Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 9 september 2010, 00:31   #41
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zou het niet interessant zijn dat Vlaanderen het Frans als een officiële taal erkent? Dan kan men zeggen dat er delen zijn van vlaanderen waar nu eenmaal Frans gesproken wordt. P.S. Nederland heeft ondertussen 5 oficiële talen. Dat betekent echter niet dat alle papieren plots in 5 talen moeten.
Ahum, lees eerst eens wat geschiedenis en denk dan nog eens DIEP na over je belachelijke voorstel...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 september 2010, 00:48   #42
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ahum, lees eerst eens wat geschiedenis en denk dan nog eens DIEP na over je belachelijke voorstel...
Lijkt me een stategische beslissing. Nu kan een franstalige entiteit binnen vlaanderen claimen niet tot Vlaanderen te behoren op basis van taal. Dat argument hoeft niet geldig te zijn. Buitenlanders zouden Vlamingen ook minder als 'enggeestig' taalgeobsedeerd beschouwen en meer begrip hebben voor de vlaamse positie (daar gaat draad over dacht ik). De vraag is wat jij denkt dat de gevolgen van zo'n beslissing zouden zijn. Vandaar dat ik verwees naar Nederland, waar het Engels bv. oficiële taal is ondertussen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 9 september 2010 om 01:01.
Johan Bollen is offline  
Oud 9 september 2010, 02:25   #43
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lijkt me een stategische beslissing. Nu kan een franstalige entiteit binnen vlaanderen claimen niet tot Vlaanderen te behoren op basis van taal. Dat argument hoeft niet geldig te zijn. Buitenlanders zouden Vlamingen ook minder als 'enggeestig' taalgeobsedeerd beschouwen en meer begrip hebben voor de vlaamse positie (daar gaat draad over dacht ik). De vraag is wat jij denkt dat de gevolgen van zo'n beslissing zouden zijn. Vandaar dat ik verwees naar Nederland, waar het Engels bv. oficiële taal is ondertussen.
De kernvraag hierbij is of uw idee de in Vlaanderen wonende Franstaligen zou aansporen tot meer inburgering, of net hun opvatting zou versterken dat België (Vlaanderen incluis) in wezen een Franstalig land is.

Ik ben er zelfs van overtuigd dat het de opvatting van sommige Belgische Franstaligen zou versterken als zou het zogenaamd “Vlaams” Nederlands geen echte taal, maar slechts een dialect zijn. Immers, waarom zou Vlaanderen het Frans als officiële taal nodig hebben als het al een echte eigen officiële taal zou hebben ?

Dat sommigen in Vlaanderen nu eenmaal enkel Frans spreken en/of dat de in Vlaanderen wonende Franstaligen claimen geen Vlaming te zijn is weliswaar een feit, maar dat is dan louter hun eigen probleem (voor zover er een probleem zou zijn).

Terloops : sta mij toe iedereen die er zelfs met de beste bedoelingen naar streeft om Belgische Franstaligen een oprecht Vlaamse identiteit te doen aannemen, aan te raden daar niet al te veel tijd en energie aan te verprutsen. Wie de diepere psyche van Franstaligen kent, weet dat dergelijke pogingen kansloos zijn.

Dat belet geenszins er naar te streven dat de in Vlaanderen wonende Franstaligen (of welkdanige anderstaligen) de Nederlandse taal zouden beheersen, en zich terdege zouden inburgeren : men mag en moet dat van hen verlangen. Maar er van uitgaan dat dit hen “Vlaming” zal doen voelen, is een vergissing.

Nu, dat is ook voor niets nodig, meen ik.

Naar mijn gevoel is het een beter idee er een vaste gewoonte van te maken om alle in Vlaanderen wonende burgers, welke ook hun afkomst of moedertaal is, “Vlaming” te noemen.

Hoe sommige dezer burgers er zelf over denken is één zaak, maar voor het imago van Vlaanderen is het immers veel belangrijker te weten en vast te stellen hoe Vlaanderen daar over denkt.

Aldus is het “Vlaming” zijn voor alle ingezetenen van Vlaanderen eerder een soortement virtuele “nationaliteit” dan hun persoonlijke “identiteit”.

Als de tennisclub van mijn gemeente morgen beslist dat alle huidige inwoners van de gemeente en elkeen die er komt wonen automatisch (en gratis) lid van de club wordt, dan maakt dat weliswaar nog niet plots van iedereen een gedegen tennisspeler, maar dan valt niet te ontkennen dat we allemaal tenminste lid zijn van de tennisclub, nietwaar...
Gwylan is offline  
Oud 9 september 2010, 05:33   #44
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Bon courage.

Niet enkel de Franstalige media zijn tegenstanders; ook de BBC heeft Leterme en het Vlaamse egoïsme in een slecht daglicht gesteld.
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20100908_080

hihi; alsof men iemand als Annemans van de partij VB of andere flaminganten zou vertrouwen op "internationale fora".
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 05:46   #45
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Bon courage.

Niet enkel de Franstalige media zijn tegenstanders; ook de BBC heeft Leterme en het Vlaamse egoïsme in een slecht daglicht gesteld.

hihi; alsof men iemand als Annemans van de partij VB of andere flaminganten zou vertrouwen op "internationale fora".
Verscheen eerder in de Franstalige pers (voorpagina in Le Soir Online) dan in de Nederlandstalige. BBC is al vaker een na-echo van de Belgisch Franstalige pers, en noemt ook steevast onze taal het Vlaams. Angelsaksen zijn inderdaad slechte bondgenoten wat hun media betreft.
Zolang het maar verkoopt is vaker hun wet. Maar om daarom ons geïntimideerd te voelen.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 september 2010 om 06:15.
Scarabaeida is offline  
Oud 9 september 2010, 06:13   #46
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Verscheen eerder in de Franstalige pers dan in de Nederlandstalige. BBC is al vaker een na-echo van de Belgisch Franstalige pers, en noemt ook steevast onze taal het Vlaams. Angelsaksen zijn inderdaad slechte bondgenoten wat hun media betreft.
Zolang het maar verkoopt is vaker hun wet. Maar om daarom ons geïntimideerd te voelen.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 06:14   #47
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Verscheen eerder in de Franstalige pers dan in de Nederlandstalige. BBC is al vaker een na-echo van de Belgisch Franstalige pers, en noemt ook steevast onze taal het Vlaams. Angelsaksen zijn inderdaad slechte bondgenoten wat hun media betreft.
Het was al een probleem voor VL dat ze de FR pers niet meehadden en nu ook nog tegen de angelsaksische moeten opboksen, is een onbegonnen en bij voorbaat verloren zaak.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 06:16   #48
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het was al een probleem voor VL dat ze de FR pers niet meehadden en nu ook nog tegen de angelsaksische moeten opboksen, is een onbegonnen en bij voorbaat verloren zaak.
Zo machtig is de pers nu ook niet. Mensen die écht inzitten met België zijn nogal dun bezaaid buiten ons land. Verder zie ik niet per se de Vlamingen het land opblazen (waarschijnlijk is de actie van BBC politiek geïnspireerd, het VK heeft zijn separatisten).
Hoe dan ook; die website van De Standaard wordt me de dag bedroevender...

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 9 september 2010 om 06:20.
Scarabaeida is offline  
Oud 9 september 2010, 06:48   #49
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoe kan je Vlaming zijn als je aanhanger bent van Holland, de staatsvijand van Vlaanderen?
Deze vraag is zo bevooroordeeld, gericht en agressief, dat ze de moeite van het beantwoorden niet waard is. Tout ce qui est exagéré, est insignifiant.
Oud 9 september 2010, 07:10   #50
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo machtig is de pers nu ook niet. Mensen die écht inzitten met België zijn nogal dun bezaaid buiten ons land. Verder zie ik niet per se de Vlamingen het land opblazen (waarschijnlijk is de actie van BBC politiek geïnspireerd, het VK heeft zijn separatisten).
Hoe dan ook; die website van De Standaard wordt me de dag bedroevender...
de buitenlanders weten meestal maar 1 zaak over een land.
Veel BE zullen over Tibet zeggen: China is de boosdoener en gunt Tibet niets
of Israël is slecht want ze bouwen een muur rond de Palestijnse gebieden.

veel nuancering is er niet bij en dus als men in het buitenland iets over BE weet; dan is het:
VL is het rijkste deel van BE en wil niet solidair zijn met het armere deel.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 07:14   #51
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...7&postcount=92
Zwartengeel is offline  
Oud 9 september 2010, 07:21   #52
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de Vlamingen zijn de Franse en Angelsaksische media vaste bondgenoten van de Belgische Franstaligen.

Voor beide zou het een ramp betekenen als de Vlamingen de hervormingen er door krijgen, want het kan hun inwoners aansporen om dezelfde eisen te stellen en hun macht te breken.

De Britten bezetten immers ook verschillende andere regio's en gunnen die ook geen zelfbestuur.
Als het aan die twee zou liggen, zouden heel de wereld onder hun bewind stellen en onderdrukken.

Frankrijk en Engeland zijn dus de laatste waarover Vlaanderen wakker ligt.

Het zijn trouwens de Franstalige Belgische politici die wakker liggen van de Franse uitspraken.
" tijd om onze Waalse en Brusselse landgenoten terug welkom te heten in hun thuisland " is als een schok door de Belgische Franstalige politici gegaan.

Vlaanderen kan zich geen betere aanmoediging tot toegeven in de staatshervorming bedenken dan deze uitspraak door een Franse politicus.
Jantje is offline  
Oud 9 september 2010, 07:24   #53
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zowel je houding tegenover de Nederlanders ("nieuwe heersers") als tegenover de Franstalige Vlamingen, getuigt van een schrijnend gebrek aan zelfvertrouwen.

Laat het nu net dat gebrek aan Vlaams zelfvertrouwen zijn dat De Wever en zijn generatie aan het omzetten zijn in vertrouwen.

We kunnen hier niet meer op terugkomen. Eenmaal de doorsnee Vlaming een evenwichtige assertiviteit zal hebben opgebouwd, en daar zijn we dicht bij, zal de Vlaamse houding tegenover Franstaligen en Noord-Nederlanders volledig omkeren.

Ik werk liever mee aan die evolutie dan ze tegen te werken.
Oud 9 september 2010, 07:28   #54
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dat belet geenszins er naar te streven dat de in Vlaanderen wonende Franstaligen (of welkdanige anderstaligen) de Nederlandse taal zouden beheersen, en zich terdege zouden inburgeren : men mag en moet dat van hen verlangen. Maar er van uitgaan dat dit hen “Vlaming” zal doen voelen, is een vergissing.

Nu, dat is ook voor niets nodig, meen ik.
U ziet er geen probleem in dat de Vlaamse staat voor een paar eeuwen opgescheept zit met een klein miljoen onderdanen die zich niet als burger van die staat beschouwen?
Oud 9 september 2010, 08:01   #55
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bon courage.

ik heb op Ter Zake delen van dat interview gezien.

Ik vond het reuze meevallen.

De journalist confronteerde Leterme met zijn eigen tjeefse inconsequentie.
Enerzijds de eenheid van Europa gaan bezingen tijdens het voorzitterschap en anderzijds er domestiek niet uitgeraken.

Evenwel:

Wat heeft de journalist nu eigenlijk gezegd:
A/ dat de Wallonen inderdaad geen nederlands spreken in Vlaanderen
B/ Dat Leterme als toekomstige eerste minister van België daar een terechte uitspraak over heeft gedaan.

Ik denk dat voor het eerst in heel lang de Britten die oa met hun Paki's identiek hetzelfde probleem hebben nog nooit zo duideljk zijn ingelicht over de situatie hier.
Ik vond het van Leterme trouwens sterk dat hij zijn uitspraak niet nuanceerde maar gewoon herhaalde.
Het is trouwens van een mathematische eenvoud dat de reden waarom anderstaligen zich in een bepaalde regio linguistiek niet willen aanpassen zich enkel tot twee mogelijkheden beperkt: niet willen of niet kunnen.
Oud 9 september 2010, 08:04   #56
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
De journalist confronteerde Leterme met zijn eigen tjeefse inconsequentie.
Enerzijds de eenheid van Europa gaan bezingen tijdens het voorzitterschap en anderzijds er domestiek niet uitgeraken.
Zoals die van BDW: op Europa hopen maar in eigen land nog niet overeen kunnen komen met de buren;

maar ja: het is niet de eigen schuld hé; enkel die van de buren.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 08:06   #57
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buitenlanders zullen ons NIET beschouwen als enggeestig: Vlamingen kunnen 180 jaar bewijzen voorleggen van onze goodwill en Franstalige onderdrukking. Laten we eens kijken hoeveel landen er zouden toestaan dat iemand met géén kennis van hun taal, zal bediend worden in zijn eigen taal. Dat ze territorium moeten afstaan omdat ergens anderstaligen zijn gaan samenhokken... Even realistisch blijven he. Het zit overal vol migranten...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 9 september 2010, 08:23   #58
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buitenlanders zullen ons NIET beschouwen als enggeestig: Vlamingen kunnen 180 jaar bewijzen voorleggen van onze goodwill en Franstalige onderdrukking. Laten we eens kijken hoeveel landen er zouden toestaan dat iemand met géén kennis van hun taal, zal bediend worden in zijn eigen taal. Dat ze territorium moeten afstaan omdat ergens anderstaligen zijn gaan samenhokken... Even realistisch blijven he. Het zit overal vol migranten...
VL mag zoveel bewijzen als het wil;
99% van de buitenalanders hebben geen tijd om daar naar te luisteren.
het is de perceptie die telt;
VL heeft die tegen en zoiets is heeel heeel moeilijk om te buigen.
azert is offline  
Oud 9 september 2010, 08:35   #59
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Zou het niet interessant zijn dat Vlaanderen het Frans als een officiële taal erkent? Dan kan men zeggen dat er delen zijn van vlaanderen waar nu eenmaal Frans gesproken wordt. P.S. Nederland heeft ondertussen 5 oficiële talen. Dat betekent echter niet dat alle papieren plots in 5 talen moeten.
dat zou, denk ik idd een strategisch goeie zet zijn, maar ik denk dat Vlaanderen daar niet aan toe is.

strategie en taktiek, het lijkt wel of onze politici het niet kennen
Anna List is offline  
Oud 9 september 2010, 08:36   #60
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VL mag zoveel bewijzen als het wil;
99% van de buitenalanders hebben geen tijd om daar naar te luisteren.
het is de perceptie die telt;
VL heeft die tegen en zoiets is heeel heeel moeilijk om te buigen.
In het buitenland is de overgrote meerderheid niet eens bezig met ons, en een splitsign zou daar geen verandering in brengen. Ken jij veel mensen (buiten fundamentalistische unitaristen dan) die zich destijds plots een negatieve mening hebben gevormd over Tsjechie en Slowakije?

Bangmakerij, meer is het niet.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be