Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Moet het cordon sanitaire rond het Vlaams Belang vallen?
Ja 22 70,97%
Nee 8 25,81%
Geen mening 0 0%
Genuanceerd (leg dan liefst ook uit waarom) 1 3,23%
Aantal stemmers: 31. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 5 oktober 2010, 17:32   #101
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Ik geloof dat ik hier nog altijd geen antwoord op heb gehad, wie weet er meer?
Ze kunnen VERTRAGEN. Dat is alles. Eenmaal alle procedures om te vertragen afgewerkt, is het finito, dan heeft de regering nog een maand bedenktijd en dan is het aan het parlement. Ze stemmen, de minister MOET tekenen, en hopla, BHV is gesplitst, ZONDER toegevingen
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 5 oktober 2010, 17:45   #102
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Op korte tijd kregen we twee maal belangrijk politiek nieuws.

- In Nederland wordt een regering gevormd met steun vanuit uiterst rechts
- In België lukken de onderhandelingen met de 7 partijen niet.

Mijn vraag : mag het cordon rond Vlaams Belang sneuvelen?

Mijn standpunt = ja

Reeds jaren mist het cordon zijn doel. Reeds jaren wordt het rechts stemmend Vlaanderen ( NVA – LDD- VBL- Open VL) met het cordon vleugellam gelegd door 1.000.000 kiezers hun stem niet te aanhoren. Ook LDD zit een beetje met een cordon opgezadeld.

Zo plooit Vlaanderen steeds naar het links stemmende Wallonië.
Ook bij de huidige onderhandelingen is het zo. Van de 7 partijen zijn er 4 linkse ( ecolo, groen, PS en Spa). Alle Waalse partijen zitten aan tafel, uitgezonderd het rechtse MR-FDF. Aan Vlaamse kant zitten LDD , VBL en open VLD in de wachtkamer.

Waarom het cordon niet open breken zoals in Nederland?
Een paar opmerkingen:

MR is niet rechts. Hoogstens centrum.
FDF is weliswaar zwaar racistisch maar volgens mij heeft FDF verder niet echt een programma.

Ik ben absoluut tegen het cordon en er een voorstander van het te breken.

Edoch ik zie het niet onmiddelijk gebeuren:

- zolang VB niet op zijn minst voor een wisselmeerderheid in vlaanderen kan zorgen verandert het weinig aan de situatie. (I.e. hun electoraal gewicht is vooralsnog niet (meer) groot genoeg)

- in die context heeft N-VA niks te winnen bij een eind aan het CS. In tegendeel ze lopen een serieus risico veel kiezers - die net omwille van het CS richting N-VA gegaan zijn - terug kwijt te spelen.

- de democratische overtuiging bij N-VA is zeer beperkt. I.e. erop rekenen dat ze het zouden willen beëindigen omdat ze het een terechte schande vinden lijkt me weinig kans toe. N-VA is een partij met een erg paternalistische visie op politiek.

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 5 oktober 2010 om 17:46.
Rr00ttt is offline  
Oud 5 oktober 2010, 18:53   #103
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Ze kunnen VERTRAGEN. Dat is alles. Eenmaal alle procedures om te vertragen afgewerkt, is het finito, dan heeft de regering nog een maand bedenktijd en dan is het aan het parlement. Ze stemmen, de minister MOET tekenen, en hopla, BHV is gesplitst, ZONDER toegevingen
En hoe lang kan dat vertragingsproces nog doorgaan?
poekieJ is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:20   #104
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Een paar opmerkingen:

MR is niet rechts. Hoogstens centrum.
FDF is weliswaar zwaar racistisch maar volgens mij heeft FDF verder niet echt een programma.

- zolang VB niet op zijn minst voor een wisselmeerderheid in vlaanderen kan zorgen verandert het weinig aan de situatie. (I.e. hun electoraal gewicht is vooralsnog niet (meer) groot genoeg)

- in die context heeft N-VA niks te winnen bij een eind aan het CS. In tegendeel ze lopen een serieus risico veel kiezers - die net omwille van het CS richting N-VA gegaan zijn - terug kwijt te spelen.

