Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 september 2010, 18:15   #601
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik denk dat Eberhard enigszins heel racisitisch uit de hoek komt tov. Vlamingen en zelf een Surinamer is. Je mag fouten in mijn gedachten steeds recht zetten.
Ik ken Eberhard Leclerc (nog) niet persoonlijk, maar ik denk écht niet dat hij in het Egmond-Codfried-bedje ziek is.

Ik hoop dat ik mij niet vergis.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 18:17   #602
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Je hebt met andere woorden niets van zijn betoog begrepen.
100% mee eens.

djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 18:17   #603
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Het is idd nodig dat Vlaanderen de macht en de rechten gebruikt die het heeft om de verfransing terug te dringen. Vooral streng optreden en zoveel mogelijk klachten neerleggen, veroordelingen laten uitspreken etc. Tijd om assertief op te treden en te laten voelen dat het ons menens is. Tot hiertoe nog nooit gebeurd.
En, hoe zie je dat in de praktijk?

Welke -mogelijks juridisch te veroordelen- praktijken ga je aanklagen?
Kawadude is offline  
Oud 16 september 2010, 18:45   #604
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hij voorziet ons van nuttige en objectieve info over Brussel.
Toch van het Brussels rijkeluizenvolkje dat achter de met camera beveiligde hekkens van hun villas in Woluwe en Ukkel nog altijd denkt dat Brussel een bloeiende stad is. Hun kinderen komen in de dure privé-scholen immers alleen maar met andere rijke kinderen in aanraking.
fonne is offline  
Oud 16 september 2010, 18:48   #605
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Dat is zijn probleem. Uit zijn posts - en ook uit die van sommige anderen - filter ik enkel datgene wat nuttig is voor eigen gebruik.

En dat is in deze dat Vlamingen - en in het bijzonder Vlaams-nationalisten - te zeer en verkeerdelijk een bijna blind vertrouwen stellen in een eventueel op te trekken staatsgrens tussen Brussel en Vlaams-Brabant om de verfransing te stoppen en terug te draaien. De Vlamingen zullen daarbij zélf ook voldoende maturiteit, assertiviteit én een doelgericht beleid moeten voeren. De bijna Chamberlainiaans aandoende geruststelling 'in een onafhankelijk Vlaanderen zullen 'ze' wel Nederlands leren' getuigt imho van een grote naïviteit en een schrijnend gebrek aan introspectie en zelfkritiek.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Het is idd nodig dat Vlaanderen de macht en de rechten gebruikt die het heeft om de verfransing terug te dringen. Vooral streng optreden en zoveel mogelijk klachten neerleggen, veroordelingen laten uitspreken etc. Tijd om assertief op te treden en te laten voelen dat het ons menens is. Tot hiertoe nog nooit gebeurd.
Waarom; van Europa zal men geen Europeaan kunnen verplichten om NL te leren/spreken.
Enkel 1 enkele keer in het stadhuis; maar daarvoor kun je makkelijk iemand anders sturen/meenemen (en eigenlijk is daar ook maar een minimale kennis nodig).
azert is offline  
Oud 16 september 2010, 19:00   #606
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik denk integendeel dat Eberhard Leclerc zich vooral zit te ergeren aan het gebrek aan assertiviteit van de Nederlandstaligen - hoofdzakelijk, maar niet uitsluitend 'Vlamingen' - in België.
O.K. ik trek mijn uitspraak terug en bied Eberhard Leclerc meteen mijn excuses aan.

Je hebt gelijk wat betreft de noodzaak van een meer assertieve houding t.a.v. de Franstaligen in Vlaanderen. In deze aangelegenheid zijn er volgens mij twee zwakke punten. Vooreerst de té geringe fierheid op het Nederlands bij een aantal Vlamingen. Verder nogal wat Vlaamse winkeliers die vinden dat ze stante pede op het Frans moeten overschakelen van het ogenblik dat er zich nog maar één Franstalige in hun dorp manifesteert.
Oud 16 september 2010, 19:02   #607
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

.....

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 september 2010 om 19:06.
solidarnosc is offline  
Oud 16 september 2010, 19:06   #608
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
O.K. ik trek mijn uitspraak terug en bied Eberhard Leclerc meteen mijn excuses aan.

Je hebt gelijk wat betreft de noodzaak van een meer assertieve houding t.a.v. de Franstaligen in Vlaanderen. In deze aangelegenheid zijn er volgens mij twee zwakke punten. Vooreerst de té geringe fierheid op het Nederlands bij een aantal Vlamingen. Verder nogal wat Vlaamse winkeliers die vinden dat ze stante pede op het Frans moeten overschakelen van het ogenblik dat er zich nog maar één Franstalige in hun dorp manifesteert.
In de rest van de wereld vinden ze de houden van Vlaanderen tav van de Vlamingen nu al te "assertief".

Tja de middenstand regeert het land en de realiteit is dat als een middenstander in dit land voor de keus gesteld wordt tussen één eurocent meer te verdienen door Frans te spreken of één eurocent minder te verdienen door dat niet te doen dat men dan Frans zal spreken. Vlaanderen heeft een groot stuk van haar welvaart te danken aan deze mentaliteit maar de keerzijde is dat de staatshervorming of natievorming voor de overgrote meerderheid van de Vlamingen louter een centenkwestie is.

