Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2010, 21:27   #12101
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Trouwens, ik herinner me ook nog dat in Vlaanderen men een twintig jaar terug over het algemeen van mening was van het volgende:
„'t Zen gin plezante mensen die Ollanders! Wij noemen hen over 't algemeen keiskoppen! Meestal zijn het ook nogal dikkenekken en ze voelen zich gewoonlijk beter dan een Belg. Verder zijn het ook flauwe moppentappers die al om een scheet lachen.“
„Pas oep voor die Ollanders, want als ze u in't zak kunnen zetten dan twijfelen ze niet zenne!“

Waar komt die onzin vandaan? Ik was geschokt om het tegendeel waar te nemen de dag toen ik Nederlanders écht leerde kennen?
dat zit in subtiele dingetjes, de media, schoolboeken, verhalen van uw papa.

toen ik voor het eerst in Duitsland kwam, ik was een jaar of 12 en wat weet je dan? Ik daar rijden en zie, goh, dat is me hier groennnnnn zeg. Hoe komt Duitsland nou zo groen en mooi? Ik had verwacht dat het één groot grauw grijs militair industrieel complex was (in zwart-wit!)

naja, en ik kende nota bene diverse duitsers als vriendjes.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 21:28   #12102
Hollander

Standaard

Citaat:
„Ni alle Ollanders zen slechte mensen, het zijn die van over de Moerdijk die ge ni kunt vertrouwen. Zolang ge ni benoordens de Moerdijk trekt, dan zit ge nog 'bij de goei'!“
Grote Rivieren
Oud 20 augustus 2010, 21:38   #12103
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
naja, en ik kende nota bene diverse duitsers als vriendjes.
Ik had ook Nederlanders als vriendjes, maar in het algemeen bleef Vlaanderen geïsoleerd van Nederland en diens inwoners. Tot op de dag van vandaag blijf ik verbaasd hoeveel vooroordelen nog bestaan over Nederland bij ons.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 21:39   #12104
Hollander

Standaard

Citaat:
Ik had ook Nederlanders als vriendjes, maar in het algemeen bleef Vlaanderen geïsoleerd van Nederland en diens inwoners. Tot op de dag van vandaag blijf ik verbaasd hoeveel vooroordelen nog bestaan over Nederland bij ons.
het zal wel weer een beetje slijten eens de Fyra gaat rijden
Oud 20 augustus 2010, 21:41   #12105
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zeg over de Strangers wat je wil, maar ze staan zelf alvast niet wantrouwig tegenover de Hereniging.

http://www.youtube.com/watch?v=cdWn9XEnWJ0

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 21:47.
Oud 20 augustus 2010, 21:52   #12106
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het zal wel weer een beetje slijten eens de Fyra gaat rijden
Volgens mij is de kentering nu al een het gebeuren. De klassieke Hollanderhaat die ik illustreerde is toch iets wat ik niet meer veelvuldig tegenkom. Het verhaal van onze medeforummer Spinoza over zijn trip naar Antwerpen kan ik me met de beste verbeelding niet voorstellen; misschien was zoiets mogelijk in een Vlaanderen uit een (vrij recent) verleden. Toch geloof ik wel dat hij de waarheid vertelde, jammer genoeg.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 22:14.
Oud 20 augustus 2010, 22:11   #12107
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeg over de Strangers wat je wil, maar ze staan zelf alvast niet wantrouwig tegenover de Hereniging.

http://www.youtube.com/watch?v=cdWn9XEnWJ0
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 22:13   #12108
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de kentering nu al een het gebeuren. De klassieke Hollanderhaat die ik illustreerde is toch iets wat ik niet meer veelvuldg tegenkom. Het verhaal van onze medeforummer Spinoza over zijn trip naar Antwerpen kan ik me met de beste verbeelding niet voorstellen, misschien was zoiets mogelijk in een Vlaanderen uit het verleden. Toch geloof ik wel dat hij de waarheid vertelde, jammer genoeg.
Welk verhaal bedoel je? In Antwerpen heb ik niet veel negatiefs meegemaakt. Wel was mijn eerste aanraking met hollanderhaat daar. Dat was tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse Zoo. Toen zag ik een bord voor een cafe staan met daarop de boodschap dat Hollanders en buitenlanders(beide categorieen werden apart vermeld, dus kennenlijk zijn we geen buitenlanders maar toch niet welkom)binnen niet welkom waren. Maar dat is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden.

Wel vond een kennis van mij nog niet zo lang geleden na een dagje winkelen in Antwerpen een briefje onder zijn ruitenwisser met daarop de boodschap dat hij moest oprotten naar z'n eigen land(waarschijnlijk wel in iets andere bewoordingen). Bij nadere inspectie bleek dat alle auto's met een Nederlands kenteken zo'n briefje onder de ruitenwisser hadden.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 22:19   #12109
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Welk verhaal bedoel je?

Het volgende verhaal:
Citaat:
Dat was tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse Zoo. Toen zag ik een bord voor een cafe staan met daarop de boodschap dat Hollanders en buitenlanders(beide categorieen werden apart vermeld, dus kennenlijk zijn we geen buitenlanders maar toch niet welkom)binnen niet welkom waren. Maar dat is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden.
Vandaag de dag denk ik dat Hollanderhaat meer vertegenwoordigd is in meer rurale gebieden. Ik kan - via internet dan wel - me mensen herinneren die 'zeker weten waar ze het over hebben' die aan de Nederlandse grens wonen die 'absoluut niets moeten hebben van die Hollanders' en 'vele mededorpsbewoners met hén'. Eéntje uit Mortsel wist me zelfs te vertellen: „Pas op hé? Ik heb niets tegen Nederlanders. Sommigen wonen al lang genoeg in mijn dorp en moeten zelfs niks hebben van hun landgenoten.“ Uiteraard was de man geshockeerd toen ik hem te kennen gaf dat ik vrienden heb die in Nederland wonen, want dat was een taboe voor hem. Hij antwoordde niet meer, omdat hij waarschijnlijk wist dat zijn onzin geen indruk maakte. Ik waande me wel in de Zuidelijke Staten van de VS en dat voor slechts een internetontmoeting (naast de Nederlanders die ik in het echt ken)...

Het hilarische eraan is dat de voetestampende gepikeerde bevolking dan zich vaak aan de Belgische zijde van de grens bevindt. Volgens mij bestaat ook zoiets soortgelijks met Walen die gepest worden 'door de arrogante Fransman'.

Kleinere landen neigen eerder naar een minderwaardigheidscomplex jegens hun grote buur, zeker als je daaraan een dorpsmentaliteit koppelt. Vergelijk het land van Oostenrijk eens met Wenen (die twee tegenpolen vormen). Vergelijk hoe die zich verhouden met 'arrogante Duitsers'. Idem voor Duitstalige Zwitsers jegens Duitsers. Typisch.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 22:33.
Oud 20 augustus 2010, 22:29   #12110
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het volgende verhaal:

Vandaag de dag denk ik dat Hollanderhaat meer vertegenwoordigd is in meer rurale gebieden.
Daar kan ik niet over oordelen. Ik heb bijna drie jaar in Leuven gewoond. Dat is niet echt ruraal gebied, maar toch ben ik daar volop hollanderhaat tegengekomen. Hoe erg Antwerpen vandaag de dag nog is weet ik niet. Antwerpen ken ik eigenlijk alleen van dagtripjes. Te weinig tijd om de Antwerpenaar echt te leren kennen. Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was in Ieper. Toen ik mij daar in een cafe kenbaar maakte als een Hollander(door simpelweg hallo te zeggen), noopten de vijandige reacties mij om meteen weer naar buiten te stappen.
Oud 20 augustus 2010, 22:41   #12111
Hollander

Standaard

Citaat:
Daar kan ik niet over oordelen. Ik heb bijna drie jaar in Leuven gewoond. Dat is niet echt ruraal gebied, maar toch ben ik daar volop hollanderhaat tegengekomen. Hoe erg Antwerpen vandaag de dag nog is weet ik niet. Antwerpen ken ik eigenlijk alleen van dagtripjes. Te weinig tijd om de Antwerpenaar echt te leren kennen. Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was in Ieper. Toen ik mij daar in een cafe kenbaar maakte als een Hollander(door simpelweg hallo te zeggen), noopten de vijandige reacties mij om meteen weer naar buiten te stappen.
dat is toch wel een vreemd incident, waar en wanneer ook.
Oud 20 augustus 2010, 22:47   #12112
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
dat is toch wel een vreemd incident, waar en wanneer ook.
Volgens mij heb ik hier al vaker geschreven dat de meeste Nederlanders totaal niet door hebben hoe erg ze worden gehaat in Belgie. Gelukkig maar, anders zou er van de vriendschappelijke betrekkingen tussen beide landen niets overblijven. Geloof me, System en Henri zijn niets vergeleken met wat er in de echte wereld rondloopt. Ik ben wel eens door een Vlaming helemaal verrot gescholden toen ik stond te tanken, zonder enige aanleiding. Mijn enige misdaad was kennelijk mijn nederlanderschap.
Oud 20 augustus 2010, 23:07   #12113
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk verhaal bedoel je? In Antwerpen heb ik niet veel negatiefs meegemaakt. Wel was mijn eerste aanraking met hollanderhaat daar. Dat was tijdens een schoolreisje naar de Antwerpse Zoo. Toen zag ik een bord voor een cafe staan met daarop de boodschap dat Hollanders en buitenlanders(beide categorieen werden apart vermeld, dus kennenlijk zijn we geen buitenlanders maar toch niet welkom)binnen niet welkom waren. Maar dat is inmiddels al meer dan 20 jaar geleden.

Wel vond een kennis van mij nog niet zo lang geleden na een dagje winkelen in Antwerpen een briefje onder zijn ruitenwisser met daarop de boodschap dat hij moest oprotten naar z'n eigen land(waarschijnlijk wel in iets andere bewoordingen). Bij nadere inspectie bleek dat alle auto's met een Nederlands kenteken zo'n briefje onder de ruitenwisser hadden.
Ja, sorry, die dag had ik geen schroevendraaier bij, alleen pen en papier
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2010, 23:30   #12114
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Eigenlijk zou een Vlaming eens de proef op de som moeten nemen zich ongeforceerd een Nederlands accent aan te meten, en eens testen hoe hij wordt bejegend in een gemeente waar niemand hem kent. Laat hem desnoods met een Nederlandse nummerplaat rijden (je domicilie in Nederland hebben is de ideale gelegendheid om je taalgebruik te 'verhollandsen').
Hetzelfde zou men eens moeten proberen met een Frans accent (inclusief de taalfouten). Hoe zou hij dán bejegend worden?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 augustus 2010 om 23:41.
Oud 20 augustus 2010, 23:39   #12115
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zou een Vlaming eens de proef op de soms moeten nemen zich ongeforceerd een Nederlands accent aan te meten, en eens testen hoe hij wordt bejegend in een gemeente waar niemand hem kent. Laat hem desnoods met een Nederlandse nummerplaat rijden (je domicilie in Nederland hebben is de ideale gelegendheid om je taalgebruik te 'verhollandsen').
Hetzelfde zou men eens moeten proberen met een Frans accent (inclusief de taalfouten). Hoe zou hij dán bejegend worden?
Last van binnendringende Nederlanders in Antwerpen ...
Last van binnendringende Fransen in Brussel !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 02:41   #12116
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Eéntje uit Mortsel wist me zelfs te vertellen:
Moet zijn: uit Lommel (grensdorp). Let wel, daar hebben ze wel last van drugskwekers, maar om daarom uw riek te nemen en Nederlanders collectief te verguizen?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 augustus 2010 om 02:41.
Oud 21 augustus 2010, 07:34   #12117
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet zijn: uit Lommel (grensdorp). Let wel, daar hebben ze wel last van drugskwekers, maar om daarom uw riek te nemen en Nederlanders collectief te verguizen?
Wel frappant dat je hier Lommel vermeldt, aangezien die gemeente in de zeventiende en de achttiende eeuw tot de Noordelijke Nederlanden behoorde en pas in 1830 terug naar het Zuiden ging. Een indicatie dat ollanderhaat wel degelijk inherent is aan België?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 08:05   #12118
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Misschien moeten de Nederlanders voortaan maar in Brussel komen doordringen

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 21 augustus 2010 om 08:06.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 08:08   #12119
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
off topic T'serclaes.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2010, 08:09   #12120
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wel frappant dat je hier Lommel vermeldt, aangezien die gemeente in de zeventiende en de achttiende eeuw tot de Noordelijke Nederlanden behoorde en pas in 1830 terug naar het Zuiden ging. Een indicatie dat ollanderhaat wel degelijk inherent is aan België?
Zij kunnen het weten, als ex-Generaliteitsbewoners. Verder is Lommel een kleine stad, geen dorp. Ik bedoelde ook niets minachtend ofzo hè (behalve over die persoon zijn mentaliteit dan)? Trouwens, vroeger waren veel gemeenten dorpen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 augustus 2010 om 08:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be