Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2010, 12:11   #1
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard Meer verkeersdoden op Belgische snelwegen

Citaat:
Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is tijdens de eerste vijf maanden van dit jaar lichtjes gedaald. Maar het aantal dodelijke slachtoffers op autosnelwegen nam wel met 4,5 procent toe. Dat blijkt uit de Verkeersbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

Het jaartotaal voor de maand mei (819 dodelijke slachtoffers) daalt met 1,3 procent tegenover mei vorig jaar. De cijfers gaan enkel over de zogenaamde 'verkeersdoden ter plaatse'.

De daling van het dodental is te wijten aan de evolutie in het Waals gewest, want in Vlaanderen en Brussel evolueerden de cijfers de voorbije maanden niet. In 2009 was er nog sprake van een Vlaamse daling, terwijl het aantal dodelijke slachtoffers in Wallonië toen steeg.

Opvallend is dat het aantal dodelijke slachtoffers op autosnelwegen met 4,5% steeg - tot 116 - ten opzichte van het jaartotaal mei 2009, terwijl het aantal dodelijke ongevallen met 1,9 procent naar beneden ging. Uitgesplitst naar de gewesten valt op dat het aantal dodelijke slachtoffers op de Vlaamse snelwegen zelfs met 18,9 procent aangroeide tot 63. Voor Wallonië gaat het om een daling met 7,1 procent tot 52.
Citaat:
De afname van de vrachtwagenongevallen sinds medio 2007 blijft zich intussen doorzetten, terwijl het aantal doden daar blijft schommelen rond de 100. Twee derde van hen viel in Vlaanderen.

Van alle ongevallen gebeurde 29 procent in het weekend, maar daarbij vielen wel maar liefst 44 procent van de dodelijke slachtoffers. Het aantal weekenddoden stagneerde sinds 2009, met een jaartotaal van 358 voor mei 2010.
Ik vraag mij af wat hun einddoel cijfer is. Ze kunnen toch niet in de illusie leven er ooit in te slagen 0 verkeersdoden te maken?
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 12:20   #2
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Wij hebben een recht op verkeersdoden.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 12:52   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ik vraag mij af wat hun einddoel cijfer is. Ze kunnen toch niet in de illusie leven er ooit in te slagen 0 verkeersdoden te maken?
Een halvering van de verkeersdoden in 2010 met als uitgangsjaar 1998 / 1500 doden, waar ze nadien wel "onbetrouwbare" cijfers van hadden, zogezegd door de beslommeringen van de politiehervorming, in 2003 hebben ze dan de cijfers gehercalibreerd tot en met 2002.
Bron: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/e...%202007_nl.pdf < punt 1.2 Betrouwbaarheid >

Citaat:
http://www.imob.uhasselt.be/var/file...t-haalbaar.pdf
Verkeersdoden halveren tegen 2010 niet haalbaar
HASSELT Het voornemen van de regering om het aantal verkeersdoden tegen 2010 te halveren is niet haalbaar.
Dat zegt Filip Van den Bossche, sinds gisteren doctor in de verkeerskunde aan de Universiteit Hasselt.
In 1998 vielen er nog 1.500 verkeersdoden. Een halvering zou betekenen dat er in 2010 nog 750 verkeersdoden zouden vallen. Dat lijkt te hoog gegrepen, zegt Van den Bossche. Voor zijn doctoraat bekeek hij het aantal verkeersdoden doorheen de tijd en waagde zich aan een voorspelling. Als hij de lijn van de huidige dalende trend de komende jaren doortrekt, voorspellen de meeste modellen 800 tot 900 doden in 2010. Niet slecht, maar geen halvering.
Toch is niet uitgesloten dat het alsnog zou lukken. Van den Bossche gebruikte ongevallencijfers tot en met 2001.
En wat blijkt? Na 2001 is het aantal doden fors gedaald, tot 1.162 in 2004. «Die sterkere daling in de laatste jaren zou de doelstelling toch dichterbij kunnen brengen», zegt Van den Bossche. (PGL)
Toen -cijfers 2005- waren ze nog optimistisch, maar ondanks de economische crisis heeft de dalende trend zich niet doorgezet zoals in andere EU-landen.

Be is ondertussen al afgezakt naar de voorlaatste plaats net voor Griekenland in de EU-15.
In de EU-27 landen hebben enkele Ex-oostbloklanden Be ook al ingehaald betreft verkeersdoden per inwoner.

