Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 augustus 2010, 09:25   #241
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Dan krijgt VL dat eentalig NL wil worden er meteen 100.000 of meer Franstalige buitenlanders bij of ook velen die niet willen kiezen en de dubbele nationaliteit willen.
Voor de n-de keer: et alors?
Oud 17 augustus 2010, 09:35   #242
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat eeuwige naïëve geloof van de Vlamingen in afspraken, structuren en wetten, hangt me al een tijdje de strot uit.

Kunnen we eens stoppen met die onzin, en onze doelen nastreven, ten allen tijde, zoals de Franstaligen doen? Dan spelen wetten en afspreken geen enkele rol meer, het zijn niet meer dan instrumenten om je zin door te drijven.
Deze afspraken, structuren en wetten werken alleen in een Vlaanderen.
Maar niet in een België.
Want de Vlaming wordt steeds genaaid terwijl ie er bijstaat. En hij vindt het nog leuk ook, want de Franstaligen hebben hem toch maar mooi stroop om zijn mond gesmeerd. Zie hem eens gloeien van tevredenheid.

En 's anderdaags wordt ie wakker met een serieuze kater.

Je hebt gelijk. Je trekt niet op een Vlaamse manier van onderhandelen naar de Franstaligen. Want hun manier van onderhandelen heeft niks te zien met het zakelijke onderhandelen dat we in Vlaanderen kennen.

Met Franstaligen onderhandel je op zijn zuiders, met 'de Franse slag'. Maar heb dan wel veel geduld, en laat je niet opjagen.
Uiteindelijk geven de Franco's het wel op.

Alsof ze de beste acteurs zijn, met veel lawaai en groteske hand- en armgebaren, foeteren ze je uit voor al wat in hun ogen onredelijk aan je is.
Laat je vooral niet opjutten.

Na zo'n paar 'Franse koleires' druipen ze wel af.

Dat zit in hun cultuur. En of je dat nu leuk vindt of niet, Heer, ze weten niet beter.
Oud 17 augustus 2010, 09:36   #243
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik ga eens proberen.

- welke officiële talen zullen er in Vlaanderen zijn? Enkel Nederlands of ook Frans? Zullen er Franstalige wetteksten komen?
- zullen de Franstaligen Franstalige scholen, bibliotheken, cultuurcentra, enz. in Brussel mogen hebben die door Vlaanderen worden gesubsidieerd en erkend? Zal er een Franstalige openbare omroep (type Télé-Bruxelles) komen betaald met Vlaams geld ?
- zullen de Franstaligen in het Frans kunnen bediend worden in de gemeentehuizen, de ziekenhuizen, bij hun contacten met politie, brandweer enz? Zullen zij over Franstalige documenten kunnen beschikken die dezelfde juridische waarde hebben als de Nederlandstalige?
- in welke taal zullen de Franstaligen berecht worden?
- in welke taal zullen de "Franstalige politici" in het Vlaams Parlement mogen spreken? In de gemeenteraden? Zal de toekomstige versie van de omzendbrief Peeters van toepassing zijn in Brussel?
- zullen de Franstaligen een erkende nationale minderheid worden zoals bepaald in de Minderhedenverdrag?

dat zijn de eerste punten die mij te binnen springen.

(ps: met Franstaligen bedoel ik "Brusselse Franstaligen" en gaat het over de situatie in Brussel, dus niet wat in de Rand of elders in Vlaanderen zou moeten gebeuren)
Wat mij betreft kan op alle vragen die je hier stelt, het antwoord gegeven worden dat jij en de Franstalige Brusselaars wensen, nadat het Vlaams en het Brussels gewest gefusioneerd zijn en uitsluitend Vlaanderen voogdij heeft over de 19 gemeenten.

