Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 21 september 2010, 19:21   #61
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Een ontslagnemende regering of een regering 'in lopende' zaken is juridisch gelijk aan een regering. Ze kan en mag juridisch al wat een regering vermag.

Alleen is het natuurlijk politieke ethiek om geen nieuwe beslissingen te nemen, en het zou nogal een gezichtsverlies zijn wanneer direct er na het parlement de regeringsbeslissing terugroept.

Maar een minister van deze 'lopende' Leterme kan een BHV-wet tekenen en naar de koning brengen. En ja, meestal werkt een federale regering in consensus - opnieuw om politiek te overleven - maar dat is juridisch niet nodig. Trouwens ze moet niet overleven deze regering, ze is al dood.
Burry is offline  
Oud 21 september 2010, 19:41   #62
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Er hoeft slechts één minister te tekenen.
Die zijn allemaal ONTSLAGNEMEND en hebben die bevoegdheid NIET
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 19:43   #63
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
tuurlijk wel.
Anna List is offline  
Oud 21 september 2010, 19:43   #64
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Karel Martel B is offline  
Oud 21 september 2010, 19:45   #65
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Blijkbaar snap jij het niet.
De uitvoernde macht is onslagnemend en kan dus die de wet gestemd door het parlement niet uitvoeren. Snappie of moet ik er misschien een tekeninkske bijmaken?
Blijkbaar begrijp jij niet wat het woord "uitvoeren" betekent.

Liberals say that guns are for killing people because that’s what they use them for.
Oud 21 september 2010, 19:51   #66
EddyBal

Standaard

Citaat:
Blijkbaar begrijp jij niet wat het woord "uitvoeren" betekent.
Een ontslagnemende regering mag géén nieuwe initiatieven nemen, alleen lopende zaken afhandelen. Zij mogen géén wetten uitvaardigen.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 19:54   #67
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Een ontslagnemende regering mag géén nieuwe initiatieven nemen, alleen lopende zaken afhandelen. Zij mogen géén wetten uitvaardigen.
Dat hoeven ze ook niet te doen.

Oud 21 september 2010, 20:03   #68
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat het VB eerst gaat zijn met dat voorstel, maar NVA. Vorige keer druk op de ketel houden hielp niet veel, maar deze keer gaan ze toch zelf geen vertragingsmaneuvers doen zeker he? Eer de alarmbellen en dergelijke moeten gebruikt worden, zou Elio al een akkoord voor en en ander op zak moeten hebben, en Bart ook, zodat BHV gewoon kan gesplitst worden.

Als dat NIET gesplitst wordt, vervallen ALLE afspraken, en krijgt Bru geen geld en kunnen ze weer gaan onderhandelen wegens breuk in de nieuwe regering. Op naar verkiezingen
Misschien een stomme bijdrage van mij.
Maar ……………..

Laat me beginnen met een citaat uit de boeken van Duin van F. Herbert.
“ Zoek niet alleen naar schijnbewegingen, maar naar schijnbewegingen achter schijnbewegingen”.

Het klinkt stom. Maar wat als ……
Wat als de 7 partijen niets liever zouden hebben dat LDD of VBL of nog het liefst Open VLD vanuit de oppositie BHV zouden agenderen?

Lijkt stom. Maar een perfecte uitweg.
Als Open VLD zou agenderen , dan is dit de partij die de gesprekken doet ontploffen. Net zoals in de lente dit jaar. Iedereen pakt de Open VLD aan .
Prachtig voor Di Rupo om MR Reynders uit te schakelen. Prachtig voor Sp-a om hun plaatsje te behouden in de Vlaamse regering.

Door het agenderen vanuit de oppositie wordt er gestemd door gewone meerderheid.
De NVA en CD&v kan toch niet anders dan meestemmen. Geen gezichtverlies voor die partijen. BHV is gesplitst zonder een prijs te betalen.

