Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Voorstander van systeem van kerkbelasting ?
Neen, gene zever, we kiezen daar het parlement voor 12 30,77%
Jawel, kerkbelasting, en niet voor andere zever 17 43,59%
Jawel, kerkbelasting, en minstens ook nog voor ... 10 25,64%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2010, 18:39   #141
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Hij wil zeggen dat je de Kerk een sekte noemt, terwijl je zelf in een sekte zit.

Overigens is de negatieve bijklank bij "sekte" totaal onnodig. Het is ook een redelijk vaag woord.
In welke sekte zit ik dan wel?

Eigenlijk werden de christenen eerst door de joden een sekte genoemd. Handelingen 24:14 en 28:22.
Oud 19 oktober 2010, 18:42   #142
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Men steld vast wanneer men strekkingen niet meer in het keurslijf dwingt, van subsidie je die niet meer kunt controleren.
Stelt niet steld.
Oud 19 oktober 2010, 18:43   #143
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
In welke sekte zit ik dan wel?

Eigenlijk werden de christenen eerst door de joden een sekte genoemd. Handelingen 24:14 en 28:22.
De Christelijke Kerk kan inderdaad gezien worden als een sekte van het Jodendom. Maar aangezien het nu groter is geworden, kan men het nog moeilijk een sekte noemen.

Jij zit waarschijnlijk in één of andere vage Protestantse scheurgroep, ik gok op zo'n eclectisch groepje.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 18:46   #144
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
De Christelijke Kerk kan inderdaad gezien worden als een sekte van het Jodendom. Maar aangezien het nu groter is geworden, kan men het nog moeilijk een sekte noemen.

Jij zit waarschijnlijk in één of andere vage Protestantse scheurgroep, ik gok op zo'n eclectisch groepje.
Ik zit in geen enkel groepje. Elke denominatie voegt toe en neemt er af.
Oud 19 oktober 2010, 18:56   #145
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik zit in geen enkel groepje. Elke denominatie voegt toe en neemt er af.
En dat doe jij ook.
Oud 19 oktober 2010, 19:18   #146
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat verduidelijking?
Pars pro toto is Latijn en is een erkende uitdrukking in het Nederlands:
Pars betekent deel (waar woorden als partij, 'part' in het Frans enz. zijn van afgeleid)
pro betekent voor (pro forma, pro justitia, enz.)
Toto betekent geheel (totaal enz. zijn hiervan afgeleid)

Pars pro toto betekent deel voor het geheel nemen. Het is niet omdat er een deel van de priesters, paters (en andere) pedofiel zijn dat daarom de volledige kerk pedofiel is. Een pars pro toto of synecdoche wordt in vademeca vaak toegevoegd aan de lijst van non-argumenten in een discussie (samen met vooroordelen, enz.). Voor meer informatie (en als je niet akkoord bent met dat dit een non-argument in een discussie is), wend je tot de uitgeverij Pelckmans voor hun Markant Vademecum Nederlands voor de derde graad.

Zo je wil ook meer online informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...eneralizations

# Spotlight fallacy: when a person uncritically assumes that all members or cases of a certain class or type are like those that receive the most attention or coverage in the media

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 19 oktober 2010 om 19:27.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 20:49   #147
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Pars pro toto is Latijn en is een erkende uitdrukking in het Nederlands:
Pars betekent deel (waar woorden als partij, 'part' in het Frans enz. zijn van afgeleid)
pro betekent voor (pro forma, pro justitia, enz.)
Toto betekent geheel (totaal enz. zijn hiervan afgeleid)

Pars pro toto betekent deel voor het geheel nemen. Het is niet omdat er een deel van de priesters, paters (en andere) pedofiel zijn dat daarom de volledige kerk pedofiel is. Een pars pro toto of synecdoche wordt in vademeca vaak toegevoegd aan de lijst van non-argumenten in een discussie (samen met vooroordelen, enz.). Voor meer informatie (en als je niet akkoord bent met dat dit een non-argument in een discussie is), wend je tot de uitgeverij Pelckmans voor hun Markant Vademecum Nederlands voor de derde graad.