Laatste evolutie verkeersdoden terplaatse (zonder dodelijke gewonden + 30 dagen)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...mei%202010.pdf

Internationaal, 1e kwartaal 2010:
http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/

Variable Country 2010 2009 Evolutie
Road Fatalities Q1 Q1

Road Fatalities Austria 107 126 - 15 %
Road Fatalities Belgium *Annual(verkeersbarometer) - 1,3 % * jaartotaal t/m maart 2010
Road Fatalities Croatia 83 95 - 13 %
Road Fatalities Czech Republic 123 189 - 35 %
Road Fatalities Denmark 53 74 - 28 %
Road Fatalities Finland 46 54 - 15 %
Road Fatalities Germany 657 812 - 19 %
Road Fatalities Greece 278 315 - 12 %
Road Fatalities Hungary 159 180 - 22 %
Road Fatalities Latvia 32 64 - 50 %
Road Fatalities Lithuania 54 82 - 34%
Road Fatalities Luxembourg 5 8 - 37 %
Road Fatalities Moldova 63 77 - 18 %
Road Fatalities Norway 43 38 + 13 %
Road Fatalities Poland 591 885 - 33 %
Road Fatalities Romania 464 514 - 10 %
Road Fatalities Serbia 108 151 - 28 %
Road Fatalities Slovenia 20 36 - 44 %
Road Fatalities Sweden 49 54 - 9 %
Road Fatalities Turkey 666 750 - 11 %

Evolutie lange termijn:
http://internationaltransportforum.o...f/longterm.pdf
de cijfers voor 2009 zijn in de meeste landen al gekend, de meeste Europese landen hadden een daling van 10 %, Be quasi een status quo of lichte stijging... van 944 naar wslk 955
Citaat:
Volgens de berekeningen van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) kan het totale aantal doden (tot 30 dagen na het ongeval) worden geraamd op 955.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 september 2010 om 13:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 13:30   #4
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Laat maar.

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 2 september 2010 om 13:31.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 13:31   #5
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Laat maar.
Lol Ik reageer en uw post is al veranderd
__________________
La vie n'est bonne qu'à deux choses, découvrir les mathématiques et enseigner les mathématiques
~Siméon Poisson (Wiskundige)

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 13:41   #6
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Lol Ik reageer en uw post is al veranderd
Sorry, ik was iets te vlug geweest.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 15:24   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Nog een redelijk juiste evolutie 2001 - 2009 gevonden op basis van ETSC-Report/juni 2010.
http://www.etsc.eu/documents/ETSC%20...ort%202010.pdf Fig 4, page 15 is identiek met onderstaande grafiek.

uitvergrootbaar:


(6) Fig. 1: Road deaths per million population in 2009 (with road deaths per population in 2001 for comparison)

* 2009: Provisional figures or national estimates based on provisional figures as final figures for 2009 were not yet available at the time of going to print. **UK 2009: ETSC estimate based on EC CARE Quick indicator for GB only.

Be staat 22e op 30 Europese landen in 2009; en het 1e kwart 2010 voorspeld niets goeds, integendeel... (vorige post)

bron: http://www.rsa.ie/Utility/News/2010/...ty-award-2010/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 september 2010 om 15:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 15:27   #8
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 19:42   #9
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.
Tot het u eigen familie is zekers.
Ga ergens anders zeveren, onozelaar.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!

Laatst gewijzigd door stropke : 2 september 2010 om 19:43.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 20:28   #10
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 21:47   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen
Maar kun je wel serieus pech hebben als zulke personen uw verkeersweg kruisen...

Een belabberde verkeersveiligheidsevolutie tov van bijna gans Europa, en vooral tov onze West-Europese buren, is een serieus teken van achteruitgang.

(zie ook mijn handtekening )
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 september 2010 om 22:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 20:38   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een halvering van de verkeersdoden in 2010 met als uitgangsjaar 1998 / 1500 doden, waar ze nadien wel "onbetrouwbare" cijfers van hadden, zogezegd door de beslommeringen van de politiehervorming, in 2003 hebben ze dan de cijfers gehercalibreerd tot en met 2002.
Bron: http://bivvweb.ipower.be/Observ/NL/e...%202007_nl.pdf < punt 1.2 Betrouwbaarheid >



Toen -cijfers 2005- waren ze nog optimistisch, maar ondanks de economische crisis heeft de dalende trend zich niet doorgezet zoals in andere EU-landen.

Be is ondertussen al afgezakt naar de voorlaatste plaats net voor Griekenland in de EU-15.
In de EU-27 landen hebben enkele Ex-oostbloklanden Be ook al ingehaald betreft verkeersdoden per inwoner.

Laatste evolutie verkeersdoden terplaatse (zonder dodelijke gewonden + 30 dagen)
http://bivvweb.ipower.be/baro/docs_n...mei%202010.pdf

Internationaal, 1e kwartaal 2010:
http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/

Variable Country 2010 2009 Evolutie
Road Fatalities Q1 Q1

Road Fatalities Austria 107 126 - 15 %
Road Fatalities Belgium *Annual(verkeersbarometer) - 1,3 % * jaartotaal t/m maart 2010
Road Fatalities Croatia 83 95 - 13 %
Road Fatalities Czech Republic 123 189 - 35 %
Road Fatalities Denmark 53 74 - 28 %
Road Fatalities Finland 46 54 - 15 %
Road Fatalities Germany 657 812 - 19 %
Road Fatalities Greece 278 315 - 12 %
Road Fatalities Hungary 159 180 - 22 %
Road Fatalities Latvia 32 64 - 50 %
Road Fatalities Lithuania 54 82 - 34%
Road Fatalities Luxembourg 5 8 - 37 %
Road Fatalities Moldova 63 77 - 18 %
Road Fatalities Norway 43 38 + 13 %
Road Fatalities Poland 591 885 - 33 %
Road Fatalities Romania 464 514 - 10 %
Road Fatalities Serbia 108 151 - 28 %
Road Fatalities Slovenia 20 36 - 44 %
Road Fatalities Sweden 49 54 - 9 %
Road Fatalities Turkey 666 750 - 11 %

Evolutie lange termijn:
http://internationaltransportforum.o...f/longterm.pdf
de cijfers voor 2009 zijn in de meeste landen al gekend, de meeste Europese landen hadden een daling van 10 %, Be quasi een status quo of lichte stijging... van 944 naar wslk 955

Miljaar en dan zetten we al die flitspalen en dan blijkt dat ze geen zier helpen...

Wat als de verkeersveiligheid stijgt met de vernieuwing van het autopark, die in Belgie niet gebeurd is... omdat wij niet wilden de autoindustrie steunen tijdens de crisis
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 22:46   #13
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Zelfs al is het aantal verkeersdoden met de helft gedaald -wat dus effectief zo is!- dan is het meer dan de moeite waard om er voor te ijveren.

Zeker wanneer we weten dat het merendeel van de slachtoffers jonge mensen zijn aan het begin van hun leven, en die dus van grote waarde zijn voor onze maatschappij.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 22:51   #14
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Tot het u eigen familie is zekers.
Ga ergens anders zeveren, onozelaar.
Dat is nochtans de mening van het volk.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 22:56   #15
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
verkeersdoden zijn een natuurlijke zuivering van hen die niet geschikt zijn een voertuig te beheersen
Als het je bedoeling is om de idioot uit te hangen dan lukt dit je wonderwel. Wat een bijzonder achterlijke redenering!
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 22:59   #16
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Wat ik mis zijn de omstandigheden waarbij ongelukken gebeuren. Zeggen dat je er iets aandoet door flitspalen bij te plaatsen is niet altijd effectief. Dit zal maar effectief zijn voor bepaalde omstandigheden maar het brengt geld op. Kreukelpalen en motovriendelijke wegrasteringen zal je nooit horen als oplossing wegens te duur en niet-winstgevend. Men kan veel meer dodelijke ongelukken vermijden als men naar de aard van de ongelukken kijkt en oplossingen bedenkt die relevant zijn.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 23:01   #17
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Verkeersdoden is iets wat wij erbij nemen.

Zij zijn noodzakelijk voor de vooruitgang.
De enige groep die er wat aan heeft aan verkeersdoden, zijn ziekelijke mensen, orgaanacceptoren dus, die nood hebben aan een hart , nier, longen ed, vaak door ouderdom en of slechte levensstijl.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 23:03   #18
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
MaGNiFiCaT's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2007
Locatie: overal en nergens
Berichten: 13.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Wat ik mis zijn de omstandigheden waarbij ongelukken gebeuren. Zeggen dat je er iets aandoet door flitspalen bij te plaatsen is niet altijd effectief. Dit zal maar effectief zijn voor bepaalde omstandigheden maar het brengt geld op. Kreukelpalen en motovriendelijke wegrasteringen zal je nooit horen als oplossing wegens te duur en niet-winstgevend. Men kan veel meer dodelijke ongelukken vermijden als men naar de aard van de ongelukken kijkt en oplossingen bedenkt die relevant zijn.

Sensibilisering lijkt me heel doeltreffend en ook wel de hoge boete's.

Enja ook ik heb al vaak hoge boete's moeten betalen, maar ja ik moest me maar houden aan de reglementen.
__________________
Voorlopig wordt mijn idool niet meer weergegeven, wegens altoos wederkerende spot tegenover Haar. Mijn excuses aan Haar. Ik had dit nooit zo lang mogen laten duren!!
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 23:08   #19
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.375
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Sensibilisering lijkt me heel doeltreffend en ook wel de hoge boete's.

Enja ook ik heb al vaak hoge boete's moeten betalen, maar ja ik moest me maar houden aan de reglementen.
Hoge boetes voor zware fouten ben ik akkoord mee maar hoge boetes voor kleine overtredingen is een stap te ver voor mij.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2010, 23:10   #20
Discobitch
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 augustus 2010
Locatie: Duits Nepal
Berichten: 845
Standaard

Ter plekke uitvoeren van de doodstraf voor dronken bestuurders lijkt mij een noodzakelijke maatregel.

Wie tegen is, vindt verkeersdoden een goede zaak.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be