boven een tuinhuis te laten vernieuwen ... ongeveer vier op vijf en de kader ligt er al. Al bij al met twee man een karwei van pakweg vier, vijf uurkes. Het materiaal dat hij me voorstelde om te gebruiken kost ongeveer 300 euro. De aannemer vroeg me voor zo'n werkje 1250 euro. Zomaar efkes 900 euro in de pocket vermits hij zijn helper 10 euro per uur betaalt (in 't zwart natuurlijk).
'k Ben zelf achter gerief geweest en 'k zal het zelf wel doen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:08   #464

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet vergeten dat 20 jaar geleden zo'n stulpje hier ook maar 100.000 euro koste.
Ja ... dan kostte het in Polen 10.000 euro.
Oud 17 augustus 2010, 08:11   #465
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk is een job in de bouw best wel een heel zware job met veel kans op een kapotte rug na twintig jaar.
Alle dagen moeten sleuren met zakjes cement en rijnzand is niet hetzelfde als af en toe eens een klusje doen hé.
Aannemers verdienen dan weer wel heel veel geld met de bouwwerken. Zelfs schandalig wat sommige vragen.
Ik liet bijvoorbeeld een prijsje maken om een dakje boven een tuinhuis te laten vernieuwen ... ongeveer vier op vijf en de kader ligt er al. Al bij al met twee man een karwei van pakweg vier, vijf uurkes. Het materiaal dat hij me voorstelde om te gebruiken kost ongeveer 300 euro. De aannemer vroeg me voor zo'n werkje 1250 euro. Zomaar efkes 900 euro in de pocket vermits hij zijn helper 10 euro per uur betaalt (in 't zwart natuurlijk).
'k Ben zelf achter gerief geweest en 'k zal het zelf wel doen.
Of hij zo'n klusje in het zwart of in het wit doet hangt natuurlijk af van "de bouwheer".
Indien de job in het wit gedaan moet worden is ie al de helft kwijt aan de belastingen.

Nu 900 euro voor een paar uurtjes klussen is er wel dik over. Ik veronderstel dus dat die man niet veel werk heeft.

Voor het bouwen van mijn zus haar huis vraagt de aannemer 29.000 euro. Het is dan ook wel iets groter dan een normaal rijhuisje. De duurste aannemer vroeg voor hetzelfde werk 54.000 euro.

PS: De duurste werkt met Polen, de goedkoopste met een Vlaamse werknemer.

Laatst gewijzigd door guido 007 : 17 augustus 2010 om 08:12.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 08:15   #466
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ... dan kostte het in Polen 10.000 euro.
Ook deze mensen blijven ons werk niet doen aan de prijs die wij willen. Ook deze mensen worden slimmer.
Op een gegeven moment gaan zij de prijs hier bepalen wegens geen eigen bouwvakkers meer. Is het dat wat wij willen?
Oud 17 augustus 2010, 08:22   #467

Karma's schermafbeelding

Standaard

De topicstarter heeft hier ook nog niet veel gepost precies.
Oud 17 augustus 2010, 08:32   #468

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook deze mensen blijven ons werk niet doen aan de prijs die wij willen. Ook deze mensen worden slimmer.
Op een gegeven moment gaan zij de prijs hier bepalen wegens geen eigen bouwvakkers meer. Is het dat wat wij willen?
Kijk ... ik wil onmiddellijk zo'n jobje doen in de bouw. Met me wat om te scholen kan ik na een jaar of wat toch al met het één en ander mee veronderstel ik.
Maar om zo'n job te doen moet ik uiteraard meer betaald worden dan wat ik momenteel heb vermits ik nu een job heb dat niet zo zwaar is als in de bouw (althans fysiek). Ik wil dus gerust starten maar dan wel aan 2200 euro per maand ... netto uiteraard en niet op zelfstandige basis vermits dan mijn pensioen in het gedrang komt.

En oh ja .. ik wil best wel wat inleveren hoor om de concurrentie wat meer kans te geven maar daarvoor wil ik eerst wel wachten op het signaal van onze parlementariërs. Als zij (die per slot van rekening de wetten maken) eerst eens de lat voor zichzelf gaan gelijk leggen met wat ze anderen willen opleggen dan ga ik akkoord. Dus geen pensioen van 4000 euro en meer op hun 52e na een "volle carriere van twintig jaar"
Oud 17 augustus 2010, 08:52   #469
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En daarbij beperken we nog eens het aantal stempeltjes tot 1/10 van het aantal werklozen. Enkel de snelsten krijgen zo een uitkering
goed bezig! Zo zullen de zwakkeren die niet zo snel zijn helemaal geen geld krijgen..De 'snelle gezonde' jongeren die wel kunnen werken volgens u, krijgen dan wel geld.
Weer een puik idee van Savatage
Oud 17 augustus 2010, 08:53   #470
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk ... ik wil onmiddellijk zo'n jobje doen in de bouw. Met me wat om te scholen kan ik na een jaar of wat toch al met het één en ander mee veronderstel ik.
Maar om zo'n job te doen moet ik uiteraard meer betaald worden dan wat ik momenteel heb vermits ik nu een job heb dat niet zo zwaar is als in de bouw (althans fysiek). Ik wil dus gerust starten maar dan wel aan 2200 euro per maand ... netto uiteraard en niet op zelfstandige basis vermits dan mijn pensioen in het gedrang komt.

