Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijfora > CD&V N-VA
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

CD&V N-VA Enkel sympathisanten van CD&V en N-VA, die bovendien lid zijn van de gebruikersgroep 'CD&V N-VA' kunnen in dit onderdeel reageren. Je kan jezelf als groepslid voordragen via je control panel.

Discussietools
Oud 10 mei 2004, 13:59   #21
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw

Eerst afwachten of de CD&V de Vlaamse resoluties echt op tafel wil gooien en ze - indien regeringsonderhandelingen natuurlijk - deze ook willen vasthouden.
De Vlaamse resoluties zijn minder belangrijk dan de Vlaamse werkgelegenheid, economie, onderwijs... Als een partij met de cd&v wilt samenwerken en alle punten van de cd&v wilt aanvaarden bij uitzondering van de Vlaamse resoluties... Dan hoop ik dat de cd&v toch in regering stapt.
Dat is zowat het stomste wat de CD&V zou kunnen doen! Dat zou een bom zijn binnen in de CD&V en ze zou niet worden aangestoken door de N-VA.

Want u schijnt te vergeten dat met het Vlaams-Kartel veel Vlaamse krachten binnen CD&V wakker gekomen zijn. En die op hun beurt eisen dat hun CD&V top de Vlaamse resoluties extra kracht bij zet!
giserke is offline  
Oud 10 mei 2004, 17:14   #22
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Eerst afwachten of de CD&V de Vlaamse resoluties echt op tafel wil gooien en ze - indien regeringsonderhandelingen natuurlijk - deze ook willen vasthouden.
De Vlaamse resoluties zijn minder belangrijk dan de Vlaamse werkgelegenheid, economie, onderwijs... Als een partij met de cd&v wilt samenwerken en alle punten van de cd&v wilt aanvaarden bij uitzondering van de Vlaamse resoluties... Dan hoop ik dat de cd&v toch in regering stapt.
Dan hoop ik dat de CD&V beseft dat - welicht - hun enige kans om een echte Vlaamse partij te worden, definitief verkeken is.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline  
Oud 10 mei 2004, 19:31   #23
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Om de Vlaamse Werkgelegenheid, gezondheidszorg, .. etc. efficiënt te maken, om een degelijk werkgelegenheidsbeleid, gezondheidsbeleid,... te voeren, moeten de Vlaamse resoluties uitgevoerd worden. Nu zitten die domeinen in federale handen, waar meestal een halfslachtig compromismodel uit de bus komt, dat inefficiënt is voor beide landen: Vlaanderen en Wallonië.

Laten we dit beseffen! Ik ben zeker dat Yves Leterme dit beseft.
Oud 11 mei 2004, 18:30   #24
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fribre
Citaat:

Om de Vlaamse Werkgelegenheid, gezondheidszorg, .. etc. efficiënt te maken, om een degelijk werkgelegenheidsbeleid, gezondheidsbeleid,... te voeren, moeten de Vlaamse resoluties uitgevoerd worden. Nu zitten die domeinen in federale handen, waar meestal een halfslachtig compromismodel uit de bus komt, dat inefficiënt is voor beide landen: Vlaanderen en Wallonië.

Laten we dit beseffen! Ik ben zeker dat Yves Leterme dit beseft.
Tuurlijk, maar liever een efficient beleid op Belgisch niveau als geen.... Als je me begrijpt 8)
Oud 14 mei 2004, 10:30   #25
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijn Bleyen
Daar reken ik wel op, anders krijgen ze over enkele jaren dezelfde rekening als de VLD op 13 juni gepresenteerd, Leterme is zich daar zeker bewust van.
Ik denk dat Leterme vooral bewust is van het feit dat CDH in Frans België nog goed is voor 5,47% van de stemmen op nationaal niveau (en dan hebben ze nog chance dat de provincie Luxemburg er is), en dat de CD&V op federaal vlak nooit meer echt een rol van betekenis kan spelen, tenzij:

1. er een goddelijk mirakel gebeurt en Wallonië weer op de CDH stemt. (not very likely)

2. het aandeel van de PS of MR het zwakke CDH compenseert. In dit geval, aangezien de zusterpartijen in Vlaanderen betrekkelijk sterk staan, zal de CD&V niet de dominante partner zijn in de regering.

Allebei scenario's die CD&V waarschijnlijk niet leuk vindt. Volgens mij is de Vlaamse keuze van de CD&V een pure, pragmatische keuze voor het eigenbelang (en laat ons eerlijk zijn: we kunnen de CD&V dat niet verwijten, want iedereen kiest voor zijn eigen belang).

En de resultaten zullen wel volgen. Voor de eerste keer heeft de CD&V een partner gevonden aan dezelfde kant van de taalgrens, en de eerste voorspellingen spreken van een grote verkiezingsoverwinning van wel 30%. Dat is geleden van 1987, toen ze 31,4% haalden. Natuurlijk moeten ze de koek wel delen, maar dat doet betrekkelijk weinig af van hun resultaat. De CD&V beseft dat ze in België geen toekomst meer heeft, maar in Vlaanderen een belangrijke factor kan zijn in de politiek.

En het mooie van de zaak is, hoe meer de CD&V de Vlaamse kaart trekt, hoe meer dat de CDH zal wegkwijnen. Geef toe, een zusterpartij van een Vlaamsgezinde partij in Wallonië en Brussel, dat heeft toch geen overlevingskans? En hoe meer de CDH weg kwijnt, hoe meer de CD&V het Vlaams zal spelen.

Als Leterme dus de resoluties vergeet, is dat helemaal niet uit politiek opportunisme (of hoogstens op korte termijn), maar uit politieke onbekwaamheid, zoals een lemming die zich op een route begeeft naar de zee.
Oud 15 mei 2004, 19:59   #26
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stijn Bleyen
Daar reken ik wel op, anders krijgen ze over enkele jaren dezelfde rekening als de VLD op 13 juni gepresenteerd, Leterme is zich daar zeker bewust van.
Ik denk dat Leterme vooral bewust is van het feit dat CDH in Frans België nog goed is voor 5,47% van de stemmen op nationaal niveau (en dan hebben ze nog chance dat de provincie Luxemburg er is), en dat de CD&V op federaal vlak nooit meer echt een rol van betekenis kan spelen, tenzij:

1. er een goddelijk mirakel gebeurt en Wallonië weer op de CDH stemt. (not very likely)

2. het aandeel van de PS of MR het zwakke CDH compenseert. In dit geval, aangezien de zusterpartijen in Vlaanderen betrekkelijk sterk staan, zal de CD&V niet de dominante partner zijn in de regering.

Allebei scenario's die CD&V waarschijnlijk niet leuk vindt. Volgens mij is de Vlaamse keuze van de CD&V een pure, pragmatische keuze voor het eigenbelang (en laat ons eerlijk zijn: we kunnen de CD&V dat niet verwijten, want iedereen kiest voor zijn eigen belang).

En de resultaten zullen wel volgen. Voor de eerste keer heeft de CD&V een partner gevonden aan dezelfde kant van de taalgrens, en de eerste voorspellingen spreken van een grote verkiezingsoverwinning van wel 30%. Dat is geleden van 1987, toen ze 31,4% haalden. Natuurlijk moeten ze de koek wel delen, maar dat doet betrekkelijk weinig af van hun resultaat. De CD&V beseft dat ze in België geen toekomst meer heeft, maar in Vlaanderen een belangrijke factor kan zijn in de politiek.

En het mooie van de zaak is, hoe meer de CD&V de Vlaamse kaart trekt, hoe meer dat de CDH zal wegkwijnen. Geef toe, een zusterpartij van een Vlaamsgezinde partij in Wallonië en Brussel, dat heeft toch geen overlevingskans? En hoe meer de CDH weg kwijnt, hoe meer de CD&V het Vlaams zal spelen.

Als Leterme dus de resoluties vergeet, is dat helemaal niet uit politiek opportunisme (of hoogstens op korte termijn), maar uit politieke onbekwaamheid, zoals een lemming die zich op een route begeeft naar de zee.
Beste Tantist,

het cdH zal waarschijnlijk weer terug zo een 15 procent van de stemmen halen ( is terug naar hun resultaat van 99 ). Dit is meer dan genoeg om een meerderheid te vormen met de PS. Geen problemen maken waar er geen zijn. Binnenkort komt er terug een goede Rooms-rode coalitie, die stabiel is. Die de economie terug op gang zal brengen en dat is het voornaamste. Op Vlaanderen zal deze coalitie gesteund worden door de N-VA en hopelijk komen er een aantal staatshervormingen door en spannen de Vlaamse partijen daarvoor samen in de kamer en senaat.

Voor de rest geen zorgen maken 8)

Thomas
Oud 15 mei 2004, 20:29   #27
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
het cdH zal waarschijnlijk weer terug zo een 15 procent van de stemmen halen ( is terug naar hun resultaat van 99 ).
Waarom denk je dat?

Citaat:
Dit is meer dan genoeg om een meerderheid te vormen met de PS. Geen problemen maken waar er geen zijn.
Zouden we niet eerst de uitslag afwachten, want jij bent er zo gerust in, maar de christen-democratie heeft echt afgedaan in Wallonië hoor!

Citaat:
Binnenkort komt er terug een goede Rooms-rode coalitie, die stabiel is.
Ik vrees dat de SP.A alleszins geen garantie is voor een "goede" coalitie.

Citaat:
Die de economie terug op gang zal brengen en dat is het voornaamste. Op Vlaanderen zal deze coalitie gesteund worden door de N-VA en hopelijk komen er een aantal staatshervormingen door en spannen de Vlaamse partijen daarvoor samen in de kamer en senaat.
Met de SP.A????? Oh my God, ik dacht dat je wel wat wijzer was...
Oud 1 juni 2004, 08:37   #28
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde

lievendr's schermafbeelding

Standaard

Ik gok op zo'n 27% ; en hoop op zelfs meer.
Ik hoop ook dat VLD zo'n 22% haalt en een coalitie dus mogelijk is.
Blokkers beseffen dus best dat ze gematigd rechts moeten stemmen als ze geen sossen in de regering willen ...

Zie http://www.fora.be/viewtopic.php?t=16238
Oud 1 juni 2004, 14:39   #29
giserke
Banneling

Standaard

op de lijstvoorstelling hebben zowel Yves leterme als Dehaene zeer duidelijk gesteld dat CD&V MOET de Vlaamse kaart trekken, wil ze een efficiënter bestuur en beleid op gebied van SZ, werkloosheid, en economie.

Tijdens de toespraak van Geert Bourgeois op dat congres is het efkes ZEER stil geworden, van het verschot denk ik. Wat niet normaal is, gelet dat alle afdelingen zowel van N-VA als CD&V daar afgezakt waren met toeters, trommels en natuurlijk bellen
Hij had van de basis militanten minuten lang applaus gekregen.
Nadien hebben we van gedachten gewisseld. Zowel militanten van de UNIZO strekking en de ACW strekking binnen CD&V zagen duidelijk in dat de Vlaamse kaart absoluut noodzakelijk is om de huidige paarse beerput op te kuisen.

We zijn ook dit weekend samen campagne gaan voeren, in Oostende Roeselare Ieper en Brugge en Kortrijk. Ik moet zeggen dat we algemeen een gevoel van 'opluchting' merkten bij de mensen. De mensen zijn het leugenachtig bestuur van verhofstadt meer dan beu.
Die opluchting was blijkbaar niet alleen te merken bij de potentiële kiezers maar vooral ook bij de CD&V / N-VA militanten.

Ik zie eigenlijk wel een 30% zitten.
giserke is offline  
Oud 1 juni 2004, 20:13   #30
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
op de lijstvoorstelling hebben zowel Yves leterme als Dehaene zeer duidelijk gesteld dat CD&V MOET de Vlaamse kaart trekken, wil ze een efficiënter bestuur en beleid op gebied van SZ, werkloosheid, en economie.

Tijdens de toespraak van Geert Bourgeois op dat congres is het efkes ZEER stil geworden, van het verschot denk ik. Wat niet normaal is, gelet dat alle afdelingen zowel van N-VA als CD&V daar afgezakt waren met toeters, trommels en natuurlijk bellen
Nadien hebben we van gedachten gewisseld. Zowel militanten van de UNIZO strekking en de ACW strekking binnen CD&V zagen duidelijk in dat de Vlaamse kaart absoluut noodzakelijk is om de huidige paarse beerput op te kuisen.

We zijn ook dit weekend samen campagne gaan voeren, in Oostende Roeselare Ieper en Brugge en Kortrijk. Ik moet zeggen dat we algemeen een gevoel van 'opluchting' merkten bij de mensen. De mensen zijn het leugenachtig bestuur van verhofstadt meer dan beu.
Die opluchting was blijkbaar niet alleen te merken bij de potentiële kiezers maar vooral ook bij de CD&V / N-VA militanten.

Was je ook in Ieper?
Oud 1 juni 2004, 23:41   #31
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke

Was je ook in Ieper?
ja
giserke is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be