Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2010, 23:25   #241
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Volgens die redenering is NIEMAND gelovig. Er is niemand die zich perfect aan alle regeltjes in zijn gekozen heilig boek houdt. Ik betwijfel of porpo zelf alle geboden en opgelegde acties uit de koran volgt.
Aah, maar daarom bestaat het woord hypocriet eh
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 23:31   #242
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Uiteraard. Het betreft ook meegeven van normen. Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn vraag waar de maatschappij deze normen zal vandaan halen. Ik vraag naar het "wat" en jij beantwoordt de vraag "hoe".
De maatschappij zelf bepaalt haar moralen, een maatschappij is een evolutief iets, het veranderd mee met de individu's, en de individu's zelf evolueren mee met de maatschappij.

Het is geen wat, maar een 'wie', onderschat de kracht niet van peer-pressure, het is namelijk dezelfde kracht die grotendeels zorgde dat mensen geloof xyz hebben.

Citaat:
Er zijn politiemannen die misdrijven plegen en brandweermannen die brand stichten. Dat doet mij het nut van hun beroep of hun opleiding niet in vraag stellen, mogelijks wel het procédé waarmee ze geselecteerd worden. Ik denk dat daar het schoentje ook knelt bij de priesters. Hun keuze voor celibaat zou wel eens ten dele mee het (bewuste of inbewuste) gevolg kunnen zijn van een abnormale seksualiteit. We mogen oorzaak en gevolg niet verwarren.
Dit veranderd echter niets aan het feit dat mensen misdaden begaan desondanks hun religie, en dat geloof in god dus absoluut niet bijdraagt tot het voorkomen van zulke zaken.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 19 september 2010, 23:32   #243
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
In linkse en vrijzinnige milieus zal je misschien niet beschimpt worden, maar men zal toch op je neerkijken en je beschouwen als een "irrationele halve gare." In diezelfde milieus predikt men groot respect voor de islam en 'het recht om de hoofddoek te dragen.' Maar wie katholiek is, die is echt fout.
Ik heb al die hypocrisie (veel meer dan alleen bovenstaande) in mijn jeugd ten volle mogen ervaren. Maar ik werd daar alleen meer rebels door. Om De Wever te citeren: j'énerve donc je suis.
http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 23:32   #244
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Dat ben ik. Samen met u. Maar een christen (wat ik zelf geenszins ben) haalt zijn inspiratie uit het Nieuwe Testament en het voorbeeld van Christus. Vandaar de naam.
Als dat de christen zijn enige reden is om goed te doen, dan is het een zeer zwak individu. (Nu ja, individu, het is blijkbaar iemand die niet voor zichzelf kan uitmaken wat kan & niet kan)
Oud 19 september 2010, 23:40   #245
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Aah, maar daarom bestaat het woord hypocriet eh
Euhh ja, en vooral maar om één ding....
En dat is dat alle pasgeborenen per definitie moeten worden omschreven als atheïstisch...

Het geloof wordt er later wel ingeramd, en dit afhankelijk van de plaats waar zij zijn geboren...

Laatst gewijzigd door Svennies : 19 september 2010 om 23:40.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2010, 23:45   #246
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:

Als er trouwens iemand die procedure weet, gelieve effe te pm'n.
Geen pm nodig, http://forum.politics.be voorziet in vitale behoeften :

http://forum.politics.be/showpost.ph...79&postcount=1

Hier ook:
http://columns.skynetblogs.be/post/6...n-de-procedure

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 september 2010 om 23:51.
Oud 20 september 2010, 03:29   #247
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
The Catholic Church was derived from three sources. Its sacred history was Jewish, its theology was Greek, its government and canon law ware, at least indirectly, Roman. The Reformation rejected the Roman elements, softened the Greek elements, and greatly strengthened the Judaic elements. Ot thus cooperated with the nationalist forces which were undoing the work of social cohesion which had been effected first by the Roman Empire and then by the Roman Church. In Catholic doctrine, divine revelation did not end with the scriptures, but continued from age to age through the medium of the Church, to which, therefor, it was the duty of the individual to submit his private opinions....
Bertrand Russell - history of western philosophy
Indien de katholieken dat nog steeds geloven, dan heeft het soms een zin om je te laten ontdopen, anders niet want bij dopen gaat het niet om geloof in priesters, pastor, andere 'geestelijke' of kerk.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 05:34   #248
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
De benoeming hoefde helemaal niet ongedaan te worden gemaakt. Sint Pius X broederschap hoort in de Kerk. Men is toch vrij om te denken en zeggen wat men wil. Trouwens de Paus heeft een duidelijk standpunt ingenomen dat hij Williams niet steunde in zijn minimalisering van de Holocaust.
Hij is vrij te denken en te zeggen wat hij wil; zolang dat niet tegenstrijdig is met de christelijke leer.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 05:53   #249
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Hij is vrij te denken en te zeggen wat hij wil; zolang dat niet tegenstrijdig is met de christelijke leer.
Is dat strijdig met de christelijke leer?
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 09:51   #250
Helias
Gouverneur

Helias's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De maatschappij zelf bepaalt haar moralen, een maatschappij is een evolutief iets, het veranderd mee met de individu's, en de individu's zelf evolueren mee met de maatschappij.

Het is geen wat, maar een 'wie', onderschat de kracht niet van peer-pressure, het is namelijk dezelfde kracht die grotendeels zorgde dat mensen geloof xyz hebben.

Dit veranderd echter niets aan het feit dat mensen misdaden begaan desondanks hun religie, en dat geloof in god dus absoluut niet bijdraagt tot het voorkomen van zulke zaken.
We blijven hier maar in cirkels ronddraaien. Mijn vraag (oprechte vraag, want ik weet het eigenlijk niet zo goed) naar de oorsprong en handhaving van ethische abstracte normen in een maatschappij krijgt van jou het antwoord dat een maatschappij evolueert. Dat weet ik best. Dat is juist de reden voor mijn vraag: kunnen normen, die in een bepaalde bedding (in ons geval, het judeio-christianisme) zijn tot stand gekomen, het wegvallen van die bedding overleven?

Citaat:
Als dat de christen zijn enige reden is om goed te doen, dan is het een zeer zwak individu. (Nu ja, individu, het is blijkbaar iemand die niet voor zichzelf kan uitmaken wat kan & niet kan)
Is dan ook iemand die zich aan de wet houdt, een zwak individu, als hij doet alleen omdat het de wet is?

We komen hier tot de kern van het probleem. Geloof jij dat een maatschappij mogelijk is waarin alle individuen zelf voldoende normbesef kunnen ontwikkelen, zonder enige druk of beinvloeding van buitenaf? En dat de grootste gemene deler van de normsystemen van zòveel verschillende individuen ooit de basis kan vormen van een samenleving?

Ach, ik wou dat het zo was. Maar helaas zijn de meesten van ons, ikzelf incluis "zwakke individuen".
Helias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 10:27   #251
Amon_Re

Standaard

Citaat:
We blijven hier maar in cirkels ronddraaien. Mijn vraag (oprechte vraag, want ik weet het eigenlijk niet zo goed) naar de oorsprong en handhaving van ethische abstracte normen in een maatschappij krijgt van jou het antwoord dat een maatschappij evolueert. Dat weet ik best. Dat is juist de reden voor mijn vraag: kunnen normen, die in een bepaalde bedding (in ons geval, het judeio-christianisme) zijn tot stand gekomen, het wegvallen van die bedding overleven?
Een samenleving bepaalt wat het aanvaardbaar vindt, je hebt daar geen religie voor nodig, elke actie van een individu wordt rechtstreeks of onrechtstreeks door de maatschappij gewikt & gewogen.

Ook zonder bv de kerk of moskee zullen zaken zoals bv verkrachting verwerpelijk blijven, de maatschappij tolereert nu eenmaal zulke zaken niet, en wie een moraal heeft die door de maatschappij verwerpt wordt, komt buiten de maatschappij te staan.

Het is absurd om te denken dat geloof ook maar iets met moraal te zien heeft, je hoeft maar naar de geschiedenis te zien. Als er één ding is dat religie toestaat, is net het opheffen van moraliteit & het toestaan van wreedheid.

Citaat:
Is dan ook iemand die zich aan de wet houdt, een zwak individu, als hij doet alleen omdat het de wet is?
Ja.

Citaat:
We komen hier tot de kern van het probleem. Geloof jij dat een maatschappij mogelijk is waarin alle individuen zelf voldoende normbesef kunnen ontwikkelen, zonder enige druk of beinvloeding van buitenaf? En dat de grootste gemene deler van de normsystemen van zòveel verschillende individuen ooit de basis kan vormen van een samenleving?

Ach, ik wou dat het zo was. Maar helaas zijn de meesten van ons, ikzelf incluis "zwakke individuen".
Je hebt altijd beïnvloeding van buitenaf, de maatschappij beïnvloedt het individu, en het is altijd al de maatschappij zelf die de moraliteit bepaalt, daarom ook dat zaken die vroeger als moreel aanvaardbaar beschouwd werden nu niet langer getolereerd worden, zoals slavernij.
Oud 20 september 2010, 11:37   #252
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat strijdig met de christelijke leer?
Nope
Oud 20 september 2010, 12:46   #253
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
5 Algerijnen zijn opgepakt omdat ze de Paus wilden vermoorden in Engeland. wel wel wel
Citaat:
Inmiddels werden ze vrijgelaten. Wel, wel...Een beetje te onschuldig opgepakt? Wel, wel wel... Ze zagen er verdacht uit? In de ogen van de flikken....
In de ogen van de flikken is geen enkele pastoor pedo.

