![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
| Bekijk resultaten enquête: Wat betekent Brussel voor jou? | |||
| Brussel is een Franstalige stad en daarom 'voorgoed' verloren voor Vlaanderen |
|
3 | 8,82% |
| Brussel is een vuile, vieze stinkstad vol allochtonen |
|
6 | 17,65% |
| wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt zal Brussel vanzelf in onze schoot vallen |
|
7 | 20,59% |
| Vlaanderen moet meer investeren om Brussel voor zich te winnen |
|
12 | 35,29% |
| iets anders (uit te leggen) |
|
6 | 17,65% |
| Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#101 |
|
Europees Commissaris
|
Engels is de officiele taal daar, omdat de taal als neutraal wordt gezien. Desondanks is Afrikaans de lingea franca. Het is dus louter om politieke redenen.
|
|
|
|
|
|
#102 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Indonesië zit er ook en daar is Nederlands helemaal niets behalve in bejaardenhuizen en rechtenfaculteiten. dus, Namibië moet er bij zijn. Daar kan je als Taalunie iets winnen.
|
|
|
|
#103 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
|
|
|
|
#105 | |
|
|
Citaat:
Taalimperialisten die Nederlandstaligen. |
|
|
|
|
|
|
#106 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#107 | |
|
Europees Commissaris
|
Zie de webstek van de Baarle Werkgroep:
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#108 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het is trouwens énkel in Vlaanderen waar je belachelijk gemaakt wordt indien je voorkeur uitgaat naar Nederlands boven Engels. Ik trek het me dan ook niet aan. Mensen zijn hier gewoon vaker slaven van de massa en durven minder 'uit de pas te treden'. Vroeger volgde iedereen ook klakkeloos wat meneer pastoor hen opdroeg. Klakkeloos! Daar draait Katholicisme niet eens om, enkel plebs-Katholicisme doet dat. Dááraan kan je zien dat het de lage klasse was die tijdens de Reformatie Katholiek was, en de hoge klasse Protestants. Dit in tegenstelling tot Oostenrijk, waar de lage klasse Protestants was en de hoge klasse Katholiek. Daarom vind je daar een Katholicisme dat ver van ons 'Slavenkatholicisme' verschilt.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:43. |
|
|
|
|
|
|
#109 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#110 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#111 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Bloedmooie maagd: http://www.flickr.com/photos/neil_b/1950951954/ |
|
|
|
|
|
|
#112 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:52. |
|
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik kom er wel eens, tot zelfs het meest noordelijke punt aan toe. Wel, op het eerste gezicht lijkt het inderdaad dat de Engelse waan er nog dieper toegeslagen is dan in België. Toch merk ik dat men er minder snel geneigd zij die niet meedoen met 'de massa' er minder snel in de grond geboord worden. Men zegt wel zijn eigen gedacht wanneer men iets 'belachelijk' acht, maar het wordt er niettemin getolereerd. Daar hoort dus ook een grotere tolerantie voor taalpurisme bij, en juist d�*e wordt bij ons niet echt toegestaan! Let wel, in Nederland heb je ook een dictatuur van de modus en dien je je 'hoffelijk' te gedragen. Je hebt alleen - binnen die etiquette - meer de vrijheid af te wijken in mening. Bij ons verwart men vaker het hebben van een eigen mening met 'aanstellerigheid' of 'dikkenekkerigheid'. Men durft hier dan nog 'het schikken naar het collectief' te verwarren met 'bescheidenheid', maar het is eerder 'slavenmentaliteit' en 'onmondigheid' wat de klok slaat bij ons. Men is helemaal niet bescheiden, maar stil. Let wel, deze rotmentaliteit bestaat ook in Wallonië, waar je een 'dikkenek' geacht wordt indien je niet met een regionaal accent praat (de regiotalen bestaan er praktisch niet meer). Een Waalse waarmee ik correspondeer zei me eens: „Belgen zijn inderdaad bescheiden mensen! Bij ons komen vaak Nederlandse en Duitse toeristen, en hoe luid dat die zijn; Walen zijn tenminste stillere (ergo 'bescheidenere') mensen.“ De 'stilheid' en 'onmondigheid' zijn één van de weinige eigenschappen die je 'algemeen Belgisch' kunt noemen.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 18:58. |
|
|
|
|
|
|
#114 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#115 |
|
Europees Commissaris
|
Ik heb vandaag in de Standaard trouwens een artikel over Saudi-Arabië en over Koning Abdullah zijn plannen om het fatwa-recht van geestelijken te beperken gelezen
Waarom schrijft men in een krant die zich kwaliteitskrant durft noemen in Engelse spelling? Het is wel degelijk Saoedi-Arabië (mét glottislag tussen 'a' en 'oe') en zover ik weet wordt Abdullah bij ons traditioneel als Abdoela geschreven! In een Franstalige krant zal je nooit Saudi i.p.v. Saoudi lezen of Abdullah i.p.v. Abdoula. Kneuterig? Een 'kwaliteitskrant' dient rekening te houden met zelfs de kleinste details. Niets te kneuterig dus. Het is trouwens ook enkel in Vlaanderen waar je 'awen teut moe ouwe as ge te zagerig begint te wörre'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 19:06. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
|
ehm....jaja...zeker een ander Nederland dan waar ik woon...
|
|
|
#117 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
'Ik ga mijn kinderen later zeker geen 'Vlaamse' voornaam geven, want stel dat ze later een functie hebben waarbij ze veel in contact komen met het buitenland, dan gaat niemand begrijpen hoe je die naam uitspreekt.' |
|
|
|
|
|
|
#118 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#119 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
|
Citaat:
ging prima. Het ontbreekt ons echter nog wel eens aan lef. neen, dan Michiel de Ruyter, die had pas lef
|
|