![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Jij en Esperanto | |||
Ik ken/studeer reeds Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Ik zou Esperanto willen studeren (maar nu nog niet) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 32,00% |
Ik zou niet weten waarom ik me ermee zou bezig houden. |
![]() ![]() ![]() |
14 | 56,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Nu is het wel zo dat een taal een nuttig iets is en dus geen kunst ; het is zoals kleurstof. Kleurstof is op zichzelf geen kunst, maar wel een grondstof om bv. schilderijen te maken . Over taal in het algemeen kan men gerust stellen dat indien er in een taal geen kunst bedreven wordt (geen literatuur gepleegd) ze volkomen waardeloos is het slechts een zielloos stuk gereedschap is. Nieuwsgierigheid en een politieke overtuiging dreven mij tot het leren van Esperanto. Esperantist ben ik pas geworden toen ik de originele Esperanto literatuur leerde kennen. Deze literatuur heeft een merkwaardige dimensie die bij alle "natuurlijk levende talen" ontbreekt, vergelijkbaar met de emoties die uitgedragen worden in goede modernistische archgitectuur of om op het gebied van de architectuur te blijven de universaliteit van bv. de Gothiek, de dramastukken van William Shakespeare. "La infana Raso" van William Auld is o.a. werkelijke wereldliteratuur .... Inderdaad de kennis van "slechts" 2 talen is niet veel ; "onvoldoende" zou ik het niet noemen te meer omdat indien men zich intens bedient van de talen die je in je hersencellen hebt opgeslagen er altijd een zekere graad van contaminatie voordoet. bovendien is talenkennis niet de absolute hoofdzaak van het menselijke denken in functie van de belangrijke bezigheden die we hebben ivm het pure overlevings & voortplantingsproces. kompreneble estas interese la sciigo de pli ke dudekok lingvoj kiel Schliemann, do mi rekonas ankaŭ miaj limitacioj.
Tempo toleras sed vero aperas Laatst gewijzigd door roger verhiest : 5 oktober 2010 om 16:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zo werkt het niet. De taal van "de internationale gemeenschap" is veelal de taal van de dominante macht in die gemeenschap. De kans dat wij (of onze kinderen of kleinkinderen) ooit Mandarijn zullen moeten leren als we de goede jobs of invloed willen hebben, is dan ook niet klein. Net zoals velen nu Engels moeten leren en vroeger Frans en daarvoor Latijn moesten leren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze discrimantie kan slechts doorbroken worden door de "lingua franca" effectief te vervangen door een kunstmatige neutrale taal. De enige taal die succdesvoil verspreid is met dit principe is het Esperanto. Buiten het Esperanto is er nog altijd het Ido dat een jaarlijks wereldcongres van de beoefenaars kent stand der deelnemenden Esperanto ca. 4000 Ido ca. 100. Bovendien is het Ido zoals de naam zegt een "afstammeling" van het Esperanto, het deed zichzelf de das om door de voortdurende "verbetering" die schril afsteekt tegen de regelvastheid van het Esperanto. Meer info over Interlingua : http://www.interlingua-nl.com/
![]() |
![]() |
#44 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Alle chinezen zouden als 2de taal Manarijn moeten leren (er worden 56 talen en talloze dialekten gebruikt in dat land) ; voor kontakten met buitenlanders zou men Esperanto moeten leren. Overigens zijn alle belangrijkste werken uit de wereldliteratuur vanuit het Esperanto in het Mandarijn vertaald.
![]() |
![]() |
#45 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
http://www.esperanto.be/fel/nl/hor.php En een stukje literatuur van Julio Baghy (el Viktimoj) : Kaj li ekiris, post la maljunulino, tra malpuraj koridoroj. Ĉe pordeto omo haltis. Post pluraj frapetoj, demandoj: "Kiu estas", intertraktoj tra la pordo, fine la pordon oni malfermis kaj Doŝky venis en sufokan odoron de puntrantaj terpomoj kaj brasikoj, en varan kabanon de mizero.
![]() |
![]() |
#46 | |
|
![]() Citaat:
Die munt is er (nog?) niet, maar er is wel internationale steun voor het idee, en misschien komt het er ooit nog van. Als er genoeg landen zijn die "dag met je dollar" zeggen en gezamelijk een eigen handelsmunt op zetten kan dit gaan concurreren. (Momenteel zijn de enigen die dat echt graag zouden zien gebeuren een aantal Zuid-Amerikaanse en Midden Oosterse landen, en dan vaak vooral vanwege de symboliek omdat ze economisch toch redelijk vast zitten aan een goede relatie met de VS, maar goed, in principe kan het.) Voor een taal geld hetzelfde. Stel dat over enkele decennia talen als Spaans en Chinees steeds zwaarder gaan wegen dan zou het idee van een officiele wereldtaal waar iedereen wel mee kan leven weer leven ingeblazen kunnen worden. En wie weet is er dan wel een groot genoege groep landen die er wat in zien om het project ook daadwerkelijk kans van slagen te geven. Al ligt de kritische massa hiervoor vrij hoog, toch zeker op oost en zuidoost Azie + Europa, en zelfs dan nog. Idealer zou een beweging van onderaf zijn, een taal die zo ideaal blijkt dat mensen (veel mensen, niet alleen selecte clubjes, hoe verspreid ze ook zijn over de wereld) hem echt gaan gebruiken. Acceptatie door de politiek zal lang duren waarschijnlijk, maar dan heb je wel al een gezamelijke taal. Maar goed, zoals ik al zei, dat zou ideaal zijn, en ideale dingen gebeuren zelden.