- de democratische overtuiging bij N-VA is zeer beperkt. I.e. erop rekenen dat ze het zouden willen beëindigen omdat ze het een terechte schande vinden lijkt me weinig kans toe. N-VA is een partij met een erg paternalistische visie op politiek.
Mocht ik …… mocht ik het beleid mee bepalen in het Vlaams Belang. Wat dus niet het geval is.

Ik zou met VBL strategisch nu mijn steun aanbieden voor een grote staatshervorming. Dit aan een “gewone meerderheid” regering vanuit de oppositie. Naar voorbeeld van Nederland

Dit met een verborgen agenda.

1) de lat hoger leggen van de staatshervorming. Dit als voorbereiding voor een boedelscheiding. Nva zou ik daar klem zetten.Zo’n aanbod kunnen ze niet weigeren. De Vlaamse regering laten discuteren. De Spa uit zijn tent lokken. Wie weet kraakt het en kan Spa vervangen worden door Open VLD in de Vlaamse regering. Wat meer rechts

2) een centrum rechtse “gewone meerderheid” regering uitlokken op federaal niveau. MR, Open VLD, Nva, LDD, Cd&v. Laat Reynders maar premier worden. De PS naar de oppositie. Reynders zou op zijn achterpootjes staan met het tongetje uit zijn bek

3) de VRT zou wel moeten aandacht geven en zo kan VBL eindelijk eens opnieuw zijn programma promoten. En de zweeppartij zijn vanuit de oppositie

4) mocht NVA het aanbod weigeren, is de strijd om verloren kiezers terug te winnen begonnen

Wat heeft VBL te verliezen met dat aanbod?
MORPHEUS is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:30   #105
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eddy, ik denk dat jij een brave jongen bent.
Wat je schrijft is waarschijnlijk juist in theorie maar de praktijk draait anders uit...

Boduo is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:36   #106
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Hebben jullie het vlaamsblok ooit wat zinnigs zien zeggen? )..
Het meeste zinnige en gevatte wat ik VBL ooit heb horen zeggen, was tijdens de verkiezingen 2010.

Daar kreeg Filip DW een opmerking van Groen! Dat VBL buiten vreemdelingen standpunten, geen programma zou hebben. De persoon van Groen! haalde de Kyoto normen boven. Groen dacht zo de discussie naar zich toe te trekken met hun milieu programma.

Filip DW antwoordde prachtig : “ Mevrouw , VBL heeft wel een milieu programma. Naast “eigen volk eerst” zeggen wij “ eigen lucht eerst” , “eigen water eerst”. Geen gezonde lucht kopen in Rusland. Zorgen voor eigen zuiver water ……….. Niet met de vlieger naar een internationaal congres gaan tegen de opwarming van de aarde, terwijl er daaaagen lang vuil water van Brussel naar Vlaanderen stroomt. We wilden als oppositie snelle reactie van uw partner van Ecolo. Maar die zat kaviaar te eten op het congres terwijl het vuile water maar bleef stromen. En Groen durfde niet reageren uit schrik voor de zusterpartij Ecolo. Ons standpunt “ eigen water eerst”.

Ik hield mezelf eraan dit even te melden. Bovenstaande tekst komt uit het geheugen en kan afwijken van wat er echt gezegd werd. Maar de hoofdlijn is belangrijk
MORPHEUS is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:41   #107
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mocht ik …… mocht ik het beleid mee bepalen in het Vlaams Belang. Wat dus niet het geval is.

Ik zou met VBL strategisch nu mijn steun aanbieden voor een grote staatshervorming. Dit aan een “gewone meerderheid” regering vanuit de oppositie. Naar voorbeeld van Nederland

Dit met een verborgen agenda.

