Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 10 oktober 2010, 01:54   #321
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Uw les eens goed leren brussel is géén volwaardig gewest én valt dus bijgevolg onder het grondgebied waarop het is gevestigd,Vlaanderen dus....

En volgens uw terriorialiteitsprincipe is het bijvolg dus duidelijk waartoe brussel behoort....
droom verder... of google eens "Vlaams gewest", bij tekeningetjes ("images")... oei, wat doet dat gat daar...
Brussel is evenzeer of evenmin een volwaardig gewest als Vlaanderen. Het is niet omdat U iets wil dat het ook zo is... maar Brussel krijgt U nooit of te nimmer, dus ik zou die droom opgeven als U niet gefrustreerd wil geraken...
tomm is offline  
Oud 10 oktober 2010, 01:57   #322
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Normaal is in België uiterst relatief, ik ben van mening dat we bepaalde rechtsdomeinen beter in de vuilnisbak gooien. Ze deftig herschrijven kost gewoon meer tijd dan het uitwerken van een modern systeem ons zou kosten. Zou het normaal zijn dat Brussel zelf een deel belastingen kan heffen op de daar gerealiseerde arbeid? Ik zou zeggen van wel, maar dan moeten daar wel voorwaarden tegenover staan. Dan denk ik bvb aan effectieve tweetaligheid van Brussel, financiële responsabilisering etc.
Helemaal niet. Dewever wil meer financiële autonomie: wel belastingen heffen zoals de REGIO dat wil, op de manier dat de regio dat wil, hoort daarbij.
tomm is offline  
Oud 10 oktober 2010, 01:58   #323
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europese Vlaming Bekijk bericht
Gaat het hier al weer over Brussel? Stop aub met de verbrusseling van vlaams topicgebied .

Straks moeten we hier nog geld storten
geen probleem, Brussel hoort niet bij Vlaanderen du het is inderdaad een andere topic. Behalve dan als we het over financiën hebben natuurlijk, want taloze Vlamingen werken in Brussel...
tomm is offline  
Oud 10 oktober 2010, 02:01   #324
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
grootstad zegt u,een verzameling van 19 gemeentes met elk zijn burgemeester kan je moeilijk een grootstad noemen...

Dat de criminaliteit er de spuigaten uitloopt is echter een feit...

En gelieve niet te vergelijken met échte grootsteden zoals parijs,londen én amsterdam mijn beste...
Die zijn géén van allen een verzameling van 19 baronnieën die zich grootstad plachten te noemen...

Hoevéél burgemeesters hebben de door u vernoemde steden ook alweer,en hoevéél zijn het er in de broekzeelse omgeving ook alweer...juist ja....
Ik ben ook tegen die baronieën. Op dat vlak geef ik de Vlamingen gelijk. Afschaffen die boel en een centraal bestuur installeren, zoals Parijs of Amsterdam. Dat is nu eens een punt waar Brussel kan leren van Antwerpen. (niet dat Antwerpen perfect is... maar dat is weer een andere discussie)
Maar wat we ook moeten afschaffen en zo vlug mogelijk is heel die "gemeenschapscommissies" toestand. Een onvoorstelbare kafkaiaanse bureaucratische nachtmerrie. Waarom in godsnaam moeten mensen die "Vlaams" gekozen hebben (maar dikwijls minder goed Nederlands spreken dan andere die "franstalig" gekozen hebben) een andere ziekteverzekering hebben? Volstrekt van de pot gerukt.

Laatst gewijzigd door tomm : 10 oktober 2010 om 02:04.
tomm is offline  
Oud 10 oktober 2010, 09:03   #325
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Helemaal niet. Dewever wil meer financiële autonomie: wel belastingen heffen zoals de REGIO dat wil, op de manier dat de regio dat wil, hoort daarbij.
Hoezo, helemaal niet? Ik ben niet tegen een % belastingen waar men werkt maar dan moet men wel bepaalde zaken realiseren. Effectieve tweetaligheid van Brussel zou een evidentie moeten zijn, dat Brussel niet tweetalig is is veelzeggend. Voorts zou de vertegenwoordiging van de Vlamingen dan sterk moeten stijgen, geen taxation without representation weet je wel.
Gwyndion is offline  
Oud 10 oktober 2010, 10:13   #326
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er wordt geschat dat zowat 40% van de Vlaamse kiezers meer Vlaanderen wil binnen Belgie.20% van de Vlaamse kiezers zouden radikaal Belgie op de schop willen.Onder de rest zitten zowel unionisten als onverschilligen......Inderdaad,NVA kan dus rekenkundig onmogelijk een "uitsluitend separatistisch" kiezerskorps hebben.

Ik schrijf me totnogtoe bij die 40% in,maar het mag nu echt niet lang meer duren.Ik wens een REVOLUTIE in het Belgisch staatsbestel,of geen staatsbestel meer....

Als de PS daar niet mee kan leven...so be it.....
Eigenlijk had ik ook gehoopt dat september een bepalende maand zou zijn geweest,het moet blijkbaar november worden?

Laatst gewijzigd door kelt : 10 oktober 2010 om 10:14.
kelt is offline  
Oud 10 oktober 2010, 12:53   #327
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken de Belgische staatsstructuur heel goed, U blijkbaar niet: nogmaals: België bestaat territoriaal uit 3 gewesten: Vlaanderen, Brssel en Wallonië. En het territorialiteitsprinipe is et enige dat telt volgens de internationale wetgeving.
Correct.
En SGR behoort tot het Vlaamse territorium.
Oud 10 oktober 2010, 16:30   #328
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is de gisting van al die rottigheid die U waarneemt mijn beste...

De criminaliteitsstatistieken wijzen dit trouwens uit....

Méér dan 30% op het brussels conto....
Onlangs was Herman van Veen op tv Brussel.
Hij zei: ik kom er vaak en in 20 jaar is die stad enorm veranderd. Je proeft, ziet, hoort en ruikt overal dat het een echte wereldstad geworden. Heerlijk.
azert is offline  
Oud 10 oktober 2010, 16:31   #329
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Hij zei: ik kom er vaak en in 20 jaar is die stad enorm veranderd. Je proeft, ziet, hoort en ruikt overal dat het een echte wereldstad geworden. Heerlijk.
Hoe ruikt een wereldstad precies?
SDG is offline  
Oud 10 oktober 2010, 16:32   #330
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht

Wat jij heerlijk noemt. Een stad (meer is het niet) met totaal verloederede buurten.
Oud 11 oktober 2010, 10:52   #331
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Wat jij heerlijk noemt. Een stad (meer is het niet) met totaal verloederede buurten.
je hEBT IN vLAANDEREN (en WalloniË nog meer) ook kleine stadjes met verloederde buurten, DAT is pas depressief. Veel Vlamingen die niet in Brussel wonen en er niets mee te maken willen hebben (want: teveel vreemdelingen, teveel Frans, te groot, te internationaal, etc.) hebben altijd wel kritiek op Brussel hoewel ze de stad totaal niet kennen. Ik ga zeker niet zeggen dat Brussel de mooiste, meest probleemloze of properste grootstad is, maar het wel een interessante en zeer diverse stad, met een zeer interessant cultureel leven en voor de rest voor ieder wat wils. Sommige buurten zijn verwaarloosd (andere dan weer extreem bourgeois of extreem hip) maar dat komt ook omdat de Belgen zich weinig van hun stad aantrekken, de meeste gaan er gaan werken en zijn dan weer terug naar hun provincie nest. En in verhouding met bvb. Amsterdam wordt Brussel duidelijk ondergefinancierd.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 10:58   #332
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hoezo, helemaal niet? Ik ben niet tegen een % belastingen waar men werkt maar dan moet men wel bepaalde zaken realiseren. Effectieve tweetaligheid van Brussel zou een evidentie moeten zijn, dat Brussel niet tweetalig is is veelzeggend. Voorts zou de vertegenwoordiging van de Vlamingen dan sterk moeten stijgen, geen taxation without representation weet je wel.
Als Vlaanderen echt onafhankelijk wordt kunnen ze ook geen eisen stellen aan Brussel hoor. Dan doet Brussel gewoon wat het beste is voor Brussel: mensen die in Brussel werken maar er niet wonen belasten! Dus ik zie niet in waarom Vlaanderen zoveel eisen te stellen zou hebben als de regio's toch zoveel autonomie hebben, zoals Dewever wil. Niemand is verplicht in Brussel te werken hé. Als ze tevreden zijn met een mindere job in Wetteren of Denderleeuw kunnen ze ook daar aan de slag. Als Vlaanderen financiële autonomie heeft kan het ook belastingen op arbeid heffen afhankelijk van de werkplaats. Natuurlijk werken er veel meer Vlamingen in Brussel dan Brusselaars en Vlaanderen. Dat is dan spijtig... maar een gevolg van de financiële autonomie zoals gewenst door Dewever.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:01   #333
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Hoe ruikt een wereldstad precies?
Alvast niet naar spruitjeslucht, beer of suikerfabrieken.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:06   #334
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er wordt geschat dat zowat 40% van de Vlaamse kiezers meer Vlaanderen wil binnen Belgie.20% van de Vlaamse kiezers zouden radikaal Belgie op de schop willen.Onder de rest zitten zowel unionisten als onverschilligen......Inderdaad,NVA kan dus rekenkundig onmogelijk een "uitsluitend separatistisch" kiezerskorps hebben.

Ik schrijf me totnogtoe bij die 40% in,maar het mag nu echt niet lang meer duren.Ik wens een REVOLUTIE in het Belgisch staatsbestel,of geen staatsbestel meer....

Als de PS daar niet mee kan leven...so be it.....
Eigenlijk had ik ook gehoopt dat september een bepalende maand zou zijn geweest,het moet blijkbaar november worden?
Het hangt ervan af hoe ver die "revolutie" gaat, en of het ditmaal om een definitieve staatshervorming gaat of dit opnieuw een stap is richting de ontmanteling van België. In het laatste geval: dan beter direct een eind aan maken. Ik ben ook voor meer financiële autonomie voor de deelstaten, dat is zo in alle federale staten, en wat ik voor ogen heb is een federale staat zoals Duitsland. Als ze echter beginnen met alles te splitsen, de NMBS, de volledige sociale zekerheid, etc. dan kom je tot een staat zoals Bosnië Herzogovina: een lege doos. Dan heeft het geen nut België te behouden.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:16   #335
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het hangt ervan af hoe ver die "revolutie" gaat, en of het ditmaal om een definitieve staatshervorming gaat of dit opnieuw een stap is richting de ontmanteling van België. In het laatste geval: dan beter direct een eind aan maken. Ik ben ook voor meer financiële autonomie voor de deelstaten, dat is zo in alle federale staten, en wat ik voor ogen heb is een federale staat zoals Duitsland. Als ze echter beginnen met alles te splitsen, de NMBS, de volledige sociale zekerheid, etc. dan kom je tot een staat zoals Bosnië Herzogovina: een lege doos. Dan heeft het geen nut België te behouden.
Een Belgische staat zoals in Duitsland, willen de franstaligen NOOIT!! Dan zijn ez NOG meer kwijt dan in het voorstel van BDW!!
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:19   #336
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alvast niet naar spruitjeslucht, beer of suikerfabrieken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Brussels_sprout

SDG is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:32   #337
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk heeft België geen bestaansreden meer.

Je zit namelijk niet alleen met bevoegdheden die naar de gewesten zouden moeten gaan, maar ook met bevoegdheden die onder Europa thuis horen.

En als je goed kijkt, wel dan is de federale staat nu reeds een lege doos.

Het enige dat er nog is, zijn de transfers van het geld van de Belgen, naar Brussel en zijn internationale en Europese instellingen.
Jantje is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:34   #338
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Een Belgische staat zoals in Duitsland, willen de franstaligen NOOIT!! Dan zijn ez NOG meer kwijt dan in het voorstel van BDW!!
leg dat eens uit. Op veel vlakken zijn de voorstellen, en zeker het programma van NVA, radicaler dan het federalisme in Duitsland.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:37   #339
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Eigenlijk heeft België geen bestaansreden meer.

Je zit namelijk niet alleen met bevoegdheden die naar de gewesten zouden moeten gaan, maar ook met bevoegdheden die onder Europa thuis horen.

En als je goed kijkt, wel dan is de federale staat nu reeds een lege doos.

Het enige dat er nog is, zijn de transfers van het geld van de Belgen, naar Brussel en zijn internationale en Europese instellingen.
Dat klopt niet, zelfs de Duitse deelstaten hebben meer bevoegdheden dan de Belgische nu. En je moet Europa ook niet overschatten: het zal nooit "de verenigde staten van Europa" worden, daarvoor zijn de verschillen tussen bvb. Bulgarije en Zweden veel te groot. Het nationale niveau blijft heel belangrijk, dat is zo in Duitsland, maar ook in België. En je zag het tijdens de financiële crisis: uiteindelijk hebben de nationale regeringen zelf het meeste werk verricht.
tomm is offline  
Oud 11 oktober 2010, 11:39   #340
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je hEBT IN vLAANDEREN (en WalloniË nog meer) ook kleine stadjes met verloederde buurten, DAT is pas depressief. Veel Vlamingen die niet in Brussel wonen en er niets mee te maken willen hebben (want: teveel vreemdelingen, teveel Frans, te groot, te internationaal, etc.) hebben altijd wel kritiek op Brussel hoewel ze de stad totaal niet kennen. Ik ga zeker niet zeggen dat Brussel de mooiste, meest probleemloze of properste grootstad is, maar het wel een interessante en zeer diverse stad, met een zeer interessant cultureel leven en voor de rest voor ieder wat wils. Sommige buurten zijn verwaarloosd (andere dan weer extreem bourgeois of extreem hip) maar dat komt ook omdat de Belgen zich weinig van hun stad aantrekken, de meeste gaan er gaan werken en zijn dan weer terug naar hun provincie nest. En in verhouding met bvb. Amsterdam wordt Brussel duidelijk ondergefinancierd.
Ondergefinancierd???????

Zet de tering naar de nering.
Brussel is een stad, een stad heeft maar één burgemeester en heeft zeker geen ministers.

Brussel leidt vooral aan grootheidswaanzin.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be