Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 11:05   #321
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Het is wel zo dat de Franstalige politici al langer bezig zijn om zich voor te bereiden op de splitsing.
idd
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:07   #322
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
geen enkel probleem. de Franstaligen in de rand komen niet in aanmerking voor dat minderhedenverdag.
Zelfs indien de Franstaligen minderheidsrechten zouden krijgen, dan nog zou dat geen onoverkomelijk probleem mogen vormen indien Vlaanderen daar op een volwassen manier mee zou kunnen omgaan. Ook en vooral omdat de verfransende factor 'België' dan wegvalt. Het natuurlijk zal wel in de hoofden van de Vlamingen eveneens een omschakeling vragen.
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:12   #323
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb toevallig veel over de geschiedenis van mijn familienaam en die van mijn streekgenoten gelezen. Ik ben zelf kunnen teruggaan tot de 14e eeuw. Ik heb moeten vaststellen dat die familiebanden weinig met Vlaanderen maar veel met de politieke indeling uit het verleden te maken heeft.
Neem gewoon de proef op de som. Surf naar familienamen.be en tik eens wat familienamen in. Ik kan je verzekeren dat de huidigetaalgrenzen zeer weinig overeenkomst vertonen met het voorkomen van familienamen.

Leer uw geschiedenis, maar informeer ook eens elders dan de politiek gekleurde schoolboeken.
sorry, maar ik doe u de broek af op dit gebied. Mijn naam komt reeds voor begin jaren 900. Maar wat dat er allemaal mee te maken heeft is mij een vraagteken. Geschiedkundig heeft Vlaanderen geen moer te maken met Wallonië, punt andere regel. Bovendien, wanneer ik het heb over," leer uw geschiedenis", bedoel ik daar allerminst schoolboeken mee maar eerder werken die geschreven zijn door professoren geschiedkunde zoals bv.Edward De Maesschalck

Laatst gewijzigd door Garry : 24 augustus 2010 om 11:22.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:15   #324
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
geen enkel probleem. de Franstaligen in de rand komen niet in aanmerking voor dat minderhedenverdag.
waarom niet?
speurneus is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:16   #325
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
waarom niet?
ze wonen er nog niet lang genoeg. het is geen historische minderheid.
Oud 24 augustus 2010, 11:19   #326
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
.... Ook en vooral omdat de verfransende factor 'België' dan wegvalt.
Oh?
Oud 24 augustus 2010, 11:21   #327
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Oh?
Ik ging uit van een scenario waarbij Brussel deel zou uitmaken van Vlaanderen.
Zwartengeel is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:23   #328
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar precies staat bepaald dat die minderheidsrechten over gans Vlaanderen zouden gelden? Kunnen Duits- of Franstaligen in Rome of Napels dan ook in hun eigen taal terecht omdat er in Zuid-Tirol of de Aostavallei een beschermde minderheid woont?
Zwartengeel, one point.
Oud 24 augustus 2010, 11:23   #329
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
waarom niet?

http://users.skynet.be/fons.borginon...nderheden.html

Hoeveel franstaligen woonden er in de rand voor 1962?

Laatst gewijzigd door fox : 24 augustus 2010 om 11:23.
fox is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:25   #330
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ging uit van een scenario waarbij Brussel deel zou uitmaken van Vlaanderen.
Ik vrees dat de verfransing niet zozeer een Belgische oorzaak heeft, dan wel een Brusselse oorzaak, zijnde de sociologische uitbreiding van een grootstad.
Oud 24 augustus 2010, 11:33   #331
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwitserland, Luxemburg, Monaco.... Allemaal namen die in verband gebracht worden met zwart geld, misdaadgeld, belastingontduiking. Denk je nu echt dat in het hedendaagse Europa Vlaanderen nog de mogelijkheden zal krijgen rijk te worden door geld waar een stinkend geurtje aan hangt?
Vlaams-nationalisten zijn dromers die niet door de leugens van politici kijken.

Een voorbeeld van de toekomst in een zelfstandig Vlaanderen.
De burger zal de kosten mogen dragen voor de politieke fantasietjes.
Hahaha, een goede grap. En is dat nu dan niet het geval?

De kosten zullen in elk geval vele malen lager zijn dan dat het nu het geval is. Geen decadent koningshuis meer te vreten moeten geven en geen geldstroom meer die naar Wallonië stroomt.

Laat Europa opdraaien voor de kosten van een achterblijvend Wallonië en een geldverslindend Brussel, als ze dat perse als hoofdstad willen hebben. Een hele eer, maar wel een die handen vol geld kost en geen moer oplevert.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:51   #332
janverb
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Zoals ik reeds zei; Bangmakerij!!!
Is Luxemburg geen lid soms? Is dat misschien stukken groter dan Vlaanderen
Niemand heeft dan ook ooit gezegd dat er problemen voor Vlaanderen zouden zijn omwille van de grootte van het grondgebied. Best es leren lezen.

Citaat:
En wat dan nog. Zwitserland is ook geen lid. Gaat het hun minder goed voor de wind? De Eu is een en al grote opgezette blaas die alleen hopen geld kost en versmoord werkt door alle opgelegde beperkingen. Enkel goed voor ministers met grootheidswaanzin, die er dik hun zakken aan vullen.
Is het slechter in Liechtenstein, Monaco, San Marino en dergelijke, dan in grote EU partners?
Dus, zoals ik zei; allemaal Bullshit, bangmakerij van de bovenste plank.
Liechtenstein is lid van de EER en ministaten in het algemeen passen zich aan aan de EU (net zoals ze doen en deden aan hun grote buur, Frankrijk/Italie), behalve dan wat 'gevoelige thema's' betreft zoals belastingen bankgeheim.

En zelfs op die thema's hebben die landen akkoorden met de EU, omdat de EU dit hen simpelweg verplicht.

Zo heeft Zwitserland een heel complex (en kostelijk) kluwen aan bilaterale akkoorden met de EU (nog niet eens gesproken over akkoorden met EU lidstaten!). Lijkt mij niet echt haalbaar voor Vlaanderen.

Citaat:
Hoe wil je dan dat ik die Bullshit anders noem?
Je mag het gerust BS noemen hoor. Maar het zou interessant zijn om dat dan ook te argumenteren. Ken je dat, argumenten?

Citaat:
En ik vraag mij af waarom sommige toch zo altijd kost wat kost een totaal niet functionerende staat zoals België, die kunstmatig werd samengesteld uit twee totaal verschillende bevolkingen met ieders hun eigen achtergrond, gewoonten, taal en cultuur, als een ziekeling wil blijven aan elkaar houden.

Ik vraag het mij eigenlijk niet af omdat ik het antwoord ken. Vlaanderen is al eeuwen lang, zelfs van eeuwen voor dat het België werd, de meest ideale melkkoe geweest die je je kunt indenken. Dat was al zo toen het nog toebehoorde aan het Koninkrijk Bourgondië en laterop tot het hertogdom Bourgondië, en is nu nog geen moer anders.

Ben geen belgicist hoor. Enkel nuchter genoeg om te beseffen dat Vlaanderen even artificieel is als België. De ene constructie voor de andere inruilen: what's the point.
janverb is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:53   #333
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
sorry, maar ik doe u de broek af op dit gebied. Mijn naam komt reeds voor begin jaren 900. Maar wat dat er allemaal mee te maken heeft is mij een vraagteken.
Toch niet moeilijk te begrijpen. Zo kan je toch zien of er een familiale band is. Of we een gemeenschappelijke geschiedenis hebben.
Citaat:
Geschiedkundig heeft Vlaanderen geen moer te maken met Wallonië, punt andere regel.
Hertogdom Limburg en hertogdom Luxemburg: niks met mekaar te maken? En niks met Brabant te maken?
Prinsbisdom Luik en land van Loon: niks met mekaar te maken?
1302: graafschap Namen en graafschap Vlaanderen horen samen. Niks met mekaar te maken?
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 11:54   #334
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

[quote=pajoske;4940131]Zwitserland, Luxemburg, Monaco.... Allemaal namen die in verband gebracht worden met zwart geld, misdaadgeld, belastingontduiking. [\ QUOTE]

Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen?
Ook in dezelfde categorie? Of zal u nu iets anders uitvinden om ze af te breken?

Jammer voor u dat die landen net op wereldschaal het beste scoren qua levensstandaard.

Laatst gewijzigd door vrijevlaming : 24 augustus 2010 om 11:55.
vrijevlaming is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:07   #335
pajoske

Standaard

[quote=vrijevlaming;4940289]
Citaat:
Zwitserland, Luxemburg, Monaco.... Allemaal namen die in verband gebracht worden met zwart geld, misdaadgeld, belastingontduiking. [\ QUOTE]

Denemarken, Zweden, Finland, Noorwegen?
Ook in dezelfde categorie? Of zal u nu iets anders uitvinden om ze af te breken?

Jammer voor u dat die landen net op wereldschaal het beste scoren qua levensstandaard.
Zijn de Vlamingen bereid dezelfde offers te brengen?
Hoge belastingen?
Laat op pensioen?
Werkloosheid beperkt in tijd?

Citaat:
De benutting van de natuurlijke toegang van Noorwegen tot grote waterkrachtbronnen heeft een sleutelrol gespeeld in de industrialisatie en ontwikkelingen van de afgelopen 100 jaar. De waterkrachtbronnen legden de basis voor een elektrometallurgische industrie die tegenwoordig wereldwijd een van de toonaangevende producenten van aluminium, magnesium en ferrosilicium is.
Wat heeft Vlaanderen te bieden?
De Antwerpse haven. Enkele high-tech bedrijven die binnen de kortste keren door multinationals overgenomen worden als ze rendabel zijn.
Maar energiebronnen: niks. Zelfs geen wind.
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:15   #336
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch niet moeilijk te begrijpen. Zo kan je toch zien of er een familiale band is. Of we een gemeenschappelijke geschiedenis hebben.

Hertogdom Limburg en hertogdom Luxemburg: niks met mekaar te maken? En niks met Brabant te maken?
Prinsbisdom Luik en land van Loon: niks met mekaar te maken?
1302: graafschap Namen en graafschap Vlaanderen horen samen. Niks met mekaar te maken?
Limburg behoort van oorsprong niet bij Vlaanderen en Brabant evenmin. Zelfs Antwerpen niet. Al die gebieden zijn door de geschiedenis heen door huwelijken en dergelijke bij elkaar geraapt. Zo is het hertogdom Limburg, alsook Brabant waartoe ook Antwerpen en Mechelen behoorden, in 1430 in bezit gekomen van Filips de Goede.
Garry is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:15   #337
pajoske

Standaard

Finland: 338.145 km²

Vlaanderen: 13.521km²

Dat zegt misschien ook iets.

Dit is misschien ook nog interessant om weten: Het Fins en het Zweeds zijn beide officiële talen in Finland. Ongeveer 6% van de bevolking spreekt Zweeds als eerste taal.
Zijn de Vlamingen ook bereid om andere talen dan het Nederlands die eenzelfde percentage sprekers hebben officieel te erkennen?
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:22   #338
pajoske

Standaard

Citaat:
Limburg behoort van oorsprong niet bij Vlaanderen en Brabant evenmin. Zelfs Antwerpen niet. Al die gebieden zijn door de geschiedenis heen door huwelijken en dergelijke bij elkaar geraapt. Zo is het hertogdom Limburg, alsook Brabant waartoe ook Antwerpen en Mechelen behoorden, in 1430 in bezit gekomen van Filips de Goede.
Graafschap (toen nog) Luxemburg en hertogdom Limburg (nu deel van provincie Luik) zijn na de slag van Woeringen (1288) onder Brabants gezag gekomen.

Prinsbisdom Luik + Land van Loon (ongeveer prov Belg. Limburg) hadden eeuwenlang met elkaar te maken (=gemeenschappelijke geschiedenis), maar totaal niks gemeenschappelijk met Brabant of Vlaanderen
pajoske is offline  
Oud 24 augustus 2010, 12:23   #339
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
http://users.skynet.be/fons.borginon...nderheden.html

Hoeveel franstaligen woonden er in de rand voor 1962?
Hoeveel joden woonden er in Oost Jeruzalem of de West Rand voor 1967?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 augustus 2010 om 12:23.
Oud 24 augustus 2010, 12:23   #340
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Joepie, de zoveelste nutteloze pseudo-historische discussie over ditte en datte...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be