En oh ja .. ik wil best wel wat inleveren hoor om de concurrentie wat meer kans te geven maar daarvoor wil ik eerst wel wachten op het signaal van onze parlementariërs. Als zij (die per slot van rekening de wetten maken) eerst eens de lat voor zichzelf gaan gelijk leggen met wat ze anderen willen opleggen dan ga ik akkoord. Dus geen pensioen van 4000 euro en meer op hun 52e na een "volle carriere van twintig jaar"

Het één heeft niets met het ander te maken.
Misschien dat we, indien de parlementairen iets minder verdien, iets minder pensioen krijgen, dat wij enkele kruimels meer krijgen.

Van de andere kant, de bouwvakker verdient bruto netjes zijn boterham. Netto is een ander verhaal, met het verschil tussen het bruto en nettoloon moet ie de hongerige mondjes helpen vullen van zij die zich te goed voelen om te werken.

Begrepen?????
Oud 17 augustus 2010, 09:02   #471
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is zo al bezig in o.a de transport sector.
Tot over een korte tijd waren het veel "poolse" chauffeurs die hier rondreden.
Nu het in Polen al wat beter is en met het weinige dat ze minder verdienen ginder zijn ze wel dicht bij huis nu.
En nu zitten ze in de transport zonder Polen bij ons. Of toch al veel te weinig.
En hier voelen ze zich ook niet meer geroepen om te gaan rijden met de camion.
En staat de camion stil.

Laatst gewijzigd door Mambo : 17 augustus 2010 om 09:06.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 09:09   #472
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het één heeft niets met het ander te maken.
Misschien dat we, indien de parlementairen iets minder verdien, iets minder pensioen krijgen, dat wij enkele kruimels meer krijgen.

Van de andere kant, de bouwvakker verdient bruto netjes zijn boterham. Netto is een ander verhaal, met het verschil tussen het bruto en nettoloon moet ie de hongerige mondjes helpen vullen van zij die zich te goed voelen om te werken.

Begrepen?????
Dat klopt.
Het loon op zichzelf is bijlange niet slecht. Niet rijkelijk maar voor een werkmens goed te noemen.
Echter toen kwam men "afromen" om solidair te zijn met arme stempelaartjes.
En toen zag de bouwvakker dat hij evengoed "ook" beter kon gaan stempelen want dat het op die manier voor hem ook niet meer moet.
Oud 17 augustus 2010, 17:25   #473
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat klopt.
Het loon op zichzelf is bijlange niet slecht. Niet rijkelijk maar voor een werkmens goed te noemen.
En toen zag de bouwvakker dat hij evengoed "ook" beter kon gaan stempelen want dat het op die manier voor hem ook niet meer moet.
Met andere woorden , zijn nettoloon is nauwelijks hoger dan een werkloosheidsuitkering.
Niet moeilijk dat dit een knelpuntberoep is.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 17:39   #474
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat klopt.
Loon niet slecht?
Hoe gaat jij dat beoordelen?
Deze mensen hebben ook moeten studeren,
De beste manier om dit te beoordelen is een weekje mee te werken met deze mensen, als je al het einde van de week haalt.
Oud 17 augustus 2010, 17:41   #475
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Met andere woorden , zijn nettoloon is nauwelijks hoger dan een werkloosheidsuitkering.
Niet moeilijk dat dit een knelpuntberoep is.
Een bouwvakker verdient in Cuba meer dan een dokter, ik vind dat tof!
De dokter heeft tenslotte op koste van de samenleving tot zijn 30 jaar mogen studeren.
1 / 0 voor Cuba dus!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 17:44   #476
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Loon niet slecht?
Hoe gaat jij dat beoordelen?
Deze mensen hebben ook moeten studeren,
De beste manier om dit te beoordelen is een weekje mee te werken met deze mensen, als je al het einde van de week haalt.
Ik ben nu natuurlijk niet meer getraind in bouwactiviteiten, maar in mijn jonge tijd heb ik vele weken op de bouw gestaan, de laatste 3 schoolvakanties die ik had was het altijd corvee. En toen hadden we veel minder middelen dan nu. Een zakje cement woog toen trouwens 50 kg.
Oud 17 augustus 2010, 17:52   #477
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben nu natuurlijk niet meer getraind in bouwactiviteiten, maar in mijn jonge tijd heb ik vele weken op de bouw gestaan, de laatste 3 schoolvakanties die ik had was het altijd corvee. En toen hadden we veel minder middelen dan nu. Een zakje cement woog toen trouwens 50 kg.
Waarom hebt u niet verder gedaan?
Oud 17 augustus 2010, 17:54   #478
stropke1000
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Die zak cement weegt nog altijd 50kilo.
Oud 17 augustus 2010, 17:56   #479
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Hiermee wil Rotterdam tegen 2014 iedereen aan het werk zien. Iedereen moet werken en zijn steentje bijdragen aan de solidariteit. Weigeraars verliezen hun uitkering.

Wat vindt u van deze harde aanpak?
Als je werkt heb je toch geen uitkering? Ik ken de regels daar niet maar in belgie is het toch zo dat je moet aan het werk willen gaan als je uitkeringsgerechtigd bent zoniet verlies je de uitkering. Ik vind dat zo'n uitkering alleen tijdelijk mag zijn maar dan wel flexibel en dat ze niet de uitkering inhouden voor een of andere pruts vb in het kader van een opleiding ofzo
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2010, 18:00   #480
corse
Banneling

Standaard

Citaat:
Zijn rug deed pijn, zijn handen werden vuil, hij verdiende te weinig, hij kon niet tegen de zon, regen, wind en kou, en hij moet te veel naar de vrouwen fluiten dat zijn mondje zo bleef staan, niet gemakkelijk in de bouw natuurlijk!
corse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be