Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 2 september 2010, 22:35   #1621
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
U zou beter in Brussel komen wonen en stemmen, en uw tomeloze jeugdige energie gebruiken om hier een leuk Vlaams café of eethuis uit de grond te stampen.

Ik beloof dat ik een vaste klant word

Een crèche openen is ook goed. Daarvoor zijn anderen dan weer vragende partij.
Nee, dank u. Ik voel er geen enkele behoefte toe. Niet voor de eerste suggestie en nog minder voor de tweede. Brussel heeft me net zo min te bieden als de plaats waar ik vandaan verhuisd ben.
kizzy is offline  
Oud 2 september 2010, 22:38   #1622
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het verklaart in ieder geval voor een deel jouw wereldvreemde houding tegenover het probleem Brussel. Denk jij nu echt door een virtuele muur op te trekken tussen Brussel en de rest van Vlaanderen, waar het middenin ligt, dat je alle negatieve uitwassen van Brussel daarbinnen gaat houden? Dat het beleid in Brussel op geen enkele manier op Vlaams-Brabant of nog verder gaat afstralen?

Mensen als jou met hun wegvluchtflamingantisme bevestigen mij, hoe graag ik het ook anders zou willen zien, in mijn stelling dat Vlaanderen mentaal nog niet rijp is voor onafhankelijkheid.
En ik vrees dat als Vlaanderen mentaal nóg rijper zou moeten worden, dat het wel eens zou kunnen gaan rotten, waarna er niet meer op volwassen wijze gescheiden kan worden. Persoonlijk verkies ik een vreedzaam scenario, maar ja, er zijn er ook anderen he.
kizzy is offline  
Oud 2 september 2010, 22:39   #1623
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik kom ook uit West-Vlaanderen, maar woon nu in mijn Hoofdstad. Lekker ver weg van Diksmuide en Steenstraete.
Ik gun het u. Als ex-inwoner van een grootstad heb ik niet de minste heimwee.
kizzy is offline  
Oud 2 september 2010, 22:40   #1624
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
waar gaat dat over?
Een heel dossier over de crisis, voornamelijk stukken die eerder al in de Belgische pers verschenen, maar ook wat nieuwe, eigen artikels. Eentje daarvan trok mijn bijzondere aandacht. Het gaat om een 'fictieve brief' van Bart De Wever aan een al even fictieve vriend (en medestander) 'Piet', waarin hij zijn strategie uiteenzet.

In deze fictieve brief laat Bart De Wever dus (zogezegd, want het blijft een fictieve brief) het achterste van z'n tong zien. En daaruit blijkt dan dat Bart een cynische machiavellist is, die enkel uit is op revanche en de verovering van Brussel. Hij is ook vrij lomp en bruut, en een beetje megalomaan.

Let wel, de schrijver waarschuwt de lezer in de eerste zin van zijn werkstuk dat het 'fictie' is, maar besluit toch met de opmerking dat de 'fictie' wel eens heel dicht bij de waarheid zou zitten.

Straf stukje propaganda, moet ik zeggen.
-> "Fight The Power!" (Public Enemy)
-> "Facts don't care about your feelings" (Ben Shapiro)
djimi is offline  
Oud 2 september 2010, 22:42   #1625
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kizzy Bekijk bericht
Ik gun het u. Als ex-inwoner van een grootstad heb ik niet de minste heimwee.
Spijtig.

Ik zou écht wel vaak bij u aan de toog hebben gehangen, hoor
djimi is offline  
Oud 2 september 2010, 22:47   #1626
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals de Franse grondwet er voor zorgt dat in Frankrijk de enige officiële taal het Frans is en er ook in het Frans lesgegeven wordt, ook al wonen daar evenzeer anderstaligen als hier. Frankrijk wordt op geen enkele wijze verplicht om met die 'minderheden' rekening te houden of er faciliteiten voor toe te staan. Vlaanderen binnen België wel. Vlaanderen als onafhankelijk land is vrij om haar wetten op te stellen, zolang die niet indruisen tegen de wetten van Europa. En wat is Frankrijk meer dan een onafhankelijk Vlaanderen waardoor Vlaanderen niet vrij zou zijn een eentalig land te worden zonder faciliteiten voor gelijk welke minderheden?
Er valt echt wel wat voor Frankrijk te zeggen (de uitvinding van "Vrijheid, Gelijkheid, Broederlijkheid", bijvoorbeeld), maar net dat ene nu door u vermelde aspect stoot mij flink tegen de borst. Ik vind het dan ook absoluut geen goed idee uitgerekend daarin het Franse voorbeeld te volgen.
Ik zal me daar uit alle macht tegen verzetten.
djimi is offline  
Oud 2 september 2010, 23:04   #1627
kizzy
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Er valt echt wel wat voor Frankrijk te zeggen (de uitvinding van "Vrijheid, Gelijkheid, Broederlijkheid", bijvoorbeeld), maar net dat ene nu door u vermelde aspect stoot mij flink tegen de borst. Ik vind het dan ook absoluut geen goed idee uitgerekend daarin het Franse voorbeeld te volgen.
Frankrijk is slechts één van de vele landen die ik hier als voorbeeld kan aanhalen waar 1 nationale taal gevoerd wordt. De vraag was hoe een grondwet de verdere verfransing zou kunnen tegengaan; wat
in mijn stelling perfect zou kunnen werken.
kizzy is offline  
Oud 2 september 2010, 23:21   #1628
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Spijtig.

Ik zou écht wel vaak bij u aan de toog hebben gehangen, hoor
Is het aan de toog dat gij aan uw wijsheden gekomen bent? Niet moeilijk dat die dan op de gerieve van Brussel afgestemd zijn.
Garry is offline  
Oud 2 september 2010, 23:25   #1629
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is toch niet meer dan normaal? Duitsland is toch ook eentalig Duits. Als je daar wil gaan wonen is het toch logisch dat ge daar Duits zult moeten spreken. Waarom zou dat dan binnen een onafhankelijk Vlaanderen niet zo mogen zijn? 't Zal buigen of barsten worden voor de Francione. Wat niet wil zeggen dat ge geen Frans moogt kunnen hé, of in eigen kring moogt spreken. Er zijn er hier zoveel anderstalige die Russisch spreken, maar op hun werk en elders spreken ze Nederlands, de ene al wat beter dan de andere. Waarom kunnen de Francofone dat niet ?

Laatst gewijzigd door Garry : 2 september 2010 om 23:31.
Garry is offline  
Oud 2 september 2010, 23:53   #1630
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen die Vlaanderen Zonder Brussel 'vrij en vrolijk' wensen te houden, kan ik maar één raad geven: maak van Sint-Genesius-Rode jullie hoofdstad, en loop er massaal weg.
Als zich daar 300 Nederlandstalige gezinnen zouden vestigen zou Rode weer een politieke Nederlandstalige meerderheid kennen.

Maar ja, het is te duur hè.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 3 september 2010, 00:01   #1631
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... En daaruit blijkt dan dat Bart een cynische machiavellist is, die enkel uit is op revanche en de verovering van Brussel. Hij is ook vrij lomp en bruut, en een beetje megalomaan.

...

Laat ons hopen, bidden en smeken dat het allemaal waar is.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 3 september 2010, 00:11   #1632
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als alles in Brussel zo goed gaat en als Brussel zoveel oplevert, waarom hebben ze dan extra geld nodig,

Dan kunnen ze nog wat meer geld door sluisen naar de Franstalige gemeenschap.
Wat trouwens helemaal haar bevoegdheid niet is.
daiwa is offline  
Oud 3 september 2010, 00:43   #1633
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Garry
Duitsland is niet zo eenzijdig taalkundig gestructureerd als Frankrijk. In Duitsland worden 4 nationale minderheden erkend, die alleszins in 3 van de 4 gevallen er sinds eeuwen inheems zijn. Deze laatsten beschikken eveneens over taalkundige administratieve en deels politieke rechten en voorzieningen.
Dit zijn de Denen (50.000), de Noord-Friezen (50.000) en de Slavische Sorben (50.000). Vervolgens zijn er nog de al dan niet 'nomadische Sinti en Roma (70.000).

In Frankrijk krijgen de regionale minderheden (enkele miljoenen) zoals de Elzassers en Lotharingers, de Corsicanen, de Catalanen, de Basken, de Bretoenen en de Vlamingen nagenoeg niets van dat alles. En dan spreken we nog niet van de langue d'oc - streken. Uithangborden, straatnaamborden, bedrijfsnamen, administratie, justitie enz... verplicht in het Frans. Als er iets taalkundig cultureels plaats vindt, dan gebeurt dat enkel in het bewust gestimuleerde en vaak verbasterde gewesttaaltje en nooit in de kultuurtaal.
Oud 3 september 2010, 06:27   #1634
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik kijk nooit naar VTM en wat dat moeilijk uitdrukken betreft, dat voorrecht wil ik van de Nederlanders niet afpakken. Zit daar eigenlijk wel iemand bij die Nederlands kan? Het is mij anders al dikwijls opgevallen dat ze van geslachten ook niets afweten. Ze mogen niets anders dan meisjes bij hebben dan zeggen ze nog steeds," kom op jongens". Om nog maar te zwijgen over alle andere foute vervoegingen en verkeerde taalgebruik, het wemelt er van. Veel te veel om hier op te sommen. Zou pagina's vol zijn.
Allemaal waar. Maar toch klinken veel Vlamingen erg stuntelig en hortend wanneer ze Nederlands praten.
Oud 3 september 2010, 07:10   #1635
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
@ Garry
Duitsland is niet zo eenzijdig taalkundig gestructureerd als Frankrijk. In Duitsland worden 4 nationale minderheden erkend, die alleszins in 3 van de 4 gevallen er sinds eeuwen inheems zijn. Deze laatsten beschikken eveneens over taalkundige administratieve en deels politieke rechten en voorzieningen.
Dit zijn de Denen (50.000), de Noord-Friezen (50.000) en de Slavische Sorben (50.000). Vervolgens zijn er nog de al dan niet 'nomadische Sinti en Roma (70.000).

In Frankrijk krijgen de regionale minderheden (enkele miljoenen) zoals de Elzassers en Lotharingers, de Corsicanen, de Catalanen, de Basken, de Bretoenen en de Vlamingen nagenoeg niets van dat alles. En dan spreken we nog niet van de langue d'oc - streken. Uithangborden, straatnaamborden, bedrijfsnamen, administratie, justitie enz... verplicht in het Frans. Als er iets taalkundig cultureels plaats vindt, dan gebeurt dat enkel in het bewust gestimuleerde en vaak verbasterde gewesttaaltje en nooit in de kultuurtaal.
In een aantal Duitse steden heeft het Turks ondertussen ook al een - zij het voorlopig beperkt - plaatsje gekregen: tweetalige (Duits-Turks) aankondigingen/affiches in pakweg banken zijn niet zo ongewoon.
djimi is offline  
Oud 3 september 2010, 07:12   #1636
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Is het aan de toog dat gij aan uw wijsheden gekomen bent? ...
Neen. Ik kom ze enkel aan de toog verkondigen, en ga daarmee door tot iemand mij de mond komt snoeren, of tot aan (of voorbij) het sluitingsuur
djimi is offline  
Oud 3 september 2010, 07:36   #1637
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

In Franstalig België zijn ze veel meer bezig met het einde van België dan in Vlaanderen. je moet maar de opiniestukken lezen in de Franstalige kranten de laatste weken.

bv in La Libre dit weekend:
Citaat:
Si aucun accord n’est possible, si le seul projet que peut accepter M. De Wever est celui qui mène tout droit �* l’indépendance de la Flandre, il faudra peut-être, �* contrecœur, changer de registre et entamer des négociations plus fondamentales. Mieux vaut s’y préparer.
tel daarbij de uitspraken van Onkelinckx, van Moureaux of Picquet en je weet dat ze daar véél verder staan dan bij ons. Je moet de hele discussies over Brussel trouwens zo bekijken, ze zijn de aanhechting van Wallonië aan Brussel zwaar aan het voorbereiden. Ook Demotte pleitte voor een versterking van het Brussels Gewest en zelfs de afschaffing van de Gemeenschappen.

hier in Vlaanderen lees je vooral dat er een oplossing moet komen omdat Di Rupo en De Wever de enigste zijn die het kunnen oplossen.

maar uiteraard zijn het de Vlamingen die de separatisten zijn....
Oud 3 september 2010, 09:16   #1638
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een aantal Duitse steden heeft het Turks ondertussen ook al een - zij het voorlopig beperkt - plaatsje gekregen: tweetalige (Duits-Turks) aankondigingen/affiches in pakweg banken zijn niet zo ongewoon.
In de steden Kleve en Gronau is het Nederlands nadrukkelijk aanwezig; op straat, op uithangborden, op aankondigingen en in winkels. In Noord-Duitsland, waar door dialectsprekers Nedersaksisch wordt gesproken, maakt het Nederlands een opmerkelijke opgang. Tot in Hamburg kijkt de jeugd graag naar het NOS-Jeugdjournaal.
Ernst Niessen is offline  
Oud 3 september 2010, 09:22   #1639
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Heb ik ook al meermaals gezien op luchthavens (bv. Stuttgart).
Zwartengeel is offline  
Oud 3 september 2010, 12:39   #1640
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind ik niet kunnen. Als je daar mee begint, waar eindigt dat dan. Dat is om miserie vragen. Dat eindigt in moeten of er ontstaan rellen.
Garry is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be