Typerend is dat de baas der Vlaamse bazen in de Nederlandse pers Vlaanderen zit zwart te maken met een volstrekte leugen en zowaar zegt dat er voor zijn kinderen geen toekomst is in Vlaanderen. Stel je voor. Dat is dan de chef van de organisatie die de motor is van de huidige staatshervorming. Ga daar maar eens mee naar de oorlog.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 september 2010 om 19:07.
solidarnosc is offline  
Oud 16 september 2010, 19:07   #609
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In de rest van de wereld vinden ze de houden van Vlaanderen tav van de Vlamingen nu al te "assertief".

...
Ik weet niet in welke wereld u leeft, maar mijn Marokkaanse vrienden zijn het alvast niet met u eens.

Letterlijk:

"Les Flamands? C'est des moutons! Ils se laissent abattre, et te remercient encore! mdr !"

djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 19:14   #610
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik weet niet in welke wereld u leeft, maar mijn Marokkaanse vrienden zijn het alvast niet met u eens.

Letterlijk:

"Les Flamands? C'est des moutons! Ils se laissent abattre, et te remercient encore! mdr !"
Tja uw Marokkaanse vrienden. Sommige van hen in Brussel slaan mensen hun kop in omdat je verkeerd naar hen kijkt. Een gezonde vorm van assertiviteit is gezond maar overdrijven is nergens goed voor.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 16 september 2010 om 19:15.
solidarnosc is offline  
Oud 16 september 2010, 19:16   #611
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
... té geringe fierheid op het Nederlands bij een aantal Vlamingen...
Ik zou nog verder durven gaan: nogal wat Vlamingen lijken zich zelfs te schamen voor dat Nederlands.

Ik kan het aantal Vlamingen die hier in Brussel hun frieten, sigaretten, pint of tramkaartje blijkbaar liever in slecht Frans dan in mooi Nederlands bestellen al héél lang niet meer op m'n vingers en tenen tellen.

Ik vraag me zelfs af of er nog voldoende haar op m'n hoofd staat om het telwerk verder te kunnen zetten.

Ik heb al meer dan één keer op het punt gestaan m'n vuile voeten aan die deurmatten af te vegen.

Het is eigenlijk spijtig dat m'n ouders zo hard hun best hebben gedaan mij een goede opvoeding te geven

djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 19:19   #612
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja uw Marokkaanse vrienden. Sommige van hen in Brussel slaan mensen hun kop in omdat je verkeerd naar hen kijkt. Een gezonde vorm van assertiviteit is gezond maar overdrijven is nergens goed voor.
Mijn vrienden zijn vooral bedreven in scherpe humor, en zullen voor de rest geen vlieg kwaad doen.

Mochten ze hun boekje te buiten gaan, dan zijn het mijn vrienden niet meer, wees maar gerust.

Zelfs voor een West-Vlaams boerke als ik zijn er grenzen, hé

djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 19:22   #613
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou nog verder durven gaan: nogal wat Vlamingen lijken zich zelfs te schamen voor dat Nederlands.

Ik kan het aantal Vlamingen die hier in Brussel hun frieten, sigaretten, pint of tramkaartje blijkbaar liever in slecht Frans dan in mooi Nederlands bestellen al héél lang niet meer op m'n vingers en tenen tellen.

Ik vraag me zelfs af of er nog voldoende haar op m'n hoofd staat om het telwerk verder te kunnen zetten.

Ik heb al meer dan één keer op het punt gestaan m'n vuile voeten aan die deurmatten af te vegen.

Het is eigenlijk spijtig dat m'n ouders zo hard hun best hebben gedaan mij een goede opvoeding te geven

Voor sommige Vlamingen is een andere taal spreken geen kwestie van leven of dood.
In West-Europa is taal vaak een teken van identiteit, in andere regio's is dat de godsdienst; in nog andere weer wat anders.
Afrikanen hebben vaak een houding van ach wat maakt het uit welke taal we moeten spreken; van geen enkel belang; als we elkaar maar begrijpen en ik kan eten.
Misschien hebben sommige VL ook die houding.
azert is offline  
Oud 16 september 2010, 19:26   #614
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waarom; van Europa zal men geen Europeaan kunnen verplichten om NL te leren/spreken.
Enkel 1 enkele keer in het stadhuis; maar daarvoor kun je makkelijk iemand anders sturen/meenemen (en eigenlijk is daar ook maar een minimale kennis nodig).
En toch maken (sommige) Franstaligen er nog steeds een erezaak van altijd en overal (tot en met die ene keer in het gemeentehuis) in het Frans bediend te worden.

Raar volkje, hé?
Kawadude is offline  
Oud 16 september 2010, 19:29   #615
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Tja de middenstand regeert het land en de realiteit is dat als een middenstander in dit land voor de keus gesteld wordt tussen één eurocent meer te verdienen door Frans te spreken of één eurocent minder te verdienen door dat niet te doen dat men dan Frans zal spreken. Vlaanderen heeft een groot stuk van haar welvaart te danken aan deze mentaliteit maar de keerzijde is dat de staatshervorming of natievorming voor de overgrote meerderheid van de Vlamingen louter een centenkwestie is.

Typerend is dat de baas der Vlaamse bazen in de Nederlandse pers Vlaanderen zit zwart te maken met een volstrekte leugen en zowaar zegt dat er voor zijn kinderen geen toekomst is in Vlaanderen. Stel je voor. Dat is dan de chef van de organisatie die de motor is van de huidige staatshervorming. Ga daar maar eens mee naar de oorlog.
Leyman is duidelijk iemand die de kans heeft gemist om zijn klep te houden. Vandaag hoorde ik hem op Radio één zich in alle bochten wringen om toch maar te laten overkomen "dat hij het allemaal zo niet bedoeld had" en dat het (natúúrlijk) de journalist was die zijn uitspraken had verdraaid.

Hij zal wel een voortreffelijk manager zijn. En bij die leest zou hij beter blijven.
Oud 16 september 2010, 19:32   #616
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor sommige Vlamingen is een andere taal spreken geen kwestie van leven of dood.
In West-Europa is taal vaak een teken van identiteit, in andere regio's is dat de godsdienst; in nog andere weer wat anders.
Afrikanen hebben vaak een houding van ach wat maakt het uit welke taal we moeten spreken; van geen enkel belang; als we elkaar maar begrijpen en ik kan eten.
Misschien hebben sommige VL ook die houding.
Als ik mijn frieten, tabak, bier of tramkaartje in het Nederlands bestel, zijn de allochtone verkopers doorgaans dolblij dat ze het beetje Nederlands dat ze op school leerden ook eens in de praktijk kunnen uittesten.

Het zijn doorgaans de autochtone Franstaligen die mij dan vanuit de hoogte of met de nek aankijken.

Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, maar hoe dan ook vind ik dat wel boeiend, zo'n 'veldonderzoek'.

Als het toch geen belang heeft welke taal ik spreek, dan kan ik toch net zo goed Nederlands gebruiken, niet?

Overigens vind ik het wel leuk zo veel en zo vaak mogelijk de "Bruxelles = ville francophone" - propagandisten tegen te werken.

Elke kans die ik krijg om ook het gebruik van het Nederlands, het Engels, het Duits, het Spaans, het Italiaans, het Turks, het Grieks, het Berbers, ... te promoten, grijp ik in elk geval met beide handen.

Laatst gewijzigd door djimi : 16 september 2010 om 19:37.
djimi is offline  
Oud 16 september 2010, 19:47   #617
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
En, hoe zie je dat in de praktijk?

Welke -mogelijks juridisch te veroordelen- praktijken ga je aanklagen?
Inderdaad. Ik sta niet te wachten op een Vlaamse evenknie van die slonzige 'dame' en die sigarettengeeltandige 'heer'.
http://www.youtube.com/watch?v=OqC9Rr97T-U

Om nachtmerries van te krijgen die mensen. Echte heksen. Ik weet dat het een minderheid betreft die de 'pech' heeft gehad een slechte opvoeding gekregen te hebben. Laten we onze opvoeding degelijk houden, nietwaar.
Ene of gene Voorposter-brulaap die zijn boekje te buiten gaat wordt hier scheef bekeken en dat is goed zo.

Niet dat ik dit wil uitmelken, hè? Die personen zijn gewoon ideale rolmodellen voor hoe het dan niet moet.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 16 september 2010 om 19:54.
Scarabaeida is offline  
Oud 16 september 2010, 19:59   #618
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
En toch maken (sommige) Franstaligen er nog steeds een erezaak van altijd en overal (tot en met die ene keer in het gemeentehuis) in het Frans bediend te worden.

Raar volkje, hé?
Nee; het is eerder; NL leren omdat je 1 keer naar een VL gemeentehuis moet; is de moeite niet.
Al je buren spreken FR; je kijkt naar de FR tv; je leest een FR krant; je werkt in BRUX,.....
azert is offline  
Oud 16 september 2010, 20:12   #619
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Nee; het is eerder; NL leren omdat je 1 keer naar een VL gemeentehuis moet; is de moeite niet.
Al je buren spreken FR; je kijkt naar de FR tv; je leest een FR krant; je werkt in BRUX,.....
Waarom worden de rechten van de Franstaligen in Vlaams Brabant dan geschonden, mochten de faciliteiten verdwijnen (gezien het toch geen probleem is om iemand te sturen?).

Waarom blijft een Maingain dan ijveren voor een uitbreiding van Brussel?

Zou het dan toch makkelijker zijn om bediend te kunnen worden in het Frans?

Voor de rest spreekt, leest en kijkt u in welke taal u maar wil (en werken al zeker). Maar dring me vooral niet op de uwe te moeten gebruiken (hoewel ik ze zeer goed onder de knie heb).
Kawadude is offline  
Oud 16 september 2010, 20:27   #620
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Voordeel 2: Vlaanderen kan ongehinderd samen met Noorwegen en Zwitserland aan een nieuw 'avontuur' beginnen, en dat vind ik echt géén ramp.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be