![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() Neen, niet helemaal. Dat is het Fries. Het Westerlauwers Fries stamt af van het Oudfries, dat een sterke overeenkomst vertoonde met het Oudengels. Enkele overeenkomsten met het Engels zijn nog steeds terug te vinden in het moderne Fries. Het Westerlauwers Fries is van alle continentale Europese talen het meest verwant met het Engels. Fries- en Engelstaligen gebruiken de klinkercombinatie ea waar Nederlandstaligen dubbel-o hanteren (ear-oor, hear-hoor, bean-boon, lead-lood, dea-dood). Deze klank komt uit de Oud-Germaanse -au- voort. Ze gebruiken de klinkercombinatie ie/ee waar Nederlandstaligen de aa gebruiken (died/deed - daad). De ch/tsj-uitspraak wordt in het Nederlands als k uitgesproken (tsiis/cheese - kaas, tsjerke/church - kerk). Veel woorden tonen de Fries-Engelse samenhang (kaai-key, tegearre-together, door-door, knyft-knife). De g-anlaut is in het Fries en het Engels een stemhebbende velaire plosief terwijl die in het Nederlands een fricatief is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wij waren zaterdag in Brussel. Mijn vrouw spreekt vloeiend Frans en ongetwijfeld met een Pools accent. Ik zeer zeker niet en daar ben ik trots op. Dus toen wij een koffie en een wafel gingen bestellen deed mijn vrouw het woord, blij als ze was haar Frans een klein beetje te kunnen bijhouden.
Ze bestelt dus voor ons, de ober kijkt ons aan en antwoord keurig met de vraag waar wij vandaan komen en of dat heel misschien Nederland is. Want 'men spreekt Nederlands dus of wij dat ook willen gebruiken'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Wat doet u als Frans de enige gemeenschappelijke taal is (bvb. met een Chinees)? Wat als die Nederlandstalige vindt dat uw Nederlands niet goed genoeg is? Niet alleen roept uw attitude een zekere walging op, maar ook een heleboel praktische vragen. Maar ja, van een financieel onafhankelijk iemand kan je ook niet verwachten dat ie zich met praktische beslommeringen gaat bezighouden, niet waar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wanneer ik in Brussel ben, weiger ik als Nederlander, en bijgevolg Nederlandstalige, ten ene male ook maar één woord Frans met vertegenwoordigers van de lokale middenstand en overheid te spreken. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. Als ik mijn Frans wil oefenen, doe ik dat wel in Frankrijk. Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 19 september 2010 om 21:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In tegenstelling tot Flaminganten denken anderstaligen waaronder Chinezen niet dat ze zo perfect meertalig zijn. Ik ben nog nooit een Nederlandstalige tegengekomen die mijn echte moedertaal kon gissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vind het zelf wat onbeleefd van de ober om mevrouw er zomaar op te wijzen dat ze in het Nederlands zou moeten bestellen. Zelfs als ze Vlaamse was geweest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ze is misschien zo obscuur dat ze niet te herkennen valt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dus wat spreekt u dan tegen een Chinees, die naar uw normen, niet zo goed Frans spreekt (in het geval z'n Engels nog bedroevender zou zijn)?
Laatst gewijzigd door Kawadude : 19 september 2010 om 21:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Maakt u dan geen volledig dossier op, met bloedgroep, schoenmaat, sterrenbeeld, eventuele besmettelijke ziektes, ... Beperkt u zich enkel tot het taalgegeven of zijn er nog beperkingen die het onmogelijk maken met u zakelijk in contact te treden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() [ironiemodus aan]
U bent echt een aanwinst in de diverse debatten die hier gevoerd worden. Zo overdonderd worden door inhoudelijke argumentatie is me nog zelden overkomen. Het woordenspuiende weerwerk dat we hier krijgen van deze deelnemer is van een ongezien hoog niveau. Ik vrees dat ik het niet meer aankan met u in debat te treden en zal u dus niet langer lastigvallen met lamentabele bedenkingen bij uw superieure redeneringen en stellingnames. [ironiemodus uit] |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Dat ik me zou beperken tot het taalgegeven is enkel uw interpretatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Samen met mijn vrienden ga ik de boel hier beginnen opkuisen incha'allah, en als het werk klaar is, geef ik Brussel aan Vlaanderen cadeau. Een multiculturele, polyglotte, productieve, groene, rijke en trotse vrije stad die de Vlamingen graag haar diensten als hoofdstad zal aanbieden, en waar de durvers onder de Vlamingen met plezier zullen komen wonen. De schijtlaarzen zullen ook mogen komen, we zullen ze niet opeten. Deal?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U laat uw tolk het werk doen?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |