Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2010, 16:08   #461
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Neen, hebt u cijfers en bronnen om aan te tonen dat er slechts een minderheid extremist is? Hebt u cijfers en bronnen om aan te tonen dat er een meerderheid gematigd is?
Gewoon logica: indien de meerderheid gewelddadig extremist zou zijn, (zoals jij stelt) was er hier al jaren oorlog.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 16:09   #462
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Newsflash, ondertussen is de koude oorlog voorbij, zijn er een aantal aanslagen gepleegd en zijn de Amerikanen de taliban aan de oren gaan trekken.
It's their baby.
Oud 18 augustus 2010, 16:11   #463
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Gewoon logica: indien de meerderheid gewelddadig extremist zou zijn, (zoals jij stelt) was er hier al jaren oorlog.
Je hoeft niet persé geweld te plegen om extremist te zijn. Die pipo van Sharia4Belgium is een extremist eersteklas maar de man heeft nog geen aanslagen op zijn geweten.

Als je een "zwart hart" hebben erger vindt dan iemand doodstenigen omdat hij met zijn lul denkt, dan ben je een extremist. Je hoeft geen geweld te plegen om er extreme opvattingen omtrent uw religie op na te houden.

Ik heb trouwens niet gezegd dat het de meerderheid was. Ik heb gezegd dat het om een significant gegeven gaat en niet om een marginaal gegeven.

Laatst gewijzigd door fox : 18 augustus 2010 om 16:12.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 16:54   #464
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Er was een tijd dat ik werkelijk zo naïef was om te denken dat er vernieuwing in de islam zou komen (en dan bedoel ik hier, in W-europa) vanuit het inzicht van vrouwen dat onderdrukking niet langer hoefden pikken.
Maar helaas, in plaats daarvan komen ze hier een beetje de vrijheden van de westerse vrouw afkeuren en hopen ze dat de westerse vrouw ook de weg naar de onderdrukking zal vinden....
Het willen afnemen van rechten waar vrouwen eeuwenlang om hebben gevochten is behoooorlijk extremistisch. En dat kan allemaal geheel geweldloos.
Oud 18 augustus 2010, 17:07   #465
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Er was een tijd dat ik werkelijk zo naïef was om te denken dat er vernieuwing in de islam zou komen (en dan bedoel ik hier, in W-europa) vanuit het inzicht van vrouwen dat onderdrukking niet langer hoefden pikken.
Maar helaas, in plaats daarvan komen ze hier een beetje de vrijheden van de westerse vrouw afkeuren en hopen ze dat de westerse vrouw ook de weg naar de onderdrukking zal vinden....
Het willen afnemen van rechten waar vrouwen eeuwenlang om hebben gevochten is behoooorlijk extremistisch. En dat kan allemaal geheel geweldloos.
Vrouwen, homo's, joden.

Punt is dat dé islam inderdaad niet zo is maar dat we in West-Europa door de immigratie net een vorm van islam uit die streken hebben geïmporteerd die behoorlijk fundamentalistisch zijn.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 17:17   #466
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat de meerderheid gewelddadig extremistisch is? Fox niet.

U maakt een karikatuur van deze discussie. U doet net alsof je extremisten hebt, dan een hele tijd niets, en dan pas de gematigden. Dat is onzin. Tussen gematigd en extreem zit een heel breed scala van gradaties. Dat is niet iets specifieks voor de islam maar ontkennen dat extremisten ook moslims zijn én dat de islam een voedingsbodem kan zijn voor extremisme is de wereld op zijn kop zetten.

Elke ideologie of godsdienst kent dogma's. Op het moment dat zo'n ideologie of godsdienst mensen of handelingen afkeurt begint het al onverdraagzamer te worden. Het hangt dan van ieders individuele beschavingspeil af - en de cultuur waarin hij/zij zich bevindt - hoe dat 'afkeuren' wordt getoond.
Oud 18 augustus 2010, 17:19   #467
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
It's their baby.
Behoorlijk paternalistisch. U doet net alsof Afghanen kleine kinderen zijn die niet zelfstandig kunnen denken. Bij mijn weten is ieder mens nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Oud 18 augustus 2010, 17:51   #468
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Vrouwen, homo's, joden.

Punt is dat dé islam inderdaad niet zo is maar dat we in West-Europa door de immigratie net een vorm van islam uit die streken hebben geïmporteerd die behoorlijk fundamentalistisch zijn.
Daar ben ik zelfs niet mee eens: de meeste Moslims komen uit Turkije en Marokko, niet bepaald de meest fundamentalistische Moslimlanden (hoewel bepaalde culturele gebruiken ginder ook niet om te lachen zijn ).
Probleem is dat er door allerlei omstandigheden een radicalisering aan de gang is in de Moslimlanden zelf, en dat die radicalisering door ook allerlei omstandigheden naar hier aan het overwaaien is.

Een aantal Moslimgeleerden proberen daar juist tegen in te gaan door een "Westerse Islam" te bouwen, maar misschien is het eens tijd dat zij echte steun krijgen, ook van ons, ipv publiciteit te verlenen aan een Sharia4Belgium.
Oud 18 augustus 2010, 18:01   #469
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Daar ben ik zelfs niet mee eens: de meeste Moslims komen uit Turkije en Marokko, niet bepaald de meest fundamentalistische Moslimlanden (hoewel bepaalde culturele gebruiken ginder ook niet om te lachen zijn ).
Probleem is dat er door allerlei omstandigheden een radicalisering aan de gang is in de Moslimlanden zelf, en dat die radicalisering door ook allerlei omstandigheden naar hier aan het overwaaien is.

Een aantal Moslimgeleerden proberen daar juist tegen in te gaan door een "Westerse Islam" te bouwen, maar misschien is het eens tijd dat zij echte steun krijgen, ook van ons, ipv publiciteit te verlenen aan een Sharia4Belgium.
U heeft wel gelijk over die radicalisering in de moslimlanden zelf en dat die naar hier overwaait. De kern van mijn verhaal is echter dat deze hier een vruchtbare voedingsbodem vindt.

In de jaren 60 en 70 zijn niet de hoogopgeleide stedelijke Turken en Marokkanen naar hier gekomen maar vooral degenen van het conservatievere en armere platteland met alle culturele en religieuze gebruiken die erbij horen.
Oud 18 augustus 2010, 18:09   #470
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Duidelijk laten blijken?
Da's zo'n beetje alsof ik zou zeggen: "Iedere dag twee flessen whiskey drinken? Ja ik keur dat af, dat is niet goed. 't is natuurlijk niet zo erg als het eten van meer dan 2 eieren per week."
Ik zal haar laten herhalen (of niet, da's haar keuze).

Citaat:
Omdat het over HUN religie gaat?
Verwacht jij nu echt dat de Christenen op straat komen elke keer er een aanslag wordt gepleegd door Christelijke fundi's? (en zij/wij hebben het geluk in democratische landen te leven waar men vrij kan betogen)
Verwacht jij nu echt van alle Basken dat zij op straat komen elke keer de ETA een aanslag pleegt?

En moet men een post openen elke keer dit niet gebeurt?

Citaat:
Omdat de gematigden misschien best eens laten blijken aan de extremisten dat ze hun manieren en opvattingen niet moeten?
Hoe ga je iets verdrijven als je je mond niet open doet?
Karzaï, president van het land waar het gebeurd is, heeft de steniging veroordeeld, toch? Wie is beter geplaatst om dit te doen dan hij?
En zou de Iraanse bevolking de (democratische) keuze hebben, zou zij dan de mogelijke steniging van die Iraanse vrouw laten doorgaan, denk je?

Citaat:
Hoe is er gereageerd geweest op alle schandalen in de RKK? Toch niet met een "goh, dat is erg, kindjes verkrachten, maar VB'er zijn, dat is VEEL erger!".
i.i.g. heeft men niet geëist dat alle Christenen zich zouden verontschuldigen of op straat zouden komen tegen deze walgelijke praktijken, of heb ik iets gemist.
Maar dat zou mij niet verwonderen dat Moslimextermisten (of zelfs andere Moslims) dit op hun fora of discussies aangegrepen hebben om aan te tonen hoe moreel bedorven die Christenen niet zijn.

Citaat:
Serieus. Hoe langer ik er over nadenk hoe walgelijker ik het vind.
Het is zo barbaars als het maar kan zijn, ja...
Oud 18 augustus 2010, 18:13   #471
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Democratie betekent dat 51% van de burgers het recht heeft om 49% van de burgers af te schieten.
off topic...maar dit onderschrift slaat nergens op.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 18:15   #472
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
taalkundig of inhoudelijk?
Oud 18 augustus 2010, 18:49   #473
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ Attila en Gelre

Wat zijn die "bijzondere omstandigheden"? Waardoor radicaliseren de thuislanden, met name Marokko en Turkije?
Het zijn de twee enige Islamitische landen met een fors toeristengehalte. En daar voor een behoorlijk deel van afhankelijk.
Ga even door met die radicalisering en de toeristen blijven weg. Daar hoef je echt niet zoveel moeite voor te doen.
Oud 18 augustus 2010, 18:56   #474
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Democratie betekent dat 51% van de burgers het recht heeft om 49% van de burgers af te schieten.
off topic: Ik vermoed (hoop) dat het de stijlfiguur van de hyperbool is.
Er bestaat een dunne lijn tussen democratie en populisme. In een democratie hebben minderheden rechten, hoewel de meerderheid uiteindelijk na veel in wetten vastgelegde stappen uiteindelijk zal beslissen. Bij populisme is er maar één recht: de directe wil van de meerderheid.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 19:25   #475
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
@ Attila en Gelre

Wat zijn die "bijzondere omstandigheden"? Waardoor radicaliseren de thuislanden, met name Marokko en Turkije?
Het zijn de twee enige Islamitische landen met een fors toeristengehalte. En daar voor een behoorlijk deel van afhankelijk.
Ga even door met die radicalisering en de toeristen blijven weg. Daar hoef je echt niet zoveel moeite voor te doen.
het gaat niet zozeer over Turkije en Marokko (hoewel Marokko ook met een fundamentalistische wind te maken heeft, maar daar speelt de Koning een modererende rol, zie de "nieuwe" familiewet daar); ik dacht meer aan landen zoals Algerije, Egypte, Palestina, Pakistan, Indonesië waar Moslimfundamentalisten een steeds grotere aanhang hebben.

Volgens mij gaat het over:
1. de politieke situatie: de Moslimpartijen spelen daar de rol van "oppositiepartijen" en kristalliseren rond zich alle politieke frustraties (b.v. ook inzake corruptie) van landen die bijna allemaal dictaturen zijn (wat ook het geval in Marokko trouwens)
2. de socio-economische situatie: zoals de Kerk bij ons spelen de Moslimliefdadigheidsorganisatie een zeer belangrijke maatschappelijke rol. Daartussen zitten uiteraard fundamentalistische bewegingen (een prachtvoorbeeld: Hamas)
3. de opvoeding: in de meest van die landen moet je geen al te kwaliteitsvolle scholen verwachten. Dus waar worden de kinderen gestuurd om toch maar "iets" te krijgen? De religieuze scholen...
4. het Anti-Amerikanisme dat rechtstreeks verbonden is aan het Palestijns-Israelisch conflict. Door de steun van de VS aan Israël (dat als een soort hypervijand gezien, terwijl culturele Jodenhaar structureel eigenlijk niet bestaat in Moslimlanden), krijgt het land uiteraard het wind totaal van voren. De meest regimes in die landen zijn ook niet echt vrienden van de VS. Door de invasie van Irak is er iets "nieuws" gebeurt: de VS zijn als Kruisvaarders voorgesteld (en die ezel van Bush heeft niet veel gedaan om dat tegen te spreken, uiteraard), dus als vijanden van de Islam... Die combinatie anti-Amerikanisme + Kruistocht is fataal...

Volgens mij is Iran als eerste land daarmee écht geconfronteerd geweest: het land is op zich eigenlijk niet echt fundamentalistisch maar vrij "Westers", ook door de geschiedenis van het land. Helaas hebben zij te maken gehad met een dictator, gesteund door de VS, totaal corrupt. En wie heeft de oppositie tegen hem samengebracht en de Shah omvergeworpen? Ik laat het u raden, een fundamentalistische Ayatollah... Het resultaat kennen wij.

Voila, in het kort (en in alle bescheidenheid), want ik denk dat men daar honderden boeken over kan schrijven.

EDIT: om eventjes terug te komen op wat Hertog zei: dat klopt. Wanneer die omstandigheden zich dan nog gaan plakken op samenlevingen die misschien oud zijn, maar ook totaal achterlijk t.o.v. onze eigen Westerse maatschappijen, dan krijg je zoiets als de Taliban...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 18 augustus 2010 om 19:29.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 19:37   #476
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik zie er hier idd. al jaren die zich opstellen alsof wij, de autochtoon, de vlaming in het bijzonder, de vijand zijn.
We kunnen het trouwens zo goed als dagelijks in de krant lezen hoezeer we op hun sympathie kunnen rekenen.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 19:41   #477
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat de meerderheid gewelddadig extremistisch is? Fox niet.

U maakt een karikatuur van deze discussie. U doet net alsof je extremisten hebt, dan een hele tijd niets, en dan pas de gematigden. Dat is onzin. Tussen gematigd en extreem zit een heel breed scala van gradaties. Dat is niet iets specifieks voor de islam maar ontkennen dat extremisten ook moslims zijn én dat de islam een voedingsbodem kan zijn voor extremisme is de wereld op zijn kop zetten.

Elke ideologie of godsdienst kent dogma's. Op het moment dat zo'n ideologie of godsdienst mensen of handelingen afkeurt begint het al onverdraagzamer te worden. Het hangt dan van ieders individuele beschavingspeil af - en de cultuur waarin hij/zij zich bevindt - hoe dat 'afkeuren' wordt getoond.

punt is : als u vandaag op straat een duidelijk probleem hebt met een moslim -gematigd of niet- dan trekt u -hoezeer u ook gelijk hebt in dat probleem of niet- gewoon aan het kortste zeel, omdat de persoon met wie u het probleem deelt, plots langst alle hoeken en kanten wordt bijstaan, met woord en daad. Tot u, gelijk of niet, afdruipt.
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 19:42   #478
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

@ Attila

Bedankt voor je uitleg. Het strookt met mijn ideeën, voor zover ik dat zelf kan overzien.
Oud 18 augustus 2010, 19:54   #479
Moslim!
Parlementslid

Moslim!'s schermafbeelding

Standaard

Opmerkelijk hoe een onderwerp over steniging teruggekoppeld wordt aan onze eigen maatschappelijke problemen. De oplossing voor onze problemen hier ligt nog verder dan afghanistan zolang maatschappelijke problemen niet meer als maatschappelijke problemen worden benaderd.
Moslim! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 21:54   #480
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Vrouwen, homo's, joden.

Marokko en Turkije?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be