Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Welk Europees model draagt jullie voorkeur?
Een Europeese eenheidsstaat. 5 6,02%
Een Europeese federatie. 18 21,69%
Een Europeese confederatie. 33 39,76%
De situatie zoals het nu is. 5 6,02%
Enkel een (los)-economisch verband. 16 19,28%
De EU ontbinden. Iedereen bepaald voor zichzelf. 6 7,23%
Aantal stemmers: 83. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2004, 18:52   #1
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Welk Europees model draagt jullie voorkeur?
§tijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 18:59   #2
Spelev
Minister

Spelev's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spelev
Standaard

De situatie zoals het nu is. Uiteraard met nog uitbreidingen,...
Oud 1 juni 2004, 19:38   #3
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Voorlopig de situatie zoals die nu is, althans wat betreft macht. Eerst moet de EU intern orde op zaken stellen en de noodzakelijke democratiseringen en interne verbeteringen doorvoeren. Maar ook daarna blijft ik voor een EU als confederatie, omdat dat de enige garantie is op gelijkwaardigheid en zelfstandigheid van de landen en inwoners.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 20:50   #4
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door §tijn
Een overwegend blank Europa, of op zijn minst toch een Europa met een aantal overwegend blanke zones (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=13479).
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 08:26   #5
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Citaat:
Een overwegend blank Europa, of op zijn minst toch een Europa met een aantal overwegend blanke zonens (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=13479).
In belgië blijven dus. Als het eens goed regent, staan hier heelder buurten blank.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 08:52   #6
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Citaat:
Een overwegend blank Europa, of op zijn minst toch een Europa met een aantal overwegend blanke zonens (http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=13479).
Ik bedoelde: welk statenverband moet Europa krijgen, niet welke landen eventueel er mogen bijkomen.
Bulgarije, Roemenië: ja in 2007
Turkije: ja maar 2007 is veel te vroeg, ze mogen minstens toetreden in 10 �* 20 jaar: voorwat: schending van de mensenrechten, onderdrukking van de koerden, terrorisme,..
En dan is de EU wel groot genoeg.
Oud 2 juni 2004, 10:20   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Aan de Eurounitaristen deze vraag:

Wat zou de voertaal in de Europese staat dan wel moeten worden? De taalstrijd in Vlaanderen zou toch een voorbeeld moeten zijn voor de problemen die gaan opduiken.
Oud 2 juni 2004, 13:12   #8
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Aan de Eurounitaristen deze vraag:

Wat zou de voertaal in de Europese staat dan wel moeten worden? De taalstrijd in Vlaanderen zou toch een voorbeeld moeten zijn voor de problemen die gaan opduiken.
Engels (dat het nu officeus al is) is de beste oplossing.
Oud 2 juni 2004, 14:01   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah, en de taalrechten zijn van geen tel? Het door u geliefde België heeft meer dan een eeuw onder taalstrijd gebukt moeten gaan. En dat ging maar om twee talen.
Oud 4 juni 2004, 08:45   #10
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

een los economisch verband. Met een aantal landen kan er wat mij betreft een veel verdergaande samenwerking komen, maar zeker niet met alle landen die nu deel van de EU uitmaken. Daarvoor verschillen we teveel van elkaar.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 13:26   #11
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
[size=6]Als een stalinist al zegt dat het huidige Europa OK is, dan mag elk verstandig, normaal mens zich ernstig zorgen maken over de toestand van Europa.[/size]
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2004, 13:28   #12
§tijn
Burgemeester

§tijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spelev
[size=6]Als een stalinist al zegt dat het huidige Europa OK is, dan mag elk verstandig, normaal mens zich ernstig zorgen maken over de toestand van Europa.[/size]
Idd, daarom zijn er twee soorten Europeanen: eurosceptici (een los statenverbond) en Eurofielen (die een federale staat willen. Maar de situatie met de commisie e.a. is onleefbaar en gedoemd om te mislukken daarom is een grondwet broodnodig.
Oud 4 juni 2004, 13:33   #13
Guderian
Banneling

