Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 augustus 2010, 19:47   #181
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Nog altijd over dat blogbericht bezig?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 23 augustus 2010, 19:51   #182
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Nog altijd over dat blogbericht bezig?
hopelijk stopt het nu
ben het beetje beu aant worden over dat gezever over een kaartje of ne blog van een ultrabelgicist.
Shadowke is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:06   #183
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
maar Vlaanderen moet het niet goedkeuren.
Is één van de voorwaarden waaraan kandidaat leden vn de Eu moeten voldoen nochtans

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Nee, schijnredenering.
"Hoe ga je ooit kunnen scheiden als je nog niet over de simpelste dingen afspraken kan maken?" Maar je moet net scheiden OMDAT je niet over de simpelste dingen samen afspraken kan maken!
Scheiden kan dan ook op verschillende manieren. Onderhandeld (weinig realistisch, gezien je nog niet kan onderhandelen over een regering) of eenzijdig (waarvoor je niet hoeft te onderhandelen).

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Om eerlijk te zijn, lijkt me dit nu al te laat hoor.
Denk ik niet. Als België onhoudbaar wordt, kunnen de franstaligen nog altijd weigeren te onderhandelen over een scheiding en de Vlamingen dwingen zelf de onafhankelijkheid uit te roepen (met juridische gevolgen van dien).
janverb is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:07   #184
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
raad van europa, niet-bindend advies dus.
ik dank u voor deze mededeling ...
Ze hebben zelfs niet het recht om een advies uit te brengen. België heeft het Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden immers niet geratificeerd, en heeft ook geen enkele minderheid erkend. Bullshit dus.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:08   #185
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Ze hebben zelfs niet het recht om een advies uit te brengen. België heeft het Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden immers niet geratificeerd, en heeft ook geen enkele minderheid erkend. Bullshit dus.
Het punt is juist dat Vlaanderen dit wel zal moeten ratificeren voor het lid kan worden van de EU, eenmaal onafhankelijk.

Er zijn hier veel mensen vlug met het woordje 'bullshit'...
janverb is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:10   #186
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door janverb Bekijk bericht
Dus als iemand niet vlaams nationalistisch is, is hij per definitie belgicistisch en daarom kan je alles negeren wat hij zegt en het afdoen als 'bullshit'.

Dat wordt tof in een onafhankelijk Vlaanderen met mensen als jij!
Dat zijn de 'Love it or leave it'-mensen. Zulk afgezaagd deuntje...
filosoof is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:10   #187
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ben nu zelf geen jurist, maar is dit nu echt het geval?
Natuurlijk niet. En wie dat niet gelooft, kan het hier nalezen.
Vlaamse-zorgverzekering:Wallonië, Europa en internationale-instellingen
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:12   #188
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het punt is juist dat Vlaanderen dit wel zal moeten ratificeren voor het lid kan worden van de EU, eenmaal onafhankelijk.

Dat kan dan wel zijn, maar wat is een nationale minderheid? Zijn ingeweken Franstaligen anders te behandelen dan ingeweken Arabieren of Polen?
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:12   #189
Shadowke

Standaard

Citaat:

waar staat dat EU-leden dit moeten?
gelieve link te plaatsen.

en ivm de Franstaligen de Vlamingen dwingen de onafhankelijkheid uit te roepen?
ik denk niet dat ze dat zullen doen.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 23 augustus 2010 om 20:15.
Shadowke is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:13   #190
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. En wie dat niet gelooft, kan het hier nalezen.
Vlaamse-zorgverzekering:Wallonië, Europa en internationale-instellingen
Quote es exact op die site waar dit wordt tegengesproken, ipv ons een algemene site te geven waar we zelf die info maar moeten gaan opzoeken.
janverb is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:18   #191
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Er rest natuurlijk nog de vraag of het inderdaad correct is dat Vlaanderen EU-lidmaatschap zou moeten aanvragen. Daar speelt namelijk ook nog een ander principe van het internationaal recht: "res transit cum suo onere".
Anders gezegd: de internationale verdragen blijven in principe gelden voor elk van de delen. Bv. het Schengen-verdrag, de Europese Monetaire Unie, de Navo, zijn allemaal verdragen waar België verplichtingen (onere) heeft opgenomen, en die zullen in principe door Vlaanderen en Wallonië moeten voortgezet worden. Maar omgedraaid betekent dat natuurlijk dat ze niet zomaar kunnen buitengezet worden. Natuurliijk zullen bepaalde details nieuw moeten geregeld worden.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:22   #192
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hm ja. Maar die blog spreekt niet zozeer over minderheidsrechten, wel over EG recht. En vermoedelijk hebben die letse minderheden wel de letse nationaliteit, wederom verschillend van de hypothetische situatie van een onafhankelijk vlaanderen.
Nee de Baltische staten kennen een heel interessante minderhedenproblematiek.
Vanwege russificatie politiek uit het tijdperk van de Sovjet Unie zijn daar vrij grote hoeveelheden etnische Russen naartoe 'gestimuleerd'. Die maken afhankelijk van het land ongeveer tussen de 20% en 40% van de bevolking uit.

Bij de onafhankelijkheid van de Baltische staten (Estland, Letland, Litouwen) verkregen deze mensen niet automatisch de nieuwe nationaliteit, en de betreffende regeringen zijn zeer terughoudend geweest hierin. Eigenlijk zijn dit ongewenste groepen binnen hun grenzen. Nu daar kunnen die mensen vaak niets aan doen, maar de lokale bevolking is tijdens de 'bezetting' wel vaak gediscrimineerd en als tweederangs behandeld, en hebben dus nog een appeltje te schillen met de Russen. Deze Russen spreken dus ook vaak niet de lokale talen (Estisch, Lets, Litouws) want dat was ten tijde niet nodig.

Kortom, als ik me niet vergis hebben die landen (en daarmee de EU!) honderdduizenden etnische Russen binnen de grenzen die géén (Baltische / EU) nationaliteit hebben.

Rusland en de EU zitten hier aardig mee in hun maag.
Hollander is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:24   #193
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Quote es exact op die site waar dit wordt tegengesproken, ipv ons een algemene site te geven waar we zelf die info maar moeten gaan opzoeken.
Lees dan dit:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat.../Nieuwsbericht

Vlaanderen is volledig in orde met de Europese Wetgeving, maar het heeft niet de bevoegdheid om t.o.v. de Franstalige Gemeenschap iets te ondernemen. Het is dus niet Vlaanderen dat discrimineert, ze mogen gewoon niet anders.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:28   #194
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Lees dan dit:
http://www.vlaanderen.be/servlet/Sat.../Nieuwsbericht

Vlaanderen is volledig in orde met de Europese Wetgeving, maar het heeft niet de bevoegdheid om t.o.v. de Franstalige Gemeenschap iets te ondernemen. Het is dus niet Vlaanderen dat discrimineert, ze mogen gewoon niet anders.
Da's ook niet de kwestie hé. Het Europees hof heeft inderdaad al bevestigd dat er 'vandaag' geen probleem (meer) is. Het punt was dat indien vlaanderen een aparte Eu lidstaat zou zijn er WEL disciriminatie van walen onder het EG recht zou zijn.

Citaat:
waar staat dat EU-leden dit moeten?
gelieve link te plaatsen.

en ivm de Franstaligen de Vlamingen dwingen de onafhankelijkheid uit te roepen?
ik denk niet dat ze dat zullen doen.
Is één van de Kopenhagen voorwaarden.
janverb is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:30   #195
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Charter van de minderheden is van de Raad van Europa niet van de EU.

En jah, wat het netto effect zou zijn van Vlaamse onafhankelijkheid op de rechten van walen in vlaanderen is een goede vraag...
Walen (onderdanen van de Baronnie Wallonië) zullen in Vlaanderen exact dezelfde rechten hebben als alle andere buitenlanders uit een EU-lidstaat.
Franstalige Vlamingen daarentegen zullen Vlamingen zijn, onderdanen van de Onafhankelijke Republiek Vlaanderen. Simpel genoeg toch?
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:37   #196
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Da's ook niet de kwestie hé. Het Europees hof heeft inderdaad al bevestigd dat er 'vandaag' geen probleem (meer) is. Het punt was dat indien vlaanderen een aparte Eu lidstaat zou zijn er WEL disciriminatie van walen onder het EG recht zou zijn.
Ja, maar na de splitsing houdt het specifieke probleem ook op te bestaan. Dan zijn er gewoon Walen met een Waalse nationaliteit die in Vlaanderen wonen, en als inwoner gelijke rechten hebben als andere werknemers / inwoners van Vlaanderen.

Citaat:
Is één van de Kopenhagen voorwaarden.
Aangezien het begrip 'minoriteit' niet voldoende omschreven is, kan Vlaanderen zonder probleem het verdrag tekenen en stellen dat het geen minderheden heeft. De Franstaligen zijn immers geen ethnische minderheid, maar ofwel verfranste Vlamingen ofwel Waalse immigranten.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:41   #197
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Met andere woorden, de Franstaligen voelen zich op geen enkele manier gebonden aan gemaakte afspraken, ook niet wanneer die zwart op wit op papier staan, tenzij deze juridisch afdwingbaar zijn.

Vertel me nog eens waarom Vlaanderen geinteresseerd zou moeten zijn om samen te besturen?
In een rechtstaat telt nu eenmaal de wet, en de wet alleen. De Franstaligen in de Rand hebben dus het afdwingbaar subjectief recht om het Frans te gebruiken in hun contacten met overheden, zij het mits naleving van de omzendbrieven Peeters, Maertens en Keulen (als ik er geen vergis).

Citaat:
Wel, tenminste met het arrest over de rondzendbrief Peeters is er een precedent waarin het Grondwettelijk Hof verklaart dat de faciliteiten wel degelijk beschouwd moeten worden als uitdovend.
Ten eerste gaat het om de Raad van State, ten tweede wordt er nergens gesproken van uitdovende faciliteiten.

Citaat:
Jullie hebben tenminste het voordeel dat Vlaanderen, als enige gewest, de wet nog respecteert. We zouden in de rand rond Brussel ook de houding van Brussel zélf ten opzichte van taalwetten kunnen toepassen, natuurlijk, en ze negeren als er ons niet zinnen.
Alles kan, nietwaar.

Citaat:
Wat denk je, geef je mij 10€ voor elke "fasciste" in de Franstalige kwaliteitspers de volgende dag?
Tot nader orde ben ik niet verantwoordelijk voor de publicaties in de pers.
Oud 23 augustus 2010, 20:42   #198
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Nee de Baltische staten kennen een heel interessante minderhedenproblematiek.
Vanwege russificatie politiek uit het tijdperk van de Sovjet Unie zijn daar vrij grote hoeveelheden etnische Russen naartoe 'gestimuleerd'. Die maken afhankelijk van het land ongeveer tussen de 20% en 40% van de bevolking uit.

Bij de onafhankelijkheid van de Baltische staten (Estland, Letland, Litouwen) verkregen deze mensen niet automatisch de nieuwe nationaliteit, en de betreffende regeringen zijn zeer terughoudend geweest hierin. Eigenlijk zijn dit ongewenste groepen binnen hun grenzen. Nu daar kunnen die mensen vaak niets aan doen, maar de lokale bevolking is tijdens de 'bezetting' wel vaak gediscrimineerd en als tweederangs behandeld, en hebben dus nog een appeltje te schillen met de Russen. Deze Russen spreken dus ook vaak niet de lokale talen (Estisch, Lets, Litouws) want dat was ten tijde niet nodig.

Kortom, als ik me niet vergis hebben die landen (en daarmee de EU!) honderdduizenden etnische Russen binnen de grenzen die géén (Baltische / EU) nationaliteit hebben.

Rusland en de EU zitten hier aardig mee in hun maag.
Estland doet wat het moet doen: het geeft elke Rus die op zijn grondgebied verblijft de Estse nationaliteit van zodra ze kunnen bewijzen dat ze Ests spreken.
Goed voorbeeld voor het onafhankelijke Vlaanderen: geen Nederlands, geen pas.

Laatst gewijzigd door fonne : 23 augustus 2010 om 20:42.
fonne is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:45   #199
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Estland doet wat het moet doen: het geeft elke Rus die op zijn grondgebied verblijft de Estse nationaliteit van zodra ze kunnen bewijzen dat ze Ests spreken.
Goed voorbeeld voor het onafhankelijke Vlaanderen: geen Nederlands, geen pas.
oke dat is nieuwe informatie voor mij, maar daar zit wel een zekere logica in. Lijkt me een wijs besluit.

Toen ik daar zo'n 8 jaar geleden was moest men nog niets hebben van die Russen.

Laatst gewijzigd door Hollander : 23 augustus 2010 om 20:46.
Hollander is offline  
Oud 23 augustus 2010, 20:48   #200
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn beste, ik wil de faciliteiten ook niet laten uitdoven (is niet haalbaar denk ik), maar wel het inschrijvingsrecht.

Ik haal enkel de faciliteiten aan om de historische minderheid aan te tonen, die de ongelijke behandeling zou kunnen rechtvaardigen.

Gezien BHV inderdaad niet compatibel is met de andere kieskringen, stel ik uitdovend inschrijvingsrecht voor. Dit is een nieuwe wet en deze keer hoop ik dat ze het specifiëren, vooral mbt degenen die er reeds woonden en zeker niet voor degenen die er nu nog gaan wonen (want daar is het volgens mij foutgelopen met de faciliteiten).
Dat is inderdaad een mogelijkheid, en laten we inderdaad hopen dat de wet niet voor interpretatie vatbaar zal zijn.
Ik ga eerlijk zijn, dat gans gedoe rond faciliteiten en BHV interesseren mij geen bal : bestaan zij, het zij zo, worden zij afgeschaft, het zij zo. Wat wel interessant is, is uiteraard het gans gedoe zelf. Voer voor historici binnen een paar decennia.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be