Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Slaagt EDR erin om de zaak te deblokkeren en formateur te worden?
Ja 13 25,49%
Neen 38 74,51%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 1 september 2010, 08:59   #141
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Het zal me een figuurlijke worst wezen waar tegen je protesteert.
Ik reageer op het feit dat je politieke partijen wil afschaffen, wat uiteraard klinkklare nonsens is, en dat weet je zelf ook.
Zoals het ook klinkklare nonsens is te zeggen dat de zetelverdeling tussen Wallonie en Vlaanderen ondemocratisch zou zijn omdat per zetel in Vlaanderen meer stemmen nodig heeft dan in Wallonie.
Alhoewel het mij geen bal kan schelen haalde ik gewoon 2 manieren aan om deze zogezegde ongelijkheid recht te zetten.
Maar als jou koppeke dat niet kan bevatten is dat niet mijn probleem maar het jouwe.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:02   #142
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Wat heeft een talentelling te maken met het aantal stemgerechtigde inwoners van een kiesomschrijving?
Smerig staalje van onkies redeneren, eigenlijk.
Omdat je de juistheid van de huidige verhouding van 88/62 enkel d.m.v. een talentelling kan berekenen of ken jij misschien een andere manier?
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:12   #143
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dat steekt hé jongen, dat de N-VA incontournable is en tot nu toe nog steeds niet bereid gebleken is om de meester-knecht verhouding te respecteren?
En is PS dat niet misschien?
En twee van volgende N partijenSPA - CD&V - groen - VLD ook niet?
En twee van volgende F partijen CDH - groen- MR ook niet ?
Dus ventje zolang NVA geen absolute meerderheid haalt of 2/3 van alle zetels is al wat jij uitkraamt ondemocratische larie.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:21   #144
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, daarover had hij het niet, en je weet dat.

Het gaat over de Franstalige minderheid in België die eindelijk, na twee eeuwen, haar plaats als minderheid zal leren kennen.

Interessant ook dat jij nu al de derde Belgicist bent die hier openlijk zegt dat het opbreken van de scheve Belgische machtsverhoudingen voor hem ongewenst is.
In geen enkele democratische rechtsstaat kan een kleine meerderheid baas spelen over een minderheid. We leven hier niet meer in de middeleeuwen.
En als je dit wil veranderen zorg er dan voor dat 2/3 van de parlementsleden zich achter je voorstel scharen. Ik wens je er veel geluk mee.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:23   #145
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
In geen enkele democratische rechtsstaat kan een kleine meerderheid baas spelen over een minderheid...
Ik ken alleszins geen enkele democratische rechtsstaat waar een minderheid haar willetje kan opleggen aan een meerderheid.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 1 september 2010, 09:24   #146
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat een Lyonais(e) over het bestuur van zijn/haar hoofdstad al dan niet te zeggen heeft, is een probleem waarbij ik die Lyonais(e) niet echt kan helpen.

Maar het is niet omdat een Lyonais(e) niks over het bestuur van zijn/haar hoofdstad te vertellen heeft, dat wij hier eenzelfde onzin moeten accepteren, hé.

Lyon ligt in Frankrijk, mijn hoofdstad ligt (voorlopig nog) in België.

Als de Walen alleen maar tevreden kunnen zijn met een hoofdstad waar ze niks in te piepen hebben, dan kunnen ze altijd naar Frankrijk verhuizen.
Ik heb je altijd als een verstandig iemand beschouwd, maar blijkbaar moet ik mijn mening moeten bijstellen, want wat je hier vertelt slaat nergens op.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:32   #147
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb je altijd als een verstandig iemand beschouwd, maar blijkbaar moet ik mijn mening moeten bijstellen, want wat je hier vertelt slaat nergens op.
Ik was een beetje 'uit m'n hum' omdat ik net de fora van La Libre Belgique en Le Soir had gelaten voor wat ze zijn. Mijn excuses.

Maar ik blijf bij de essentie van mijn verhaal: een Hoofdstad moet ten dienste staan van het héle land.

Omgekeerd lijkt mij onfatsoenlijk.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 1 september 2010, 09:43   #148
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien deze performatie mislukt is het aan NVA om als grootste partij het heft in handen te nemen. Durven zij dit niet is NVA een politieke lafaard hetgeen hen door 20% van hun kiespubliek niet in dank zal worden afgenomen.
Ten eerste: de N-VA heeft het recht om al dan niet laf te zijn. U heeft dat niet te bepalen, dat doen zijn kiezers wel. Moraal is onbelangrijk, wat telt is het doel.

Ten tweede, uw gratuïet getier en gescheld verhindert niet dat De Wever nu al een status verworven heeft in Vlaanderen die ver boven zijn stemmenaantal van 13 juni ligt. De gemiddelde Vlaming ziet De Wever momenteel als de enige Vlaamse politicus die in staat is geweest zich niet te laten rollen door de Franstaligen. U zit er dus naast met uw laatste zin, en u weet het.
Oud 1 september 2010, 09:44   #149
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Via de Senaatsverkiezing kan je het nochtans quasi perfect uitrekenen, aangezien er voor een Nederlandstalig en een Franstalig kiescollege wordt gestemd.

Frans = 2.465.783 stemmen + 620.705 niet gestemd/ongeldig = 3.086.488
Nederlands = 4.003.320 stemmen + 677.743 niet gestemd/ongeldig = 4.681.063

ofte 61 versus 39% dus.
Wel dan is de verhouding 88/62 correct en de zetelberekening ook.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:45   #150
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk en als je de reden daarvoor niet begrijpt ben je waarschijnlijk een nul in wiskunde.
Wellicht, maar ik ben wel een groot aanhanger van zoveel mogelijk democratie, en daarom ben ik van mening dat de Belgisch-Brusselse staat moet vernietigd worden en vervangen door een état belgo-flamand.
Oud 1 september 2010, 09:47   #151
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maak nog maar wat Vlaamse partijen bij zodat een Vlaams parlementslid straks het dubbele aan stemmen moet halen dan zijn Waalse collega om een zetel te bemachtigen. Maar deze logika gaat er blijkbaar bij jou niet in.
Meer partijen = meer democratie. Als het Belgisch systeem dat afstraft, dan is er iets mis met het Belgisch systeem en niet met het aantal partijen.
Oud 1 september 2010, 09:49   #152
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
.

Trouwens: in tegenstelling tot Brussel is Parijs een hoofstad die toegevoegde waarde creëert voor de rest van het land, in plaats van ervan afhankelijk te zijn. Veel te klagen hebben de Lyonais dus niet over hun hoofdstad.
Met deze uitspraak is misschien het VB het eens maar zeker niet de NVA en zeker geen enkele economist of werkgeversorganisatie.
Moest dit zo niet zijn waarom wil Vlaanderen dan absoluut BXL binnenrijven?
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:50   #153
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat je de juistheid van de huidige verhouding van 88/62 enkel d.m.v. een talentelling kan berekenen of ken jij misschien een andere manier?
Vlaanderen = 62 pct van de bevolking = 62 pct van de zetels.
De rest van België = 38 pct van de bevolking = 38 pct van de zetels.

Wat begrijp je daar niet aan?

Eventueel kan je ipv het bevolkingsaantal het aantal kiezers nemen, maar alles daarbuiten is een vervalsing van de democratie.
Oud 1 september 2010, 09:54   #154
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En is PS dat niet misschien?
De PS is zowat 30 pct kleiner dan de N-VA. Ze moet zich ook zo gedragen als ze België overeind wil houden.

Citaat:
En twee van volgende N partijenSPA - CD&V - groen - VLD ook niet?
Bonne chance met zo'n regering. Geen enkele combinatie van twee van deze partijen/partijtjes levert een meerderheid langs Vlaamse kant op. Doen! En geniet van het resultaat van de V-partijen bij de daarop volgende verkiezingen.

Het ziet er naar uit dat zelfs het paleis zo'n scenario niet meer aandurft, maar dat terzijde.

Citaat:
En twee van volgende F partijen CDH - groen- MR ook niet ?

Dus ventje zolang NVA geen absolute meerderheid haalt of 2/3 van alle zetels is al wat jij uitkraamt ondemocratische larie.
Je m'en fous comme de l'an quarante. De Vlaamse meerderheid zal haar wil opleggen, en er zal geen Vlaming premier worden.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 1 september 2010 om 10:07.
E. Gidius is offline  
Oud 1 september 2010, 09:57   #155
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Onzin.

Onthou het eens en voor goed:
  1. de N-VA moet helemaal geen verantwoordelijkheid nemen voor België, dat bepaalt ze zelf;
  2. Bart De Wever moet helemaal geen premier worden, dat bepaalt hijzelf;
  3. en de Vlamingen moeten helemaal geen onafhankelijkheid uitroepen, dat bepalen ze zelf.
Het gaat om de macht van uw schots en scheve staatje te breken, en het omvormen ervan tot een état belgo-flamand. Een echte democratie dus. Onthoud dat.

En daarvoor kunnen we alle middelen gebruiken die ons uitkomen. We zullen alle Belgische en niet-Belgische middelen inzetten om dat doel te realiseren. Ook het Belgisch parlement of de grondwet als het moet. Als die ons doel dienen, gebruiken we ze; als ze het niet dienen gooien we ze op de afvalhoop. Duidelijk?
Très clair monsieur le Maréchal Mobutu.
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 09:57   #156
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met deze uitspraak is misschien het VB het eens maar zeker niet de NVA en zeker geen enkele economist of werkgeversorganisatie.
Moest dit zo niet zijn waarom wil Vlaanderen dan absoluut BXL binnenrijven?
Vlaanderen wil Brussel niet binnenrijven.

Een paar klojo's op dit forum, zijn Vlaanderen niet.

Naar mijn aanvoelen, wil Vlaanderen dat Brussel, wat betreft gemeenschapsbevoegdheden, bevoegd blijven voor de daar aanwezige Vlamingen.
Met andere woorden: ook in Brussel, intern Brussel, geen verdere afkalving van Vlaanderen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 1 september 2010, 10:02   #157
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U probeert de N-VA te isoleren?

Vergeet niet dat de V-partijen nu al een kwart van de Belgische kamerzetels bezetten. En hoe denkt u zelf dat de verhoudingen zullen liggen als er verkiezingen komen na een mislukking van de preformatie, de N-VA die er uittrekt met zuivere handen, en eventueel de vorming van een nieuwe regering met Vlaamse minderheid?
Zal afhangen van hoe die minderheidsregering de financiele problemen aanpakt.Dus misschien wel minder dan een kwart. Was dat niet de vrees van onze schoof?
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 10:04   #158
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In geen enkele democratische rechtsstaat kan een kleine meerderheid baas spelen over een minderheid. We leven hier niet meer in de middeleeuwen.
Wat een onzin. Er is bmw geen enkele democratische rechtsstaat in de hele wereld waar de meerderheid niet de baas is over de minderheid. Dat is het kernprincipe van de democratie, maar ik geef toe dat dit niet zo goed strookt met het Belgisch concept dat erop gericht is om de minderheid baas te laten spelen over de meerderheid.

Citaat:
En als je dit wil veranderen zorg er dan voor dat 2/3 van de parlementsleden zich achter je voorstel scharen. Ik wens je er veel geluk mee.
We zijn volop bezig met die democratisering van België, neusje. Het is precies daarom dat mensen als jij hier al maanden zo chagrijnig zijn.

Terzijde: als je echt denkt dat elk Vlaams stapje voorwaarts via het Belgisch parlement en dus Franstalige goedkeuring moet verlopen, zal je op de korte termijn nog van je stoel vallen. Doe toch niet zo mal...
Oud 1 september 2010, 10:05   #159
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik ken alleszins geen enkele democratische rechtsstaat waar een minderheid haar willetje kan opleggen aan een meerderheid.
Is dat hier dan het geval? Of beweer jij dat ons parlement ondemocratisch is samengesteld misschien?
speurneus is offline  
Oud 1 september 2010, 10:07   #160
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Très clair monsieur le Maréchal Mobutu.
Goed zo. U begint al de juiste attitude te faken. U zal dus in staat zijn te eindigen met ze ook echt aan te nemen als de realiteit u geen andere uitweg meer laat.

Ik ben blij voor u, speurneus!

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 1 september 2010 om 10:09.
E. Gidius is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be