Standaard

Afijn, ik verkies een organisch federaal Rijks-Europa dat gebaseerd is op de culturele verscheidenheid der Europese volkeren, waarin zo weinig mogelijk plaats is voor nationale staten en waar een sterke euro als eenheidsmunt wordt gebruikt.
Oud 4 juni 2004, 13:35   #14
Sebastiaan81
Partijlid

Sebastiaan81's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sebastiaan81
Standaard

Ik ben voorstander van een confederatie: Een statenbond, waarin er wel verregaande samenwerking is (dus meer dan nu), maar wel elk land met zn eigen identiteit en deels eigen zeggenschap (niet alles moet op Europees niveau komen)!
Oud 4 juni 2004, 14:07   #15
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Guderian schreef:

Citaat:
Afijn, ik verkies een organisch federaal Rijks-Europa dat gebaseerd is op de culturele verscheidenheid der Europese volkeren, waarin zo weinig mogelijk plaats is voor nationale staten en waar een sterke euro als eenheidsmunt wordt gebruikt.
Wat heb je dan in godsnaam tegen België als federale staat dat gebaseerd is op de culturele verscheidenheid der Belgische volkeren (Vlamingen, Walen en Duitstaligen)?
Oud 4 juni 2004, 15:09   #16
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
Guderian schreef:

Citaat:
Wat heb je dan in godsnaam tegen België als federale staat dat gebaseerd is op de culturele verscheidenheid der Belgische volkeren (Vlamingen, Walen en Duitstaligen)?
Leer lezen stalin-erpel! ORGANISCH-federalisme! Het belgikske is niet eens een gewone federale staat. De deelstaten zijn hier een louter doorgeefluik ter glorie van het federale (overbodige) niveau.
In het belgikske worden fundamentele principes van het echte federalisme niet eens toegepast: subsidiariteitsbeginsel, complementariteitsbeginsel, orde ipv territorium, organicisme en anti-egalitarisme.
Oud 4 juni 2004, 15:11   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga niet voor Guderian spreken (verre van...) maar ik heb wel degelijk iets tegen België: vooreerst is er geen verscheidenheid, enkel een opgelegde Belgische eenheidscultuur. België is niet de som van vlaanderen en wallonie en duitstaligen, België is een vreemde macht.Een kapitalistische vreemde macht, voorgetrokken door een bepaalde belanghebbende klasse. In een democratische maatschappij zou er een confederatie kunnen bestaan waarin vlamingen, walen en duitstaligen écht samenwerken en uit vrijwillige basis solidair zijn. In België is dat geenszins het geval: dit is een zaak van staatsimperialisten tegen de bevolking.
Nu, een Vlaams Blok vlaanderen gaat gewoon de voortzetting van Belgie op kleine schaal zijn, dat weet ik. Maar de staat België is hoe dan ook achterhaald, een relikwie uit de tijd van het grootindustrieel kapitalisme.
Oud 4 juni 2004, 15:14   #18
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu, een Vlaams Blok vlaanderen gaat gewoon de voortzetting van Belgie op kleine schaal zijn, dat weet ik. Maar de staat België is hoe dan ook achterhaald, een relikwie uit de tijd van het grootindustrieel kapitalisme.
Terwijl de meerderheid van de Vlamingen die voor onafhankelijkheid zijn, juist afwillen van dat LINKSE beleid en dat linkse Wallonië. En wat ben jij: LINKS!
Oud 4 juni 2004, 15:18   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Terwijl de meerderheid van de Vlamingen die voor onafhankelijkheid zijn, juist afwillen van dat LINKSE beleid en dat linkse Wallonië. En wat ben jij: LINKS!
heb ik dan iets gezegd over de meerderheid?? Ik zeg alleen dat een Vlaams Blok vlaanderen een voortzetting gaat zijn van België. En je leest niet eens wat ik zeg:

Maar de staat België is hoe dan ook achterhaald, een relikwie uit de tijd van het grootindustrieel kapitalisme

ik dacht dat jij het d�*�*r toch mee eens zou zijn?
Oud 4 juni 2004, 15:21   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik heb geen idee wat ik me bij 'organisch' en 'rijks' moet voorstellen?
Zoweinig mogelijk nationale staten... geen grenzen dus. Ik denk dat dat net de vrijgeleide is voor cultureel imperialisme van een van de grote naties.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be