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Europees Commissaris
|
![]() L'art pour l'art est un mot creux. L'art pour la vérité, l'art pour le Bien et le beau, voil�* la foi que je recherche. (George Sand)
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 6 oktober 2010 om 14:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ... en promoot het Esperanto.
Ginder gaan ze er van uit dat het een het ander niet uitsluit. Net zoals ze daar zonder problemen tegelijkertijd megasteden bouwen volgens communistisch systeem en volgens ultrakapitalistisch systeem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() .. ten tijde van de volksverhuizingen in Europa heerste er in china al een meritocratie, ze zijn niet dom die chinezen.. Mijn oudste dochter vorkoos het leren van Mandarijn boven het leren van Esperanto; ik gaf haar dan ook voor haar verjaardag een boekje geschreven door een chinees esperantist in 2 talen geschreven over zijn reizen en gedachten doorheen de wereld (Washington, London, Parijs, Berlijn enz..).
Een lezenswaardig boekje van een esperantistische communist... Vandaag beroerde het nieuwe nummer van litaratura foiro (orgaan van de Esperanto afdeling van het PEN) mijn brievenbus met een prachtig artikel over Mineke Schipper een gekende nederlandse schrijfster zeer bekend over haar wetenschappelijk werk over vrouwenliteratuur en interculturele studies over mythen en godsdiensten, professor Doctor in afrikaanse literatuur, medewerkster aan het chinese instituut voor sociale studies..Soms komt men in Esperantujo zelfs merkwaardige vertegenwoordigers van de eigen culturele wereld tegen. Men moet niet geloven dat het voor Esperantisten een noodzaak is om iedereen te overtuigen om een neutrale gemakkelijk te leren taal als 2de taal aan te leren of zelfs maar te promoten.. Het is eerder een mogelijkheid om kennis te maken met een originele methode van cultuurbeleving die niet-destructief is voor eigen culturen. Het zou best kunnen dat in de toekomst er een "nationale taal" de andere zal verdringen en alle andere talen gedegradeerd worden tot "locale dialecten", zoals het mogelijk is dat we morgen allemaal 5 x daags opgeroepen worden om tot Allah te bidden en vegetarisme een voorgeschreven universeel dieet wordt.. We leven nog altijd in een vrij land...
![]() |
#51 | |
|
![]() Citaat:
"Alle chinezen zouden als 2de taal Manarijn moeten leren (er worden 56 talen en talloze dialekten gebruikt in dat land) ; voor kontakten met buitenlanders zou men Esperanto moeten leren." ?
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 7 oktober 2010 om 08:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||||||||||||||||
|
![]() Als demonstratie van hoe het minstens even simpel kan (en van het simpele feit dat het aantal regels niet altijd iets zegt over hoeveel er eigenlijk in die regels staat) ga ik de regels van het esperanto vergelijken met die van mijn eigen "omdat het kan"-projectje: Luga Manusi (dat betekent mensentaal, al had je dat misschien al geraden, hoezo capsones?
![]() Citaat:
Citaat:
-a zijn enkelvouden en ontelbare woorden, zowel "water" als "het water" of "een water" zijn -a. Als er al een onderscheid is tussen dezekan dt uit de context gehaald worden. -u is meervoud -e is een werkwoord -i is een bijvoegelijk naamwoord (de grote boom). -c is een bij-bijvoegelijk naamwoord, (de erg grote boom) wat daar de officiele term dan ook voor is. (Op de uitspraak kom ik verderop nog terug, dit zijn grammaticaregels) -o is "iemand die" Dus: de stam van het woord bier is "bih" biha=bier bihu=bieren (mv) bihe=biere/bier drinken (ww) bihi=bier- (als in bierglas) bihc=als in "bierachtig lekker eten" biho=bierder/bierdrinker In sommige gevallen zal een dubbele uitgang voorkomen, zoals bihou=bierdrinkers. Citaat:
Citaat:
Tien is kum, honderd is mi. Hoeveel keer tien of honderd komt er voor (behalve bij één keer): driehonderdzesenvijftig=tasmilimkumsis duizend is unbus, miljoen is dusbus, miljard tasbus enz. Driemiljoenzeshonderdnegenentwintigduizendhonderdz esenveertig=tasdusbussismiduskumsemunbusmikatkumsi s Citaat:
jij/you=ok hij,zij,het=uk wij=iak jullie/you=iok zij/them=iuk men als in "men zegt" en "wat men zou moeten doen" = luk. Eigendom word simpelweg aangegeven door als in biha aki=mijn bier Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Luga Manusi i de uitspraak van een letter altijd hetzelfde. Wel zijn er een aantal klanken die voor Nederlandstaligen verduidelijking behoeven. De klinkers zijn: a=a(bad) e=e(bed) o=o(ot) i=ie(bier) u=oe(boer) c=e/u/eu(je,bus,europa) De medeklinkers klinken zoals je zou verwachten, met uitzondering van de g die klinkt als in het Engels (gap, ghost). Maar de c is gepromoveerd tot klinker wegens nutteloos zijn en de x, q, v, z en y zijn ook op vakantie, deze zijn of nutteloos (x,c,q,y als medeklinker) of voor teveel mensen onbekend/moeilijk uit te spreken (r,v,z,y als klinker). Citaat:
Citaat:
[quote]12.Se en frazo estas alia nea vorto, forlasu la "ne." Indien er in een zin een ander ontkennend woord is, laat de "ne" vallen.[/upte] Ontkennen gebeurd met nit of met het woord not in combinatie met een tweee woord. nit "ergens"=niet ergens, not "ergens" is nergens. not un=geen. Eenzelfde constructie bestaat voor vragende woorden, met het woord huh. huh "daar"=waar, huh "daarom"=waarom huh "zo, op die manier"=hoe Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij Luga Manusi komt altijd eerst het onderwerp, dan het werkwoord en dan het lijdend voorwerp. (SVO) Dit geld ook bij vragen, alleen deze krijgen een vraagtekn op het eind en, omdathet anders zeker voor beginners in gesproken taal niet duidelijk genoeg is, het woord "frag" aan het begin. Eigennamen worden overigens in Luga Manus trouwens altijd met een hoofdletter geschreven. Om aan te geven dat een bijvoegelijk naamwoord (zoals Manusi in Luga Manusi) bij de naam hoort krijgt ook dat een hoofdletter. Citaat:
Maar goed, natuurlijk zou Esperanto best een aardige optie zijn, het punt dat ik probeerde te maken was dat het niet een soort ultieme taal is, en zeker niet uniek in zijn eenvoud. Ondanks dat mijn uitleg wat rommelig is denk ik dat dat redelijk gelukt is.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 8 oktober 2010 om 17:24. |
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zijn op dit eigenste moment zo'n stuk of twintig nog 'actieve' conlang-projecten waar ik weet van heb, en geen van allen wordt praktisch toegepast behalve dan Ido dat nog hooguit honderd deelnemers trekt op een wereldcongres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er ontbreekt een optie in de poll.
Namelijk of je er vierkant tegen bent. Bijvoorbeeld omdat het in de praktijk nooit kan lukken: geen enkele taal die door meer dan pakweg 100 mio mensen gesproken wordt, zal zich 'laten wegdringen' als mogelijke tweede taal in de buurt van het thuisland. Naïviteit !!
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Deze draad ging over Esperantisten en jij bent duidelijk geen Esperantist. Er ontbreekt helemaal geen optie in de poll. Start gerust een andere poll dan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ondanks de amateuristische aanpak van Zamenhof heeft hij, gedeeltelijk wel toevallig, doordat hij o.m. de juiste talen beheerste, iets ontwikkeld dat nogal veel kritiek glansrijk doorstaat. Natuurlijk zouden we het allemaal anders doen; ik als taalkundige zeker. Maar de meeste pogingen om het Esperanto te verbeteren waren verslechteringen (aanpassingen aan romaanse talen b.v.). En heel wat kritiek berustte op vooroordelen waaraan vooral Engelstaligen lijden: ze zien de nadelen van hun eigen taal niet in. Voor zijn doelstelling is Esperanto tamelijk geschikt. Er bestaan kunsttalen met andere doeleinden, zoals het Lojban (zoek maar op), en natuurlijke talen met een interessante, aparte logica, zoals het Aymara. Er is overigens ooit een jezuiet geweest die het Aymara (Bolivië) als de ideale taal beschouwde en het graag een Esperanto-rol had zien vervullen. Als het Esperanto erin slaagt, voldoende onbenut taalkundig erfgoed van de mensheid te absorberen, bijvoorbeeld die Aymara-logica, dan kan het nog een grote toekomst tegemoet zien. En nog zoiets: zowel met het Esperanto als met het Aymara is geëxperimenteerd om de communicatie met computers te vergemakkelijken, ook om ze in vertaalprogrammatuur te integreren.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is de derde keuze misschien ook voor Esperantambetantisten ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 oktober 2010 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Esperantisten : wie zijn ze & waarom ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Overigens ben ik wel eens benieuwd wat je precies wil doen als je "er vierkant tegen" bent. Het verbieden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
-een lexeem of morfeem voor "onbepaald" -eentje voor "bepaald" -eentje voor "of het bepaald of onbepaald is, wordt niet bepaald". Zo krijgen in Europa de Slaven (behalve de Bulgaren/Macedoniërs) ook hun zin.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |