Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat betekent Brussel voor jou?
Brussel is een Franstalige stad en daarom 'voorgoed' verloren voor Vlaanderen 3 8,82%
Brussel is een vuile, vieze stinkstad vol allochtonen 6 17,65%
wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt zal Brussel vanzelf in onze schoot vallen 7 20,59%
Vlaanderen moet meer investeren om Brussel voor zich te winnen 12 35,29%
iets anders (uit te leggen) 6 17,65%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2010, 11:13   #101
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik begrijp niet dat Namibië niet aanzit bij de aanstaande Taalunie conferentie
Engels is de officiele taal daar, omdat de taal als neutraal wordt gezien. Desondanks is Afrikaans de lingea franca. Het is dus louter om politieke redenen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 11:16   #102
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Engels is de officiele taal daar, omdat de taal als neutraal wordt gezien. Desondanks is Afrikaans de lingea franca. Het is dus louter om politieke redenen.
Zuid Afrika zit er ook en Afrikaans is slechts één van de officiele talen. (alhoewel de lingua franca van ongeveer de helft van de oppervlakte van het land)

Indonesië zit er ook en daar is Nederlands helemaal niets behalve in bejaardenhuizen en rechtenfaculteiten.

dus, Namibië moet er bij zijn. Daar kan je als Taalunie iets winnen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 11:23   #103
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zuid Afrika zit er ook en Afrikaans is slechts één van de officiele talen. (alhoewel de lingua franca van ongeveer de helft van de oppervlakte van het land)

Indonesië zit er ook en daar is Nederlands helemaal niets behalve in bejaardenhuizen en rechtenfaculteiten.

Ik deel je mening.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 11:26   #104
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Ik deel je mening.
dan deel ik de jouwe
Oud 20 augustus 2010, 12:01   #105
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Triestig toch die landen waar ze NL zouden moeten spreken i.p.v. van hun eigen taal.
Taalimperialisten die Nederlandstaligen.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 12:03   #106
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Triestig toch die landen waar ze NL zouden moeten spreken i.p.v. van hun eigen taal.
Taalimperialisten die Nederlandstaligen.
België bedoel je?
Oud 20 augustus 2010, 12:36   #107
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en hoe zie jij dat dit gaat gebeuren?
Zie de webstek van de Baarle Werkgroep:

Citaat:
Aanbevelingen

Vlaanderen kan, gesteund door Nederland, de re-integratie van zijn hoofdstad stap voor stap voorbereiden:

De Vlaamse Beweging moet afscheid nemen van haar 19de eeuwse taalflamingantistische houding. Het toekomstige Vlaanderen zal een Franstalige minderheid kennen, of men dat nu wil of niet. Echter, zonder Belgische constructie gaat van die Franstalige minderheid geen anti-Vlaams, natiebedreigend gevaar meer uit, net zoals Nederland de Friezen niet als natiebedreigend beschouwt. Vlaanderen hanteert deze volwassen houding reeds in de Rand door zelf Franstalige scholen op te richten en iedere inmenging van de Franse Gemeenschap te weigeren.

In het post-Belgische tijdperk, dienen de Franstalige Vlamingen grondwettelijk verankerde taalrechten te krijgen en kan het tweetalig gebied uitgebreid worden. Tevens kan er een Communauté Francophone de Flandre opgericht worden, gefinancierd door de Vlaamse overheid, die bevoegdheid krijgt over taal en cultuur in Brussel en de onmiddellijke rand. De CFF is geen territoriale eenheid, maar een bestuursorgaan bevoegd voor de persoongebonden aangelegenheden van de Franstalige inwoners van het tweetalige gebied Brussel.

Het Vlaams Parlement en de Vlaamse regering moeten het toekomstige statuut van de Franstalige minderheid in Vlaanderen en de uitbouw van een Communauté Francophone de Flandre nu al uitwerken en opnemen in het ontwerp van Vlaamse Grondwet.

