Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 6 september 2010, 17:23   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
Uw onderschrift is trouwens niet helemaal correct. Het zou namlijk '50% +1 van de burgers' moeten zijn.
Inderdaad, Bad Attilla is een verrader van de Vlaemsche Zaek.
Al die geniepige limiteringen tasten maar de Rechten van het Vlaemsche Volk aan.
filosoof is offline  
Oud 6 september 2010, 17:27   #62
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zal dus géén akkoord komen.
laat ons dus bezighouden met de boedelscheiding ipv verder aan te modderen.
BDW speelde met EDR hetzelfde spelletje dat hij met YLT speelde. Verwonderlijk dat een intelligent man als EDR dat niet voorzag.
filosoof is offline  
Oud 6 september 2010, 17:30   #63
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Voor de Franstaligen zijn de laatste 3 maanden bijna alle taboe's gevallen rond staatshervorming (sociale zekerheid, fiscaliteit, zelfs, zij het op een (veel te) voorzichtige manier, de financieringswet) en toch blijven zij op een muur stuiten.
Er zijn inderdaad een aantal taboe's gevallen. Er wordt inderdaad over zaken gesproken die enkele jaren geleden nog onbespreekbaar waren. Maar als de financieringswet niet herzien wordt, in de richting van een veel grotere responsabilisering van de deelstaten, dan hebben de Franstaligen de facto helemaal niets toegegeven.
En zelfs als die financieringswet wel in die zin wordt gewijzigd, dan is dat nog een toegeving waar de Franstaligen zelf op termijn niet slechter zullen van zijn. Een Demotte weet dat, maar anderen (en dan vooral CDH) blijven bang vasthouden aan hun bestaande positie.
gertc is offline  
Oud 6 september 2010, 17:48   #64
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Al die geniepige limiteringen tasten maar de Rechten van het Vlaemsche Volk aan.
Waaruit zou blijken dat mijn opmerking dit inhield???

Probeer een beetje op de inhoud te reageren ipv mensen woorden in hun mond te leggen.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 17:52   #65
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik denk dat bij de nieuwe onderhandelingen de N-VA terug alles op tafel gaat gooien (confederaal Belgiê, splitsing RSZ, ...) gesteund door de CD&V
dan wordt het weer leuk

Laatst gewijzigd door Shadowke : 6 september 2010 om 17:52.
Shadowke is offline  
Oud 6 september 2010, 18:44   #66
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De timing m'n beste, ze herhaalt het
nadat Pieters en Flahaut uitgestuurd werden,
nadat duidelijk geworden is dat met dezelfde 7 partijen verdergegaan wordt,
nadat in het heetst van de strijd geen definitieve woorden gevallen zijn (opvallend toch hoe vrijdagavond niemand echt panikeerde, maar eerder zei dat ze er wel uit zouden raken).

Dit betekent 2 zaken: blufpoker of een verborgen agenda (verkiezingen of degelijk uitgewerkt alternatief voor WalloBrux met Frankrijk of zo)?

Gezien de gematigde reacties vanmorgen, lijkt het me eerder het eerste geweest te zijn.
Dat klopt hoor, op dit ogenblik gaat het duidelijk om spinning zowel naar de Franstaligen als naar de Vlamingen toe. C'est de bonne guerre, de N-VA doet het eveneens.

Maar ik herhaal het, daarnaast is er een tendens van Wallonie om steeds minder de "Belgique �* tout prix"-weg te bewandelen en dit, sinds een vijftal jaren. Kijk naar de uitspraken van de Waalse politici, en je merkt zeer duidelijk dat er een soort "emancipatiegevoel" aan het opkomen is met als concept: "als de Vlamingen toch niet meer samen willen leven met ons, dan moeten wij daar de gevolgen van dragen en onze eigen weg gaan."

Pas op, de Franstaligen weten dat dit op dit ogenblik niet haalbaar is, waardoor de enige optie aanhechting aan Frankrijk is, wat ook voor serieuze problemen zorgt zoals je het in een andere post zeer goed uitlegt. Dit gezegd zijnde, ik ben niet eens zeker dat de Walen echt tegen een aansluiting bij Frankrijk zouden zijn, hoor...