Zo je wil ook meer online informatie:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...eneralizations

# Spotlight fallacy: when a person uncritically assumes that all members or cases of a certain class or type are like those that receive the most attention or coverage in the media
Zo had ik het inderdaad ook begrepen. Jaren geleden is er eens een onderzoek geweest onder geestelijken; dit kwam ter sprake in een documentaire op de vrt en kwam uit de mond van een paar paters. Ik weet jammer genoeg niet meer welk programma, panorama of zoiets. Het kwam er op neer dat maar een 2 % zich houd aan het celibaat .

Paulus zei het zo'n 2000 jaar geleden al zo in I Tim. 4:3 "Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in LATERE TIJDEN sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, het HUWELIJK VERBIEDEN en het genot van spijzen (vlees..."

Ergens in de duistere middeleeuwen heeft de rkk beslist om het huwelijk te verbieden voor hun geestelijken.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 19 oktober 2010 om 20:56.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:15   #148
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Veel meer dan dat ge denkt.
Veel minder dan je hoopt
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:18   #149
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo had ik het inderdaad ook begrepen. Jaren geleden is er eens een onderzoek geweest onder geestelijken; dit kwam ter sprake in een documentaire op de vrt en kwam uit de mond van een paar paters. Ik weet jammer genoeg niet meer welk programma, panorama of zoiets. Het kwam er op neer dat maar een 2 % zich houd aan het celibaat .

Paulus zei het zo'n 2000 jaar geleden al zo in I Tim. 4:3 "Maar de Geest zegt nadrukkelijk dat in LATERE TIJDEN sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, het HUWELIJK VERBIEDEN en het genot van spijzen (vlees..."

Ergens in de duistere middeleeuwen heeft de rkk beslist om het huwelijk te verbieden voor hun geestelijken.
Ik dacht dat het ging over pedofilie en niet celibaat? Celibaat is een idiote regel van de RKK dat liever vandaag dan morgen aangepast mag worden (wat mij betreft).

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:18   #150
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ergens in 1 Korintiërs staat: bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. EN Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, dus zijn aandacht is verdeeld.

Dus ga maar ergens zeveren dat de Kerk het werk van de duivel is.

Om nog niet te spreken over sommigen zullen afvallen van het geloof: jij moet het net zeggen. Jij bent zelfs geen lid van de Kerk van Christus, wie is er dan afgevallen? In plaats van die oppervlakkige pinkster en evangelische sites te lezen zou je beter eens deftig materiaal lezen.

Zo dat ligt er uit
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:30   #151
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Ge wilt enkele eeuwen terug in de tijd? Dat de kerk gesubsidieerd is, heeft een reden hoor
Ja, een concordaat tussen 'keizer' Napoleon en de paus.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 oktober 2010 om 21:31.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:48   #152
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Ergens in 1 Korintiërs staat: bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. EN Een ongetrouwde man draagt zorg voor de zaak van de Heer en wil de Heer behagen. Een getrouwde man draagt zorg voor aardse zaken en wil zijn vrouw behagen, dus zijn aandacht is verdeeld.

Om nog niet te spreken over sommigen zullen afvallen van het geloof: jij moet het net zeggen. Jij bent zelfs geen lid van de Kerk van Christus, wie is er dan afgevallen? In plaats van die oppervlakkige pinkster en evangelische sites te lezen zou je beter eens deftig materiaal lezen.

Zo dat ligt er uit
Dit staat in I Kor.7:32-35 . In vers 35 zegt hij:" niet om U een strik toe te werpen" Niet om te verplichten!
In I Tessalonicenzen zegt dezelfde Paulus " Want dit wil God:uw heiliging , dat gij u onthoudt van hoererij ,dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete
te verwerven..."
Zie je, het gaat erom dat de RKK dit oplegt aan haar geestelijken,verplicht voor mensen die willen in de dienst van God te zijn. En dat is niet wat de bijbel zegt. Lees alles in zijn context, het GEHEEL.

Laatst gewijzigd door Argusx43 : 19 oktober 2010 om 21:49.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 21:52   #153
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:

Zo dat ligt er uit
Wat is eigenlijk de Kerk van Christus voor U dan?
Oud 20 oktober 2010, 10:15   #154
Inno
Minister-President

Inno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is eigenlijk de Kerk van Christus voor U dan?
de RKK
Inno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:01   #155
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stelt niet steld.
Ben jij hier aangesteld om taal- en tikfouten van anderen te verbeteren ?
Of heb je jezelf die functie toegemeten ?

Is het uit een soort frustratie, vb. ben je onderwijzer of regent en lijd je psychisch omdat je grandioos geflest was na twee bisjaren in de Germaanse filologie ?

Of is het toch een gewoon simpel geval van superioriteitsgevoel, met een beetje machtsgeilheid van 'ik heb een stok gevonden om een hond te slaan' ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 11:16   #156
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
de RKK
aja? This niet omdat popiejopie zegt dat hij vertegenwoordiger van God is, dat dit zo is, en dat de RKK bij gevolg DE kerk van Christus is.
De kerk van Christus zijn iedereen die geloven dat Christus als zoon van God voor zijn zonden gestorven is.

Wat U bedoeld is een politieke instelling.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2010, 12:11   #157
Albrecht
Banneling

Standaard

Citaat:
aja? This niet omdat popiejopie zegt dat hij vertegenwoordiger van God is, dat dit zo is, en dat de RKK bij gevolg DE kerk van Christus is.
De kerk van Christus zijn iedereen die geloven dat Christus als zoon van God voor zijn zonden gestorven is.

Tu es petrus et super hanc petram aedificabo ecclesiam meam et tibi dabo claves regni caelorum.

Duidelijk genoeg voor mij.
Oud 20 oktober 2010, 17:53   #158
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ben jij hier aangesteld om taal- en tikfouten van anderen te verbeteren ?
Of heb je jezelf die functie toegemeten ?

Is het uit een soort frustratie, vb. ben je onderwijzer of regent en lijd je psychisch omdat je grandioos geflest was na twee bisjaren in de Germaanse filologie ?

Of is het toch een gewoon simpel geval van superioriteitsgevoel, met een beetje machtsgeilheid van 'ik heb een stok gevonden om een hond te slaan' ?
Nee, ik zag een stomme dt fout.
Oud 20 oktober 2010, 17:53   #159
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:

Heel juist.
Oud 20 oktober 2010, 18:23   #160
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Tu es petrus et super hanc petram aedificabo ecclesiam meam et tibi dabo claves regni caelorum.

Duidelijk genoeg voor mij.
Mijn latijn is niet zo goed maar ik denk dat het hier over Mattheus 16:17-18 gaat:
" Zalig zijt gij Simon Barjona, want vlees en bloed heeft U dit niet geopenbaard, maar mijn Vader die in de hemelen is. En ik zeg u, dat gij Petrus zijt, en op deze petra zal ik mijn gemeente bouwen en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet overweldigen".

Om dit te snappen moet je iets terug naar vers 15 gaan(DE CONTEXT), dus de OPENBARING die Simon kreeg. Dat Hij de Christus is , de gezalfde, de Zoon van levende God. En op deze OPENBARING wordt zijn gemeente gebouwd. Dus niet op een persoon, een mens. Dit doet God nooit!

En hij krijgt de sleutels,de Heilge Geest eigenlijk om de gemeente te beginnen, maar zie daarvoor het boek handelingen vanaf hoodstuk 2.

Allemaal heel logisch maar compleet verdraait door de rkk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be