Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 mei 2004, 17:39   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ik kijk net op de, sinds mijn laatste bezoek geheel vernieuwde, webstek van de NMBS en ik zie op de spoornetkaart dat er een verbinding is ingetekend tussen Neerpelt en Weert, met een station in Budel. Ik had hier nog niets over gehoord of gelezen en ik kan er ook niets over vinden. Weet iemand hier meer van? Bestaat deze lijn al of is de NMBS op korte termijn van plan hier treinen te laten rijden?

AANVULLING: hetzelfde geldt voor de lijn Zelzate-Terneuzen met een station in Sas van Gent.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:06   #2
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik kijk net op de, sinds mijn laatste bezoek geheel vernieuwde, webstek van de NMBS en ik zie op de spoornetkaart dat er een verbinding is ingetekend tussen Neerpelt en Weert, met een station in Budel. Ik had hier nog niets over gehoord of gelezen en ik kan er ook niets over vinden. Weet iemand hier meer van? Bestaat deze lijn al of is de NMBS op korte termijn van plan hier treinen te laten rijden?

AANVULLING: hetzelfde geldt voor de lijn Zelzate-Terneuzen met een station in Sas van Gent.
Die eerste spoorweg wordt gebruikt door een zinkfabriek in NL. De tweede ook enkel voor vracht.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:18   #3
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Mooie en informatieve site iig. Leuk om te lezen dat er zoveel stations worden vernieuwd en er zoveel nieuwe treinstellen worden aangekocht. Zo kunnen misschien eindelijk die oude rode bakken verdwijnen...

Voor de snelle verbindingen tussen Brussel en Nederland worden enkele treinstellen besteld die een maximale snelheid halen van 220 km/u. Ten noorden van Antwerpen zullen die treinen gebruik maken van de nieuwe hogesnelheidslijn die momenteel in aanbouw is.

Is het wel gebruikelijk dat "normale" treinen rijden op de HSL?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:41   #4
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Mooie en informatieve site iig. Leuk om te lezen dat er zoveel stations worden vernieuwd en er zoveel nieuwe treinstellen worden aangekocht. Zo kunnen misschien eindelijk die oude rode bakken verdwijnen...

Voor de snelle verbindingen tussen Brussel en Nederland worden enkele treinstellen besteld die een maximale snelheid halen van 220 km/u. Ten noorden van Antwerpen zullen die treinen gebruik maken van de nieuwe hogesnelheidslijn die momenteel in aanbouw is.

Is het wel gebruikelijk dat "normale" treinen rijden op de HSL?
Ja, dat gebeurt bvb tussen Luik en Leuven ook (voor de meeste verbindingen).
__________________
[SIZE=1][/SIZE]
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 18:57   #5
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Die eerste spoorweg wordt gebruikt door een zinkfabriek in NL. De tweede ook enkel voor vracht.
Dat vreesde ik al, maar het is toch wel vreemd dat er stations staan ingetekend en de lijnen dezelfde kleur hebben als de andere lijnen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 19:04   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Voor de snelle verbindingen tussen Brussel en Nederland worden enkele treinstellen besteld die een maximale snelheid halen van 220 km/u. Ten noorden van Antwerpen zullen die treinen gebruik maken van de nieuwe hogesnelheidslijn die momenteel in aanbouw is.

Is het wel gebruikelijk dat "normale" treinen rijden op de HSL?
Dit zijn de treinen voor de kortere afstanden, bijv. de Beneluxlijn Amsterdam-Brussel en de nieuwe intercity Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Breda. Eigenlijk was het ook de bedoeling een verbinding Breda-Antwerpen te creëren, met stop in de Noorderkempen, maar daar wil de NMBS niet aan meewerken...

De treinen hiervoor zijn vorige week besteld:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NS
HSA bestelt hogesnelheidstreinen

24 mei 2004

High Speed Alliance (HSA) en de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS hebben vandaag een contract ondertekend voor de bestelling van twaalf hogesnelheidstreinen bij de Italiaanse firma AnsaldoBreda, met een optie op nog eens veertien treinen. In 2007 kunnen reizigers voor het eerst per hogesnelheidstrein rijden over de HSL-Zuid binnen Nederland en naar Brussel. HSA is de alliantie van NS en KLM, die de concessie heeft verworven voor het reizigersvervoer op de HSL-Zuid. Voor HSA is deze bestelling een belangrijke stap om in 2007 een goede dienstverlening te kunnen leveren, waarvoor het bedrijf nauw samenwerkt met haar Belgische partner NMBS.

