Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2010, 08:41   #21
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vanuit het Engels bezien is het Nederlands inderdaad het dichtstbijgelegen familielid
Neen, niet helemaal. Dat is het Fries. Het Westerlauwers Fries stamt af van het Oudfries, dat een sterke overeenkomst vertoonde met het Oudengels. Enkele overeenkomsten met het Engels zijn nog steeds terug te vinden in het moderne Fries. Het Westerlauwers Fries is van alle continentale Europese talen het meest verwant met het Engels. Fries- en Engelstaligen gebruiken de klinkercombinatie ea waar Nederlandstaligen dubbel-o hanteren (ear-oor, hear-hoor, bean-boon, lead-lood, dea-dood). Deze klank komt uit de Oud-Germaanse -au- voort. Ze gebruiken de klinkercombinatie ie/ee waar Nederlandstaligen de aa gebruiken (died/deed - daad). De ch/tsj-uitspraak wordt in het Nederlands als k uitgesproken (tsiis/cheese - kaas, tsjerke/church - kerk). Veel woorden tonen de Fries-Engelse samenhang (kaai-key, tegearre-together, door-door, knyft-knife). De g-anlaut is in het Fries en het Engels een stemhebbende velaire plosief terwijl die in het Nederlands een fricatief is.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 19:45   #22
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Wij waren zaterdag in Brussel. Mijn vrouw spreekt vloeiend Frans en ongetwijfeld met een Pools accent. Ik zeer zeker niet en daar ben ik trots op. Dus toen wij een koffie en een wafel gingen bestellen deed mijn vrouw het woord, blij als ze was haar Frans een klein beetje te kunnen bijhouden.
Ze bestelt dus voor ons, de ober kijkt ons aan en antwoord keurig met de vraag waar wij vandaan komen en of dat heel misschien Nederland is. Want 'men spreekt Nederlands dus of wij dat ook willen gebruiken'.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 20:37   #23
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wij waren zaterdag in Brussel. Mijn vrouw spreekt vloeiend Frans en ongetwijfeld met een Pools accent. Ik zeer zeker niet en daar ben ik trots op. Dus toen wij een koffie en een wafel gingen bestellen deed mijn vrouw het woord, blij als ze was haar Frans een klein beetje te kunnen bijhouden.
Ze bestelt dus voor ons, de ober kijkt ons aan en antwoord keurig met de vraag waar wij vandaan komen en of dat heel misschien Nederland is. Want 'men spreekt Nederlands dus of wij dat ook willen gebruiken'.
Zo goed Frans spreekt uw vrouw dus niet. Het is volkomen normaal dat een tweetalige U dan vraagt zich tot uw moedertaal te beperken. Als een nederlandstalige mijn moedertaal niet vloeiend spreekt, dan weiger ik hem/haar nog in het Frans te woord te staan. En dan zeg ik hem/haar ook waarom : of U spreekt Frans vloeiend of U gebruikt uw moedertaal, maar ik laat mijn taal niet defigureren door incompetente mensen.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 20:53   #24
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Zo goed Frans spreekt uw vrouw dus niet. Het is volkomen normaal dat een tweetalige U dan vraagt zich tot uw moedertaal te beperken. Als een nederlandstalige mijn moedertaal niet vloeiend spreekt, dan weiger ik hem/haar nog in het Frans te woord te staan. En dan zeg ik hem/haar ook waarom : of U spreekt Frans vloeiend of U gebruikt uw moedertaal, maar ik laat mijn taal niet defigureren door incompetente mensen.
En u bepaalt zelf wanneer het niveau goed genoeg is?

Wat doet u als Frans de enige gemeenschappelijke taal is (bvb. met een Chinees)?

Wat als die Nederlandstalige vindt dat uw Nederlands niet goed genoeg is?

Niet alleen roept uw attitude een zekere walging op, maar ook een heleboel praktische vragen.

Maar ja, van een financieel onafhankelijk iemand kan je ook niet verwachten dat ie zich met praktische beslommeringen gaat bezighouden, niet waar?
Kawadude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 21:05   #25
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Euhm.... Niet om het één of het ander hoor, maar waarom iets in het Frans bestellen in de tot nader order tweetalige stad Brussel terwijl uw vrouw (of u) dat gewoon in het Nederlands had kunnen, en mijns inziens ook móéten doen?

Wanneer ik in Brussel ben, weiger ik als Nederlander, en bijgevolg Nederlandstalige, ten ene male ook maar één woord Frans met vertegenwoordigers van de lokale middenstand en overheid te spreken. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Als ik mijn Frans wil oefenen, doe ik dat wel in Frankrijk.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 september 2010 om 21:08.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 21:06   #26
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kawadude Bekijk bericht
En u bepaalt zelf wanneer het niveau goed genoeg is?

Wat doet u als Frans de enige gemeenschappelijke taal is (bvb. met een Chinees)?

Wat als die Nederlandstalige vindt dat uw Nederlands niet goed genoeg is?

Niet alleen roept uw attitude een zekere walging op, maar ook een heleboel praktische vragen.

Maar ja, van een financieel onafhankelijk iemand kan je ook niet verwachten dat ie zich met praktische beslommeringen gaat bezighouden, niet waar?
Ja dat bepaal ik zelf.

In tegenstelling tot Flaminganten denken anderstaligen waaronder Chinezen niet dat ze zo perfect meertalig zijn.

Ik ben nog nooit een Nederlandstalige tegengekomen die mijn echte moedertaal kon gissen.
Oud 19 september 2010, 21:16   #27
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Euhm.... Niet om het één of het ander hoor, maar waarom iets in het Frans bestellen in de tot nader order tweetalige stad Brussel terwijl uw vrouw (of u) dat gewoon in het Nederlands had kunnen, en mijns inziens ook móéten doen?

Wanneer ik in Brussel ben, weiger ik als Nederlander, en bijgevolg Nederlandstalige, ten ene male ook maar één woord Frans met vertegenwoordigers van de lokale middenstand en overheid te spreken. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt.
Als ik mijn Frans wil oefenen, doe ik dat wel in Frankrijk.
Mevrouw heeft evengoed het recht haar Frans te willen testen in Brussel als meneer het Nederlands van de ober.

Vind het zelf wat onbeleefd van de ober om mevrouw er zomaar op te wijzen dat ze in het Nederlands zou moeten bestellen. Zelfs als ze Vlaamse was geweest.
Oud 19 september 2010, 21:17   #28
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja dat bepaal ik zelf.

In tegenstelling tot Flaminganten denken anderstaligen waaronder Chinezen niet dat ze zo perfect meertalig zijn.

Ik ben nog nooit een Nederlandstalige tegengekomen die mijn echte moedertaal kon gissen.
Ze is misschien zo obscuur dat ze niet te herkennen valt...
Oud 19 september 2010, 21:18   #29
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ja dat bepaal ik zelf.

Dus wat spreekt u dan tegen een Chinees, die naar uw normen, niet zo goed Frans spreekt (in het geval z'n Engels nog bedroevender zou zijn)?

Laatst gewijzigd door Kawadude : 19 september 2010 om 21:18.
Oud 19 september 2010, 21:18   #30
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ze is misschien zo obscuur dat ze niet te herkennen valt...
Ik denk niet dat Frans een heel obscure taal is ....
Oud 19 september 2010, 21:19   #31
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dus wat spreekt u dan tegen een Chinees, die naar uw normen, niet zo goed Frans spreekt (in het geval z'n Engels nog bedroevender zou zijn)?
Ik spreek niet tegen hem of haar.
Oud 19 september 2010, 21:22   #32
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als iemand me dat zou flikken, dan lach ik hem vierkant in zijn gezicht uit. Als ik een goede dag heb, tenminste. Maar ik neem aan dat je in het echt anders bent dan je je hier voordoet.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 21:26   #33
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Als iemand me dat zou flikken, dan lach ik hem vierkant in zijn gezicht uit. Als ik een goede dag heb, tenminste. Maar ik neem aan dat je in het echt anders bent dan je je hier voordoet.
Ik weet altijd op voorhand als ik iemand nieuw ontmoet wat zijn moedertaal is, hij krijgt dus niet eens de kans. Mijn ontmoetingen zijn altijd zakelijk, enkel zakelijk.
Oud 19 september 2010, 21:31   #34
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U heeft daar waarschijnlijk personeel voor?
Oud 19 september 2010, 21:32   #35
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
U heeft daar waarschijnlijk personeel voor?
Het interesseert mij niet.
Oud 19 september 2010, 21:34   #36
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Ik weet altijd op voorhand als ik iemand nieuw ontmoet wat zijn moedertaal is, hij krijgt dus niet eens de kans. Mijn ontmoetingen zijn altijd zakelijk, enkel zakelijk.
Enkel de moedertaal?

Maakt u dan geen volledig dossier op, met bloedgroep, schoenmaat, sterrenbeeld, eventuele besmettelijke ziektes, ...

Beperkt u zich enkel tot het taalgegeven of zijn er nog beperkingen die het onmogelijk maken met u zakelijk in contact te treden?
Oud 19 september 2010, 21:38   #37
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het interesseert mij niet.
[ironiemodus aan]

U bent echt een aanwinst in de diverse debatten die hier gevoerd worden.

Zo overdonderd worden door inhoudelijke argumentatie is me nog zelden overkomen.

Het woordenspuiende weerwerk dat we hier krijgen van deze deelnemer is van een ongezien hoog niveau.

Ik vrees dat ik het niet meer aankan met u in debat te treden en zal u dus niet langer lastigvallen met lamentabele bedenkingen bij uw superieure redeneringen en stellingnames.

[ironiemodus uit]
Oud 19 september 2010, 21:40   #38
AyneRand
Minister-President

Standaard

Dat ik me zou beperken tot het taalgegeven is enkel uw interpretatie.
Oud 20 september 2010, 01:24   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Klopt. Het is erg dwaas van de Franstaligen om Brussel zomaar als "van hun" te beschouwen. Zeker als je ook nog eens beseft dat Brussel financieel en economisch afhankelijk is van Vlaanderen. Daarom is een staat Wallonie-Bruxelles volgens mij niet leefbaar. Trouwens, indien men voortwil onder de naam "Belgique", moet men ook de Belgische staatsschuld op zich nemen.

Daarmee zeg ik ook niet dat Brussel zomaar bij Vlaanderen gaat komen. Volgens mij zal Vlaanderen onafhankelijk worden, Brussel een eigen staatje en Wallonië bij Frankrijk.
Brussel is al van mij, ik heb het van Garry cadeau gekregen.

Samen met mijn vrienden ga ik de boel hier beginnen opkuisen incha'allah, en als het werk klaar is, geef ik Brussel aan Vlaanderen cadeau.

Een multiculturele, polyglotte, productieve, groene, rijke en trotse vrije stad die de Vlamingen graag haar diensten als hoofdstad zal aanbieden, en waar de durvers onder de Vlamingen met plezier zullen komen wonen.

De schijtlaarzen zullen ook mogen komen, we zullen ze niet opeten.

Deal?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 01:26   #40
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U laat uw tolk het werk doen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be