De Brusselaars van allochtone afkomst koesteren vandaag veelal niet dezelfde wrok tegen Vlaanderen die de Franstalig-Brusselse kleinburgerij wél kenmerkt. Toch worden zij veelal ingeschakeld in de Franstalig-Brusselse politiek, niet in het minst die van de PS. In tegenstelling tot de PS die deze allochtonen als kiesvee misbruikt, dient Vlaanderen deze mensen een echt alternatief te bieden. Voor ons zijn alle Brusselaars volwaardige Vlamingen, los van moedertaal of etnische afkomst.

De Vlaamse overheid dient werk te maken van een geloofwaardig welkomstbeleid in Brussel en omgeving. Er kunnen uitdovende faciliteiten komen voor andere Europese talen.

De Waalse emancipatie, indien los van Franstalig Brussel, moet al onze steun krijgen. Wallo-Brux-ideeën moeten bestreden worden.

Iedere maatregel die leidt tot verdere consolidatie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dient afgewezen te worden. Constructies die het noodlijdende gewest ter hulp schieten, moeten geweigerd worden. Discussies over het efficiënter maken van het huidige Brusselse Gewest (fusie van de 19 gemeenten, etc...) leiden de aandacht af van het fundamentele probleem: de breuk die ontstaan is tussen de stad en haar hinterland. Brussel zal immers nooit een behoorlijk beleid kunnen voeren, zolang het vast zit binnen zijn gewestgrenzen.
Bron: http://www.baarlewerkgroep.org/index...mid=13&lang=nl
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 18:25   #108
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zie bijvoorbeeld ook dit T-shirt, gemaakt door een Nederlands hardrockmagazine, met op de achterkant in het groot 'Aardschok Schopt Kont!'. Dat kan in Nederland dan bijvoorbeeld wel nog.

http://www.large-online.nl/bin/shop....Kont!&tc=EMPTY

Bijlage 71645

Ik kan me vergissen, maar ik vermoed dat men hier in Vlaanderen gewoon op de achterkant zou zetten: 'Kicks Ass!'
Doet me denken aan mijn tienertijd, van een klasgenoot: „Neije! Ik noem (sic) Dévid, geen David!“

Het is trouwens énkel in Vlaanderen waar je belachelijk gemaakt wordt indien je voorkeur uitgaat naar Nederlands boven Engels. Ik trek het me dan ook niet aan. Mensen zijn hier gewoon vaker slaven van de massa en durven minder 'uit de pas te treden'. Vroeger volgde iedereen ook klakkeloos wat meneer pastoor hen opdroeg. Klakkeloos! Daar draait Katholicisme niet eens om, enkel plebs-Katholicisme doet dat. Dááraan kan je zien dat het de lage klasse was die tijdens de Reformatie Katholiek was, en de hoge klasse Protestants. Dit in tegenstelling tot Oostenrijk, waar de lage klasse Protestants was en de hoge klasse Katholiek. Daarom vind je daar een Katholicisme dat ver van ons 'Slavenkatholicisme' verschilt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:43.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 18:39   #109
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Doet me denken aan mijn tienertijd, van een klasgenoot: „Neije! Ik noem (sic) Dévid, geen David!“

Het is trouwens énkel in Vlaanderen waar je belachelijk gemaakt wordt indien je voorkeur uitgaat naar Nederlands boven Engels. Ik trek het me dan ook niet aan. Mensen zijn hier gewoon vaker slaven van de massa en durven minder uit 'de pas' te treden. Vroeger volgde iedereen ook klakkeloos wat meneer pastoor hen opdroeg. Klakkeloos! Daar draait Katholicisme niet eens om, enkel plebs-Katholicisme doet dat. Dááraan kan je zien dat het de lage klasse was die tijdens de Reformatie Katholiek was, en de hoge klasse Protestants. Dit in tegenstelling tot Oostenrijk, waar de lage klasse Protestants was en de hoge klasse Katholiek. Daarom vind je daar een Katholicisme dat ver van ons 'Slavenkatholicisme' verschilt.
Kom jij wel eens in Nederland?want dan zou je weten dat de jeugd er een mengelmoes van engels en nederlands spreekt dankzij de media..
Oud 20 augustus 2010, 18:40   #110
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Op vraag van zwartengeel in een ander topic:

wat betekent Brussel voor jou:

Brussel is een Franstalige stad en daarom 'voorgoed' verloren voor Vlaanderen

Brussel is 'een vuile, vieze stinkstad is vol allochtonen'

wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt zal Brussel vanzelf in onze schoot vallen

Vlaanderen moet meer investeren om Brussel voor zich te winnen

iets anders
Brussel is de onbeminde maar bloedmooie maagd die het boertige Vlaanderen niet verdient
Oud 20 augustus 2010, 18:42   #111
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Kwaadste Belg Bekijk bericht
Brussel is de onbeminde maar bloedmooie maagd die het boertige Vlaanderen niet verdient

Bloedmooie maagd: http://www.flickr.com/photos/neil_b/1950951954/
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 18:42   #112
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
ik moet zeggen dat Arabisch (of is het Berber?) best wel goed mengt met (Hollands-)Nederlands, allebei een snoeiharde G

(yo)
Beiden mengen mengen volgens mij goed met het Nederlands, maar de taal is hier Marokkaans Arabisch (in het refrein toch).

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:52.
Oud 20 augustus 2010, 18:51   #113
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
Kom jij wel eens in Nederland?want dan zou je weten dat de jeugd er een mengelmoes van engels en nederlands spreekt dankzij de media..

Ik kom er wel eens, tot zelfs het meest noordelijke punt aan toe. Wel, op het eerste gezicht lijkt het inderdaad dat de Engelse waan er nog dieper toegeslagen is dan in België. Toch merk ik dat men er minder snel geneigd zij die niet meedoen met 'de massa' er minder snel in de grond geboord worden. Men zegt wel zijn eigen gedacht wanneer men iets 'belachelijk' acht, maar het wordt er niettemin getolereerd. Daar hoort dus ook een grotere tolerantie voor taalpurisme bij, en juist d�*e wordt bij ons niet echt toegestaan!
Let wel, in Nederland heb je ook een dictatuur van de modus en dien je je 'hoffelijk' te gedragen. Je hebt alleen - binnen die etiquette - meer de vrijheid af te wijken in mening.
Bij ons verwart men vaker het hebben van een eigen mening met 'aanstellerigheid' of 'dikkenekkerigheid'. Men durft hier dan nog 'het schikken naar het collectief' te verwarren met 'bescheidenheid', maar het is eerder 'slavenmentaliteit' en 'onmondigheid' wat de klok slaat bij ons. Men is helemaal niet bescheiden, maar stil. Let wel, deze rotmentaliteit bestaat ook in Wallonië, waar je een 'dikkenek' geacht wordt indien je niet met een regionaal accent praat (de regiotalen bestaan er praktisch niet meer). Een Waalse waarmee ik correspondeer zei me eens: „Belgen zijn inderdaad bescheiden mensen! Bij ons komen vaak Nederlandse en Duitse toeristen, en hoe luid dat die zijn; Walen zijn tenminste stillere (ergo 'bescheidenere') mensen.“ De 'stilheid' en 'onmondigheid' zijn één van de weinige eigenschappen die je 'algemeen Belgisch' kunt noemen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:58.
Oud 20 augustus 2010, 18:57   #114
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
top ten cities to visit in europe
Citaat:
This beautiful city has several vibrant areas, such as Elsene, which is packed with restaurants and bars. Brussels is surrounded by parks and one of the coolest is the Cinquantenaire park. The entrance from the city is a huge arch and you can walk or take the elevator to the top for a fantastic view of Brussels
Brussel is mooi.
Oud 20 augustus 2010, 19:01   #115
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik heb vandaag in de Standaard trouwens een artikel over Saudi-Arabië en over Koning Abdullah zijn plannen om het fatwa-recht van geestelijken te beperken gelezen
Waarom schrijft men in een krant die zich kwaliteitskrant durft noemen in Engelse spelling? Het is wel degelijk Saoedi-Arabië (mét glottislag tussen 'a' en 'oe') en zover ik weet wordt Abdullah bij ons traditioneel als Abdoela geschreven! In een Franstalige krant zal je nooit Saudi i.p.v. Saoudi lezen of Abdullah i.p.v. Abdoula.

Kneuterig? Een 'kwaliteitskrant' dient rekening te houden met zelfs de kleinste details. Niets te kneuterig dus. Het is trouwens ook enkel in Vlaanderen waar je 'awen teut moe ouwe as ge te zagerig begint te wörre'.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 19:06.
Oud 20 augustus 2010, 19:06   #116
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia Bekijk bericht
ehm....jaja...zeker een ander Nederland dan waar ik woon...
Oud 20 augustus 2010, 19:07   #117
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is trouwens énkel in Vlaanderen waar je belachelijk gemaakt wordt indien je voorkeur uitgaat naar Nederlands boven Engels. Ik trek het me dan ook niet aan. Mensen zijn hier gewoon vaker slaven van de massa en durven minder 'uit de pas te treden'. Vroeger volgde iedereen ook klakkeloos wat meneer pastoor hen opdroeg. Klakkeloos! Daar draait Katholicisme niet eens om, enkel plebs-Katholicisme doet dat. Dááraan kan je zien dat het de lage klasse was die tijdens de Reformatie Katholiek was, en de hoge klasse Protestants. Dit in tegenstelling tot Oostenrijk, waar de lage klasse Protestants was en de hoge klasse Katholiek. Daarom vind je daar een Katholicisme dat ver van ons 'Slavenkatholicisme' verschilt.
Deze week hoorde ik iemand nog het volgende nog zeggen. Hou je goed vast:

'Ik ga mijn kinderen later zeker geen 'Vlaamse' voornaam geven, want stel dat ze later een functie hebben waarbij ze veel in contact komen met het buitenland, dan gaat niemand begrijpen hoe je die naam uitspreekt.'
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 19:09   #118
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik heb vandaag in de Standaard trouwens een artikel over Saudi-Arabië en over Koning Abdullah zijn plannen om het fatwa-recht van geestelijken te beperken gelezen
Waarom schrijft men in een krant die zich kwaliteitskrant durft noemen in Engelse spelling? Het is wel degelijk Saoedi-Arabië (mét glottislag tussen 'a' en 'oe') en zover ik weet wordt Abdullah bij ons traditioneel als Abdoela geschreven! In een Franstalige krant zal je nooit Saudi i.p.v. Saoudi lezen of Abdullah i.p.v. Abdoula.

Kneuterig? Een 'kwaliteitskrant' dient rekening te houden met zelfs de kleinste details. Niets te kneuterig dus. Het is trouwens ook enkel in Vlaanderen waar je 'awen teut moe ouwe as ge te zagerig begint te wörre'.
correct.
Oud 20 augustus 2010, 19:10   #119
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een kennis van mij heeft het zo in zijn correspondentie constant over 'London'...
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 19:17   #120
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Deze week hoorde ik iemand nog het volgende nog zeggen. Hou je goed vast:

'Ik ga mijn kinderen later zeker geen 'Vlaamse' voornaam geven, want stel dat ze later een functie hebben waarbij ze veel in contact komen met het buitenland, dan gaat niemand begrijpen hoe je die naam uitspreekt.'
Ik heb een aantal weken terug een relatie in Engeland een mail gestuurd in het Nederlands. Kreeg keurig on-topic in het Engels antwoord, waarna ik in het Nederlands repliceerde. Waarna ik in het Engels antwoord kreeg op mijn vraag.

ging prima. Het ontbreekt ons echter nog wel eens aan lef.

neen, dan Michiel de Ruyter, die had pas lef
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be