Weer vrij

De zes mannen die werden aangehouden in verband met een mogelijke bedreiging rond het bezoek van de paus aan Londen zijn weer vrij. De Britse politie heeft geen aanwijzingen gevonden voor een serieuze dreiging.

De mannen zijn straatvegers, vermoedelijk van Algerijnse afkomst. Het verhaal gaat dat ze werden opgepakt nadat ze in de kantine grappen hadden gemaakt over een aanslag op de paus, maar de Britse politie wil niet zeggen of dat klopt.

http://nos.nl/artikel/185832-scotlan...naal+Nieuws%29

http://www.2424actu.fr/actualite-int.../#read-1420713

"Délit de mauvaise gueule" heet dat in 't Frans.

Hoeveel mensen arresteert men zo elk jaar? Grote titel bij de arrestatie, dat doet de "weldenkende mensen" plezier.
Klein berichtje bij de vrijlating.
Circulez, il n'y a rien �* voir!

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 september 2010 om 12:51.
Oud 20 september 2010, 13:58   #254
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de ogen van de flikken is geen enkele pastoor pedo.
In uw ogen allemaal.
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 14:56   #255
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Niemand weet precies wanneer moralen zijn opgedoken in de evolutie, waarschijnlijk rond het punt dat dieren in groepen begonnen te leven. Voor het overleven van de groep, en bij gevolg het individu, zijn moralen essentieel. Wat ik zeker weet is dat onze moralen geen judeo-christelijke bedding heeft. Denk jij dat voor de 10 geboden iedereen een losgeslagen moordenaar was?

Citaat:
Ja

Citaat:

Ja, kijk maar eens naar de levenskwaliteit van de meest atheïstische samenlevingen. Zijn die mensen vervallen in een satanistische chaos? Nee, zij hebben een zeer hoge levenskwaliteit vaak gecombineerd met een relatief lage criminaliteit. Is de druk van zes miljard andere mensen die ook willen leven niet genoeg? Moet daar dan nog een god bijgeroepen worden?

Jij zegt dat je zwak bent, maar zou je op een killing spree gaan als morgen bleek dat god niet bestond?

Laatst gewijzigd door Dionysus : 20 september 2010 om 14:57.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 16:51   #256
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Spijtig genoeg heb je gelijk. Zo betaalt ook 100% van de bevolking jaarlijks 590 miljoen euro voor de hobby van 7%. Spijtige zaak.
De staat is niet hetzelfde als de samenleving..
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 16:56   #257
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, moest ge geen god hebben, jij zou aan't moorden slaan, zo moeten we het dus verstaan... Weet je mijn beste, een atheïst doet zulke zaken niet, niet omdat hij vreest om in de hel te geraken, maar omdat het hem een beter mens maakt, jij daarentegen, bent een bange luis die vreest doodgeknepen te worden door een imaginaire figuur.
Ja, jij hebt het begrepen.

Ik hoef u natuurlijk niet te vertellen dat een moraal zonder God wel eens heel relatief kan worden tav. de context. Wanneer namelijk alleen mensen instaan voor hun samenlevingsregels zullen die ook alleen op basis van hun speciefiek samenlevingsverband zijn.
Zo wordt "een beter mens" wel heel erg subjectief natuurlijk.
Een katholiek heeft trouwens geen angst voor de hel, een katholiek gelooft alleen in het Laatste Oordeel, maar ik verwacht niet dat u die nuance begrijpt.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 16:59   #258
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Moraal met god is ook zeer relatief, of leven we nog volgens dezelfde moraal als 1000 jaar terug?
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 18:02   #259
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
In uw ogen allemaal.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2010, 18:34   #260
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Ja, jij hebt het begrepen.

Ik hoef u natuurlijk niet te vertellen dat een moraal zonder God wel eens heel relatief kan worden tav. de context. Wanneer namelijk alleen mensen instaan voor hun samenlevingsregels zullen die ook alleen op basis van hun speciefiek samenlevingsverband zijn.
Zo wordt "een beter mens" wel heel erg subjectief natuurlijk.
Een katholiek heeft trouwens geen angst voor de hel, een katholiek gelooft alleen in het Laatste Oordeel, maar ik verwacht niet dat u die nuance begrijpt.
Hmmm.... Smell the arrogance, ik moet u uiteraard niet vertellen hoe religie moraliteit kan opheffen, of ben je de geschiedenis van de mens vergeten? Mensenoffers, slaverij, kruistochten, inquisitie, dat is de moraal van religie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be