![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is een wiskundig beest, de "metrische tensor" die aangeeft wat de AFSTAND is tussen twee punten, en wij zijn gewoon (en ons taalgebruik is getuned) om te denken in een ruimte waar de metrische tensor een heel speciale vorm heeft. Die ruimte heet "een Euclidische ruimte". In een Euclidische ruimte is het mogelijk om orthonormale coordinaten in te voeren, en in die coordinaten neemt de metrische tensor de vorm aan die we kennen: afstand = sqrt((xa-xb)^2 + (ya-yb)^2 + (za-zb)^2) Aangezien die metrische tensor daar constant is, is de enige manier om "groter" te worden voor een stuk ruimte (een verzameling punten), om extra punten "van buiten" in te zwelgen. Maar in Einstein's theorie is de metrische tensor net een fysische grootheid die verandert in plaats en tijd, naargelang de aanwezigheid van massa, energie en impuls. In zulke ruimte bestaat er ten eerste niet altijd een universeel systeem orthonormale coordinaten (er is een stelling die zegt dat het altijd mogelijk is om LOKAAL een orthonormaal stel coordinaten te bedenken, maar die zullen minder en minder orthonormaal zijn naargelang men zich verwijdert van het punt ; dat wil dus zeggen dat LOKAAL gezien we altijd kunnen denken dat we in een stukje Euclidische ruimte zitten, maar dat de stukken verderop "krom lijken"). Welnu, in zulke ruimte is het mogelijk om met "hetzelfde stuk ruimte" een groter en groter volume te beschrijven, zonder moeten "punten van daarbuiten" in te zwelgen. DAT is wat men verstaat onder "het heelal dijt uit". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#182 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gokt er gewoon op, he. Als je die relatie de moeite waard vindt, dan ben je bereid een risico te nemen, he. No risk, no fun. Als je zekerheid wil, dan zit je er al naast van in 't begin. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#183 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik studeer geschiedenis, ik werk niet met empirische bewijzen, maar interpreteer bronnen. 'God' is mijn domein vind ik. God heeft een lange complexe geschiedenis. Veel langer dan kantiaanse categorieën en elementaire deeltjes en zo. De geschiedenis van die dingen ontrafelen vind ik véél interessanter dan het contemporain gehakketak tss gelovigen en atheïsten, of de kosmologie van de dag. Al bij al wel koele topic. Maar teveel gedomineerd door ingenieurstypes. Coördinatenstelsels. Hoe je daar geil kunt van worden, is way beyond me. Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 4 september 2010 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ja, het is hier gedomineerd door ingenieurs. Juist omdat het gehakketak op een heel materieel niveau plaatsvindt. Men eist bewijzen (wat het ook moge wezen), stelt probabilistische schema's op, construeert stropoppen, et cetera. Maar hoe bereikt men die mensen nog? Een historisch perspectief vind ik veel nuttiger dan een wetenschappelijk perspectief. Maar. Ik ken veel mensen die zich blind beginnen te staren op het historische en het antropologische. Voor wie de goden slechts elementen zijn van een wereldvisie. En voor wie religie geen betekenis heeft buiten een onderzoeksobject zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kijk je op naar juffies die veel moeite doen ? Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 4 september 2010 om 14:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#188 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#189 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En anders? Het kan steeds een uitdaging worden. Laatst gewijzigd door Discobitch : 4 september 2010 om 14:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#190 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#192 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Plots is hier wel ruimte voor vermoedens. Alsof de natuurwetten in elkaar zijn geklapt. En de ware natuur van parcifal zich manifesteert in het vrijgekomen gat. Een soort wormgat voor z'n ruimteschip ? Citaat:
Tune van je XXX-files ? Laatst gewijzigd door Touch me Baby : 4 september 2010 om 17:18. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#195 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zoiets. De sample aan't einde is eentje van een ruimtelancering. Geen idee welke, aan de kwaliteit en de woorden te horen een vrij recentige. Juist de eerste seconden van de lancering. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Er zijn genoeg gelovige wetenschappers om die stelling te ondersteunen. Zonder zelfs maar te googelen: Ken Miller, devoot katholiek. Heeft in het proces Katzmiller vs Dover tégen het Intelligent Design getuigd en heeft Behe tot een hoopje ellende gereduceerd. Robert Bakker, de man die de hypothese lanceerde dat de dyno's warbloedig zouden zijn. Hij is overigens een "pentecostal preacher'. Christian de Duve, het gros van zijn werk situeert zich eerder rond cytologie, maar heeft ook een boek geschreven "live evolves". Was gelovig katholiek. Stephen Jay Gould, heeft ook getuigd, tegen het creationisme (Mclean vs Arkansas). Hij zangern (of voorzanger) in zijn synagoge. Ongetwijfeld zijn er meer. veel meer, zoals Francis Collin leider van de human genome project). Maar dat is genoeg om aan te tonen dat wat je schreef onzin is.
![]() |
![]() |
#197 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar het is bijzonder arrogant iets wat je zelf overduidelijk niet begrijpt te gaan bestempelen als 'niet nadenken'. Dus zeg ik aan jullie, materialisten: kijk nu toch eens wat verder dan jullie neus lang is, jongens. Ik sluit af met een quote van jou: Citaat:
Fred. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Ik hou niet van dat woord.
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als jouw partner in haar dagboek schrijft dat ze verliefd is op jou en jou dat laat lezen, en enkele jaren later maken jullie enkel nog ruzie, vrijt zij al met iemand anders, en staat zij haar koffers te pakken, geloof jij dan nog dat zij verliefd is op jou? Immers alles wijst erop dat dat niet zo is, maar het staat natuurlijk wel in een of ander boekje dat lang geleden geschreven is.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben een atheïst, en een rationeel iemand, en ik besef dat emoties bestaan, ook al kan ik er geen foto van maken, ze kunnen perfect aangetoond worden aan de hand van hormonen & hersenactiviteit. Het besef dat emoties niets meer zijn dan elektrische impulsen in de hersenen & hormonen veranderd niets aan de intensiteit van de emoties en onze drang om ernaar te handelen.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |