Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Patka verbieden op school ?
ja 24 60,00%
nee 16 40,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2010, 10:16   #661
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik dacht dat iedere godsdienst en afgeleiden met een hoofdletter moesten; door je opmerking heb ik het opgezocht; en ik schijf dit dus al jaar en dag verkeerd.

Wanneer je nog eens naar België komt, ga dan in Heule naar de mis in de O.L.V. Fatima kerk.

http://home.scarlet.be/~hf147134/de_zusters.htm
Artisjok, ik zeg niet dat er hier geen foto's van zusters in klederdracht staan maar ik kan de foto's niet zien, ze zijn geblokkeerd. Ik zou het op prijs stellen als u er eentje kunt kopiëren in een post (hoeft niet per se, hoor). 't Is maar, ik ben dan zelf op zoek gegaan naar de zusters in Heule en vindt enkel een website waar foto's van modern geklede zusters staan.
http://home.scarlet.be/zustersvanlie...%20beleid.html
Oud 24 september 2010, 14:11   #662
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Ik zie de foto's wel, stokoude nonnekes die zelfs een trofee ontvingen voor hun inzet in de parochie!

Een zwarte kap met daaronder de witte kap, zoals werd uitgelegd zie ik echter niet. Ook zie ik hen �*n hun kloosteromgeving, niet op de bus zitten...ook zie ik geen 'kinderen' of 'jonge meisjes' die van kop tot teen ingewikkeld zijn als mummie.....uit 'vrije' wil.

De 'zusters passionistinnen' is een 'congregatie:

Citaat:
Ordes en congregaties onderscheiden zich van elkaar door een eigen spiritualiteit, een eigen regel, een geëigende activiteit en een eigen habijt, alhoewel in sommige congregaties en in sommige delen van de wereld, het habijt sinds de jaren 1960 in onbruik is geraakt. Vaak werden congregaties opgericht voor het opbouwwerk van scholen, ziekenhuizen, verpleeghuizen voor verstandelijk gehandicapten, voor de armenzorg, et cetera. De congregaties zijn in die zin erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de katholieke streken. In de laatste helft van de twintigste eeuw namen leken of de overheid vaak vele taken over van de congregaties, maar verloor dit werk dan ook zijn caritatief karakter.
Ik zie de in het vet gedrukte zinnen niet gebeuren door gekopvodde muzelwijfjes. (Oh help, arti, wat een 'racistisch' woordgebruik èh? )

Verder ben ik het eens met wat Sus schreef, dat behoeft geen verder commentaar!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:17   #663
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Artisjok, ik zeg niet dat er hier geen foto's van zusters in klederdracht staan maar ik kan de foto's niet zien, ze zijn geblokkeerd. Ik zou het op prijs stellen als u er eentje kunt kopiëren in een post (hoeft niet per se, hoor). 't Is maar, ik ben dan zelf op zoek gegaan naar de zusters in Heule en vindt enkel een website waar foto's van modern geklede zusters staan.
Dat is inderdaad hoe 'hedendaagse' nonnen er uitzien, zelfs in 'katteliek' España als ze over straat lopen (al dan niet met klein 'kapje'), hoe ze er uitzien - teruggetrokken in hun kloosters - is dus geen argument om islamitische kopvodderij te vergoelijken, er is zelfs geen vergelijking mogelijk..
Oud 24 september 2010, 14:31   #664
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dat is inderdaad hoe 'hedendaagse' nonnen er uitzien, zelfs in 'katteliek' España als ze over straat lopen (al dan niet met klein 'kapje'), hoe ze er uitzien - teruggetrokken in hun kloosters - is dus geen argument om islamitische kopvodderij te vergoelijken, er is zelfs geen vergelijking mogelijk..
Zou dat te wijten zijn aan een soort van Soeur Sourire-complex of zo?
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 14:44   #665
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Zou dat te wijten zijn aan een soort van Soeur Sourire-complex of zo?
Die hondjes

...en dan die 'vliegende' nonnenkappen, oh my... en 'gewapende' nonnen

Die met de 'lat' in hun handen mogen van mij billenkoek krijgen, spank me!
Oud 24 september 2010, 16:10   #666
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik vind het persoonlijk wel een goede vergelijking.
Men heeft nooit een probleem gemaakt rond de 'nonnekens' die duidelijk hun religieuze stempel drukten op hun kledij.

Mensen die nu veel minder expliciet hun geloof via de klederdracht willen uiten zoals een hoofddoek (ik spreek niet over de boerka) dat is nu plots een probleem.

Ik vind dat het probleem niet zit bij de hoofddoek, maar bij de onverdraagzaamheid van de mensen.

Let op, ik vind dat er op bepaalde momenten uitzonderingen moeten kunnen zijn. Ik kan me bv wel vinden in de maatregel in de school waarvan eerder sprake waar de directrice discriminatie ondervond door meisjes met een hoofddoek tov deze zonder (hoewel ik dat vroeger ook meegemaakt heb met kinderen met Milet-vest en zonder, maar dat is een ander verhaal).
En ook in banken lijkt het me een verdedigbare maatregel.

Maar wanneer de staat ingrijpt in toegelaten klederdracht op straat en openbare ruimtes, dat is me een big-brother brug te ver.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 24 september 2010 om 16:10.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 16:12   #667
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Hoezo?
Oud 24 september 2010, 16:19   #668
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Men heeft nooit een probleem gemaakt rond de 'nonnekens' die duidelijk hun religieuze stempel drukten op hun kledij.
Mensen die nu veel minder expliciet hun geloof via de klederdracht willen uiten zoals een hoofddoek (ik spreek niet over de boerka) dat is nu plots een probleem.

Ik vind dat het probleem niet zit bij de hoofddoek, maar bij de onverdraagzaamheid van de mensen die hem dragen

.
De nonnetjes, voor zover ik mij herinner waren dat allemaal al oudere bezekes, die zich meestal zéér low profile hielden, ver weg in een klooster of ziekenhuiskapel..geen eisen om bevoorrechte maatregelen in zwembaden, op scholen, als werknemer..als zelf gekozen beleving zonder enige motivatie om hun klederdracht als standaard religious dress te beschouwen en dat duidelijk te maken aan andere 'gelovigen' en daar ook niet in bijgestaan door horden mannen die dat ook wilden/vonden/eisten..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 16:44   #669
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind dat het probleem niet zit bij de hoofddoek, maar bij de onverdraagzaamheid van de mensen.

Let op, ik vind dat er op bepaalde momenten uitzonderingen moeten kunnen zijn. Ik kan me bv wel vinden in de maatregel in de school waarvan eerder sprake waar de directrice discriminatie ondervond door meisjes met een hoofddoek tov deze zonder (hoewel ik dat vroeger ook meegemaakt heb met kinderen met Milet-vest en zonder, maar dat is een ander verhaal).

Maar wanneer de staat ingrijpt in toegelaten klederdracht op straat en openbare ruimtes, dat is me een big-brother brug te ver.
Wel Albo, tot die conclusie ben je nu dus al gekomen, trek nu diezelfde redenering door naar de hele maatschappij en je bent er...want deze 'zaken' stoppen niet aan de schoolpoort!
Oud 24 september 2010, 17:01   #670
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto
Ik snap niet waarom men het steeds heeft over de hoofddoekJES terwijl die lappen steeds meer de proporties van tafellakens aannemen, laat staan in meerdere lagen gedragen worden, met afschuwelijke zwarte of bruine tentjurken, handschoenen, onderhoofddoeken. Minder expliciet? Je ziet ze vanop 5 km afkomen!

Citaat:
Ik vind dat het probleem niet zit bij de hoofddoek, maar bij de onverdraagzaamheid van de mensen die hem dragen
De hoofddoek symboliseert de onverdraagzaamheid eigen aan het debielengeloof dat door de draagster gevolgd wordt.
Sunny is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 17:08   #671
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
De nonnetjes, voor zover ik mij herinner waren dat allemaal al oudere bezekes, die zich meestal zéér low profile hielden, ver weg in een klooster of ziekenhuiskapel..geen eisen om bevoorrechte maatregelen in zwembaden, op scholen, als werknemer..als zelf gekozen beleving zonder enige motivatie om hun klederdracht als standaard religious dress te beschouwen en dat duidelijk te maken aan andere 'gelovigen' en daar ook niet in bijgestaan door horden mannen die dat ook wilden/vonden/eisten..
Inderdaad, bovendien zijn religieuzen - mannen zowel als vrouwen - geen katholiek privilege. Ze zijn in verschillende godsdiensten terug te vinden en leven in dienstbaarheid.
http://www.youtube.com/watch?v=kPNKFJZPJr0
Oud 24 september 2010, 17:10   #672
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het verhaal van die non een beetje raar :
1. In de jaren '60 zijn de meeste ordes begonnen met andere kledijvoorschriften - kortere rokken, kleinere of zelfs geen kappen. In een aantal strenge ordes bleven de oude habijten inderdaad bestaan.
2. Zelden zal een kloosterzuster alleen ergens heen gaan, gewoonlijk zijn ze met twee, dat is de regel. Zeker in een strenge orde zal een zuster als ze weg moet (meestal doktersbezoek) door een medezuster vergezeld worden.
1 Heb je op de link geklikt en de foto bekeken? Het is geen foto uit de jaren 60. Ga naar de mis in de kerk van O.L.V. Fatima, en dan zal je het zelf zien.
2 Of ze zelden buitenkomen hangt af van klooster(orde).
De nonnen van die kloosterorde komen inderdaad zelden buiten. De nonnen die ik tegenkom zijn gewoonlijk alleen.

Laatst gewijzigd door artisjok : 24 september 2010 om 17:11.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2010, 17:13   #673
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Een hoofddoek in het straatbeeld zorgt niet voor overlast. Het zou dat wel zijn moesten er meer hoofddoeken rondlopen dan anderen.
Wat zou die overlast dan zijn?

Citaat:
Als er in het schoolreglement staat, geen hoofddeksels, dan is die regel voor iedereen. Weiger je die af te doen, dan heb je een probleem. Als ik het nu een hoofddoek, een smurfenmuts of zo'n loserpetjes, Regels zijn er om een reden.
Wat is de reden van deze regel?
Oud 24 september 2010, 17:17   #674
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is een andere kloosterorde in Heule. De zusters van liefde, daar heb ik middelbare school gelopen.
Oud 24 september 2010, 17:26   #675
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunny Bekijk bericht
Ik stel voor dat je het verkeerd geinterpreteerd koranvers heruitlegd aan de moslimas. Nergens staat het woord hoofddoek vermeld, nergens is er sprake van 'haar' of 'kapse'l dat moet verborgen worden.
Van religieuze plicht is dus geen sprake. Dat kan dus ook niet als argument misbruikt worden.
Je kan je extremistische zusters verder uitleggen dat de hoofddoek aanbevolen werd aan de vrouwen van Mo's clan zodat zij herkenbaar zouden zijn tijdens diens karavaanrooftochten en niet verkeerdelijk aanzien zouden worden als te verkrachten bezit. Gelieve jouw extremistische zusters erop te wijzen dat die verderfelijke gebruiken uit het Mekka van de 7de eeuw hier niet welkom zijn.
Als zij wensen te paraderen als niet door moslims te verkrachten sujetten, dat ze dat in Saoedi-Arabie of Iran gaan doen, maar niet in de beschaafde wereld.
Religie en hoe je je religie beleefd is een persoonlijke keuze.
Gisteren op de bus was er een non; met kap (de witte en daarboven de zwarte kap) met zwart wijd kleed en mantel van onder de kin tot op haar schoenen.
Niets van deze kledij staat in de bijbel vermeld als verplichte kledij voor Christenen; toch acht deze vrouw het nodig om zich zo te kleden.
Oud 24 september 2010, 17:30   #676
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat zou die overlast dan zijn?
Nog altijd niet de moed gehad om de interviews met Karin Heremans te lezen?

Samengevat : druk, dwang en intimidatie van gematigde moslism en niet-moslims.
Oud 24 september 2010, 17:30   #677
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik droeg dat kruisje vooral omdat het een bijzonder mooi juweeltje was, 18 karaat goud en kostbaar, een stuk om trots op te zijn. Ik bedoel hier niet meer of minder dan dat ik dat kruisje droeg omdat ik het wou niet omdat iemand zei dat het moest of omdat ik het van mijn godsdienst verplicht zou zijn. De meeste van mijn vriendinnen droegen er geen, in die tijd kreeg zowat ieder jong meisje een gouden kruisje en ring bij de plechtige communie, maar het mijne was - zonder te stoefen - gewoon mooier dan dat van mijn vriendinnen. Toen ik geen zin meer had om het te dragen, liet ik het uit. Ook dat was enkel en alleen mijn eigen beslissing.
Citaat:
Ik begrijp wel wat je bedoelde.
Ik had graag geweten :
Wat indien iemand je zou gezegd hebben dat je het niet meer mocht dragen?
Citaat:
Dan zou ik gevraagd hebben waarom. En dan nagedacht of die persoon gelijk had of niet.
En als die persoon daar geen goede reden voor had; geen gelijk had volgens jou?
Wat dan?
Oud 24 september 2010, 17:34   #678
Sunny
Banneling

Standaard

Citaat:
Religie en hoe je je religie beleefd is een persoonlijke keuze.
Niet als die beleving uitmondt in toestanden zoals de athenea in A'pen.
Uiteraard moet er opgetreden worden tegen radicaliserende extremisten die het schoolleven verpesten voor anderen. Dat betekent dat er grenzen kunnen gesteld worden,precies wat gebeurde.

Citaat:
Gisteren op de bus was er een non; met kap (de witte en daarboven de zwarte kap) met zwart wijd kleed en mantel van onder de kin tot op haar schoenen.
Niets van deze kledij staat in de bijbel vermeld als verplichte kledij voor Christenen; toch acht deze vrouw het nodig om zich zo te kleden.[/
Die kledij is het uniform tot de orde waartoe ze toetrad. Het is volslagen idioot en belachelijk om het voorbeeld van de uitstervende nonnekes door te trekken naar moslimextremisten die een hele schoolgemeenschap terroriseren.
Oud 24 september 2010, 17:37   #679
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Nog altijd niet de moed gehad om de interviews met Karin Heremans te lezen?

Samengevat : druk, dwang en intimidatie van gematigde moslism en niet-moslims.
Toch wel; ik heb meerdere interviews gelezen.

De druk, dwang, intimidatie komt niet voort uit het dragen van de hoofddoek. De druk, dwang, intimidatie komt voort uit het feit dat sommigen hun visie en hun mening willen opleggen aan anderen.

In deze school is de hoofddoek toegelaten; zijn er meisjes die de hoofddoek dragen en zijn er geen problemen, geen intimidatie, geen druk, geen dwang.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw....7051/1.595770
Na ongeveer 1 minuut de directeur van het KTA van Kortrijk.
Oud 24 september 2010, 17:41   #680
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet als die beleving uitmondt in toestanden zoals de athenea in A'pen.
Uiteraard moet er opgetreden worden tegen radicaliserende extremisten die het schoolleven verpesten voor anderen. Dat betekent dat er grenzen kunnen gesteld worden,precies wat gebeurde.
Uiteraard moeten er dan grenzen worden gesteld. Ik denk nog altijd dat er beter andere maatregelen werden genomen om die grenzen te stellen.

Citaat:
Die kledij is het uniform tot de orde waartoe ze toetrad. Het is volslagen idioot en belachelijk om het voorbeeld van de uitstervende nonnekes door te trekken naar moslimextremisten die een hele schoolgemeenschap terroriseren.
Maar die nonnen achten het wel nodig om zich zo te kleden; alhoewel de bijbel dit nergens oplegt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be