Grote “toneel gespeelde” ongenoegen bij Ecolo , CDH en PS. Men stap weg van de onderhandeling tafel. “Groot staatshoofd” Di Rupo bemiddeld in Walloniê en stelt het belang van België voorop. Na twee weken “show geven” voor de Waalse kiezer , is Wallonie toch bereid om verder de onderhandelen over een staatshervorming. Alle schuld wordt in de schoenen van de liberalen geschoven en Di Rupo is opnieuw nr uno om premier te worden.

BHV is gesplitst zonder gezicht verlies voor de Waals en Vlaamse partijen. En die 500 miljoen euro voor Brussel? Die zou zo na de splitsing komen en dus heeft Vlaanderen geen prijs betaald. Daar komen Cd&v en NVA goed weg.

Schijnbewegingen achter schijnbewegingen om de zwarte piet door te schuiven naar iemand van de oppositie. Geniaal !!!!! Prachtig !!!!!!!
MORPHEUS is offline  
Oud 21 september 2010, 20:07   #69
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dat hoeven ze ook niet te doen.
Als ze die wet willen doordrukken om BHV te splitsen (kan alleen bij eenvoudige wet) zullen ze toch eerst een nieuwe regering moeten hebben, want de deze mag NIET tekenen. Blijkbaar ken je niet de gang van zaken in het tot stand komen van een wet.
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 20:10   #70
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Misschien een stomme bijdrage van mij.
Maar ……………..

Laat me beginnen met een citaat uit de boeken van Duin van F. Herbert.
“ Zoek niet alleen naar schijnbewegingen, maar naar schijnbewegingen achter schijnbewegingen”.

Het klinkt stom. Maar wat als ……
Wat als de 7 partijen niets liever zouden hebben dat LDD of VBL of nog het liefst Open VLD vanuit de oppositie BHV zouden agenderen?

Lijkt stom. Maar een perfecte uitweg.
Als Open VLD zou agenderen , dan is dit de partij die de gesprekken doet ontploffen. Net zoals in de lente dit jaar. Iedereen pakt de Open VLD aan .
Prachtig voor Di Rupo om MR Reynders uit te schakelen. Prachtig voor Sp-a om hun plaatsje te behouden in de Vlaamse regering.

Door het agenderen vanuit de oppositie wordt er gestemd door gewone meerderheid.
De NVA en CD&v kan toch niet anders dan meestemmen. Geen gezichtverlies voor die partijen. BHV is gesplitst zonder een prijs te betalen.

Grote “toneel gespeelde” ongenoegen bij Ecolo , CDH en PS. Men stap weg van de onderhandeling tafel. “Groot staatshoofd” Di Rupo bemiddeld in Walloniê en stelt het belang van België voorop. Na twee weken “show geven” voor de Waalse kiezer , is Wallonie toch bereid om verder de onderhandelen over een staatshervorming. Alle schuld wordt in de schoenen van de liberalen geschoven en Di Rupo is opnieuw nr uno om premier te worden.

BHV is gesplitst zonder gezicht verlies voor de Waals en Vlaamse partijen. En die 500 miljoen euro voor Brussel? Die zou zo na de splitsing komen en dus heeft Vlaanderen geen prijs betaald. Daar komen Cd&v en NVA goed weg.

Schijnbewegingen achter schijnbewegingen om de zwarte piet door te schuiven naar iemand van de oppositie. Geniaal !!!!! Prachtig !!!!!!!
Als de politiek maar zo simpel was he... Gedenk de alarmbellen en toeters EN het laten vallen van de nieuwe regering...
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 20:12   #71
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als ze die wet willen doordrukken om BHV te splitsen (kan alleen bij eenvoudige wet) zullen ze toch eerst een nieuwe regering moeten hebben, want de deze mag NIET tekenen. Blijkbaar ken je niet de gang van zaken in het tot stand komen van een wet.
Ik lees veel verschillende interpretaties in dit forum over het al of niet kunnen tekenen van de regering.

Een regering van “lopende zaken”.

Een dossier als BHV van 40 jaar oud, is dat een nieuwe of een lopende zaak?

Zelfs advocaten discuteren onder elkaar. Logisch dat dit hier ook voorkomt op dit topic.

Maar ik geniet. Ik leer bij van alle bijdragen . Dank u
MORPHEUS is offline  
Oud 21 september 2010, 20:13   #72
Karel Martel B

Standaard

Citaat:
Als ze die wet willen doordrukken om BHV te splitsen (kan alleen bij eenvoudige wet) zullen ze toch eerst een nieuwe regering moeten hebben, want de deze mag NIET tekenen.
Waarom zou dit niet kunnen?

Ten andere, voor BHV te splitsen kan men trouwens hoogdringendheid inroepen want nodig om de verkiezingen grondwettelijk te doen verlopen.

Oud 21 september 2010, 20:14   #73
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als de politiek maar zo simpel was he... Gedenk de alarmbellen en toeters EN het laten vallen van de nieuwe regering...
hmmmmm
en wat als Di Rupo kan voorkomen dat er nu eens geen alarmbel getrokken wordt. POPULARITEIT !!!!!!! verzekerd in Vlaanderen om hem als premier te aanvaarden.
MORPHEUS is offline  
Oud 21 september 2010, 20:19   #74
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hmmmmm
en wat als Di Rupo kan voorkomen dat er nu eens geen alarmbel getrokken wordt. POPULARITEIT !!!!!!! verzekerd in Vlaanderen om hem als premier te aanvaarden.
Door hem met een geweer onderschot te houden ofzo?
Oud 21 september 2010, 20:27   #75
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Door hem met een geweer onderschot te houden ofzo?
het lijkt stom, maar momenteel geniet ik van een oude St-emilion grand gru die ik aankocht in Auchan voor een prijsje. Ik heb ook in de achtergrond een liedje opliggen van Ac Dc " stick around". Nog van toen B Scott zanger was. Nog ouder of die grand cru.
Dit ter info om " to the point" te komen.

Als ik de rode wijn "zou" beginnen voelen en ik onzin begin uit te kramen. graag een seintje.

Onzin in de zin als " door hem met een geweer onderschot te houden ofzo"
MORPHEUS is offline  
Oud 21 september 2010, 20:29   #76
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het lijkt stom, maar momenteel geniet ik van een oude St-emilion grand gru die ik aankocht in Auchan voor een prijsje. Ik heb ook in de achtergrond een liedje opliggen van Ac Dc " stick around". Nog van toen B Scott zanger was. Nog ouder of die grand cru.
Dit ter info om " to the point" te komen.

Als ik de rode wijn "zou" beginnen voelen en ik onzin begin uit te kramen. graag een seintje.

Onzin in de zin als " door hem met een geweer onderschot te houden ofzo"
Ok.
Oud 21 september 2010, 20:32   #77
EddyBal

Standaard

Citaat:
Waarom zou dit niet kunnen?

Ten andere, voor BHV te splitsen kan men trouwens hoogdringendheid inroepen want nodig om de verkiezingen grondwettelijk te doen verlopen.
Dat excuus is doodgeschoten met de laatste verkiezingen, nietwaar?
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 20:32   #78
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ok.
verdomme. Ik dacht dat u in de val zou lopen.

Dan kon ik antwoorden dat ik promotie aan het vieren was op dit forum. Ik kan me nu "provinciaal statenlid " noemen.
MORPHEUS is offline  
Oud 21 september 2010, 20:34   #79
EddyBal

Standaard

Citaat:
hmmmmm
Natuurlijk KAN hij dat voorkomen, maar dan zal hij wat op zak moeten hebben, en ons probleem is dat we net wat eruit willen halen
EddyBal is offline  
Oud 21 september 2010, 20:36   #80
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik lees veel verschillende interpretaties in dit forum over het al of niet kunnen tekenen van de regering.

Een regering van “lopende zaken”.

Een dossier als BHV van 40 jaar oud, is dat een nieuwe of een lopende zaak?

Zelfs advocaten discuteren onder elkaar. Logisch dat dit hier ook voorkomt op dit topic.

Maar ik geniet. Ik leer bij van alle bijdragen . Dank u
Het wetsvoorstel tot verandering van die kieskring is NIEUW.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be