![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#661 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Steve M, gek genoeg geeft ge weer waarom illegaal houden juist zo onnozel is.
Waarom zijt ge er ineens tegen? Maakt dat niet gewoon deel uit van die typische tendens om alles te verbieden en rechtser worden tegenwoordig? Als mensen er tich zowiezo massaal aan "bezondigen" kunt ge het evengoed legaliseren. Dat van die Europese context etc is dikke zever: het nu eenmaal illegaal zijn is geen argument om het zo te houden. Een mens leeft nu maar één keer, laat de mensen hun leven toch invullen zoals ze dat ZELF willen. |
|
|
|
|
|
#662 | |||||
|
Banneling
|
Citaat:
Vind je het beter dat het in criminele handen blijft? Ik heb al meermaals geschreven dat ik voor de legalisering ben van gebruik, handel en productie. Vergelijkbaar met de regelgeving van alcohol. Uiteraard gebeurt dit beter op Europees vlak, of wereldvlak. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Jij ziet geen probleem dat de handel en productie in criminele handen is? Met alle gevolgen van dien. |
|||||
|
|
|
|
|
#663 | |||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Theoretisch kan ik me eigenlijk wel vinden in een volledige legalisering van alles (wel een zeer survival-of-the-fittest idee, maar goed), maar in de praktijk zal dat nooit gebeuren. Citaat:
|
|||||||
|
|
|
|
|
#664 | ||
|
|
Citaat:
Citaat:
Die Europese context is natuurlijk wel een kanjer van een element. België heeft allang de macht niet meer om zulke wetswijzigingen door te voeren. Tenzij jij je individuele recht om overal jointen te roken en coke te snuiven belangrijker vindt dan het vrij verkeer van personen en goederen. In dat geval ben je gek. Mensen mogen hun leven toch invullen zoals ze dat zelf willen, binnen bepaalde grenzen. Mijn punt was dat die grenzen in België echt nog niet slecht zijn voor de doorsnee druggebruiker. |
||
|
|
|
|
|
#665 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#666 | |||||||
|
Banneling
|
Citaat:
In twee grensgemeenten zijn ze momenteel gesloten. Die enz mag je weglaten. Citaat:
Ik heb nergens beweerd dat coke en heroïne in de drankafdeling van de supermarkt moet; cannabis wel. Ik wil een drugsbeleid dat objectief is en redelijkerwijze gerechtvaardigd; gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Citaat:
Dit betekent niet dat, in het algemeen belang, het niet beter is om te legaliseren. Citaat:
http://www.drugsbeleid.nl/nederlands...cohen_1207.htm Citaat:
Citaat:
In Nederland kan het, en wil men een proefproject beginnen waarbij de overheid zelf kweekt. Daar is het draagvlak wel groot genoeg. Meerdere Europese landen decriminaliseren cannabis-gebruik en/of bezit. Portugal zelfs alle drugs. Waarbij het aantal drugs(heroïne)-doden daalt. Als men eindelijk eens de waarheid zou vertellen over drugs en drugsbeleid, zal het draagvlak rap groeien. http://www.encod.org/info/-Nederlands-nl-.html Citaat:
Waarom zou een coffeeshop dan nog bij een drugsbaron aankopen? Waarom zou die cocaboer in de Andes niet meer mogen kweken? http://www.encod.org/info/COCA-2009-...LGING-TOT.html |
|||||||
|
|
|
|
|
#667 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#668 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#669 | |||||||||
|
|
Citaat:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2...ffeeshops.html Bovendien bestond er vroeger in de praktijk geen maximumhoeveelheid (eind jaren 90), terwijl je nu maximum 5 g. per bezoek kan kopen en vanaf volgend jaar maximimum 3 g. per bezoek. Als je nog meer cijfers en info wil, kan je eens gaan kijken op de websites van zowat alle Nederlandse kranten. Citaat:
Het is altijd hetzelfde met de 'legalise it'-bende: eigenlijk wil je gewoon iets voor jezelf, waar de meerderheid van de maatschappij niet voor gewonnen is, dan verpak je dat in een maatschappelijk sausje (in dit geval het vrij pathetische 'discriminatie'), maar zodra het maatschappelijke aspect in vraag gesteld wordt, val je al dik door de mand. De topictitel zou dus beter veranderd worden naar: moet de volgende hervorming van justitie draaien rond Artisjoks jointje? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
|
|
|
|
|
#670 | ||||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Van 840 in 1999 naar 754 in 2003. Volgens http://www.regering.nl/Actueel/Pers_..._licht_gedaald "Het aantal coffeeshops is in 2005 licht gedaald van 737 (in 2004) naar 729. " Volgens jou is dit een aanduiding dat coffeeshops dreigen te verdwijnen. Moest de Nederlands overheid maatregelen in die richting nemen, dan zou ik dat geloven, maar a.d.h.v. deze cijfers niet. Waardoor zijn die maximumhoeveelheden er gekomen? Omdat men de coffeeshops weg wil? Citaat:
Citaat:
Voor de andere drugs kan men misschien de classificatie gebruiken die Britse wetenschappers publiceerden in The Lancet. http://www.thelancet.com/journals/la...04644/fulltext http://www.drugsdiscriminatie.be/ima...ifications.gif Citaat:
Citaat:
Vind je het positief voor de maatschappij dat de productie en handel van, drugs in handen zijn van criminelen? Citaat:
Je antwoordde niet op mijn vraag : "Denk je dat mensen niet volwassen genoeg zijn om zelf te beslissen?" Citaat:
Ik onderschat de invloed van de peergroep niet, maar vind het toch aangewezen om mijn kinderen te informeren. Citaat:
Lees de besluiten van de weettop van burgemeesters. Er wordt niet gepleit om het beleid terug te schroeven, men wil zelfs experimenteren met weetkweek door de overheid. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat was alles wat je had om aan te tonen dat, bij legaliseren, de productie in handen zal blijven van de drugsbaronnen? |
||||||||||||
|
|
|
|
|
#671 | |||||||||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oh ja, Artisjok, als je antwoord nu weer bestaat uit: jij hebt geen argumenten, laat het dan gerust zo. Laatst gewijzigd door Steve_M : 19 juli 2009 om 12:38. |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
#672 | ||||||||||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
"Dat ligt aan het gebrek aan argumenten." Citaat:
De leeftijd voor alcohol willen ze optrekken naar 18 jaar, betekent dit dat de café's dreigen te verdwijnen? Citaat:
De classificatie is gebaseerd is op de schade die een drug kan aanrichten en de kans op misbruik van die drug. Dit zijn criteria die volgens mij doorslaggevend moeten zijn. Citaat:
Citaat:
De overheid beslist hier toch over. Als hun beleid gebaseerd is op een studie die de voor en tegen van een verbod en van een legalisatie in rekening brengt. Verwacht jij dat niet van de overheid? Dat ze een beleid voeren, weloverwogen, na het bestuderen van de voor en tegen? Citaat:
Citaat:
"Denk je dat mensen niet volwassen genoeg zijn om zelf te beslissen?" Citaat:
Het ging over "Moet je verbergen voor je kinderen dat je een glas wijn/bier drinkt en/of een joint rookt" Citaat:
Binnen de wet kunnen burgemeesters ook niet beslissen om coffeeshops toe te laten, maar men heeft een kader gecreëerd waarbinnen dit mogelijk is. Waarom niet hetzelfde voor de kweek? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Dat was alles wat je had om aan te tonen dat, bij legaliseren, de productie in handen zal blijven van de drugsbaronnen? " Ik vond "Hint: voor wie werkt die cocaboer? In Nederland heeft gedurende het hele gedoogbeleid een drugoorlog gewoed, onder andere over de bevoorrading van de coffeeshops." maar pover om aan te tonen dat bij legalisering de productie en handel in handen van drugsbaronnen zal blijven. Citaat:
Lees ook eens "Legale wietteelt kan veilig en goedkoop" schrijft Tjalling Erkelens, directeur Bedrocan BV (bedrijf in medische cannabis) op 26-11-08 in Trouw. Toen onder het 2e paarse Kabinet een ruime Kamermeerderheid de teelt van cannabis ter verkoop in de coffeeshops wilde reguleren, weigerde de toenmalige Justitieminister Donner dat met als argument, dat daarmee de zwarte markt niet zou worden weggedrukt omdat de cannabis dan te duur zou zijn. Erkelens, die het weten kan omdat zijn bedrijf medicinale cannabis teelt, veegt in zijn artikel met dit tegenargument de vloer aan" http://www.drugsbeleid.nl/nederlands...g_erkelens.htm Citaat:
|
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#673 | |||||||||||||||||
|
|
Citaat:
Citaat:
http://www.missethoreca.nl/1011476/c...gischeCafs.htm Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dit deel van discussie doet mij een beetje denken aan de flaminganten die ook zo graag beweren dat bij de splitsing van België de Vlaming X euro meer gaat overhouden per jaar. Onzin natuurlijk: de overheid zorgt ervoor dat de grootste groep van de bevolking net genoeg overhoudt om niet al te hard te beginnen morren en dat zal bij een Vlaamse overheid ook zo zijn. Citaat:
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#674 | ||||||||||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een verslaving aan koffie veroorzaakt doorgaans minder problemen dan een verslaving aan alcohol. Citaat:
Citaat:
Ik heb je uitgelegd wat ik versta onder "algemeen belang"; ik verwacht van de overheid, bestaande uit partijen die samen de meerderheid van de zetels haalden, dat ze in haar beleid rekening houdt met het algemeen belang. Citaat:
Citaat:
Is de keuze voor een vrije suiker en vetstoffen markt (inclusief het toestaan om publiciteit te maken) en verzorging van de slachtoffers oneerlijk tegenover zij die ervoor kiezen matig suikers en vetten te gebruiken? Het geloof dat mensen te dom zijn en in deze beschermd worden door de overheid, welke opvatting is dat? Het is nuttig om zwakkeren te beschermen in bijvoorbeeld een arbeidsrelatie. Maar waartegen bescherm je de zwakkere effectief met een drugsverbod? Toch niet tegen een drugs(ge)(mis)bruik, dan is informatie geven veel effectiever. Citaat:
Heb je een argument om het aantal drugs te beperken tot 2? Mag iemand die koffie drinkt en chocolade eet geen alcohol drinken? Want alcohol is dan de derde drug. Mag iemand die niet rookt en drinkt dan cannabis gebruiken? Ik heb inderdaad geen sex in de zetel ,terwijl mijn kinderen TV kijken, maar dit ligt misschien aan het feit dat ik sex hebben niet zo'n sociaal gebeuren vind, maar eerder iets intiem. Je vindt dus dat er dingen zijn die kinderen niet moeten leren van hun ouders; bijvoorbeeld informatie over cannabis. Maar je legt niet uit waarom. Je maakt enkel een scheve vergelijking. Citaat:
Er zijn toch meerdere politici die vinden dat ook de kweek moet geregulariseerd worden; en dit ook zeggen. Citaat:
Citaat:
Moet ik hier nu serieus nog eens herhalen waarom het beter is om te legaliseren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik gaf aan dat dit wel al bestaat voor medische cannabis. Je argument "het bestaat niet" vervalt dus? Citaat:
http://www.encod.org/info/RAPPORT-OV...COCA-2009.html Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn kritiek van een gebrek aan argumenten was wel degelijk bedoeld op "Woorden in de wind voor onze cannabisconsumenten, vrees ik." |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#675 | |||||||||||||||||||
|
|
Citaat:
http://ec.europa.eu/health/ph_inform...echi_11_en.pdf Ook scoort België goed op het in de hand houden van alcoholverbruik (onder meer door een relatief strikte regulering http://www.standaard.be/Artikel/Deta...lcoholverbruik Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.ikbenvoor.be/uploadedFile.../ETSC%20NL.pdf Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.volkskrant.nl/archief_gra...voor_Nederland Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#676 | |||||||||||||||||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
Zijn mijn criteria nu duidelijk genoeg? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In je artikel lees ik dat dit samenging met een sensibiliseringscampagne. Welke partij had in haar verkiezingsprogramma hogere boetes en hogere pakkans staan? Citaat:
Citaat:
Ik merk dat jij weigert te antwoorden "Je vindt dus dat er dingen zijn die kinderen niet moeten leren van hun ouders; bijvoorbeeld informatie over cannabis. Maar je legt niet uit waarom." Als je met je vijftienjarige kinderen op restaurant gaat, mogen de ouders dan een glas wijn drinken? Mogen ze drinken tot ze tipsy zijn? Tot ze dronken zijn? Het gaat niet zozeer om wat je gebruikt, maar om hoe je het gebruikt. Citaat:
Als je iedere dag je alcohol drinkt, dan zal dit vanzelfsprekend lijken. Het is dus belangrijk hoe je iets gebruikt, en welke informatie je erbij geeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je stelde dat een legalisering onrealistisch is, geen maatschappelijk draagvlak. Theoretisch kan het maar in de praktijk zal het nooit gebeuren. Daarom haalde ik de evolutie aan van het beleid tegenover drugsgebruik van de laatste 20-30 jaar. Nochtans dacht men 20-30 jaar geleden ook dat dit onrealistisch was, geen maatschappelijk draagvlak,... Citaat:
Kijk wat er gebeurd is in de USA met de drooglegging. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
#677 |
|
|
Het is weer eens zover. Jij wil iets veranderen, ik stel jou vragen die je vervolgens weigert te beantwoorden (zo werkt dat trouwens: jij wil verandering, aan jou om te bewijzen waarom dat beter is). Veel succes ermee, ik ben weg uit deze draad. Maar als je binnen dit en pakweg tien jaar je globale legalisering bekomt, dan zal ik je grootmoedig feliciteren met je visionaire standpunten.
|
|
|
|
|
|
#678 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar ik vind het flauw dat je mijn standpunt zo verdraait. |
|
|
|
|
|
|
#679 |
|
Banneling
|
Degenen die crack roken zijn begonnen met chocoladesigaretten...
|
|
|
|
|
|
#680 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik vind dat met wat we nu weten over alcoholgebruik en de gevolgen ervan, zeker voor verslaafden, we best deze drug ook verbieden. Dat is ook conform de discriminatiewet.
Ik kan dus onmogelijk de denkpiste volgen dat we andere drugs ook moeten toelaten omdat alcohol toegelaten is. Het is al erg genoeg zo. Buiten die handel. Er zijn al genoeg slachtoffers gemaakt. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 27 september 2010 om 22:35. |
|
|
|