1) de lat hoger leggen van de staatshervorming. Dit als voorbereiding voor een boedelscheiding. Nva zou ik daar klem zetten.Zo’n aanbod kunnen ze niet weigeren. De Vlaamse regering laten discuteren. De Spa uit zijn tent lokken. Wie weet kraakt het en kan Spa vervangen worden door Open VLD in de Vlaamse regering. Wat meer rechts

2) een centrum rechtse “gewone meerderheid” regering uitlokken op federaal niveau. MR, Open VLD, Nva, LDD, Cd&v. Laat Reynders maar premier worden. De PS naar de oppositie. Reynders zou op zijn achterpootjes staan met het tongetje uit zijn bek

3) de VRT zou wel moeten aandacht geven en zo kan VBL eindelijk eens opnieuw zijn programma promoten. En de zweeppartij zijn vanuit de oppositie

4) mocht NVA het aanbod weigeren, is de strijd om verloren kiezers terug te winnen begonnen

Wat heeft VBL te verliezen met dat aanbod?
Schitterend idee !

Boduo is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:41   #108
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot het IMF hier orde op zaken komt stellen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:43   #109
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hebben jullie het vlaamsblok ooit wat zinnigs zien zeggen? )..
Nog even dit “ iets zinnigs ZIEN zeggen”.

Dan is dat gebaren taal.

Wel , moet u even bekijken als u Filip DW ziet. Bij discussies , als Filip DWV het woord krijgt, veel hetzelfde gebaar.

De rechter arm iets naar voor steken, dan de rechter wijsvinger net onder de neus brengen. Ziet u het snorje van ……verschijnen? En dan de rechter elleboog naar beneden brengen en ondersteunen met de linker hand. Terwijl de wijsvinger onder de neus blijft tijdens de discussie.
MORPHEUS is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:46   #110
suqar_7loe

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nog even dit “ iets zinnigs ZIEN zeggen”.

Dan is dat gebaren taal.

Wel , moet u even bekijken als u Filip DW ziet. Bij discussies , als Filip DWV het woord krijgt, veel hetzelfde gebaar.

De rechter arm iets naar voor steken, dan de rechter wijsvinger net onder de neus brengen. Ziet u het snorje van ……verschijnen? En dan de rechter elleboog naar beneden brengen en ondersteunen met de linker hand. Terwijl de wijsvinger onder de neus blijft tijdens de discussie.
horen zeggen, zien zeggen, wat maakt het uit? Niet muggenziften gij, ik zit niet in de klas.
Oud 5 oktober 2010, 20:47   #111
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Het meeste zinnige en gevatte wat ik VBL ooit heb horen zeggen, was tijdens de verkiezingen 2010.

Daar kreeg Filip DW een opmerking van Groen! Dat VBL buiten vreemdelingen standpunten, geen programma zou hebben. De persoon van Groen! haalde de Kyoto normen boven. Groen dacht zo de discussie naar zich toe te trekken met hun milieu programma.

Filip DW antwoordde prachtig : “ Mevrouw , VBL heeft wel een milieu programma. Naast “eigen volk eerst” zeggen wij “ eigen lucht eerst” , “eigen water eerst”. Geen gezonde lucht kopen in Rusland. Zorgen voor eigen zuiver water ……….. Niet met de vlieger naar een internationaal congres gaan tegen de opwarming van de aarde, terwijl er daaaagen lang vuil water van Brussel naar Vlaanderen stroomt. We wilden als oppositie snelle reactie van uw partner van Ecolo. Maar die zat kaviaar te eten op het congres terwijl het vuile water maar bleef stromen. En Groen durfde niet reageren uit schrik voor de zusterpartij Ecolo. Ons standpunt “ eigen water eerst”.

Ik hield mezelf eraan dit even te melden. Bovenstaande tekst komt uit het geheugen en kan afwijken van wat er echt gezegd werd. Maar de hoofdlijn is belangrijk
Harde, stekende woorden van Filip. Ondanks dat ik niet akkoord ben met zn standpunten, moetk wel zeggen dat hij niet op zn mond is gevallen.
Oud 5 oktober 2010, 20:49   #112
MORPHEUS
Minister-President

Standaard

Citaat:
horen zeggen, zien zeggen, wat maakt het uit? Niet muggenziften gij, ik zit niet in de klas.
Het is geen muggenziften. Totaal niet slecht bedoeld. Wel een mooie kans voor mij om het in de groep te werpen. Dank u voor deze kans.

Ik ga nooit muggenziften, ook niet op dt fouten. Heb respect voor elk zijn mening.

Sorry , als dit anders overkwam.

Totaal niet de bedoeling.

MVG
Morpheus
MORPHEUS is offline  
Oud 5 oktober 2010, 20:51   #113
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Het is geen muggenziften. Totaal niet slecht bedoeld. Wel een mooie kans voor mij om het in de groep te werpen. Dank u voor deze kans.

Ik ga nooit muggenziften, ook niet op dt fouten. Heb respect voor elk zijn mening.

Sorry , als dit anders overkwam.

Totaal niet de bedoeling.

MVG
Morpheus
Oké, dank je wel voor je advies. Zal er in het vervolg op letten..
Oud 6 oktober 2010, 07:30   #114
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
(...)
Het zijn tjseefse Flaminganten eigenlijk, maar bon , we moeten het er mee doen.
Oud 6 oktober 2010, 08:54   #115
EddyBal

Standaard

Citaat:
Elk van hun parlementen kan een belangenconflict inroepen. Zonder de Duitse gemeenschap, is dat 3 maal.

uit wiki:
Citaat:
De Kamer van Volksvertegenwoordigers, de Senaat of een Gemeenschaps- of Gewestparlement kan, wanneer zij meent dat zij ernstig kan worden benadeeld door een wet, decreet of ordonnantie van een andere parlementaire vergadering de behandeling van die akte laten stilleggen voor overleg, wanneer 3/4 van haar leden daar om vraagt. Ook de Verenigde Vergadering van de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie kan dit wanneer die motie een meerderheid haalt in beide taalgroepen. Wanneer de wetgevingsprocedure op die manier is opgeschort, komt het dossier op de tafel van het Overlegcomité terecht, dat een oplossing moet aanbrengen binnen 60 dagen. Wanneer dat niet lukt, brengt de Senaat binnen de 30 dagen een gemotiveerd advies uit aan het Overlegcomité (behalve wanneer de motie afkomstig is van de Senaat zelf of van de Kamer van Volksvertegenwoordigers). Vervolgens beschikt het Overlegcomité over een nieuwe termijn van 30 dagen om tot een oplossing te komen. Wat echter ook de uitkomst is van deze procedure, het betrokken parlement beslist nog steeds zelf over de gevolgen die het hecht aan het advies van het Overlegcomité.
Ook elke regering kan een belangenconflict op de agenda van het Overlegcomité plaatsen (het Verenigd College kan dit slechts collegiaal). Ook in dit geval beschikt het Overlegcomité over een termijn van 60 dagen.
dus 3 x 60 dagen + 1 maal 60 dagen van de franstalige minderheid in het parlement zelf, + 30 dagen om een beslissing te nemen. Dan is het terug aan het parlement.
= 270 dagen
nogal lang om met een stijf been rond te lopen, maar het resultaat kan dan ook tellen he
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 6 oktober 2010, 08:58   #116
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Eddy, ik denk dat jij een brave jongen bent.
Wat je schrijft is waarschijnlijk juist in theorie maar de praktijk draait anders uit...

Neen. Heb je niet gevolgd misschien tijdens de vorige keer? Als de CD&V toen de houding van NU had aangenomen, was het al een feit!
EddyBal is offline  
Oud 7 oktober 2010, 00:17   #117
grimbergen
Banneling

Standaard

Pffff ik vertrouw het vlaams belang niet zo. Enfin als het niet anders kan. Ga ik akkoord de linkse verraders moeten in de marginaliteit komen. Ik zou toch eerst proberen met de vld.
grimbergen is offline  
Oud 7 oktober 2010, 00:56   #118
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Juist. Vandaag is het doorbreken van de politieke schutkring het gedroomde alibi om de Belgicistische partijen in Vlaanderen een vrijbrief te geven om het op een akkoord met de franstaligen te gooien zonder een staatshervorming in de verantwoordelijk fedralistische zin.