Maar eens de economische revival in Wallonie een structureel feit is, hebben de Walen het Vlaams geld niet meer nodig, en zal de boodschap duidelijker worden: "doen we nog verder, NU? ja/neen". Dit scenario is momenteel niet aan de orde wegens te zwakke economie in Wallonië. Dus ja, spinning van Onkelinx, maar niet zo onschuldig als het lijkt.
Oud 6 september 2010, 18:49   #67
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw onderschrift is trouwens niet helemaal correct. Het zou namlijk '50% +1 van de burgers' moeten zijn.
Klopt, maar is minder sexy.
Oud 6 september 2010, 19:03   #68
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
Wat mij echter veel meer zorgen baart is de uispraak van De Wever: "niemand in Vlaanderen is voor onafhankelijkheid".
Volgens de poll op deredactie.be toch al 51%. Zelfs De Wever vergist zich al eens.
fonne is offline  
Oud 6 september 2010, 19:06   #69
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Volgens de poll op deredactie.be toch al 51%. Zelfs De Wever vergist zich al eens.
Meer dan eens.
system is offline  
Oud 6 september 2010, 19:12   #70
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat klopt hoor, op dit ogenblik gaat het duidelijk om spinning zowel naar de Franstaligen als naar de Vlamingen toe. C'est de bonne guerre, de N-VA doet het eveneens.

Maar ik herhaal het, daarnaast is er een tendens van Wallonie om steeds minder de "Belgique �* tout prix"-weg te bewandelen en dit, sinds een vijftal jaren. Kijk naar de uitspraken van de Waalse politici, en je merkt zeer duidelijk dat er een soort "emancipatiegevoel" aan het opkomen is met als concept: "als de Vlamingen toch niet meer samen willen leven met ons, dan moeten wij daar de gevolgen van dragen en onze eigen weg gaan."

Pas op, de Franstaligen weten dat dit op dit ogenblik niet haalbaar is, waardoor de enige optie aanhechting aan Frankrijk is, wat ook voor serieuze problemen zorgt zoals je het in een andere post zeer goed uitlegt. Dit gezegd zijnde, ik ben niet eens zeker dat de Walen echt tegen een aansluiting bij Frankrijk zouden zijn, hoor...

Maar eens de economische revival in Wallonie een structureel feit is, hebben de Walen het Vlaams geld niet meer nodig, en zal de boodschap duidelijker worden: "doen we nog verder, NU? ja/neen". Dit scenario is momenteel niet aan de orde wegens te zwakke economie in Wallonië. Dus ja, spinning van Onkelinx, maar niet zo onschuldig als het lijkt.
Kom zeg, de Franstaligen weten ook al heel lang dat het de Vlamingen niet om een onafhankelijk Vlaanderen te doen is (kijk naar de verkiezingsuitslagen van vóór het BHV-arrest), maar om meer autonomie binnen een federaal België.

Sinds de campagne tot en met de onderhandelingen was het modewoord 'responsabilisering'. Net daarover struikelen de onderhandelaars; vanuit Vlaams oogpunt het feit dat de Franstaligen de herziening van de financieringswet op de lange baan willen schuiven terwijl ze de herfinanciering van Brussel in een bijzondere wet willen gieten (met speciale meerderheden dus, zie draad over 'Di Rupo's voorstel in detail').

Als de partij, die er tot dan niet in geslaagd zichzelf en z'n medestanders te overtuigen van het belang van echte financiële verantwoordelijkheid, dan via 3 toppersonen laat ontvallen dat ze zich voorbereiden om het alleen te doen, is dit voor mij niet echt geloofwaardig.

Wat de tendens ook moge wezen.

Over er wat er zou/zal gebeuren van zodra Wallonië economisch sterker staat, heb ik geen idee. Maar begrijp dat het zeker niet m'n bedoeling is om blij te zijn met een economisch zwak Wallonië. Integendeel, als 1ste handelspartner van Vlaanderen, hebben we alle belang bij een Wallonië met meer dan voldoende koopkracht.

't moet alleen geen broekzak-vestzak operatie worden
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 19:14   #71
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Meer dan eens.
Hoe hard gingen de Vlaamsnationalisten nu weer achteruitboeren bij de verkiezingen van dit najaar?
fonne is offline  
Oud 6 september 2010, 19:15   #72
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Hoe hard gingen de Vlaamsnationalisten nu weer achteruitboeren bij de verkiezingen van dit najaar?
Zoals ik reeds zei, een 2 �* 3%, maar vermoedelijk iets meer. De NVA, wel te verstaan.

Laatst gewijzigd door system : 6 september 2010 om 19:15.
system is offline  
Oud 6 september 2010, 19:36   #73
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kom zeg, de Franstaligen weten ook al heel lang dat het de Vlamingen niet om een onafhankelijk Vlaanderen te doen is (kijk naar de verkiezingsuitslagen van vóór het BHV-arrest), maar om meer autonomie binnen een federaal België.

Sinds de campagne tot en met de onderhandelingen was het modewoord 'responsabilisering'. Net daarover struikelen de onderhandelaars; vanuit Vlaams oogpunt het feit dat de Franstaligen de herziening van de financieringswet op de lange baan willen schuiven terwijl ze de herfinanciering van Brussel in een bijzondere wet willen gieten (met speciale meerderheden dus, zie draad over 'Di Rupo's voorstel in detail').

Als de partij, die er tot dan niet in geslaagd zichzelf en z'n medestanders te overtuigen van het belang van echte financiële verantwoordelijkheid, dan via 3 toppersonen laat ontvallen dat ze zich voorbereiden om het alleen te doen, is dit voor mij niet echt geloofwaardig.

Wat de tendens ook moge wezen.

Over er wat er zou/zal gebeuren van zodra Wallonië economisch sterker staat, heb ik geen idee. Maar begrijp dat het zeker niet m'n bedoeling is om blij te zijn met een economisch zwak Wallonië. Integendeel, als 1ste handelspartner van Vlaanderen, hebben we alle belang bij een Wallonië met meer dan voldoende koopkracht.

't moet alleen geen broekzak-vestzak operatie worden
Hééé, pas op hé. Ik zeg niet dat dat mijn mening is, ik zeg wat ik denk wat in de geest van de Franstaligen leeft. En gezien ik er elke dag mee in contact ben (niet alleen in Brussel, verre van) heb ik toch een beperkt beeld van wat er in Wallonie leeft.

Volgens mij is het nu eenmaal zo dat de N-VA in Wallonie en Brussel als een separatistische partij wordt gezien (het artikel 1 van hun statuten zijn toch vrij duidelijk ). Een partij die dan ook zo ongeveer 30% van de Vlaamse stemmen heeft behaald. De Walen trekken daar hun conclusies uit, ja, en misschien zijn zij verkeerd. Maar laten wij eerlijk zijn, Vlaams-nationalisten spreken ook van de "V-partijen" die eens zij de meerderheid hebben, Vlaanderen onafhankelijk zullen verklaren.

Scheefgetrokken conclusies, clichés, veralgemeningen komen niet enkel bij Vlaams-nationalisten of Vlaamse Belgicistische voor, hoor, ook de Brusselaars en de Walen hebben er last van.

Weet je, ik herinner mij nog toen het VB bijna 25% van de stemmen had behaald (in 2004 als ik mij niet vergis). De volgende maandag ben ik naar het werk gegaan, en het eerste ding dat een Franstalige collega (perfect tweetalig dan nog) tegen mij zei was "stel u voor, een kwart van de Vlaamse collega's zijn racisten." Om maar te zeggen hoe clichés het beeld van de bevolking teisteren.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 6 september 2010 om 19:36.
Bad Attila is offline  
Oud 6 september 2010, 19:45   #74
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Hééé, pas op hé. Ik zeg niet dat dat mijn mening is, ik zeg wat ik denk wat in de geest van de Franstaligen leeft. En gezien ik er elke dag mee in contact ben (niet alleen in Brussel, verre van) heb ik toch een beperkt beeld van wat er in Wallonie leeft.

Volgens mij is het nu eenmaal zo dat de N-VA in Wallonie en Brussel als een separatistische partij wordt gezien (het artikel 1 van hun statuten zijn toch vrij duidelijk ). Een partij die dan ook zo ongeveer 30% van de Vlaamse stemmen heeft behaald. De Walen trekken daar hun conclusies uit, ja, en misschien zijn zij verkeerd. Maar laten wij eerlijk zijn, Vlaams-nationalisten spreken ook van de "V-partijen" die eens zij de meerderheid hebben, Vlaanderen onafhankelijk zullen verklaren.

Scheefgetrokken conclusies, clichés, veralgemeningen komen niet enkel bij Vlaams-nationalisten of Vlaamse Belgicistische voor, hoor, ook de Brusselaars en de Walen hebben er last van.

Weet je, ik herinner mij nog toen het VB bijna 25% van de stemmen had behaald (in 2004 als ik mij niet vergis). De volgende maandag ben ik naar het werk gegaan, en het eerste ding dat een Franstalige collega (perfect tweetalig dan nog) tegen mij zei was "stel u voor, een kwart van de Vlaamse collega's zijn racisten." Om maar te zeggen hoe clichés het beeld van de bevolking teisteren.
Niet alle Vlaamsnationalisten (hetgeen ik overigens zelf niet ben, maar ook geen Belgicist), vooral VB'ers.

Realisten weten dat, indien België opgedoekt wordt, dit steeds in wederzijds overleg zal gebeuren (met behulp van internationale instanties zonder twijfel).

Maar het gaat me er vooral om dat de PS nu plots over het einde van België praat, terwijl het niet willen veranderen van België sinds meerdere jaren (on est demandeur de rien, n'est-ce pas?) de oorzaak is van het feit dat ze nu voelen dat de Vlamingen niet meer met hen kunnen samenleven (sic, want gebaseerd op Laurette's verklaring).

Elke degelijke oplossing voor BHV en staatshervorming in 2007 had veel kunnen vermijden. Zelfs dat zien de franstalige politici en opiniemakers nu in.
Kawadude is offline  
Oud 6 september 2010, 19:46   #75
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
om verrader van de vlaamse zaak te zijn moet je in de eerste plaats een vlaming zijn dachten wij
born2bewild is offline  
Oud 6 september 2010, 19:54   #76
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
om verrader van de vlaamse zaak te zijn moet je in de eerste plaats een vlaming zijn dachten wij
Ah ja, da's just, de mythe dat Bad Attila een Franstalige is die toevalling Vlaams kan. En dan heb ik het nog niet over de mythe dat Bad Attila een Moslim is.
Oud 6 september 2010, 19:56   #77
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah ja, da's just, de mythe dat Bad Attila een Franstalige is die toevalling Vlaams kan. En dan heb ik het nog niet over de mythe dat Bad Attila een Moslim is.
ik heb niet gezegd dat hij franstalig is
born2bewild is offline  
Oud 6 september 2010, 20:00   #78
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
ik heb niet gezegd dat hij franstalig is
En wat zou ik dan moeten zijn?
Oud 6 september 2010, 20:00   #79
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Zonder persoonlijk aan te willen vallen. Volgens mij is BA een Turk die bang is voor separatisme in zijn land van herkomst en daarom de pro-Franstalig Belgische kaart koestert (vandaat dat hij het ook over het Vlaams heeft). Klopt grotendeels wel denk ik. Zijn volste recht zo te denken hè? Mijn recht dit zo in te schatten.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 september 2010 om 20:01.
Scarabaeida is offline  
Oud 6 september 2010, 20:01   #80
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat zou ik dan moeten zijn?
whatever
born2bewild is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be