Deze 'hogesnelheidsshuttles' gaan met maximaal 250 km/uur rijden tussen Amsterdam en Brussel via Schiphol, Rotterdam en Antwerpen. Het betreft enkeldekstreinen met acht rijtuigen. Elke trein biedt plaats aan 139 passagiers in de 1e klas en 409 passagiers in de 2e klas. De treinen zullen gaan rijden op de binnenlandse trajecten Amsterdam - Rotterdam - Breda en tussen Amsterdam en Brussel. De reistijd Amsterdam - Brussel wordt dan gehalveerd tot anderhalf uur en een reis van Amsterdam naar Rotterdam kost straks nog iets meer dan een half uur. Met deze bestelling, die voortvloeit uit een Europese aanbesteding, zijn enkele honderden miljoenen Euro's gemoeid. HSA zal de treinen leasen van NS Financial Services. Dit bedrijf least ook treinen aan onder meer NS, Syntus en Noordned.

De bekende Italiaans ontwerper Pininfarina tekent voor het design van de treinen, dat komend najaar zal worden onthuld. In Europa rijden al verschillende hogesnelheidstreinen van zijn hand.

De eerste HSA-treinen zullen in april 2006 gereed zijn voor proefritten en opleidingen. In april 2007 start de dienstregeling op de HSL-Zuid vanaf Amsterdam.
Deze bestelling staat los van de treinen die op het traject Amsterdam - Parijs zullen rijden over de hogesnelheidslijn; dit blijven de bestaande Thalys hogesnelheidstreinen.
Zie ook http://www.highspeedalliance.nl
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 20:44   #7
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Ziet er leuk uit!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 00:20   #8
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Die eerste spoorweg wordt gebruikt door een zinkfabriek in NL. De tweede ook enkel voor vracht.
Dat vreesde ik al, maar het is toch wel vreemd dat er stations staan ingetekend en de lijnen dezelfde kleur hebben als de andere lijnen.
De NMBS maakt daar zelden verschil tussen. spoor = spoor
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 00:31   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Die eerste spoorweg wordt gebruikt door een zinkfabriek in NL. De tweede ook enkel voor vracht.
Dat vreesde ik al, maar het is toch wel vreemd dat er stations staan ingetekend en de lijnen dezelfde kleur hebben als de andere lijnen.
Mooi!!! Ik wist niet dat er al een lijn liep!

Dan is de kostprijs ook meteen lager om deze verbinding uit te baten.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 00:45   #10
DaBlacky
Europees Commissaris
 
DaBlacky's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2003
Locatie: Hasselt
Berichten: 7.169
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat vreesde ik al, maar het is toch wel vreemd dat er stations staan ingetekend en de lijnen dezelfde kleur hebben als de andere lijnen.
Mooi!!! Ik wist niet dat er al een lijn liep!

Dan is de kostprijs ook meteen lager om deze verbinding uit te baten.
Er is al eentje van Luik naar Maastricht (zal de reactie zijn).

En je kan met de bus van Hasselt naar Maastricht.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 00:58   #11
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Dat vreesde ik al, maar het is toch wel vreemd dat er stations staan ingetekend en de lijnen dezelfde kleur hebben als de andere lijnen.
De NMBS maakt daar zelden verschil tussen. spoor = spoor
Kan kloppen. Anders raken ze het spoor te snel kwijt ( spoor-weg en spoor-loos).
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 19:26   #12
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Mooi!!! Ik wist niet dat er al een lijn liep!
Bekende grap als iemand op het station vraagt wanneer de trein komt: "de trein zal zo wel komen: het spoor ligt er al".

Dat er een spoor liep wist ik al, maar het gaat dus blijkbaar om goederenlijnen met goederenstations die op de netkaart hetzelfde staan ingetekend als gewone lijnen.
Citaat:
Dan is de kostprijs ook meteen lager om deze verbinding uit te baten.
Helaas is een staatsgrens nog steeds een probleem als het om investeringen gaat. Aan de Nederlands-Duitse grens gaat het vrij aardig: de spoorlijn Enschede-Gronau is heropend, de spoorlijn Heerlen-Aken is onderdeel van een lightrailnetwerk geworden, vanaf volgend jaar wordt de verbinding Arnhem-Emmerik herstart (de ICE stopt niet meer in Emmerik) en de verbinding Venlo-Düsseldorf rendeert vrij goed, net als de ICE trouwens. Daarnaast is er nog een internationale verbinding tussen Schiphol en Berlijn via Deventer en Hengelo. Slecht gaat het enkel tussen Groningen en Leer: aan Duitse kant is voor miljoenen euro's de spoorverbinding verbetert, maar reizigers moeten nog steeds aan de grens in Nieuweschans overstappen (waar geen kaartje gekocht kan worden voor de Duitse trein!). Voor de werkzaamheden was er een rechtstreekse sneltrein.

Aan de Belgische grens gebeurt er helaas weinig. De sneltrein Maastricht-Knokke is afgeschaft en verkort tot Maastricht-Luik en voor bijkomende verbindingen met Vlaanderen blijft het voorlopig bij plannen. Enkel de noord-zuidverbinding (A'dam-R'dam-A'pen-Brussel-Parijs) draait op volle toeren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be