Nuttiger zou kunnen zijn enkele beslagen bollebozen vanop de studiedienst van het VB te gaan 'wegkapen'. Ze hebben net te veel personeel en bij NVA hebben ze er tekort. Zo'n operatie dient uiteraard met de nodige omzichtigheid gebeuren. Een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg.
Oud 7 oktober 2010, 06:49   #119
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het VB mee in de onderhandelingen brengen is alleen maar goed om de franstaligen te laten zeggen: zie je wel: die wil alleen maar splitsen. Het cordon als dusdanig MOET dus blijven bestaan, al is het maar omdat het een foute zet zou zijn het anders te doen. In hun koppekes tellen ze die er toch zowiezo bij.

Voor de duidelijkheid wil ik hier wel aan toevoegen dat het NOOIT had mogen bestaan. Maar net zoals België zitten we ermee tot er een oplossing is
We "zitten" alleen maar met het cordon tussen onze oren. Zodra we het loslaten, is het verdwenen.

Het VB heeft beloofd elke staatshervorming die een eventuele toekomstige onafhankelijkheid niet onmogelijk maakt mee te steunen. Dat komt dus grosso modo overeen met elke staatshervorming die voor de N-VA aanvaardbaar is.

BDW zou de zetels van het VB op zijn minst in zijn achterzak moeten houden, en ze steevast op tafel leggen als de Franstaligen niet willen plooien. Naar Nederlands voorbeeld zou het VB daarmee inderdaad een soort gedoogsteun aan de staatshervorming, of minstens aan de Vlaamse onderhandelaars kunnen geven.

De VB-zetels bewust en koppig negeren is niet alleen een onbegrijpelijke zelfverminking, het toont ook aan dat zelfs de N-VA niet echt de Vlaamse macht wil gebruiken om haar doel te bereiken. Een soort slechtbegrepen moraal boven Realpolitiek. En bovenal toont het aan dat ook deze generatie Vlaamse politici nog steeds horig is aan de Brussels-Franstalige dominantie.

Edit: het Vlaams Belang strategisch gebruiken om zijn doel te bereiken, zou BDW nog het bijkomende voordeel bezorgen dat hij die partij in zijn kielzog duwt en deels van hem afhankelijk maakt. Het zou hem invloed op het VB bezorgen. Ook die kans laat hij nu liggen.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 7 oktober 2010 om 06:53.
E. Gidius is offline  
Oud 7 oktober 2010, 07:27   #120
Fieseler

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
We "zitten" alleen maar met het cordon tussen onze oren. Zodra we het loslaten, is het verdwenen.

Het VB heeft beloofd elke staatshervorming die een eventuele toekomstige onafhankelijkheid niet onmogelijk maakt mee te steunen. Dat komt dus grosso modo overeen met elke staatshervorming die voor de N-VA aanvaardbaar is.

BDW zou de zetels van het VB op zijn minst in zijn achterzak moeten houden, en ze steevast op tafel leggen als de Franstaligen niet willen plooien. Naar Nederlands voorbeeld zou het VB daarmee inderdaad een soort gedoogsteun aan de staatshervorming, of minstens aan de Vlaamse onderhandelaars kunnen geven.

De VB-zetels bewust en koppig negeren is niet alleen een onbegrijpelijke zelfverminking, het toont ook aan dat zelfs de N-VA niet echt de Vlaamse macht wil gebruiken om haar doel te bereiken. Een soort slechtbegrepen moraal boven Realpolitiek. En bovenal toont het aan dat ook deze generatie Vlaamse politici nog steeds horig is aan de Brussels-Franstalige dominantie.

Edit: het Vlaams Belang strategisch gebruiken om zijn doel te bereiken, zou BDW nog het bijkomende voordeel bezorgen dat hij die partij in zijn kielzog duwt en deels van hem afhankelijk maakt. Het zou hem invloed op het VB bezorgen. Ook die kans laat hij nu liggen.
2!!!!

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be