![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#341 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Natuurlijk verandert dit de zaak (voor mij): je kan moeilijk verwijten dat verzetslui tijdens de oorlog collaborateurs uitschakelden. Z'n fouten lijken me ook niet meteen goed te praten (in mijn ogen, maar ik heb het niet meegemaakt en weet niet hoe ik zou reageren), dus de actie toeschrijven aan crapuul laat ik aan u over. Mijn grootvader is (met risico op eigen leven) naar Engeland gevlucht en is in het Engelse leger gegaan, om vervolgens deel uit te maken van de bevrijders van Europa, dus ik heb misschien een andere kijk op die periode (maar weet dat ik nu achter BDW sta wat betref zijn -huidige- visie op de toekomst van België, als confederale staat met maximale bevoegdheden voor de deelstaten). Mocht dit tijdens de repressie (de facto na de bevrijding) gebeurd zijn, hetgeen ook gebeurde door losgeslagen meutes, is dit een ander verhaal. Op dat moment zijn er ook verschrikkelijke zaken gebeurd, ook door als crapuul te omschrijven verzetslui, maar gezien er geen oorlog meer was, moest er op dat moment tegen niemand meer verzet getoond worden. Het kan nog het best omschreven worden als wraak wat toen gebeurd is, maar historici zijn het erover eens (toch degenen die ik gelezen heb) dat zowel collaboratie als repressie zwarte bladzijden in onze geschiedenis geschreven hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het was Luiks krapuul dat in 1830 het Belgische separatisme mee heeft helpen voltrekken. En de dag dat belgique dreigt uit elkaar te vallen, zou het wel eens opnieuw Luiks krapuul kunnen zijn dat voor problemen gaat zorgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, Vlaamse individuen en de Belgische staat zijn zich toen op beestachtige wijze te buiten gegaan.
![]() |
![]() |
![]() |
#346 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Tijdens een oorlog gelden andere regels en feit blijft dat degenen die verzet boden -gezien ze uiteindelijk tot het kamp der overwinnaars behoorden- als helden mogen omschreven worden. Voor feiten die ze eventueel tijdens de repressie gepleegd zouden hebben, moeten ze gestraft worden (edoch, rekening houdend met de omstandigheden, geval per geval - zoals idealiter ook met collaborateurs zou moeten gebeurd zijn). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#347 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#348 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#349 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hét politiek feit is de vaststelling dat deze agressie, waar of niet, door het grootste gedeelte van de Franstalige krantenlezers openlijk wordt toegejuicht, in een van haat en bloed druipende taal, en dat deze haatexplosie op zijn minst wordt geduld door het Franstalige persestablishment. Het voordeel van dit incident, of het waar is of niet, is dus dat de doorsnee Vlaming deze ongeremde haatexplosie kan waarnemen.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 16 september 2010 om 19:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik vind het onderhand (dit is al enkele jaren aan de gang) wel eens tijd dat de Vlaamse pers hier iets mee doet. Koppen, Telefacts, Ter Zake, Volt, wat mij betreft zelfs Goedele kan daar al eens iets over berichten, waardoor de kranten het misschien oppikken. Best ook via netwerken aan buitenlandse pers en Europese instanties laten weten. Aantonen dat het als racistisch afgeschilderde Vlaanderen ook als slachtoffer kan bestaan. Vond het wel grappig dat een zeker Jean Quatremer (van Libération) nu in franstalig België wat van zijn geloofwaardigheid kwijt is omdat hij de -volgens hem franstalige- Luxemburgse Europese Commissaris van Justitie verweet Frankrijk in het Engels te mogen terechtwijzen. Wat een signaal was dat zeg, Frankrijk niet in het Frans aanspreken? Hij werd meteen in franstalig België afgeschilderd als hypocriet omdat hij -net zoals de Vlamingen volgens hen- een taalracist bleek te zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#353 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 september 2010 om 20:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#354 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#355 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(*) De term 'Belgischgezinde Vlamingen' kan in deze context beter vervangen worden door 'Vlamingen die zich inschrijven in de belgitude', wat beter weergeeft waar het om draait. Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 16 september 2010 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#356 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dan die benaming, "partizaan", zeg maar gewoon moordenaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#357 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
Banneling
|
![]() Vraag is natuurlijk wat 'een vreedzame onderwijzer' deed met een revolver op zak. Niemand mocht toen wapens op zich hebben. De Duitsers waren daar zeer streng in en onverbiddelijk. En in 1943 was het VNV nog geen opgejaagd wild. Tenzij Peumans natuurlijk ook wat anders was dan 'een vreedzame onderwijzer'.
Laatst gewijzigd door system : 16 september 2010 om 20:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Lees vooral tot het einde... http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=343 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |