Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 19 september 2010, 19:37   #781
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Inderdaad: zij beslissen daarover. Vind je dat CORRECT???
Geef eens een goed voorbeeld van een lekker Vlaams woord dat als Standaardnederlands beschouwd zou moeten worden?
Hollander is offline  
Oud 19 september 2010, 19:39   #782
Shadowke

Standaard

Citaat:
ALS dit door de meerderheid van de bevolking zo wordt gewenst, ja, dan leg ik me erbij neer. Of dat nog zal gebeuren voor ik voorgoed naar het buitenland trek, dat is zeer de vraag.

Maar: als duidelijk blijkt dat een meerderheid Vlamingen TEGEN is, ga jij je er dan bij neerleggen? Of ga je dan elders wonen?
ik leg me erbij neer.
als er al een confederatie komt, ben ik al gelukkig.
daarna zien we wel hoe het evolueert.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:41   #783
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik leg me erbij neer.
als er al een confederatie komt, ben ik al gelukkig.
daarna zien we wel hoe het evolueert.
En als die er NIET komt, die confederatie?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:41   #784
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Geef eens een goed voorbeeld van een lekker Vlaams woord dat als Standaardnederlands beschouwd zou moeten worden?
http://www.vlaamswoordenboek.be/

Zeer rijke bron.
Scarabaeida is offline  
Oud 19 september 2010, 19:42   #785
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en als een fusie tussen NL en VL er toch zou komen? wat ga je dan doen?
je neerleggen bij de meerderheid of naar het buitenland trekken?
een fusie tussen Vlaanderen en NL. komt er (waarschijnlijk) NIET !
Ook veel Nederlanders zien dat niet zitten : Vlaanderen zou misschien ageren als één grote (de grootste) provincie van de Verenigde Nederlanden.
Ze hebben daar (terecht) hun bedenkingen bij

Boduo is offline  
Oud 19 september 2010, 19:45   #786
EddyBal

Standaard

Citaat:
gere van: ik zien a gere voor de fans van de A van Antwerpen : ik zien A gere

en zo zijn er vele hoor. Maar dat weet je zelf ook wel, dus waarom zou ik hier een waslijst neerpennen die door de teksverbeteraar allemaal rood wordt onderlijnd?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:46   #787
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
een fusie tussen Vlaanderen en NL. komt er (waarschijnlijk) NIET !
Ook veel Nederlanders zien dat niet zitten : Vlaanderen zou misschien ageren als één grote (de grootste) provincie van de Verenigde Nederlanden.
Ze hebben daar (terecht) hun bedenkingen bij

en jij denkt dat het huidige Vlaanderen als één geheel zal blijven in Nederland terwijl Limburg al niet tot die provincie zal behoren (die willen liever bij Nederlands Limburg) en de Vlaamse en Brabantse provincies elkaar niet echt luchten.
maw ze hoeven geen bedenkingen te hebben als het zover komt. het Vlaams gewest zoals het nu is zal uiteenvallen in drie provincies.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:46   #788
Shadowke

Standaard

Citaat:

en zo zijn er vele hoor. Maar dat weet je zelf ook wel, dus waarom zou ik hier een waslijst neerpennen die door de teksverbeteraar allemaal rood wordt onderlijnd?
das puur dialect EddyBal.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:47   #789
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Veel dialectische woorden hebben ze verstandaardnederlandst. In het AN wordt dat 'gaarne' (de plechtstatige vorm voor 'graag'). Standaardtaal doet dat altijd met dialectische woorden.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 19 september 2010 om 19:47.
Scarabaeida is offline  
Oud 19 september 2010, 19:48   #790
EddyBal

Standaard

Citaat:
en jij denkt dat het huidige Vlaanderen als één geheel zal blijven in Nederland terwijl Limburg al niet tot die provincie zal behoren (die willen liever bij Nederlands Limburg) en de Vlaamse en Brabantse provincies elkaar niet echt luchten.
maw ze hoeven geen bedenkingen te hebben als het zover komt. het Vlaams gewest zoals het nu is zal uiteenvallen in drie provincies.
Waar haal jij dat geklets toch allemaal vandaan? Laat die cijfers eens zien.
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:52   #791
Shadowke

Standaard

Citaat:
Waar haal jij dat geklets toch allemaal vandaan? Laat die cijfers eens zien.
daar zijn geen cijfers van.
is nooit een enquete of dergelijks over gedaan.
alles heeft te maken met het oude graafschap vlaanderen en hertogdom brabant die veel in de clinch lagen met mekaar. Limburg (land van loon) is pas in 1815 bij de nederlanden gekomen, daarom heeft het totaal géén binding met de rest van het vlaams gewest.
alles heeft te maken met geschiedenis.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 19:52   #792
EddyBal

Standaard

Citaat:
das puur dialect EddyBal.
Alleen maar omdat het NIET in jouw woordenboek staat?

Wel, laat ik je dit vertellen: ik zien a gere wordt in Antwerpen (brabants volgens jullie) én in Brugge (West Vlaams, niet?) zo gebruikt. Jullie regeltjes passen niet. Jullie verkopen gebakken lucht, en moeten stilaan beseffen dat ik gelijk heb. Maar bash nog maar wat
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:54   #793
EddyBal

Standaard

Citaat:
daar zijn geen cijfers van.
is nooit een enquete of dergelijks over gedaan.
alles heeft te maken met het oude graafschap vlaanderen en hertogdom brabant die veel in de clinch lagen met mekaar. Limburg (land van loon) is pas in 1815 bij de nederlanden gekomen, daarom heeft het totaal géén binding met de rest van het vlaams gewest.
alles heeft te maken met geschiedenis.
Dus jij BESLIST dat even met je natte vinger of je dikke teen? Jij vergeet de samenhorigheid die in Vlaanderen is ontstaan door de 180 jarige strijd tegen de franstaligen. Een verdomd sterke band én argument!
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 19:55   #794
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus jij BESLIST dat even met je natte vinger of je dikke teen? Jij vergeet de samenhorigheid die in Vlaanderen is ontstaan door de 180 jarige strijd tegen de franstaligen. Een verdomd sterke band én argument!
En vergeet de band niet die ontstaan is in de strijd tegen de vermaledijde Hollanders en hun gevreesde broodjes kroket.
Hollander is offline  
Oud 19 september 2010, 19:59   #795
Shadowke

Standaard

Citaat:
er is enkel samenhorigheid tegen een gemeenschappelijke vijand, België, maar dat is het dan ook.
zodra België gesplitst is, zal Vlaanderen ook niet blijven bestaan tenzij het in een staatkundige geheel vormt met een ander land en daar past Nederland perfect in want daar is ook geen samenhorigheid tenzij tegen een gemeenschappelijke vijand.

maw je kent niets van de Vlamingen, maar je denkt het te weten.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 september 2010 om 20:00.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 20:16   #796
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En mijn klacht is juist dat de Vlaamse woordenschat grotendeels ontbreekt in de woordenlijst van de Nederlandse taal.
Het Woordenboek der Nederlandse taal is per definitie volgend, en niet leidend.
Onze cultuur & taal uit het hier en nu zelf is leidend.

Elk in Zuid Nederland (door jou 'Vlaams' genoemd) gangbaar woord of uitdrukking zou daarin uiteindelijk moeten worden opgenomen.

Zelf vind ik dat een verrijking.

Net zo goed als dat de straattaal uit de Noordelijke Nederlanden een verrijking is. Of de verbuigingen en expressies uit Paramaribo en/of Willemstad.

Maar blijf je realiseren dat zo'n woordenboek per definitie achter de feiten aan loopt.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 september 2010 om 20:17.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 19 september 2010, 20:30   #797
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er is enkel samenhorigheid tegen een gemeenschappelijke vijand, België, maar dat is het dan ook.
zodra België gesplitst is, zal Vlaanderen ook niet blijven bestaan tenzij het in een staatkundige geheel vormt met een ander land en daar past Nederland perfect in want daar is ook geen samenhorigheid tenzij tegen een gemeenschappelijke vijand.

maw je kent niets van de Vlamingen, maar je denkt het te weten.
Shadowke, zo'n parlee zijn we van jou niet gewoon.
Heb jij een glazen bol ???
Boduo is offline  
Oud 19 september 2010, 20:34   #798
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Shadowke, zo'n parlee zijn we van jou niet gewoon.
Heb jij een glazen bol ???
ik hou rekening met wat er bij de bevolking leeft.

Vlamingen (oost- en west-vlaanderen) moeten niet veel hebben van de arrogante brabanders (antwerpen en vlaams-brabant).
Limburg heeft totaal geen binding met de Vlamingen en de Brabanders.
daarom!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 september 2010 om 20:35.
Shadowke is offline  
Oud 19 september 2010, 20:34   #799
EddyBal

Standaard

Citaat:
En vergeet de band niet die ontstaan is in de strijd tegen de vermaledijde Hollanders en hun gevreesde broodjes kroket.

Ik strijd niet TEGEN de Hollanders, ik wil gewoon mijn onafhankelijk Vlaanderen. Jullie hebben toch een onafhankelijk Nederland, mogen wij ook iets?
EddyBal is offline  
Oud 19 september 2010, 20:36   #800
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Het Woordenboek der Nederlandse taal is per definitie volgend, en niet leidend.
Onze cultuur & taal uit het hier en nu zelf is leidend.

Elk in Zuid Nederland (door jou 'Vlaams' genoemd) gangbaar woord of uitdrukking zou daarin uiteindelijk moeten worden opgenomen.

Zelf vind ik dat een verrijking.

Net zo goed als dat de straattaal uit de Noordelijke Nederlanden een verrijking is. Of de verbuigingen en expressies uit Paramaribo en/of Willemstad.

Maar blijf je realiseren dat zo'n woordenboek per definitie achter de feiten aan loopt.
Natuurlijk loop je altijd achter de feiten aan. Maar er zou op korte tijd een verdomd grote verbetering kunnen aangebracht worden. Schrappingen vind ik trouwens uit den boze. Vooral voor diegenen die oude lectuur te pakken krijgen en iets willen opzoeken dat dan niet meer te vinden is...
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be