Op de website van de Baarle Werkgroep vind je hierover een interessant idee. Lees eens de pagina over Brussel. De kern van die visie is de oprichting van een "Communauté Francophone de Flandre":

Citaat:
2.In het post-Belgisch tijdperk, dienen de Franstalige Vlamingen grondwettelijk verankerde taalrechten te krijgen en kan het tweetalig gebied uitgebreid worden. Tevens kan er een Communauté Francophone de Flandre opgericht worden, gefinancierd door de Vlaamse overheid, die bevoegdheid krijgt over taal en cultuur in Brussel en de onmiddellijke rand. De CFF is geen territoriale eenheid, maar een bestuursorgaan bevoegd voor de persoongebonden aangelegenheden van de Franstalige inwoners van het tweetalige gebied Brussel.
Oud 17 augustus 2010, 09:40   #244
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is mijns inziens ook logisch dat Vlamingen op termijn allemaal Nederlands praten
Onzin. Uw visie is een kind van de francofoon-jacobinistische visie van 1830. Als we vooruit willen als Vlamingen moeten we van die visie dringend af. Ont-belgen, heet dat.
Oud 17 augustus 2010, 09:47   #245
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. Uw visie is een kind van de francofoon-jacobinistische visie van 1830. Als we vooruit willen als Vlamingen moeten we van die visie dringend af. Ont-belgen, heet dat.
Het is gewoon de logische evolutie. Als de meerderheid nederlands praat in een bepaalde buurt dan zal dat de voertaal worden op straat en na 2 generaties spreekt zowat iedereen ook Nederlands in huis. Het is geen doel, het is natuurlijke evolutie. Kijk maar naar Helsinki.
fox is offline  
Oud 17 augustus 2010, 09:48   #246
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de lessen moedertaal en gesch hebben een heel andere inhoiud dan in VL.

er wordt ook niet geleerd dat VL onderdrukt werd door de Franstaligen.
Ik heb heel mijn schoolloopbaan gedaan in het Vlaamse onderwijs en daar steeds de vervalste Pirenne-versie van de Belgische geschiedenis gekregen. Met vervalste kaartjes die het huidige België al in de Gallische tijd afbeelden incluis.

Ik denk zelfs dat ik die geschiedenisboekjes (Uitgeverij Van In?) nog ergens op zolder liggen heb.

De echte geschiedenis van België heb ik later uit eigen lectuur moeten ontdekken.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2010 om 09:50.
E. Gidius is offline  
Oud 17 augustus 2010, 09:52   #247
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad Parijs en Berlijn zullen zeer snel overeen komen over een nieuwe hoofdstad.
Dat denk ik wel, ja. Als het dringend is, zou het wel eens snel Praag kunnen worden.
Oud 17 augustus 2010, 09:56   #248
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Deze afspraken, structuren en wetten werken alleen in een Vlaanderen.
Maar niet in een België.
Want de Vlaming wordt steeds genaaid terwijl ie er bijstaat. En hij vindt het nog leuk ook, want de Franstaligen hebben hem toch maar mooi stroop om zijn mond gesmeerd. Zie hem eens gloeien van tevredenheid.

En 's anderdaags wordt ie wakker met een serieuze kater.

Je hebt gelijk. Je trekt niet op een Vlaamse manier van onderhandelen naar de Franstaligen. Want hun manier van onderhandelen heeft niks te zien met het zakelijke onderhandelen dat we in Vlaanderen kennen.

Met Franstaligen onderhandel je op zijn zuiders, met 'de Franse slag'. Maar heb dan wel veel geduld, en laat je niet opjagen.
Uiteindelijk geven de Franco's het wel op.

Alsof ze de beste acteurs zijn, met veel lawaai en groteske hand- en armgebaren, foeteren ze je uit voor al wat in hun ogen onredelijk aan je is.
Laat je vooral niet opjutten.

Na zo'n paar 'Franse koleires' druipen ze wel af.

Dat zit in hun cultuur. En of je dat nu leuk vindt of niet, Heer, ze weten niet beter.
Het enige wat we moeten doen is onze zielige moraal afgooien en steeds, altijd en overal onze doelen boven wetten, grondwetten en afspreken blijven stellen. Het resultaat telt, niet de manier waarop en al zeker niet de moraal.
Oud 17 augustus 2010, 09:57   #249
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is gewoon de logische evolutie. Als de meerderheid nederlands praat in een bepaalde buurt dan zal dat de voertaal worden op straat en na 2 generaties spreekt zowat iedereen ook Nederlands in huis. Het is geen doel, het is natuurlijke evolutie. Kijk maar naar Helsinki.
Als het een natuurlijke evolutie is, dan moet je het ook niet forceren met wetten, subsidies en structuren.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2010 om 09:57.
E. Gidius is offline  
Oud 17 augustus 2010, 10:00   #250
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het een natuurlijke evolutie is, dan moet je het ook niet forceren met wetten, subsidies en structuren.
Het lijkt me vrij logisch dat je in een Vlaamse stad, ook in het Vlaams bediend wordt. Als je alles 2 talig houdt ga je net de boel kunstmatig in stand houden.

Het is toch logisch dat officiele briefwisselingen van een Vlaamse stad in het Nederlands zijn?

Laatst gewijzigd door fox : 17 augustus 2010 om 10:00.
fox is offline  
Oud 17 augustus 2010, 10:05   #251
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt me vrij logisch dat je in een Vlaamse stad, ook in het Vlaams bediend wordt. Als je alles 2 talig houdt ga je net de boel kunstmatig in stand houden.

Het is toch logisch dat officiele briefwisselingen van een Vlaamse stad in het Nederlands zijn?
Helsinki - het voorbeeld wat je zonet aanhaalde - heeft volgens mij nog steeds een officiële tweetalig statuut. De tweetaligheid is er nog steeds op papier, maar op het terrein heeft ze zichzelf de facto opgeheven.
Zwartengeel is offline  
Oud 17 augustus 2010, 10:06   #252
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt me vrij logisch dat je in een Vlaamse stad, ook in het Vlaams bediend wordt.
In het Nederlands.
Zwartengeel is offline  
Oud 17 augustus 2010, 10:11   #253
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Helsinki - het voorbeeld wat je zonet aanhaalde - heeft volgens mij nog steeds een officiële tweetalig statuut. De tweetaligheid is er nog steeds op papier, maar op het terrein heeft ze zichzelf de facto opgeheven.

Ahzo, wist ik niet. Soit, als dat zo is dan lijkt Helsinki me toch enigszins een goed voorbeeld om te volgen. Niemand was ontevreden en blijkbaar wordt een stad na verloop van tijd toch bijna 1-talig ondanks dubbele dienstverlening.
fox is offline  
Oud 17 augustus 2010, 10:30   #254
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ja. Dat betekent niet dat eentaligheid (NL) met wetten moet geforceerd worden.
Oud 17 augustus 2010, 10:31   #255
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahzo, wist ik niet. Soit, als dat zo is dan lijkt Helsinki me toch enigszins een goed voorbeeld om te volgen. Niemand was ontevreden en blijkbaar wordt een stad na verloop van tijd toch bijna 1-talig ondanks dubbele dienstverlening.
Proficiat! U hebt zonet het ei van Columbus ontdekt.
Oud 17 augustus 2010, 10:42   #256
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het komt er in Brussel en omgeving niet op aan 'alles' 'tweetalig' te houden, het komt er op aan een zo breed mogelijk draagvlak voor de onafhankelijke Republiek Vlaanderen (met Brussel als hoofdstad) uit te bouwen.

Een mogelijke strategie daarvoor is het onderuithalen van de Belgo-Francofunny propaganda als zou die Republiek gedoemd zijn een door etnische zuiveraars gedomineerd concentratie- en vernietigingskamp te worden.

In Brussel is een grote groep van de bevolking allochtoon. Heel wat van die mensen zijn niet 'van nature' Franstalig.
Zij moeten doelgroep nummer 1 worden. Om die groep uit de klauwen van PSMRFDFCdH los te wrikken zou ik beginnen met het op individuele basis toekennen van uitdovende faciliteiten, ondermeer door het voorzien in twee- of meertalige crèches (NL-Turks, NL-Arabisch, NL-Spaans, NL-Italiaans, ...) en kleuterscholen. Op de lagere school en in het middelbaar onderwijs zou ik enkele uren onderricht in de moedertaal en geschiedenis/cultuur van de betrokken bevolkingsgroepen inlassen. Ik zou ook voorzien in officiële, tweetalige documenten voor deze mensen, met dien verstande dat de Nederlandstalige tekst éérst komt, en in iets groter en leesbaarder lettertype dan de vertaling die er op volgt. Ik zou graag ook nog voorzien in een dienst van vertalers/tolken, voor noodgevallen (in de ordehandhaving, de rechtspraak, de gezondheidszorg, ...).
Dat kost geld, zegt u? Uiteraard, maar aangezien de anderstalige Vlamingen óók belastingen betalen, zullen zij de kosten sowieso helpen dragen.

Doelgroep nummer 2 zijn uiteraard de Franstalige inwoners van Vlaanderen (Rand en Brussel inbegrepen). Deze mensen betalen eveneens belastingen. Ook voor hen moet het systeem zoals ik hierboven uiteenzette worden uitgebouwd. Omdat zij nu al over eigen voorzieningen (bibliotheken, scholen, ...) en gewaarborgde rechten (waaronder de algehele 'tweetaligheid' van het openbaar bestuur) beschikken, lijkt het mij logisch die te behouden.

De "Communauté des Flamands Francophones" (de naam van het ding is minder belangrijk, als ze maar duidelijk is) had eigenlijk al lang geleden moeten opgericht zijn en nu reeds volop aan de slag. Met de inrichting daarvan kan m.i. niet snel genoeg worden begonnen.

Kon 'Vlaanderen' maar het nodige zelfvertrouwen, het onbeschaamde lef en de dappere grootmoedigheid opbrengen deze stappen te zetten!

Alleen al het mogen aanschouwen van de beteuterde, verbouwereerde, volslagen onbegrip en pure paniek uitdrukkende gezichten van de hysterisch anti-Vlaamse meute aan beide zijden van de taalbarrière zou een beloning zijn

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 17 augustus 2010 om 10:44.
djimi is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:14   #257
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het komt er in Brussel en omgeving niet op aan 'alles' 'tweetalig' te houden, het komt er op aan een zo breed mogelijk draagvlak voor de onafhankelijke Republiek Vlaanderen (met Brussel als hoofdstad) uit te bouwen.
Zolang de meerderheid van de Vlamingen nog niet ont-belgd zijn, zullen ze blijven de voorrang geven aan borrelnootjes ("eentaligheid van Vlaanderen") boven aan echte macht.

Citaat:
In Brussel is een grote groep van de bevolking allochtoon. Heel wat van die mensen zijn niet 'van nature' Franstalig.
Zij moeten doelgroep nummer 1 worden. Om die groep uit de klauwen van PSMRFDFCdH los te wrikken zou ik beginnen met het op individuele basis toekennen van uitdovende faciliteiten, ondermeer door het voorzien in twee- of meertalige crèches (NL-Turks, NL-Arabisch, NL-Spaans, NL-Italiaans, ...) en kleuterscholen. Op de lagere school en in het middelbaar onderwijs zou ik enkele uren onderricht in de moedertaal en geschiedenis/cultuur van de betrokken bevolkingsgroepen inlassen. Ik zou ook voorzien in officiële, tweetalige documenten voor deze mensen, met dien verstande dat de Nederlandstalige tekst éérst komt, en in iets groter en leesbaarder lettertype dan de vertaling die er op volgt. Ik zou graag ook nog voorzien in een dienst van vertalers/tolken, voor noodgevallen (in de ordehandhaving, de rechtspraak, de gezondheidszorg, ...).
²

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be